UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI
SKRYPTY UCZELNIANE
NR 563
JOLANTA SWOLKIEŃ, ŁUKASZ TRZCIŃSKI
WPROWADZENIE
DO ETNOLOGII RELIGII
KRAKÓW 1987
Część I
136
Recenzenci
Ewa Nowicka-Rusek Andrzej Paluch
Skrypt jest przeznaczony dla studentów religioznawstwa
ISBB 83-233-0196-4 ISSN 0239-6017
Wykonano z gotowych dostarczonych oryginałów w DrukarniUniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, ul. Manifestu Lipcowego 13
'- - .. . .
Wydanie I. Nakład 400 + 22 egz. Ark. wyd. 10,25
Zam. 347(87 Ark. druk. 10
Oddano do produkcji w lipcu 1987 r. D-14(1450
Produkcję ukończono w grudniu 1987 r.
Cena zł. 165,-
Spis treści
Wstęp 5
Ewolucjonizm 9
Dyfuzjonizm 26
Socjologizm 40
Funkcjonalizm 61
Psychoanaliza 77
Strukturalizm 95
Fenomenologia religii 109
Symbolizm 123
W S T Ę P
Skrypt jest przeznaczony dla studentów religioznawstwa, w którego programie przewidziany jest przedmiot "Etnologia religii" Istnieje wiele opracowań dotyczących przedmiotu i metod badawczych stosowanych w etnologii, jednakże nie ukazało się dotychczas żadne polskie opracowanie, w całości poświęcone wprowadzeniu w zagadnienia etnologii religii. Pojedyncze artykuły przedstawiające bądź sylwetki religioznawców etnologów, bądź wybrane zagadnienia z zakresu pierwotnych wierzeń magicznych i religijnych nie spełniają warunku systematycznego wykładu teorii i metod tego przedmiotu. Jedyną jak dotąd obszerniejszą pracą dotyczącą tego zagadnienia jest książka T. Margula Sto lat nauki o religiach świata - jednakże posiada ona charakter przede wszystkim religioznawczy, i problematyka etnologiczna jest w niej uwzględniona w niepełnym zakresie. Stąd też zrodziła się potrzeba opracowania, które mogłoby służyć jako pomoc w uczeniu się tego przedmiotu.
Ustalenie zakresu pojęciowego terminu "etnologia religii" wiąże się z kwestią zamiennego często używania pojęć antropologii i etnologii, w odniesieniu, jak to jest u wielu autorów, do tego samego obszaru badawczego.
Porządkując tę sprawę, można powiedzieć, że ogólnie rzecz biorąc, stosuje się w tym względzie dwa podejścia. Pierwsze polega na rozgraniczeniu tych pojęć jako reprezentujących pokrewne, lecz nie tożsame dziedziny wiedzy. Wtedy etnologia - to klasyfikacja ludów na podstawie ich cech środowiskowych i kulturowych oraz opis na tej podstawie poszczególnych kultur - jest to podejście bliskie podejściu etnograficznemu. Antropologia natomiast byłaby w tym ujęciu bliższa socjologii - jako antropologia społeczna bada ona zachowali ludzkie, szczególnie zinstytucjonalizowane, zaś jako antropologią kulturowa kładzie nacisk w swych badaniach na odniesienie ich do ogólnego kształtu kultury danej społeczności.
Drugie podejście dopuszcza, wobec aktualnego stanu badań w tej dziedzinie wiedzy, stosowanie wymienionych określeń zamiennie z zastrzeżeniem, że w tradycji anglosaskiej i ostatnio także w tradycji francuskiej używa się raczej określenia "antropologia" (społeczna, kulturowa), natomiast w tradycji niemieckiej i radzieckiej – „etnologia". Ponieważ przychylamy się do drugiego z wymienionych podejść,
w niniejszym skrypcie stosowane są wymiennie określenia "antropologia" oraz "etnologia".
Etnologia religii zajmuje się wierzeniami społeczności archaicznych, a takie religijnością społeczności tradycyjnych. Tym, co określa zakres jej zainteresowań jest fakt, iż społeczności te nie posługują się pismem jako główną formą przekazu w przekazywaniu treści magicznych i religijnych, lecz opierają się aa tradycji ustnej.
Wydawać ty się mogło, że etnolog religii, zajmujący się przede wszystkim badaniem pierwotnych systemów światopoglądu magicznego i religijnego może zrezygnować z posługiwania się w swej praktyce poznawczej rozwiniętymi metodami i teoriami naukowymi. Byłoby tak, być może, gdyby idąc śladem pierwszych etnologów zakwalifikował myślenie człowieka pierwotnego do umysłowości potraktowanej dosłownie jako "prymitywna". Jednakże często spotykana w nauce jest sytuacja, że proste, jak ty się wydawało na pierwszy rzut oka, zagadnienia wymagają nieraz skomplikowanej aparatury badawczej i zaawansowanych teorii, rozwój etnologii, etnografii, archeologii, lingwistyki i innych dziedzin pokazał w ostatnich latach, że umysłowość pierwotna nie stanowi mai "prymitywnej filozofii", ani zbioru przypadkowych przesądów. W najbardziej pierwotnych wierzeniach ujawniają się niejednokrotnie elementy skomplikowanego światopoglądu, który zrekonstruowany - ukazuje niewystarczalność pobieżnego i jednostronnego ujęcia.
Należy podkreślić kilka istotnych w tym kontekście kwestii.
Etnologia religii stanowi integralną część etnologii, tak jak sfera wierzeń jest integralną częścią kultury pierwotnej społeczności. W rzeczywistości bowiem trudno byłoby wskazać takie sfery życia człowieka pierwotnego, które w jakiś sposób 1 w mniejszym lub większym stopniu ais byłyby związane bądź z magią, bądź z religią, a zdarza się często, że magia 1 religia przenikają się wzajemnie. Ponadto trzeba też podkreślić, iż mitologia, do której odwołują się wierzenia, stanowi trzon tradycji pierwotnych kultur. W istocie sfera sacrum jest tu nieporównywalnie szersza i jej oddziaływania na przebieg większości procesów kulturowych jest znacznie silniejszo niż to aa miejsce w kulturach rozwiniętych
Łatwo zauważyć, studiując opracowania etnologów, że prezentowane przez nich koncepcje pierwotnych wierzeń są podporządkowane przyjmowanej przez nich ogólnej koncepcji kultury. Stąd też różnice w podejściu do badania 1 określania istoty kultury znajdują odbicie takie w poglądach poszczególnych badaczy na kwestie szczegółowe. Mamy więc do czynienia z taką sytuacją, że określone aspekty wierzeń (religia, magia, mit) nie są tak samo rozumiane w ramach różnych orientacji. Widać więc, że poglądy dotyczące problematyki pierwotnych wierzeń są uwikłane w system ogólnych przekonań dotyczących rozumienia społeczeństwa i koncepcji człowieka.
Wypływa z tych uwag wniosek, że jeżeli chce się studiować systemy pierwotnych wierzeń magicznych oraz religijnych i zrozumieć ich znaczenie, należy zaznajomić się z historią rozwoju teorii i metod badawczych etnologii. W niniejszym opracowaniu przedstawiamy osiem kierunków, których znajomość wydaje się konieczna w odniesieniu do problematyki etnologii religii.
W drugiej części skryptu zostanie przedstawiony wykład systematycznej etnologii religii.
EWOLUCJONIZM
Wiek XIX to okres wielkiego rozwoju nauki. Jest to epoka, w której zasadniczą rolę odgrywać zaczęła idea ewolucji, zmieniając dotychczasowy sposób widzenia rzeczywistości. Ten nowy system myślenia rozwijał się jednocześnie na gruncie nauk przyrodniczych i społecznych. Pojęcie zmienności, występujące początkowo w koncepcjach filozoficznych, przeradza się w systematyczny wykład teorii popartej empirycznymi uzasadnieniami. W dziedzinie nauk przyrodniczych znaczące są tu szczególnie dokonania Lamarcka i Darwina, w naukach społecznych wymienić tu można systemy myśli Spencera i Comte'a.[1]
Nie można nie doceniać wpływu modeli myśli przyrodniczej na nauki społeczne, jednakże nie można też tego wpływu przeceniać. Idee badawcze takie, jak zasada eksperymentu, czy empirycznej obserwacji, indukcji i badań ilościowych nie zawsze były przejmowane przez nauki społeczne bezpośrednio z dziedzin przyrodniczych, lecz w dużej mierze wyrastały z co najmniej oświeceniowych koncepcji nauki. Charakterystyczne dla tego nowego, kształtującego się światopoglądu było uznanie, że człowiek stanowi integralną część środowiska w którym żyje, to znaczy, że podlega działaniu tych samych praw, które określają też przemiany innych poziomów rzeczywistości. Dzięki temu możliwe stało się uznanie, że zasady ewolucji odnoszą się zarówno do świata przyrodniczego, jak i do świata społecznego[2].
Rozwój myśli ewolucyjnej w dziedzinie badania społeczeństwa doprowadził do. ugruntowania schematu rozwoju, dla którego przyjmowano następujące założenia:
1. Założenie o jedności natury ludzkiej;
a) tożsamość cech psychicznych jest u człowieka niezależna od czasu, miejsca, rasy i warunków życia;
b) człowiek wykazuje zasadnicze podobieństwo potrzeb pojawiających się w podobnych sobie warunkach;
c) reakcja psychiki człowieka na owe potrzeby jest więc u wszystkich ludzi jeśli nie tożsama - to bardzo zbliżona;
d) podobieństwo rozwoju doświadczenia ludzkości;
2. Założenie o naturalnej wynalazczości;
a) powstawanie kultur ludzkich jest wynikiem reagowania psychiki na pojawiające się potrzeby w danych warunkach;
10
b) kultury w swych podstawowych forsach są jednakowe; c( podobne wytwory kulturowe mogą powstawać niezależnie od siebie, jako że są wynikiem naturalnej wynalazczości człowieka (możliwość kontaktu kulturowego nie jest tu znacząca).
3. Paralelizm rozwojowy - wszystkie kultury bądź ich poszczególne elementy przechodzą przez kolejne stadia rozwojowe (identyczne lub podobne) zanim osiągną fazę zaawansowania. 4. Liniowy i kumulatywny charakter zmian - zasada postępu i gradualizmu:
a) stadia rozwojowe obrazują zmianę od form prostszych do bardziej złożonych, np. stadium dzikości, barbarzyństwa, cywilizacji;
b) proces ten ma charakter jednokierunkowy, progresywny (od form niższych do wyższych);
c) zmiany następują stopniowo i systematycznie (nie są to skoki ani kataklizmy), mogą dotyczyć większych całości bądź poszczególnych elementów kulturowych;...
Tika02