I Ogólna charakterystyka programu.doc

(171 KB) Pobierz

KLUB

PRZYJACIÓŁ ORTOFRAJDY

 

 

 

„Zabawa jest nauką,

nauka jest zabawą.

Im więcej zabawy,

Tym więcej nauki.”

Glenn Doma

 

W oparciu o metodę i wiersze Kolorowej Ortografii L. Furmagi  opracowała

mgr Marta Owczarek Boraczyńska

 

 

 

 

I Ogólna charakterystyka programu

 

II Założenia projektu programu

 

1.      ówny cel programu

2.      Cele operacyjne

3.      Zasady prowadzenia zajęć

      Metody, forma, miejsce i czas realizacji, liczebność grupy

4.      Charakterystyka osób, do których program jest adresowany

5.      Kompetencje i charakterystyka osoby prowadzącej zajęcia

 

III Sposoby realizacji założeń projektu

 

     1. Regulamin KPO

     2. Ramowy program zajęć

     3. Scenariusz uroczystego otwarcia KPO

IV Metody ewaluacji

V Zakończenie

    Załączniki

    Teksty piosenek

 

WSTĘP

 

Podczas swojej dotychczasowej pracy jako nauczyciel polonista w szkole podstawowej zauważyłam, że coraz więcej dzieci  przekraczających próg nauczania zintegrowanego ma problemy z poprawną pisownią, a zwłaszcza znajomością zasad ortograficznych. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Niektórzy mają problemy z dysleksją, inni nie czytają książek,

Z reguły dla zdecydowanej większości nauka ortografii jest nudna i mało interesująca.

Z metodą Ortofrajdy  Lesława Furmagi zetknęłam się dzięki Gazecie Wyborczej, w której znalazłam dołączoną do numeru płytę CD z Ortofrajdą. Wydała  się na tyle interesująca, że skorzystałam zaproszenia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sopocie i udałam się  na otwarcie Biblioteki Ortofrajdka i prezentację programu zorganizowana  przez czytelnię i PSWD.
Przedstawiony przez Romana Jańca pokaz  utwierdził mnie w przekonaniu, że Ortofrajda będzie doskonałym uzupełnieniem  na lekcjach  języka polskiego. Faktycznie, metoda kolorowej ortografii bardzo przypadła moim uczniom do gustu. Po przeprowadzeniu kilku lekcji tą metodą postanowiłam powołać KPO. Pomysł spotkał się z aprobatą uczniów i rodziców.... Zwłaszcza, że w mojej szkole nie przewiduje się zajęć wyrównawczych dla klas IV-VI, co stanowi  dużą przeszkodę w nadrobieniu braków z języka polskiego przez uczniów słabszych, przede wszystkim tych, którzy niezbędnej pomocy nie otrzymają w domu.

Kolejnym powodem założenia KPO było to, że proponowana na zajęciach klubu metoda jest bardzo atrakcyjna i w żaden sposób nie przypomina żmudnych ortograficznych ćwiczeń.

 

 

-2-

I  Ogólna charakterystyka programu


KPO ma pełnić rolę atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z problemami w nauce języka polskiego. Głównym celem KPO jest nauka poprzez zabawę. Materiał obejmuje pisownię ó, u rz, ż, h, ch, pisownię łączną i rozdzielną.  Stosowane w trakcie zajęć wyłącznie  aktywne formy pracy

( rzuty ortokostką, ortotarcza, ortomozaika, kolorowe dyktanda, ortoteatr, wyścigi rzędów, ortograficzne pranie, dydaktyczna gra komputerowa) sprawiają, że to co trudne, staje się łatwe i interesujące. Program KPO kładzie nacisk na praktyczną znajomość zasad ortografii. Stymuluje   percepcję wzrokową (zapamiętywanie pisowni wyrazów przedstawionych graficznie za pomocą koloru), uczy koncentracji i logicznego myślenia.  Ponadto ważną cechą KPO jest to, że członkowie klubu nie są w społeczności szkolnej postrzegani jako ci z zajęć wyrównawczych, a mają  przekonanie przynależności do wyjątkowego klubu.
Program KPO daje możliwość zmiany samooceny uczniów. Stwarza możliwość osiągnięcia sukcesu , odzyskania  wiary we własne siły oraz wyzwala aktywność w uczniach. Przyczynia się do rozbudzenia motywacji do nauki.
Realizacja założeń klubu odbywać się będzie na spotkaniach KPO raz w tygodniu oraz na lekcjach języka polskiego.

 

II Założenia projektu programu

 

1.      ówny cel programu

Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów z zakresu ortografii.

 

2.      Cele operacyjne

W wyniku realizacji programu uczeń:

 

-          zna podstawowe zasady ortograficzne w zakresie ó, u, rz, ż, ch, h, pisowni  

      łącznej i  rozdzielnej

      -    potrafi stosować je w praktyce

      -    aktywnie uczestniczy w zajęciach klubu

      -    dąży do współpracy i współdziałania w grupie

      -    jest pozytywnie nastawiony do własnych umiejętności i możliwości

      -    ma większy zasób słów

      -    potrafi posługiwać się komputerem(myszka, klawiatura)

 

W zakresie umiejętności interdyscyplinarnych:

 

      -   dąży do współpracy i współdziałania w grupie

      -   jest pozytywnie nastawiony do własnych umiejętności i możliwości

 

 

3.      Zasady prowadzenia zajęć

 

*   Metody pracy stosowane w projekcie

- 3 -

      pamięciowo-wzrokowa metoda kolorowej ortografii

 

*    Formy pracy stosowane w projekcie:

      ćwiczenia integracyjne, ortotarcza, ortokostka, ortoteatr (załącznik nr 1) 

      ortomozaika, ortopuzzle, oroscrabble ( załącznik nr 2), ortograficzny

-3-

Piotruś ( załącznik nr 3), malowane dyktanda (załącznik nr 4),        

      dydaktyczna gra  komputerowa Ortofrajda

      Do realizacji programu wykorzystano między innymi formy pracy   

      zaproponowane na oficjalnej stronie internetowej Ortofrajdy   

      www.ortofrajda.pl  oraz  ćwiczenia opracowane przez autorkę 

      programu.

*    Miejsce realizacji

      Szkoła Podstawowa w Strzygach

*    Termin realizacji

      Rok szkolny 2003/2004

*    Liczebność klubu

                      20 osób

 

4.      Charakterystyka osób , do których program KPO jest adresowany

 

            Program KPO  adresowany jest do uczniów klas IV-VI , którz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin