ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO.PDF

(440 KB) Pobierz
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
2010-12-28
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
ORAZ UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO –
PEDAGOGICZNEJ
W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH,
WE WSPÓŁPRACY Z JST
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI
POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty
Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia
Poddziałanie 3.3.3 Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty systemowe
1
Akademia Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487)
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach
ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. Nr 228, poz. 1490)
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach
i oddziałach oraz ośrodkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1489)
w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz szkół publicznych
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1491)
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1488)
w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej
poradni specjalistycznej (Dz.U. Nr 228, poz. 1492)
2
1
412577390.014.png 412577390.015.png 412577390.016.png 412577390.017.png 412577390.001.png 412577390.002.png 412577390.003.png 412577390.004.png 412577390.005.png
2010-12-28
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce polega na:
rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych uczniów
rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych uczniów, wynikających w szczególności ze:
1) szczególnych uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) niedostosowania społecznego;
4) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
5) choroby przewlekłej;
6) specyficznych trudności w uczeniu się;
7) zaburzeń komunikacji językowej;
8) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) niepowodzeń edukacyjnych;
10) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego
rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, wtym związanych z wcześniejszym
kształceniem za granicą;
12) innych potrzeb dziecka.
3
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kto udziela
pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają,
prowadzący zajęcia z uczniem , nauczyciele, wychowawcy
grup wychowawczych oraz specjaliści , w szczególności,
psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi,
we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami
działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
4
2
412577390.006.png
2010-12-28
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana
z inicjatywy :
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub
specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej;
5) asystenta edukacji romskiej;
6) pomocy nauczyciela.
Pomoc psychologiczno –pedagogiczną organizuje
dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki.
5
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest
organizowana i udzielana w formie:
uczniom
• klas terapeutycznych (z wyjątkiem szkół specjalnych);
• zajęć rozwijających uzdolnienia;
• zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
• zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym;
• zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
• porad i konsultacji.
rodzicom uczniów i nauczycielom
• porad i konsultacji;
• warsztatów i szkoleń.
6
3
412577390.007.png 412577390.008.png 412577390.009.png
2010-12-28
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W przedszkolu i placówce pomoc psychologiczno-
pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:
uczniom
• zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym;
• zajęć rozwijających uzdolnienia;
• porad i konsultacji .
rodzicom uczniów i nauczycielom
• porad i konsultacji;
• warsztatów i szkoleń.
7
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rodzaje zajęć
1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów
szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu aktywnych metod
pracy. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.
2. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów
mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu
wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z
zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi
trudnościami w uczeniu się.
Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów.
8
4
3. Zajęcia specjalistyczne:
412577390.010.png 412577390.011.png 412577390.012.png
2010-12-28
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami
mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz
utrudniają naukę.
Liczba uczestników zajęć wynosi do 4 uczniów .
zajęcia socjoterapeutyczneoraz inne zajęcia o charakterze
terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i
zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów .
4. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz
planowaniem kształcenia i kariery zawodowej organizuje się w celu
wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych
i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia te
prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych
i specjaliści.
9
Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-
wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą
nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje
odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
• Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut ,
a godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut .
• W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie
godzin zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60
minut , zachowując łączny czas zajęć ustalony dla danego
ucznia.
10
5
412577390.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin