drama -wszystko o DRAMIE.doc

(166 KB) Pobierz
1

Drama - jako metoda nauczania i wychowania.

„Inność drugiego człowieka to także inna, jeszcze

jedna możliwość rozwojowa. Dostrzeżenie tej

inności może stać się siłą wspomagającą

rozwój”.

E. Sujak „Rozważania o ludzkim rozwoju”

Życie we współczesnym świecie nacechowane jest brutalnością i arogancją. Coraz

szybsze tempo życia, coraz większa technokracja powoduje, że nie dostrzega się drugiego

człowieka, jego uczuć, wartości każdej jednostki. Szkoła przestała być atrakcyjna dla ucznia,

nie spełnia swoich funkcji wychowawczych. Istnieje przekonanie, że niszczy ona wyobraźnię,

odbiera uczniom radość uczenia się.

Trzeba to zmienić. Zmienić formy pracy, wykorzystywać wszystkie możliwe metody

nauczania, aby uczniowie polubili przepełnione szkoły i zmęczonych nauczycieli, którzy w

każdym z nich chcą widzieć mądrego człowieka.

Drama jest metodą, która pozwala przygotować uczniów do pełnienia określonych ról

w życiu, a takie są założenia polskiej szkoły. Pomaga w rozwoju umiejętności empatycznego

spojrzenia na drugiego człowieka. Dostrzeżenia jego wartości, inności, poprzez odpowiednie

ćwiczenia wykorzystujące zmysły, pobudzające obie półkule jednocześnie – sprawie, że

dziecko uczy się i bawi, myśli i przeżywa.

Istotą tej metody jest działanie, działanie w roli, którego podstawą jest konflikt

najczęściej wpisany w utwór literacki. Owa działanie aktywizuje wszystkich uczniów. Cele

realizowane są poprzez gry i zabawy dramowe.

Nauczycieli często niepokoją pytania: jak przygotować uczniów do życia w

społeczności, w której niejednokrotnie brak miejsca na wrażliwość, uczucia, dialog

wewnętrzny? Jak uczyć, żeby młodzi ludzie nie tylko odnaleźli w niej siebie, ale przede

wszystkim potrafili kreować rzeczywistość, czyniąc ją bardziej przyjazną człowiekowi?

Pomocą w osiągnięciu tych celów może być m.in. drama. Łączy ona elementy fantazji,

kreatywności oraz intuicji, podporządkowane strukturze i zasadom tej metody nauczania i

wychowania. „Stanowi ona jednocześnie naukę i zabawę; jest drogą dochodzenia przez

uczniów do samodzielnych odkryć.”1

2

Słowo „drama” pochodzi od greckiego słowa „drao” – działam, usiłuję. Znaczyło by

to, iż „człowiek odkrywa to wszystko, co jest poza nim, a także i to, co w nim samy, poprzez

wysiłki emocjonalne i fizyczne.”2

Anna Dziedzic3 pisze, iż „drama wykorzystuje spontaniczną, właściwą naturze

człowieka, ekspresję aktorską oraz skłonność do naśladownictwa i zabawy. Może być

zarówno metodą samodzielną, wychowawczą, służącą rozwojowi osobowości dzieci i

młodzieży, jak i pomocniczą, dydaktyczną, wykorzystywaną w szkole na lekcjach języków

obcych, historii, geografii i literatury, a także na zajęciach artystycznych.”

Dalej wspomniana autorka pisze: „Drama uczy samodzielności myślenia i działania,

aktywności o otwartości, rozwija emocje, wyobraźnię i fantazję, a także elokwencje i plastykę

ciała, wyrabia umiejętność współżycia i pracy w grupie. Na lekcjach języka polskiego

rozbudza refleksję, pomaga w zrozumieniu motywacji różnych zachowań, w samodzielnej

analizie i interpretacji dzieła literackiego, a przede wszystkim wyzwala swobodne mówienie.”

Według Krystyny Pankowskiej „podstawą dramy jest fikcyjna, wyobrażeniowa

sytuacja, która powstaje, gdy kilka osób we wspólnej przestrzeni przedstawia coś, co nie jest

w danym czasie obecne, używając jako środków wyrazu swoich ciał i głosów.”4

Drama pobudzając i rozwijając naturalne skłonności człowieka, związane z jego

umiejętnością „wchodzenia w role”, ma na celu wykształcenie samodzielności w myśleniu i

działaniu, wykształcenie otwartej i aktywnej postawy ucznia.

Drama przeciwstawia się tradycyjnym metodom edukacyjnym. Jest to metoda

zainteresowana indywidualnością ucznia. Pozwala poznać go bliżej, określić jego zdolności,

zainteresowania. Jest to możliwe dzięki temu, iż jest to metoda kreatywna. Polega ona na

nauczaniu poprzez działanie w roli. Uczeń, wchodząc w rolę, ukryty za maską, rozwiązuje

problemy innych ludzi (np. bohaterów literackich), ale jednocześnie swoje własne. Dlatego

tez drama powoduje zmiany w wychowankach: „wzmacnia” uczniów nieśmiałych,

zagubionych. Ćwiczenia dramowe dają uczniowi szansę do samodzielnego zdobycia wiedzy

poprzez działanie i przeżywanie. Pozwala to na odkrywanie prawd o życiu, co rozwija

osobowość młodego człowieka i przygotowuje go do odgrywania ról społecznych.

Istotną cechą dramy jest napięcie, które rozciąga się pomiędzy wyobrażeniem i

działaniem.

Gavin Bolton współczesny teoretyk dramy wszelkie zajęcia wychowawco-rozwojowe

z młodzieżą zorientowane na dramę dzieli na cztery zasadnicze grupy:

A/ Ćwiczenia – „proste doświadczanie”, różnorodne formy strukturalne realizowane w

krótkich odcinkach czasu, rozwijające wrażliwość zmysłową i wyobraźnię.

3

B/ Gry dramowe – doświadczenia oparte na improwizacjach i życiu fikcją. Są to struktury

bardziej otwarte niż w ćwiczeniach. Uczą one m.in. empatycznego rozumienia drugich,

pozwalają poznać siebie poprzez wypowiedzi członków zespołu, umożliwiają

eksperymenty bez ryzyka życiowego.

C/ Teatr – zajęcia zorientowane na przedstawienie – spektakle i struktury formalne służące

rozwojowi estetycznemu uczestników zajęć a także ekspresjo głosu, ciała i ruchu. Uczą

one poszukiwania i poznania konwencji, przeprowadzania krytycznej analizy spektaklu

oraz odczytywania symboli i metafor.

D/ DRAMA właściwa – specyficzny rodzaj zdarzenia, w skład którego wchodzą elementy

wymienionych wyżej typów zajęć. Jej celem jest zmian nastawień i przekonań

uczestników dramy, w wyniku odkrycia prawdy zamkniętej w sytuacjach

improwizowanych, zobaczenie przeżytego zdarzenia w nowym świetle.

Powoduje ona, że w sytuacjach improwizowanych na skutek walki nowych myśli i

emocji ze starymi spostrzeżeniami i odczuciami, dochodzi do iluminacji – odkrycia przez

uczestników zajęć poszukiwanej prawdy o życiu.”5

W sposób przejrzysty klasyfikację dramy możemy przedstawić w postaci trójkąta (wg

G. Boltona).

Drama

właściwa

Teatr

Gry dramowe

proste wprawki ćwiczenia gry inne

doświadczenia dramatyczne dramowe formy

dramatyczne

I II III IV V

A - Ćwiczenia.

I. Proste doświadczenia:

pójście do ciemnej piwnicy, słuchanie dźwięków dochodzących z zewnątrz,

szukanie różnorakich dźwięków,

4

ćwiczenia różnego typu – rozluźniające i koncentrujące.

II. Wprawki dramatyczne:

przypominanie wrażeń smakowych, węchowych, np. zapach pleśni w piwnicy,

ćwiczenia intonacyjne, językowe, stylistyczne:

powiedz, jak reżyser, zakochany, sprawozdawca sportowy, żebrak...

ćwiczenia ruchowe, np. ćwiczenie chodu Ryszarda Trzeciego.

III. Ćwiczenia dramowe:

dokoń...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin