Praktyka_przekonywania_czyli_jak_pozyskiwac_zwolennikow_dla_swoich_racji_i_propozycji_praprz.pdf

(355 KB) Pobierz
Praktyka przekonywania, czyli jak pozyskiwać zwolenników dla swoich racji i propozycji
Praktyka przekonywania,
czyli jak pozyskiwać
zwolenników dla swoich
racji i propozycji
Autor: Jaros³aw Kordziñski
ISBN: 978-83-246-2157-6
Format: A5, stron: 184
Regu³y perswazji s¹ po to, by je… wykorzystywaæ
• Jasne formu³owanie celu procesu przekonywania
• Ci¹g³a obserwacja, s³uchanie i reagowanie na s³owa rozmówcy
• Atrakcyjny i zrozumia³y sposób przekazywania tekstu perswazyjnego
• Bie¿¹ca analiza skutecznoœci Twojego postêpowania
Umiejêtnoœæ postêpowania z ludŸmi jest takim samym towarem handlowym, jak cukier czy kawa.
I zap³acê za tê umiejêtnoœæ wiêcej ni¿ za jak¹kolwiek inn¹ pod s³oñcem
John D. Rockefeller
Najbardziej skuteczni s¹ ludzie, którzy… s¹ skuteczni. Kiedy na sam¹ myœl o przekonaniu
kogoœ do swojego rozwi¹zania przechodz¹ Ciê ciarki i tracisz zapa³, mo¿esz byæ pewny,
¿e rzeczywiœcie Ci siê to nie uda. Je¿eli natomiast tryskasz entuzjazmem i pewnoœci¹
siebie — sukces perswazyjny masz w zasiêgu rêki!
Skuteczne oddzia³ywanie na ludzi wymaga przede wszystkim dobrego poznania samego
siebie oraz kogoœ, na kogo chcemy wp³yn¹æ. Ka¿dy z nas reprezentuje odmienny styl
osobowoœci, który decyduje o indywidualnym modelu odczytywania rzeczywistoœci
i reagowania na ni¹. Sposób skutecznej interakcji z drugim cz³owiekiem powinien byæ
dostosowany do jego temperamentu, charakteru i typu inteligencji. Nie wolno Ci zapomnieæ
o postawach i wartoœciach, bêd¹cych fundamentalnymi elementami postrzegania
otaczaj¹cego œwiata. Pamiêtaj tak¿e o kilku podstawowych zasadach, których przestrzeganie
pozwoli Ci przedstawiæ rozmówcy sprawê z najbardziej korzystnej dla Ciebie strony:
• B¹dŸ jednoznaczny w swoich stwierdzeniach. Powtarzanie wci¹¿ tego samego
wywo³uje przekonanie, ¿e to, o czym mówimy, jest prawd¹.
• B¹dŸ przekonany do tego, o czym mówisz. Zapa³ i przekonanie s¹ zaraŸliwe.
• Nie oceniaj tych, którzy nie chc¹ s³uchaæ Twoich racji.
• Dostarczaj rozmówcom argumentów. Dziêkuj za uwagê, nawet jeœli nie uwa¿ali.
A teraz otwórz tê ksi¹¿kê i wkrocz do fascynuj¹cego œwiata perswazji!
665461596.002.png 665461596.003.png
S pis treś ci
Wstęp 5
1. Poznanie samego siebie 9
2. Podstawy budowania perswazyjnego JA 23
3. Rzecz o automotywacji 39
4. Inteligencja emocjonalna a poziom oddziaływania na innych 49
5. Zasady budowania oczekiwanych relacji z innymi 67
6. Podstawy skutecznej komunikacji 81
7. Aktywne słuchanie jako jedna z podstaw wywierania wpływu 101
8. Zasady wywierania wpływu społecznego 109
Reguła wzajemności 112
Reguła niedostępności 119
Reguła społecznego dowodu słuszności 122
Reguła lubienia i sympatii 125
Reguła autorytetu 129
Reguła zaangażowania i konsekwencji 132
9. Techniki wywierania wpływu 135
10. Podstawy skutecznej perswazji 151
11. Między wywieraniem wpływu a psychomanipulacją 167
Skorowidz 173
Rozdział
4
INTELIGENCJA
EMOCJONALNA A POZIOM
ODDZIAŁYWANIA NA INNYCH
Jeśli potrafisz spędzić z kimś pół godziny w zupełnym
milczeniu i nie czuć przy tym wcale skrępowania,
ty i osoba ta możecie zostać przyjaciółmi. Jeśli zaś
milczenie będzie wam ciążyło, jesteście sobie obcy i nie
warto nawet starać się o zadzierzgnięcie przyjaźni.
Lucy Maud Montgomery
odstawą mówienia o wadze
kompetencji społecznych każdego z nas jest bez wątpienia po-
pularny pogląd Daniela Golemana promowany między innymi
w jego książce pod tytułem Inteligencja emocjonalna (Poznań
1997), dotyczący tego wymiaru inteligencji, który odpowiada za
nasze relacje z innymi ludźmi. Stosunki z innymi ludźmi są
jedną z podstaw naszej satysfakcji lub braku satysfakcji ży-
ciowej. Nasze relacje z innymi ludźmi decydują w znacznym
stopniu o tym, czy będziemy, czy też nie będziemy chcieli się
angażować w rozmaite sprawy. Inteligencja emocjonalna to
inaczej umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami i roz-
sądne ich wykorzystanie oraz rozumienie i radzenie sobie z emo-
cjami innych ludzi. Nie oznacza ona po prostu „bycia miłym”,
a wręcz odwrotnie. Często w kluczowych momentach może ona
49
Rozdział
P
665461596.004.png 665461596.005.png 665461596.001.png
50
Praktyka przekonywania
wymagać jednoznacznego i bezpośredniego przedstawienia ko-
muś niewygodnej, ale mającej dalekosiężne skutki prawdy, której
ten ktoś unika jak ognia (czyli tak zwana asertywność). Inteli-
gencja emocjonalna to także kierowanie emocjami tak, by były
wyrażane odpowiednio i skutecznie. I co najważniejsze — po-
ziom inteligencji emocjonalnej — w odróżnieniu od ilorazu in-
teligencji — nie jest ukształtowany genetycznie ani nie kształtuje
się we wczesnym dzieciństwie. Dzięki ćwiczeniom możemy na-
uczyć się prędzej czy później podstawowych umiejętności wcho-
dzących w skład inteligencji emocjonalnej.
Na kompetencje osobiste, zdaniem Golemana, składają się
trzy rodzaje zdolności:
1. Samoświadomość obejmująca umiejętność rozpoznawa-
nia swoich emocji i ich skutków, umiejętność dokony-
wania rzetelnej samooceny osobistych cech charakteru,
zdolności i umiejętności oraz wiarę w siebie, będącą pod-
stawą poczucia własnej wartości.
2. Zdolność samoregulacji obejmująca umiejętność samo-
kontroli (kontrolowanie emocji i impulsów), uczciwość,
prawość, odpowiedzialność za swoje czyny, sumienność
w wywiązywaniu się z obowiązków, elastyczność w do-
stosowywaniu się do zmian oraz innowacyjność (otwar-
tość na przyjmowanie nowych informacji i pomysłów).
3. Zdolność motywowania (wytyczania i osiągania celów)
realizowana poprzez umiejętność dążenia do osiągnięć
oraz do podwyższania aspiracji, zaangażowanie, inicja-
tywę, a także optymizm (wytrwałość w dążeniu do osią-
gania wytyczonych celów mimo wstępnych niepowodzeń
i przeszkód). Kompetencje osobiste w znacznym stopniu
determinują niektóre indywidualne możliwości nauczy-
ciela. To, co wydaje się szczególnie ważne, to kształtowa-
nie umiejętności rozpoznawania własnych emocji oraz
dokonywania rzetelnej samooceny.
Inteligencja emocjonalna a poziom oddziaływania na innych
51
Oszukując swoje emocje i stosując kryteria oceny własnej
nieadekwatne do swoich rzeczywistych możliwości, prędzej czy
później doprowadzimy się do nadmiernego zwątpienia oraz fru-
stracji. Z kolei systematyczne i konsekwentne dbanie o własne
kompetencje osobiste pozwoli nam, opierając się na realnej oce-
nie osobistych możliwości, zdolności i umiejętności, budować
w sobie dobrze umotywowaną wiarę w siebie oraz prawidłowe
poczucie własnej wartości.
Poziom i jakość kompetencji osobistych przekładają się
w sposób jednoznaczny na kompetencje społeczne, które obej-
mują dwa rodzaje zdolności, wyrażających się poprzez nastę-
pujące umiejętności:
1. Zdolność empatii — organiczne nieomal rozumienie in-
nych ludzi i towarzyszące mu chęci udzielania im wsparcia.
2. Zdolności społeczne — wpływanie na innych, skuteczne
porozumiewanie się (słuchanie bez uprzedzeń, posługi-
wanie się prostymi i zrozumiałymi komunikatami, roz-
wiązywanie konfliktów, inspirowanie innych, pokazywanie
celów, możliwości, okazji, inicjowanie zmian i kierowa-
nie nimi), tworzenie i podtrzymywanie więzi, współpraca
dla osiągania wspólnych celów.
Każda z tych kompetencji pod krótką nazwą kryje w sobie
zestawy bardzo wielu subkompetencji i umiejętności. Samo-
świadomość obejmuje między innymi umiejętność rozpozna-
wania naszych emocji i ich skutków, identyfikację tego, jak emo-
cje wpływają na nasze funkcjonowanie osobiste i zawodowe oraz
jak są wykorzystywane w procesach podejmowania rozmaitych
decyzji, rozpoznawanie własnych stanów emocjonalnych i uczu-
ciowych. Samoświadomość określa poziom zdolności do akcep-
tacji zarówno stanów pozytywnych, jak i negatywnych, umie-
jętność werbalizacji, zrozumienie emocji i wiedzy o nas samych.
Wyznacza świadomość skutków działania i tłumienia emocji.
Pomaga w rozumieniu komunikatów emocjonalnych płynących
Zgłoś jeśli naruszono regulamin