losy_regulamin.pdf

(1900 KB) Pobierz
sklad konkurs.indd
w latach 972-1514
od Cedyni do Orszy
Patronat Konkursu:
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ
KIEROWNIK URZĘDU ds. KOMBATANTÓW
i OSÓB REPRESJONOWANYCH
408557298.002.png
Szanowni Państwo!
Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie – uczestnicy naszego Konkursu!
Oddajemy w Wasze ręce folder – informator o Konkursie historycznym
„Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego …”.
W tym roku szkolnym spotykamy się już po raz piętnasty, a tegoroczna
edycja rozgrywana jest pod hasłem „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego
w latach 972-1514. Od Cedyni do Orszy”.
Z biegiem lat przekonujemy się, że dla coraz większej grupy uczniów i na-
uczycieli nasz Konkurs jest atrakcyjną propozycją edukacyjną. Z listów na-
pływających do nas od nauczycieli i uczniów wiemy, że można dzięki niemu
nie tylko wzbogacić swoją wiedzę - Konkurs również wychowuje, kształtując
właściwie ducha młodego pokolenia.
Historia Konkursu pokazuje, że wspólna troska o pamięć, tożsamość i jej
kształtowanie wśród młodych pokoleń daje niezwykłe efekty. Udział w Kon-
kursie stanowi bowiem wspaniałą okazję do sprawdzenia swej wiedzy i umie-
jętności, do poznania wielu interesujących ludzi, jak również do odwiedzenia
ciekawych miejsc i zakątków polskiej ziemi.
Laureaci Konkursu z cennymi nagrodami
2
408557298.003.png
Konkurs został zorganizowany po raz pierwszy w roku szkolnym 1995/1996
z inicjatywy Porozumienia Organizacji Kombatanckich Płocka, ówczesne-
go Płockiego Kuratorium Oświaty, Wojewody Płockiego, Prezydenta Miasta
Płocka oraz Biskupa Płockiego. Jego pomysłodawcą i Przewodniczącym Ko-
mitetu Organizacyjnego jest Pan Marek Gajewski – Przewodniczący Organi-
zacji Kombatanckich Płocka, żołnierz Armii Krajowej, uczestnik Powstania
Warszawskiego.
Do Konkursu w etapie szkolnym przystępuje około 70 000 – 75 000
uczniów. Z satysfakcją obserwujemy, jak z każdym rokiem poszerza się zasięg
Konkursu – przystępują do niego kolejne szkoły z kolejnych miejscowości.
Wielu uczestników startowało w Konkursie kilkakrotnie, nawet zmieniając
szkoły, pozostawali wierni swoim zainteresowaniom i pasjom.
Zadania konkursowe na każdym etapie mają formę testów. Finał Konkursu
wzbogacamy dodatkowo o interpretację źródeł historycznych, rozpoznawanie
filmówikronikfilmowych,pieśni,poezji,identyfikacjęmalarstwabatalistycz-
nego i portretowego, rozpoznawanie fotografii,broniiumundurowania.
W połowie lat dziewięćdziesiątych, kiedy krystalizowała się idea Konkursu,
jego twórcom przyświecały następujące cele:
• upowszechnienie wśród młodych Polaków wiedzy o korzeniach wciąż
żywego w społeczeństwie i wojsku etosu rycerskiego, jego znaczenia
i roli;
• podkreślenie znaczenia dziejów orężnych w kulturze narodowej (sztuce,
literaturze, malarstwie, muzyce itp.);
• kształtowanie postaw patriotycznych i szacunku dla ojczystej historii
oraz dokonań naszych przodków;
• wychowanie młodzieży w duchu odpowiedzialności za losy narodu
i Ojczyzny;
• ukazanie wzorów i autorytetów osobowych;
• kształtowanie i rozwijanie zainteresowań historycznych dzieci i mło-
dzieży.
3
408557298.004.png
Dotychczas naszym największym sukcesem i źródłem zadowolenia jest:
- stale rosnąca rzesza uczestników Konkursu. Niektórzy uczniowie biorą
w nim udział od szkoły podstawowej, przez gimnazjum do szkoły po-
nadgimnazjalnej;
- fakt, iż Konkurs przyciąga uczniów ze wszystkich typów szkół, zarówno ze
szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, techników, jak i zasadniczych
szkół zawodowych. Bardzo często z małych miejscowości oddalonych
od głównych centrów nauki i kultury;
- świadomość, że laureaci i finaliściKonkursutowprzyszłościstudencinaj-
lepszych wyższych uczelni humanistycznych w Polsce;
- przekonanie, iż Konkurs wyszukuje i nagradza najlepszych uczniów
i pozwala im rozwijać ich umiejętności i wiedzę historyczną.
Zachęcamy zatem do udziału w Konkursie zarówno dotychczasowych uczest-
ników, jak również wszystkich tych, dla których będzie on nowym wyzwaniem.
Trzymamy kciuki za entuzjastów historii i tradycji oręża polskiego, którzy
podejmą trud przygotowania do kolejnych szczebli konkursowych zmagań.
Gwarantujemy miłą atmosferę i niezapomniane wrażenia.
Marek Gajewski
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Konkursu
Przemawia Pan Marek Gajewski Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
4
408557298.005.png
REGULAMIN
OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU HISTORYCZNEGO
„Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”
Organizatorzy Konkursu
§ 1.
1. Organizatorami Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnie-
rza i dzieje oręża polskiego” (zwanego dalej Konkursem) jest Mazowiec-
ki Kurator Oświaty i Porozumienie Organizacji Kombatanckich Płocka,
działających w porozumieniu z właściwymi kuratorami oświaty i innymi
podmiotami prowadzącymi działalność edukacyjną w zakresie odpowia-
dającym danemu rodzajowi konkursu, na zasadach i w trybie określonych
w odrębnych przepisach.
2. Patronat nad Konkursem sprawują: Minister Obrony Narodowej, Mini-
ster Edukacji Narodowej oraz Kierownik Urzędu ds. Kombatantów i Osób
Represjonowanych.
3. Współorganizatorami Konkursu są: właściwi miejscowo Kuratorzy
Oświaty, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
w Warszawie ul. Świętojerska 9, Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych
„Delta” z siedzibą w Płocku, ul. Gałczyńskiego 26.
Podstawa prawna
§ 2.
Ogólnopolski Konkurs Historyczny „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”
jest Konkursem przedmiotowym, organizowanym na podstawie:
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia
2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów,
turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125);
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego
2004 r. w sprawie warunków i trybów przyjmowania uczniów do publicz-
nych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do in-
nych (Dz. U. Nr 26, poz. 232 z późniejszymi zmianami);
5
408557298.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin