WIEDZA I MOTYWACJA CZYNNIKA OSOBOWEGO JAKO WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA.pdf

(286 KB) Pobierz
Spis treści
Wiedza i motywacja czynnika osobowego jako wartość przedsiębiorstwa
81
Marek Smoleń
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Ekonomii, Zakład Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw
WIEDZA I MOTYWACJA CZYNNIKA OSOBOWEGO
JAKO WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
1. Wprowadzenie
Sukces każdej organizacji uzależniony jest od różnych uwarunkowań
i czynników, wynikających zarówno z otoczenia wewnętrznego jak i zewnętrz-
nego. Jest jednak pewien wspólny element, będący czynnikiem sukcesu dla
wszystkich przedsiębiorstw, a mianowicie odpowiednio umotywowani i dobrze
wykształceni, a co za tym idzie efektywni i lojalni pracownicy. Chcąc skutecznie
oddziaływać na motywację pracowników trzeba ich nie tylko godnie i sprawie-
dliwie wynagradzać, ale też pobudzać do rozwoju, w pełni informować, umac-
niać przywiązanie do pracy, nadawać wartość i godność 1 .
Motywacja ekonomiczna do pracy ma podstawowe znaczenie w przedsię-
biorstwie. Dobrze rozwiązana przyczynia się do ładu w procesach pracy, zachę-
ca pracowników do pozytywnych i pożądanych postaw wobec pracy, pozwala
na realizowanie wytyczonych celów i zadań w skali przedsiębiorstwa i na po-
ziomie stanowisk pracy. Egzystencja i rozwój firmy, jej sprawność i efektyw-
ność działania zależą od jej pracowników, od ich zdolności i motywacji do pra-
cy, zmian i postępu technicznego. To oni wykorzystują technologię i zasoby
firmy, aby je przetworzyć w dobra finalne, to oni tworzą ją i uczestniczą w jej
życiu. Od tego, jacy są, jaki jest ich potencjał wiedzy i jak go wykorzystują dla
dobra firmy, zależy realizacja koncepcji jej działania i rozwoju. Pracownicy
zatrudniani są, aby generowali dla firmy określony zysk. Obok celu ekonomicz-
nego firma realizuje także cel społeczny, jakim jest stworzenie miejsc pracy
dając ludziom możliwości zaspokojenia swoich potrzeb niższego i wyższego
rzędu. W celu pogodzenia tych dwóch nie zawsze zbieżnych dążeń powstają
systemy motywowania pracowników, które z jednej strony sprawiają, że pra-
cownicy pracują dobrze, chętnie, z zaangażowaniem, identyfikują się z firmą,
z drugiej strony ci dobrze umotywowani pracownicy przynoszą firmie wymierne
zyski. Organizacji opłaca się motywować pracowników poprzez różne aspekty
1 J. Penc, Motywowanie w zarządzaniu , Oficyna Ekonomiczna, Kraków 1999, s. 282.
121658289.002.png
82
MAREK SMOLEŃ
wynagrodzeń, ponieważ w efekcie swoich działań otrzymuje wygenerowane
przez załogę korzyści. Aby te korzyści powstały, firma musi zatrudniać ludzi,
których kompetencje odpowiadałyby wymaganiom stanowiska pracy i praco-
dawcy. Każdy pracownik powinien być przydatny zawodowo do wykonania
powierzonej mu pracy i efektywnie wykorzystywać czas pracy. Kompetencje to
nie tylko wiedza zdobyta przez wykształcenie i doświadczenie, ale praktyczna
umiejętność jej wykorzystania w rozwiązywaniu problemów zawodowych, to
także zalety indywidualne, które przyczyniają się do powodzenia zawodowego
na zajmowanym stanowisku. Podstawą kształtowania kompetencji pracownika
są cechy jego osobowości i zdolności do działania. Kompetencje pracownika to
jeden z czynników decydujący o poziomie wynagrodzenia. W aktualnej sytuacji
rynkowej i konkurencji, kompetencje wysuwają się na plan pierwszy, nawet
przed czasem pracy.
Konieczność budowania oraz rozwijania właściwych systemów motywacyj-
nych i szkoleniowych, doskonalenia kompetencji i wzmacniania pozytywnych
postaw pracowniczych, tworzenie polityki sukcesji i awansowania to zadania dla
kadry zarządzającej, to tworzenie mechanizmów sprzyjających, dzięki którym w
tej organizacji chce się pracować. Motywacja jest uważana również jako techni-
ka zarządzania. Nie jest wszak terminem jednoznacznym, bywa różnie rozumia-
na i rozbudzana. Można jednak z cała pewnością stwierdzić, że jest ona mecha-
nizmem psychologicznym organizującym działanie człowieka, ukierunkowanym
na osiągnięcie określonego celu. Decyduje więc o codziennej gotowości do pra-
cy 2 . Efekty pracy zależą od możliwości, zdolności i umiejętności ludzkich,
wspartych odpowiednią motywacją, wolą i chęcią działania, co można wyrazić
w następującej formule 3 :
( Wiedzieć * Móc * Chcieć ) Efektywność pracy
Właściwy dobór formy płac ma istotny wpływ na motywacyjną funkcję wy-
nagrodzenia. Prawidłowe opłacanie oznacza ocenę wkładu pracy i efektów dzia-
łalności pracownika, warunków, w jakich praca jest wykonywana i innych
aspektów, które różnicują pracę 4 . Wynagrodzenie pozwala zaspokoić podsta-
wowe potrzeby z hierarchii potrzeb. Jednocześnie jest miernikiem wartości pra-
cownika dla organizacji 5 . Świadczenia pozafinansowe są skutecznym sposobem
motywowania pracowników. Ważne jest jednak to, aby dla ludzi w firmie nie
były one czymś, co im się należy z racji zatrudnienia, ale dodatkiem, który pra-
2 T. Pomianek (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi , Wydawnictwo Wyższej Szkoły Infor-
matyki i Zarządzania, Rzeszów 2000, s. 93.
3 L. Kozioł (red.), Doskonalenie systemu wynagradzania w przedsiębiorstwie , Akademia
Ekonomiczna, Kraków 1997, s. 19.
4 Z. Jacukowicz, Skuteczny system wynagradzania w firmie , Ośrodek Doradztwa i Doskona-
lenia Kadr, Gdańsk 1998, s. 5.
5 Z. Sekuła, Motywacyjne kształtowanie płac , TNOiK, Bydgoszcz 1997, s. 111.
121658289.003.png
Wiedza i motywacja czynnika osobowego jako wartość przedsiębiorstwa
83
codawca przyznaje swojemu personelowi, aby docenić jego zaangażowanie
i stworzyć mu lepsze warunki życia zawodowego i prywatnego 6 .
Celem opracowania jest ukazanie znaczenia wiedzy i motywacji czynnika
osobowego w procesie wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Dla pełniejszego
zobrazowania podjętej problematyki dokonano wywiadu kierowanego z grupą
sześćdziesięciu respondentów z przedsiębiorstwa produkcyjnego funkcjonujące-
go na Podkarpaciu.
2. Istota i rola wiedzy w przedsiębiorstwie
Wiedza w dzisiejszych czasach uznawana jest za najbardziej strategiczny
zasób, jakim dysponuje przedsiębiorstwo. Wszystkie podmioty funkcjonujące na
rynku mogą wykorzystać posiadaną wiedzę, ponieważ 7 :
– sama wiedza może być produktem,
– umiejętność gromadzenia i wykorzystywania wiedzy to podstawowa kompe-
tencja przedsiębiorstwa,
– wiedza może strukturalizować się dzięki procesowi kodyfikacji, przykładowo
w technologiach, kompetencjach pracowników, bazach danych, procedurach
dokumentacji organizacyjnej,
– wiedza może się zmaterializować (uzewnętrzniać) w postaci produktów usług,
a przez to może być kopiowana,
– wiedza umożliwia też obniżenie poziomu niepewności podczas realizacji
przedsięwzięć ryzykownych.
W literaturze przedmiotu można spotkać się z trzema podejściami do wiedzy
i gospodarowania nią w organizacji:
– podejście zasobowe – wiedza traktowana jest jako nowy zasób i stała się pod-
stawowym warunkiem sukcesu w działalności statutowej przedsiębiorstw,
bowiem pozycja na rynku każdego przedsiębiorstw, w znacznej mierze zależy
od umiejętności zdobywania i wykorzystywania szeroko rozumianej informa-
cji. Zasoby wiedzy można podzielić na 8 :
● zasoby indywidualne, związane z pracownikiem 9 i jego zasobem informacji.
Osoba o odpowiednim wykształceniu, predyspozycjach intelektualnych,
6 „Personel i zarządzanie” nr 3(180), marzec 2005.
7 B. Mikuła, Elementy nowoczesnego zarządzania. W kierunku organizacji inteligentnych ,
Anktywa, Kraków 2001, s. 61–62.
8 G. Probst, S. Raub, K. Romhard, Zarządzanie wiedzą w organizacji , Oficyna Ekonomiczna,
Kraków 2002, s. 29.
9 Wiedza jest związana z człowiekiem, ponieważ może powstawać tylko w efekcie czynności
umysłowej wykonywaną przez jednostkę – zob.: M. Strojny, Japońskie podejście do zarządzania
wiedzą , „Problemy jakości” 2000, nr 6, s. 3.
121658289.004.png
84
MAREK SMOLEŃ
zdolnościach do uczenia się i ciągłego poszerzania kwalifikacji jest niezwy-
kle cenionym podmiotem każdego przedsiębiorstwa. Taki pracownik sta-
nowi bowiem źródło informacji i pomysłów,
● zasoby zbiorowe – indywidualna wiedza pracowników składa się na wiedzę
całej organizacji. Istotny jest tu jednakże efekt synergii, związany z umie-
jętnością współpracy, bo tylko w ten sposób przedsiębiorstwa są w stanie
efektywnie wykorzystać potencjał, jakim dysponują zarówno indywidualne
jak i zbiorowe zasoby wiedzy wpływające na siebie wzajemnie i pozostają-
ce ze sobą w ścisłych zależnościach.
– podejście procesowe , w którym wiedza to „systematyczne rozwijanie umiejęt-
ności dostrzegania i wykorzystywania pojawiających się szans i unikania za-
grożeń” 10 . Takie ujęcie wiedzy nie traktuje jej jako zasobu organizacji, ale
utożsamia ją z procesem. Człowiek nabywa ją podczas całego życia, toku pra-
cy, nie tylko indywidualnie w zamkniętym okresie, ale przede wszystkim
współdziałając z innymi. „Uczenie się” staje się integralną częścią wszystkich
procesów zachodzących w przedsiębiorstwie oraz nową formą aktywności
zawodowej. Podejście procesowe powstało na bazie praktycznych doświad-
czeń firm konsultingowych, które wykorzystały szybko rosnące znaczenie
wiedzy oraz określiły ją jako podstawowy przedmiot własnej działalności.
Podmioty te przyczyniają się do upowszechniania koncepcji zarządzania wie-
dzą, a przez to do rozwoju całego sektora działalności opartej na wiedzy. Pro-
cesy składające się na zarządzanie wiedzą to:
● tworzenie wiedzy (gdzie podprocesem jest lokalizacja wiedzy, pozyskiwa-
nie jej i rozwój),
● kodyfikacja wiedzy,
● transfer wiedzy, na które składa się wykorzystywanie oraz dzielenie i roz-
powszechnianie wiedzy. Aby przedsiębiorstwo mogło funkcjonować
w oparciu o wiedzę, musi najpierw tę wiedzę posiadać, jednak dla wielu or-
ganizacji tworzenie jej zasobów okazuje się poważną barierą. Kluczem do
rozwiązania tego problemu jest umiejętność posiadania źródeł wiedzy.
– podejście japońskie oparte na epistemologicznym podziale wiedzy na cichą
i formalną. Rozróżnienie to powstało w wyniku koncentracji uwagi na miejscu
powstawania wiedzy. Wyróżnia się zatem:
● wiedzę ukrytą – intuicyjną, jest tą częścią wiedzy, której istnienia nie potra-
fimy wyjaśnić, jest to trudno wyrażalna i dostrzegalna. Z istnienia wiedzy
cichej zdajemy sobie sprawę, ponieważ wykorzystujemy ją na co dzień, ale
przekazywanie jej jest bardzo trudne, ponieważ nie potrafimy wyjaśnić jej
istoty. Jest ona wypadkową całego procesu edukacji, jakiemu podlega pra-
cownik oraz doświadczenia, które zbiera w trakcie pracy zawodowej, jest
10 G. Krupińska, K. Stobińska, Inwestowanie w pracownika , Poltext, Warszawa 1996, s. 20.
121658289.005.png
Wiedza i motywacja czynnika osobowego jako wartość przedsiębiorstwa
85
zatem również efektem przeżytych doświadczeń, sytuacji i problemów.
Bardzo często określa się ją jako wiedzę specjalistyczną, fachową, właściwą
dla pojedynczych pracowników 11 ,
● wiedzę formalną – skodyfikowaną – stanowi tę część wiedzy, która jest już
usystematyzowana i nie stwarza problemu przy przekazywaniu drugiej oso-
bie. Tę wiedzę można zaprezentować opisowo albo za pomocą liczb, zna-
ków czy symboli. Ma najczęściej postać dokumentów, instrukcji, regulami-
nów poleceń czy procedur. Jest ona w pełni sformalizowana i zmaterializo-
wana, najczęściej w formie tekstu.
Poza wiedzą cichą i jawną inni autorzy wyróżniają także wiedzę kulturową.
W ich rozumieniu jako wiedzę kulturową należy wyróżnić założenia, wartości
i przekonania wynikające z przynależności do danego kręgu kulturowego.
Kluczowym elementem sukcesu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
jest odpowiednia kultura organizacyjna, która powinna być nastawiona na
kształtowanie postaw pracowników w zakresie dzielenia się wiedzą. W jednost-
ce organizacyjnej należy stworzyć odpowiednie warunki dla pracowników,
oparte na wzajemnym zaufaniu, dzięki którym możliwe będzie też rozpo-
wszechnianie, kreowanie czy wykorzystanie nowej wiedzy. Kultura organizacji
powinna być skoncentrowana wokół budowania systemów gromadzenia wiedzy
organizacyjnej. Przedsiębiorstwa realizujące koncepcje zarządzania wiedzą mu-
szą tworzyć odpowiednie systemu motywacyjne sprzyjające dzieleniu się wiedzą
wśród pracowników, pobudzające ich kreatywność i innowacyjność.
3. Motywacja czynnika osobowego
Motywacja to wpływanie na zachowanie się podmiotu działania za pośred-
nictwem bodźców, które przekształcone zostaną w motywy. Do interpretacji
terminu motywacja wprowadza tzw. mechanizmy organizmu ludzkiego – czyli
potrzeby, popędy, instynkty, aspiracje, a także stany napięć i określa on moty-
wację jako zespół sił i czynników pobudzających i podtrzymujących człowieka
w zachowaniach zmierzających do osiągnięcia określonych celów.
Motywowanie to proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy
postępowania ludzi poprzez stwarzanie środków i możliwości realizacji ich sys-
temów wartości i oczekiwań (celów działania) dla osiągnięcia celu motywujące-
go (dotyczy to tzw. motywacji pracowniczej). Przez wiele lat naukowcy podej-
mowali próby dotarcia do źródeł powstawania motywu, a następnie jego klasy-
fikacji. Badano ludzkie potrzeby i dążenia, opracowywano metody. Jednak natu-
11 E. Skrzypek, Wpływ zarządzania wiedzą na wartość firmy [w:] Zarządzanie wartością
przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji , red. E. Urbańczyk, Szczecin 2001, s. 249.
121658289.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin