Kujawiński_tekst(1).pdf

(1166 KB) Pobierz
Kujawiñski_tekst
Ewolucjaszkoły
ijejwspółczesnawizja
1
 
2
 
UNIWERSYTETIM.ADAMAMICKIEWICZAWPOZNANIU
J ERZY K UJAWIŃSKI
Ewolucjaszkoły
ijejwspółczesnawizja
POZNAŃ2010
3
281302480.004.png 281302480.005.png 281302480.001.png
Recenzent:prof.zw.drhab.StanisławPalka
©JerzyKujawiński2010
©forthiseditionbyWydawnictwoNaukoweUAM,Poznań2010
WydaniepublikacjidofinansowaneprzezWielkopolską
WyŜsząSzkołęSpołecznoEkonomicznąwŚrodzieWlkp.
Projektokładki:WojciechCzamański
Redaktor:EwaDobosz
Redaktortechniczny:DorotaBorowiak
Łamaniekomputerowe:DanutaKowalska
ISBN9788323220879
WYDAWNICTWONAUKOWEUNIWERSYTETUIM.ADAMAMICKIEWICZAWPOZNANIU
ul.F.Nowowiejskiego55,61734Poznań
tel.0618293985,fax0618293980
www.press.amu.edu.plemail:press@amu.edu.pl
Ark.wyd.11,50.Ark.druk.10,25.
DRUKIOPRAWA:ZAKŁADGRAFICZNYUAM,POZNAŃ,UL.WIENIAWSKIEGO1
4
281302480.002.png
SPISTREŚCI
Dedykacja............................................................................................................................. 7
WspomnienieomoimPrzyjacieluiDobroczyńcy–ProfesorzeJanuszuGniteckim.. 9
Wstęp...................................................................................................................................... 11
R OZDZIAŁPIERWSZY .KolejneprzeobraŜeniaszkoły......................................................... 15
1.Szkołabezklas............................................................................................................. 15
2.Szkołazklasami.......................................................................................................... 16
3.Szkołatradycyjna........................................................................................................ 20
4.Szkołaprogresywna.................................................................................................... 22
5.Szkoławspółczesna..................................................................................................... 27
R OZDZIAŁDRUGI .Próbylikwidacjiszkoły......................................................................... 28
R OZDZIAŁTRZECI .Graniceswobodyuczniawszkoleklasowolekcyjnej.................... 31
R OZDZIAŁCZWARTY .„Szkoła”bezprzymusu(obowiązku)............................................ 35
R OZDZIAŁPIĄTY .WizjaszkołyXXIwieku......................................................................... 38
1.Wstęp............................................................................................................................ 38
2.PrekursorzyszkołyXXIwieku................................................................................... 38
3.OsiągnięciapedagogówumoŜliwiającetworzenieszkołyXXIwieku................. 43
4.SzkołaXXIwiekuijejistotnecechy.......................................................................... 47
a.Ogólna charakterystyka szkoły dialogu i samodzielnego uczenia się
uczniów realizującej swoje cele i zadania w procesie zintegrowanej dzia
łalnościszkolnopozaszkolnejuczniów............................................................... 47
b.CeleszkołyXXIwieku............................................................................................ 48
c.RoleuczniówinauczycieliwszkoleXXIwieku.................................................. 53
d.WartościmetodpreferowanychwszkoleXXIwieku........................................ 55
5.KoncepcjemetodycznepreferowanewszkoleXXIwieku.................................... 74
a.Podstawy teoretyczne indywidualizowanej problemowogrupowej kon
cepcjimetodycznej.................................................................................................. 75
b.Podstawy teoretyczne koncepcji metodycznej umoŜliwiającej uczniom
uprawianietwórczejaktywnościproosobistej.................................................... 81
c.Podstawyteoretycznetwórczejprospołecznejkoncepcjimetodycznej............ 90
d.Podstawyteoretyczneintegralnejkoncepcjimetodycznej................................ 100
6.WizjaszkołyXXIwiekuwtwórczościProfesoraJanuszaGniteckiego................ 115
5
281302480.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin