6
Tematy kompleksowe:
I. Przyjedź do nas, Mikołaju.
II. Kraina zmysłów.
III. Już niedługo święta.
Zadania wychowawcze:
1. Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych z „mikołajkami” i świętami Bożego Narodzenia.
2. Integrowanie grupy poprzez wspólne przygotowywanie i uczestnictwo w ważnych wydarzeniach na terenie przedszkola.
3. Uświadamianie znaczenia narządów zmysłów w poznawaniu świata.
4. Usprawnianie aparatu oddechowego i artykulacyjnego.
5. Kształtowanie umiejętności twórczego podejścia do rozwiązywania problemów.
„Imieniny Świętego Mikołaja”
- uważnie słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Imieniny Świętego Mikołaja” (Księga uśmiechu. Czterolatek, s. 147), odpowiadają na pytania dotyczące jego treści, poznają znaczenie słowa „imieniny” i „mikołajki”;
- ćwiczą wrażliwość słuchową w zabawie inhibicyjno-incytacyjnej„Rozpoznaj dźwięk dzwoneczka” - reagują zatrzymaniem ruchu przy dźwiękach tamburyna, trójkąta lub grzechotki i wznowieniem (bieg) - na dźwięk dzwoneczka;
- inscenizują ruchem treść wiersza „Imieniny Świętego Mikołaja”;
- określają swoje uczucia w czasie rozmowy na temat „Jak przyjmować i wręczać prezenty?”, utrwalają zwroty grzecznościowe „proszę”, „dziękuję”.
„Jak wygląda Święty Mikołaj?”
- naśladują ruchy n-lki w czasie zabawy przy piosence „Gwiazdeczki”;
- powtarzają indywidualnie wybrane fragmenty wiersza „Imieniny Świętego Mikołaja”; inscenizują ruchem treść;
- opisują wygląd Świętego Mikołaja w oparciu o obrazek i treść wiersza;
- składają puzzle – rysunek konturowy „Mikołaj” wg wzoru - ćwiczą analizę i syntezę wzrokową, utrwalają umiejętność naklejania wyciętych elementów na kartkę;
- zestaw zabaw ruchowych nr V – kształtowanie prawidłowej postawy
„Worek Świętego Mikołaja”
- słuchają piosenki pt. „Piosenka o Mikołaju” (K. U. Czterolatek, s. 151);
- wypowiadają się na temat piosenki oraz na temat „Mikołajkowych zwyczajów”;
- rozpoznają na podstawie widzianych fragmentów przedmioty przedstawione na obrazkach – „prezenty w worku Mikołaja”, czytają globalnie wyrazy: lalka, miś, piłka;
- realizują prosty ruchowy schemat rytmiczny przy piosence pt. „Piosenka o Mikołaju;
- kolorują rysunek konturowy „Mikołaj” (kontynuacja zadania z poprzedniego dnia).
„Stroimy choinkę”
- słuchają piosenki pt. „Przyjedź do nas Mikołaju”, udzielają odpowiedzi na pytania dot. jej treści;
- przestrzegają umów dot. bezpiecznej, zgodnej współpracy przy strojeniu choinki;
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „My jesteśmy choineczki”;
- zestaw zabaw ruchowych nr V – kształtowanie prawidłowej postawy.
„Prezent dla Mikołaja”
- ćwiczą mięśnie narządów mowy i oddech w czasie zabawy logopedycznej „Mikołaj wyrusza w drogę” (śmiech: „ha, ha”, „hi, hi”, „hu, hu”; renifery: „pff, pff”, kląskanie językiem; zimno Mikołajowi: „brr”, chuchanie na dłonie; okrzyk: „ho, ho, ho”);
- tworzą zbiory zabawek (wg rodzaju) – układają papierowe sylwety przedmiotów w „worku Mikołaja”, przeliczają elementy zbiorów (1 – 3) – pr. indywidualna;
- wyklejają mozaiką z papieru i watą rysunek konturowy „Czapka Mikołaja” - ćwiczą umiejętność rozdzierania papieru ruchami przeciwstawnymi.
„Dziękujemy Mikołajowi za prezenty”
- ćwiczą wrażliwość słuchową w czasie zabawy „Gdzie jest dzwonek Mikołaja?” – wskazują kierunek skąd dochodzi dźwięk;
- reagują na zmiany tempa i rytmu w zabawie ruchowej „Zaprzęgi”;
- śpiewają piosenkę pt. „Piosenka o Mikołaju”;
- ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych: dzyń- dzyń, bum-bum, pam-pam, i dźwięku szszsz (naśladują głosem dźwięk dzwoneczka, bębenka, kołatki i grzechotki); śpiewają wspólnie z n-lką melodię „Piosenki o Mikołaju” na wymienionych sylabach;
II. Kraina zmysłów
„Wzrok”
- wskazują części ciała w czasie zabawy przy piosence „Gimnastyka na wesoło”;
- słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Oczy”;
- oglądają swoje oczy w lusterku, określają ich kolor;
- poznają budowę oka (źrenica, tęczówka, twardówka) i obszaru, który je chroni (powieki, rzęsy) oraz podstawowe zasady higieny oka;
- opisują swoje odczucia po przeprowadzeniu zabawy ruchowej „Ślepiec” (wg W. Sherborne);
- ćwiczą spostrzegawczość wyszukując na obrazku określone elementy, stosują poprawnie pojęcia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, obok, za;
- uważnie słuchają i dokładnie wykonują polecenia w zabawie „Gimnastyka dla oczu”.
„Słuch”
- rozpoznają i nazywają dźwięki z otoczenia;
- słuchają uważnie wiersza B. Szeligowskiej pt. „Słuch”;
- oglądają swoje uszy w lusterku, poznają podstawowe zasady higieny uszu i słuchu;
- sprawdzają poprzez bezpośrednie doświadczenie, jakie są najkorzystniejsze warunki dobrego słyszenia mowy, muzyki, innych dźwięków (cisza, skupianie uwagi na przekazie dźwiękowym, kontakt wzrokowy z osobą mówiącą);
- realizują rytm „Piosenki o Mikołaju” na grzechotkach;
- odtwarzają słyszaną liczbę dźwięków przy pomocy klaskania, tupania, podskoków;
„Węch”
- reagują na przerwę w muzyce w czasie zabawy przy piosence „Podaj rękę partnerowi”;
- podają propozycje rozwiązania zagadki: „Co jest w pudełku?” (pudełko zamknięte, z małymi otworami w pokrywce);
- aktualizują wyobrażenia zapachów podczas ćwiczenia twórczego „Burza mózgów”: „Co pachnie ładnie, a co brzydko?”
- ...
beatam.5554