ekonomia normal wer.doc

(104 KB) Pobierz
FAZY ROZWOJU TURYSTYKI:

www.student.e-tools.pl

FAZY ROZWOJU TURYSTYKI:

1.faza wczesnohistoryczna (do 1850); 2. faza początkowa (1850-1914); 3.faza wzrostu (1914-45) 4.faza turystyki masowej(1945 do teraz)

KONCENTRACJE FIRM:

1.fuzje wertykalne(pionowe), 2.fuzje horyzontalne(poziome), 3.fuzje koncentryczne.

ZNACZENIA PRODUK. TURYST.

-wąskie, -szerokie

ELEMENTY PROD.TUR.:

1.baza materialna(dobra i urządzenia turystyczne)

-baza podstawowa (dobra podstawowe)

-baza uzupełniająca (komplementarna)

2.usługi, które mają charakter niematerialny

-usługi podstawowe

-usługi  komplementarne

CECHY PRODUKTU TUR.:

*elastyczność strukturalna, *wysoka kapitałochłonność, *charakter paraturystyczny elementów produktów. tur., *łączność produktu, *wysoki udział kosztów stałych, *sztywność w układzie przestrzennym, *lokalizacja w miejscach o niskiej produkcji przemysłowej, materialnej, *sezonowość, *czasami ma charakter importochłonny.

CZTERY GRUPY USŁUG:

1.usługi materialne nakierowane na osobę, 2.usługi materialne nakierowane na przedmiot, 3.usługi niematerialne nakierowane na osobę,

4.czynności niematerialne.

TRZY PODST. WARUNKI ABY PROD. TUR. MÓGŁ BYĆ PRZEDMIOTEM TRANZAKCJI:

1.musi mieć cenę, 2.musi być zdolny do wymiany, 3.musi zaspokajać konkretne potrzeby człowieka.

PODZIAŁ DÓBR I USŁUG:

1.takie, których czynnikiem popytotwórczym jest turysta,

2.takie, których zakup związany jest z tur., ale jednocześnie mogą być używane w innym czasie,

3.takie, które zaspokajają potrzeby zarówno turystów jak i innych osób.

CO DECYDUJE O ATRAKCYJNOŚCI REGIONU? :

*walory turystyczne, *dostępność komunikacyjna, *zagospodarowanie turystyczne.

FUNKCJE PAŃSTWA W GOSP.:

1.funcja alokacyjna (rozmieszcze- niowa), 2. funkcja redystrybucyjna, 3.funkcja stabilizacyjna.

POPYT TURYSTYCZNY

PODZIAŁ POPYTU: potencjalny, efektywny

ZANIK KONSUMPCJI MOŻE MIEĆ CHARAKTER: stały, przejściowy

CECHY POPYTU TURYSTYCZN.:

*sezonowość, *restrykcja, *substytucyjność, *łączność

CZYNNIKI ODDZIAŁYWUJĄCE NA POPYT TURYSTYCZNY:

1.ekonomiczne: cena, dochód, czynnik ogólnogospodarczy

2.społeczno-psychologiczne: czas wolny, czynniki demograficzne, czynnik industrializacyjny, czynnik urbanizacyjny, czynnik kulturalny, czynnik motywacyjny

3.czynniki podażowe: polityka tur. państwa, transport, baza noclegowa, organizatorzy podróży.

MIERNIKI POPYTU TURYSTYCZNEGO:

1.wskaźnik aktywności tur. netto,

2.wskaźnik aktywności tur. brutto

3.liczba osób zarejestrowanych w bazie noclegowej, 4.ile turyści wydają w miejscu czasowego pobytu, 5.średnie dzienne wydatki

 

KOSZTY, NAKŁADY, WYDATKI

PODZIAŁ KOSZTÓW:

1.Koszty dla celów sprawozdawczych:

a)trzy układy kosztów:

-ukł. kosztów rodzajowych,

-ukł. funkcjonalny kosztów (podmiotowy),

-ukł. kalkulacyjny kosztów (przedmiotowy)

b)-koszty bezpośrednie

-koszty pośrednie,

2.Koszty dla celów decyzyjnych

a)Dzielimy je wg. klasyfikacji:

-koszty utraconych możliwości

-koszty/przychody krańcowe

koszty istotne i nieistotne dla podejmowanych decyzji,

-co się dzieje z kosztami, jeśli dochody rosną,

-koszty utracone,

b)Koszty ze wzg. Na rozmiar działalności: stałe, zmienne, mieszane.

3.Koszty dla celów kontrolnych

-koszty podatne i niepodatne na kontrole,

-koszty planowane i standardowe,

CO NIE SPRZYJA ROZWOJOWI SEKTORA TUR?:

*wysokie podatki, *centralizacja wpływów, *mała dystrybucja polskiego produktu za granicą

PODZIAŁ FIRM:

-firmy o orientacji rynkowej,

-firmy o orientacji kosztowej

PRÓG RENTOWNOŚCI: punkt graniczny wskazujący na wartość sprzedaży przedsiębiorstwa, przy której następuje jej zrównanie z kosztami stałymi i zmiennymi poniesionymi na jej wytworzenie. Próg rentowności określa minimalną wielkość sprzedaży, która gwarantuje przedsiębiorstwu pokrycie przychodami z niej wszystkich poniesionych kosztów.

Osiąganie wyższego poziomu sprzedaży gwarantuje przedsiębiorstwu zysk, co jest konsekwencją mniejszego tempa wzrostu kosztów w stosunku do tempa wzrostu sprzedaży, wskutek stałości części tych kosztów.

Próg rentowności rozdziela więc całość działalności przedsiębiorstwa na sferę straty (przy sprzedaży poniżej progu rentowności) oraz sferę zysku (sprzedaż powyżej progu rentowności).

SALDO TURYSTYCZNE: różnica pomiędzy wpływami finansowymi a wydatkami, odnoszącymi się do przyjętego okresu (np. saldo handlu zagranicznego, saldo zysków i strat nadzwyczajnych).

MONOKULTURA TURYST.

PODWÓJNA MONOKULTURA TURYSTYCZNA

PROCESY ROZWOJU TURYSTYKI.

Samo pojęcie tur. ulegało ewolucji w czasie. Najwcześniej turystyką zaczęły zajmować się nauki socjologiczne oraz geograficzne.

DEFINICJA nauk geograficznych

Turystyka jest to przemieszczanie się ludzi w celach innych, niż zarobkowe bez zamiaru uczynienia z celu podróży miejsca stałego pobytu.

Psychologowie zajmowali się motywami podróżowania.

W końcu tur. zajęła się ekonomia.

Zastanawiano się czym ludzie zajmują się w wolnym czasie, w związku z czym powstało pojęcie ekonomika czasu wolnego. Zastanawiano się nad relacjami między czasem wolnym a wydajnością pracy.

URLOP-czas wolny, który przysługuje pracownikowi zgodnie z kodeksem pracy(zagwarantow.).

W okresie wczesnego kapitalizmu czas wolny definiowano jako czas przeznaczony na konsumpcję. Traktowano czas wolny jako czynnik nakręcający gospodarkę.

DEFINICJA nauk ekonomicznych:

TURYSTYKA jest to działalność gospodarcza z jednej strony przynosząca zysk a z drugiej zaspokajająca potrzeby związane z czasem wolnym i podróżą.

PODZ. OKRESÓW TURYSTYKI:

1 faza - wczesnohistoryczna (do 1850),

2 faza – początkowa (1850-1914)

3 faza wzrostu (1914-1945)

4 faza turystyki masowej (1945-.)

1.FAZA WCZESNOHISTORYCZNA –podróżowanie zaczęło się od Biblii (ucieczka Adama&Ewy z Raju)-nie było to jednak przyjemnością.

Motywy podróżowania: handlowy, chęć poznania świata, chęć zdobycia terenów.

Już starożytni Egipcjanie i Grecy podróżowali dla przyjemności.

Grecy-Ateny-igrzyska olimpijskie. Nie były to jednak podróże masowe. Dopiero w starożytnym Rzymie zaczęto podróżować masowo (duża ilość drg). Rzymianie często dokonywali podbojów a większość podróży miała więc charakter militarny a także handlowy oraz administracyjny.

Wraz z upadkiem Cesarstwa Rzymskiego (-era średniowiecza) zmieniają się motywy podróżowania: religijne, edukacyjne, zdrowotne, zarobkowe, rabunkowe (okres średniowiecza-dużo wojen).

Oświecenie-motywy podróżowania podobne jak w średniowieczu, choć podróżowali tylko ci, na których było stać, mieli odpowiednie dokumenty.

Cele podróży: Europa-Alpy-odkrywcami tego miejsca wypoczynku byli Brytyjczycy. Zaczęły się tutaj podróże dla przyjemności.

2.FAZA POCZĄTKOWA(1850-1914) – większa dynamika rozwoju turystyki oraz transportu Þ tańsze podróże, wynalezienie kolei. Jest to okres industrializacji-kolej, światło, telefony, taśmowa produkcja...

Początkowy okres urlopu:3-6 dni (dziś ponad 20)...

Czynniki: *rozbudowa infrastruktury transportowej, *rozwój infrastruktury informacyjnej (gł.pocztowej), *wzrost dochodów ludności oraz uzyskanie pewnych przywilejów socjalnych, np. prawa do urlopu.

Pierwsza wycieczka-1841 w Anglii zorgan. przez  Tomasa Cooka. W 1861 założył też pierwsze biuro podróży. Cook organizował wyjazdy w Alpy Szwajcarskie, gdzie już pod koniec XIX w funkcjonowało wiele hoteli. Podróże koleją zaczęły się rozwijać w Alpach, gdy wybudowano tunele(jeszcze pod koniec XIXw). W tej fazie nieliczni mieli dostęp do podróżowania(warstwy społeczne).

3.FAZA WZROSTU(1914-1945)

Turystyka staje się dostępna także dla urzędników państwowych(sfera publiczna, urzędowa), bogatsi robotnicy. Organizowano wyjazdy dla młodzieży paramilitarne, gł. przez organizacje skrajnie prawicowe (skłanianie ludzi do propagowania nacjonalistycznych haseł-stąd wyłonił się faszyzm).

4.FAZA TURYSTYKI MASOWEJ (1945-DZIŚ)

Po II wojnie św. był podział świata na bloki polityczne: kapitalistyczne i socjalistyczne (komunistyczne)-nie była to działalność gospodarcza (brak zysku), była finansowana z budżetu państwa: wypoczynek dla rodaków; brak swobody wyboru miejsca wypoczynku. W bloku kapitalistycznym: wyjazdy do ośrodków o wyższym i niższym standardzie, większa swoboda wyboru. W 1989 zaczynał upadać socjalizm, standard jakości baz turystycznych spadał, brak modernizacji.

W Polsce sektor usług stanowi 40% PKB. Kraje wysoko rozwinięte mają znacznie większy. Turystykę zaczęto nazywać przemysłem turystycznym, ponieważ zaczęła odgrywać znaczącą rolę (w krajach Europy zach.). W krajach zniszczonych wojną było mało kapitału, stąd mniejsze szanse rozwoju turystyki. Początkowo zgłaszany był popyt na wycieczki tanie. Firmy zaczęły ze sobą współpracować: hotele, transport itp., by dobrać tani wypoczynek. Kolejną fazą było rozbudowanie sieci kolejowej, rozwój transportu samochodowego, lotniczego(-najdroższy). Turystyka była działalnością niezwykle kapitałochłonną, dlatego bardzo ważne było łączenie się firm po to, aby wspólnie obniżyć koszty działalności oraz przyciągnąć większą liczbę klientów poprzez obniżenie cen.

KONCENTRACJE FIRM:

*fuzje wertykalne=pionowe (org. Wycieczki, transport, nocleg)

*fuzje poziome=horyzontalne (firmy z tej samej bazy)

*fuzje koncentryczne (łączyły się firmy dostarczające usługi z innych branż, np. do katalogów wysyłkowych dołączono wycieczki)

Zanim doszło do koncentracji firm(przełom lat 60-tych) istniała silna konkurencja.

RYNEK DIGOPOLISTYCZNY: istnieje kilka dużych firm po stronie podaży (nie ma konkurencji pomiędzy tymi firmami, gdyż zazwyczaj następują w takich przypadkach zmowy cenowe).

ASPEKTY KRYTYKI I ROZWOJU TUR. NA ŚWIECIE

*dostępność turystyki tylko dla najbogatszych osób w kraju,

*turystyka otrzymała miano przemysłu turystycznego,

*w 1980-w ostatecznym rachunku ekonomicznym turystyka sprawiała więcej szkód, niż zysków. Chodziło tu o kraje     III-go świata,

*zamiana słowa „gość” na „klient”,

*turystyka domaga się ciągle nowych krajobrazów-niekorzystny wpływ na środowisko naturalne,

*w 1990 na konferencji w Bergen a w 1992 na konferencji w Rio de Janeiro-sformułowano kartę praw i obowiązków względem Ziemi.

ROZWÓJ ZRÓWNOWAŻONY – przypadek rozwoju, w którym tempo rozwoju gosp. świata  miało być skorelowane z tempem odnowy środowiska naturalnego.

GOSPODARKA TURYSTYCZNA –jest szerszym pojęciem od przemysłu turystycznego i obejmuje właściwie wszystkie dziedziny życia.

PODAŻ TURYSTYCZNA I JEJ MIERNIKI

Podaż turystyczna to ilość produktu turystycznego oferowana na sprzedaż po danej cenie i w danym okresie.

Produktem turystycznym możemy nazwać wszystkie dobra i usługi tworzone i kupowane w związku z wyjazdem poza miejsce stałego zamieszkania zarówno przed podróżą, w trackie, jaki i w czasie pobytu poza miejscem stałego zamieszkania.

 

PRODUKT turystyczny można rozpatrywać w 2 znaczeniach:

-wąskim (to, co turyści kupują: transport, wyżywienie, nocleg);

-szerokim, produkt tur. stanowi kompozycję tego, co turyści robią oraz dóbr i usług z których przy tym korzystają.

PRODUKT TUR. SKŁADA SIĘ Z DWÓCH ELEMENTÓW:

1.dobra i urządzenia turystyczne (baza materialna)

2.usługi, które mają charakter niematerialny

DOBRA I URZĄDZENIA DZIELIMY NA: -bazę podstawową (dobra podstawowe),

-baza uzupełniająca (komplementarna).

Baza podstawowa to samo miejsce, czyli krajobraz, walory turystyczne(stanowią dominujący cel podróży. Baza uzupełniająca to: noclegi, transport, posiłki.

Walory turystyczne są elementem decydującym o lokalizacji innych elementów: hoteli itp. Są najważniejszym elementem produktu turystycznego.

Usługi nie są wcale mniej ważne od bazy materialnej, są nieodłączne. Możemy podzielić je na: *usługi podstawowe-to te, które umożliwiają dojazd, pobyt i powrót z miejsca czasowego pobytu, *usługi komplementarne- są świadczone w związkach z podstawowymi i umożliwiają wykorzystanie walorów, dostęp do atrakcji turystycznych.

CECHY PRODUKTU TUR.:

-produkt tur. jest elastyczny strukturalnie co znaczy, że może przybierać różne formy w zależności od zapotrzebowania i preferencji turysty.

-wysoka kapitałochłonność, wymagane wysokie nakłady.

-charakter paraturystyczny, czyli część elementów produktu tur. jest wykorzystywana w normalnej działalności gospodarki (np. transport, restauracje itp.)

Elastyczność cenowa podaży to relacja procentowej zmiany wielkości podaży do procentowej zmiany wielkości cen.

 

Es=%LS    lub  Es=LS : LP

     %LP                  S     P

 

Elastyczność cenowa podaży informuje nas o tym o ile procent zmieni się podaż w sytuacji, gdy cena zmieni się o 1%.

-produkt tur. ma charakter łączny, tzn., że składniki produktu się wzajemnie uzupełniają(jak ktoś kupuje wycieczkę to nie kupuje tylko noclegów, ale razem z tym: transport, wyżywienie itp.),

-podaż tur. a więc i produkt charakteryzuje się relatywnie wysokim nominałem kosztów stałych(koszty stałe to np. czynsz dzierżawczy, ogrzewanie, wynagrodzenie pracowników administracyjnych,  amortyzacja).

-podaż tur. jest sztywna w układzie przestrzennym, czyli o jej lokalizacji decyduje występowanie atrakcji turyst.

-podaż tur. jest lokalizowana w miejscach o niskich walorach produkcji materialnej(np. Mazury, góry, obszary nadmorskie),

-sezonowość wykorzystania bazy turystycznej, co wpływa znacząco na kształtowanie się zysku w całym okresie roku kalendarzow.

-podaż ma czasami charakter importochłonny, czyli istnieje duże zapotrzebowanie na wypoczynek zagraniczny.

Usługi i ich zakres w tworzeniu PKB jest znaczny. Im wyższy jest zakres usług w tworzeniu PKB, tym uznaje się, iż dany kraj jest bardziej rozwinięty gospodarczo.

PODZIAŁ USŁUG NA 4 GRUPY:

1.Usługi materialne nakierowane na osobę(kosmetyczne, medyczne, gastronomiczne, transportowe...).

2.Usługi materialne nakierowane na przedmiot (reparacyjne, graniczne, porządkowe).

3.Usługi niematerialne nakierowane na osobę(oświatowe, informacyjne, kulturalne).

4.Czynności niematerialne (finansowe, ubezpieczeniowe, prawne).

_________________________

1. Usługi mają charakter niepowtarzalny, są aktem jednorazowym. Każde świadczenie usług jest unikalne.

2. W celu wykorzystania usługi konieczna jest jednoczesna obecność w miejscu pobytu.

3. Usługi nie mogą być magazynowane.

Aby produkt tur. mógł być przedmiotem transakcji musi spełniać 3 podst. Warunki:

1.Produkt tur. musi zaspokajać konkretne potrzeby ludzkie.

2.Produkt tur. musi mieć swoją cenę. 3.Produkt tur. musi posiadać zdolność do wymiany

DOBRA I USŁUGI:

1.Takie, których czynnikiem popytotwórczym jest turystyka.

2.Takie, których zakup związany jest z tur., ale jednocześnie stanowią one przedmiot konsumpcji w innym czasie.

3.Takie, które zaspokajają potrzeby zarówno turystów, jak i innych osób(np. gastronomia, ubezpieczenia itp.)

Co decyduje o atrakcyjności regionu?

-walory tur. (krajobraz)

-dostępność komunikacyjna

-zagospodarowanie turystyczne

Rola turystyki w gospodarce poszczególnych krajów zależy od tego jak władze kraju traktują ją na tle całej gospodarki, czy jest to coś ważnego, czy też odłam drugiego urzędu. Niejednokrotnie jest tak, że turystyka jest bardzo ważnym sektorem w gosp. państwa a jednak nie stanowi większego elementu w dochodach PKB na tle innych branż. Dzieje się tak, gdyż są to kraje wysoko rozwinięte, w związku z czym inne sektory z dziedziny usług są dobrze rozwinięte i dają duże dochody, przy których turystyka nie wygląda tak imponująco.

W 2001 w Europie turystyka przyniosła 610 mld. $ a przemysł spożywczy 430 mld $.

Na świecie w turystyce zatrudnionych jest 11% ludności pracującej(jest to średnia).

O bezpośrednich korzyściach z turystyki świadczy saldo tur.

Saldo turystyczne to różnica pomiędzy wydatkami na turystykę a wpływami z turystyki (mając na myśli mieszkańców).

Monokultura turystyczna oznacza, że dany kraj (przeważnie mały, wyspiarski) utrzymuje się przede wszystkim z tur., nie ma rozwiniętych dziedzin gospodar.

Podwójna monokultura turystyczna – gdy dany kraj utrzymuje się wyłącznie z tur., a na dodatek turyści odwiedzający ten kraj pochodzą z jednego państwa

FUNKCJE PAŃSTWA W GOSPODARCE:

1.Alokacyjna(rozmieszczenie) w gosp. każdego kraju ma miejsce wycofanie się z sektorów, które nie mają przyszłości na rzecz innych, rozwijających się sektorów, do których m.in. należy turystyka.

2.Redystrybucja(wtórny podział dochodów w gosp.) państwo w tym zakresie ma za zadanie dokonywać poprzez ściąganie podatków sprawiedliwszy podział dochodów w społeczeństwie.

3.Stabilizacyjna – aby państwo przyczyniało się do stabilizowania gosp. (aby inflacja była niska, niskie bezrobocie, wysokie zarobki)

KOMPLEMENTARNOŚĆ PRODUKTU TUR. – znaczy to, że kupując usługę tur. nabywamy cały pakiet usług.

POPYT TURYSTYCZNY I JEGO MIERNIKI.

POPYT TUR. jest to wielkość zapotrzebowania na produkt turystyczny przy określonych cenach i w określonym czasie.

1.Subiektywność produktu tur.

Każdy turysta ocenia produkt wg własnego uznania. 2.Produkt tur. należy do wydatków wg upodobania.

POPYT TUR. związany jest z działem ekonomii zajmującym się potrzebami ludzkimi. Potrzeba jest to pożądanie wartości użytkowych.

KLASYFIKACJA POTRZEB:

1.egzystencjonalne: żywność, ubranie...

2.kulturalne: kształcenie, literatura, sztuka.

3.luksusu: samochód, dom ekskluzywny, biżuteria

Potrzeby niezbędne do życia i potrzeby wg upodobania to inny podział. Potrzeby ludzkie mają charakter nieograniczony, natomiast zasoby są ograniczone, dlatego istnieje konieczność wyborów ekonomicznych.

Koszty alternatywne to wartość jaką tracimy w wyniku podjęcia danych decyzji dotyczących przeznaczenia środków pieniężnych.

POPYT:

1.Potencjonalny-to taki, który może być zaspokojony w przyszłości, ale nie obecnie, bo nie ma pokrycia w dochodach.

2.Efektywny-to taki, który może być zaspokojony natychmiast.

Elastyczność popytu informuje nas o ile procent zmieni się popyt, jeśli dochody zmienią się o 1%.

Występuje duża wrażliwość elastyczności popytu w przypadku wyjazdów wypoczynkowych, mniejsza przy wyjazdach np. specjalistycznych.

Zanik konsumpcji może mieć charakter:

1.Przejściowy-gdy dana grupa turystów będzie charakteryzowała się pewną tradycją konsumpcji swobodnej.

2.Stały-może dojść do zaniku popytu. Nie ma tradycji.

CECHY POPYTU TURYSTYCZN:

1.Substytucyjność popytu-polega to na zamianie jednej struktury produktu tur. na inną wynikającą ze spadku dochodów(subst.wewn.)

*substytucja zewnętrzna polega na tym, że na skutek spadku dochodów popyt tur. zanika a wydatki z nim związane są przeznaczane na inne cele.

2.Ma charakter łączny(łączność)-nabycie jednego dobra lub usługi łączy się z koniecznością nabycia innych dóbr lub usług.

3.Popyt tur. ma charakter restytucyjny(odnawialny) (restytucja-odnawianie). W krajach Europy Zach. Lub USA (krajach, gdzie tur. jest wysoko rozwinięta)zanik popytu tur. nie występuje. Na popyt mają też wpływ ceny. Podobnie jak w  zwykłej elastyczności popytu, cenowa elastyczność popytu jest różna dla różnych segmentów turystyki.

4.Popyt ma charakter sezonowy (sezonowość)-w czasie sezonu wzrasta popyt tur., wtedy następują też wahania cen. Aby to ustabilizować są dwa sposoby:

-blokowanie cen, są ustalane jako stałe w jakimś okresie czasu, a ewentualnie zmiany są rekompensowane biurom przez państwo.

-stosowanie specjalnych kursów walutowych, które mają sprzyjać konkurencyjności oferty danego kraju-obecnie się tego nie stosuje

CZYNNIKI ODDZIAŁUJĄCE NA POPYT TUR.:

1.Czynniki ekonomiczne:

-cena

-dochód

-czynnik ogólnogospodarczy: oznacza to, że na podstawie ogólnej znajomości sytuacji gosp. danego państwa możemy określić czy istnieją w tym państwie warunki do wystąpienia popytu tur (np. stopa bezrobocia, wielkość przeciętnej płacy)

2.Czynniki społeczno-psycholog.

-czas wolny-obecnie czas wolny nie jest barierą, która ogranicza wyjazdy tur. tak, jak w XIX w.

-czynniki demograficzne-czyli liczba ludności; im więcej ludzi, tym większy popyt (ale nie odwrotnie, np. w krajach trzeciego świata), struktura ludności(w jakim wieku jest społ. wg zatrudnienia, wg aktywności zawodowej.

-czynnik industrializacyjny (uprzemysłowienie) popyt jest większy w regionach wysoko uprzemysłowionych.

-czynniki urbanizacyjne-im więcej ludzi mieszka w miastach, tym większy popyt turystyczny.

-czynniki kulturalne-sposób zaplanowania wolnego czasu, co zależy od wykształcenia.

-czynniki motywacyjne-to co determinuje ludzi do określonych zachowań(efekt mody, tur. etnograficzna).

3.Czynniki podażowe:

-polityka turystyczna państwa

-transport

-baza noclegowa

-organizatorzy podróży

MIERNIKI POPYTU TURYSTYCZNEGO:

1.Wskaźnik aktywności tur. netto, który oznacza udział procentowy wyjeżdżających przynajmniej jeden raz w roku w ogólnej liczbie ludności.

2.Wskaźnik aktywności tur. brutto, który oznacza liczbę wyjazdów odniesioną do ogólnej liczby ludności.

3.Liczba osób zarejestrowanych w bazie noclegowej, to miernik najczęściej stosowany.

4.Najważniejszym miernikiem z punktu widzenia ekonomii jest wartość środków pieniężnych, jakie turyści ponoszą...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin