O kulturze obrazkowej.pdf
(
60 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - jarosz.doc
Bo
ena Jarosz
jarosz@ap.krakow.pl
Pracownia Technologii Nauczania
Akademia Pedagogiczna im. KEN
Kraków
Przestrze
graficzna w przekazach multimedialnych
w dobie dominacji kultury obrazu
W rozległej literaturze naukowej i popularnej poj
cie kultury obrazu (lub – w pogardliwie
brzmi
cym uj
ciu – obrazkowej) pojawia si
w ró
norodnych kontekstach i znaczeniach.
W programach i konspektach "cie
ki edukacyjnej „Edukacja czytelnicza i medialna” kultura
obrazkowa kojarzona jest przede wszystkim z form
komiksu. Ewa Szcz
sna, redaktorka „Słownika
poj
) i tekstów kultury” uwa
a,
e słowo coraz cz
"ciej zast
powane jest ikon
[Kojarzenie ró
nych
dziedzin humanistyki, 2004]. Inni autorzy przez kultur
obrazkow
rozumiej
korzystanie
z kolorowych czasopism, telewizji, kina, Internetu, które „maj
przewag
nad ksi
k
bogactwem
"rodków audiowizualnych i w których wszystko jest podawane w barwnym obrazie i w ruchu,
z d0wi
kiem” [Paszkowski, Szyma2ski, 2004]. Niezale
nie od interpretacji w przewa
aj
cej
wi
kszo"ci wypowiedzi poj
ciu temu towarzyszy zdecydowanie ujemne warto"ciowanie. W szerokim,
potocznym znaczeniu kultura obrazkowa obejmuje w zasadzie wszelkie negatywne zjawiska
i bezwarto"ciowe przejawy działalno"ci wizualnej funkcjonuj
ce w kulturze masowej i z prawdziw
kultur
nie maj
ce nic wspólnego. Odbiorca informacji medialnej „stopniowo przekształca si
z homo
sapiens w homo videns – człowieka postrzegaj
cego "wiat wył
cznie przy pomocy obrazów,
wykreowanych przez specjalistów od marketingu, reklamy i informacji” [Morbitzer, 2002]. Jolanta
Dobrzy2ska, była Wicedyrektor Departamentu Kształcenia i Wychowania MEN uwa
a,
e telewizja,
komputer, a przede wszystkim Internet winne s
post
puj
cemu w społecze2stwie wtórnemu
analfabetyzmowi [Katrynicz, 2004]. Zdaniem profesora Jana Bło2skiego „kultura obrazkowa jest (...)
zamykaniem si
w miałkiej przypadkowo"ci” i nie mo
e wzbogaci) niczyjej to
samo"ci, bo opiera si
na nieustannej zmianie, „nieustannej dekonstrukcji odczuwania i my"lenia. Istot
kultury, istot
to
samo"ci jest zwi
zek i hierarchia, podporz
dkowanie mniej wa
nego wa
niejszemu. A (...)
z kultury obrazkowej (...) pozostaje fizjologia, pozostaj
odruchy... Je
eli słowo „kształtuje” znaczy:
czyni lepszym, bogatszym, uporz
dkowanym, to literatura obrazkowa oczywi"cie nikogo nie
kształtuje, ale ogłupia, bo zrywa ci
gło") sekwencji, zmienia "wiat w kasz
.” [Rozmowy na koniec
wieku z profesorem Janem Bło
skim... o fikcji, 2004]. Kultura obrazkowa stała si
symbolem
„umysłowych jaski2” [A gdyby tak to zapisa ?, 2004], a jej post
puj
ca dominacja nad kultur
słowa
kojarzona jest z zacieraniem si
granic mi
dzy dobrem i złem [Koc, 2004].
Analiza ró
norodnych wypowiedzi, których autorzy ubolewaj
nad zalewem kultury
obrazkowej mo
e doprowadzi) do bł
dnego przekonania, i
negatywny czynnik tkwi w samej istocie
medialnej formy przekazu i
e wszelki kontakt z obrazem – statycznym czy ruchomym, barwnym lub
czarno–białym, z obrazem, który nie jest słowem, prowadzi do ogłupienia, a przynajmniej do
bezproduktywnej straty czasu. Zachodzi obawa,
e samo poj
cie „obrazu” przejmie rol
upiornego
symbolu degradacji wszelkich warto"ci. Do bardzo nielicznych nale
opinie tych, którzy dostrzegaj
,
e zubo
enie i wyjałowienie intelektualne wi
kszo"ci przekazów medialnych nie wynika z istoty tych
przekazów, lecz stanowi zamierzony, merkantylno–reklamowy cel producentów. Autorzy ci
zauwa
aj
,
e we współczesnych warunkach słowo równie
zatraciło sw
warto") i słu
y manipulacji
na równi z obrazem, który bezwarto"ciowe lub fałszywe tre"ci jedynie „ubiera” w atrakcyjn
szat
.
W artykule „Rozmowa wiernego ze swoim telewizorem” autor przytacza wypowied0 papie
a Pawła
VI, który wiele lat temu zauwa
ył,
e cywilizacja słowa prze
yła si
wła"nie z powodu „nadmiaru
pustych mów”. Dalej w dialogu czytamy,
e „równie
kultura słowa i ksi
ki, a nie tylko kultura
obrazu, mo
e słu
y) manipulacji sumieniami. Dlatego te
nie powinni"my przeciwstawia) kultury
słowa i ksi
ki, która byłaby dobra i wychowawcza – kulturze obrazu i kulturze audiowizualnej, która
byłaby zła i niepedagogiczna”. Przykładem mo
e tu by) „j
zyk religijny, który jest przepełniony
symbolami, metaforami, obrazami; jakby zasoby słowne nie wystarczały, gdy chcemy komunikowa)
tajemnic
Boga i Jego Królestwa” [Skraj płaszcza, czyli o spotkaniu Ko%cioła i mediów, 2004]. Uwa
a
si
nawet,
e obraz mimetyczny, poprzez sw
wieloznaczno"), sugeruj
c
„wiele równoprawnych
interpretacji” mo
e zawiera) bogatszy potencjał znaczeniowy ni
„linearnie uporz
dkowane symbole
słowne” odzwierciedlaj
ce my"lenie racjonalne [Wilkoszewska, 1999].
Poznawcze i emocjonalne mo
liwo"ci tkwi
ce w przestrzeni obrazu s
jednak
e (zapewne
celowo), zupełnie niewykorzystane przez współczesne media. Zdaniem Grzegorza Leszczy2skiego
z Uniwersytetu Warszawskiego „inwazja współczesnej kultury obrazkowej zaw
a pole mo
liwo"ci
rozumienia zró
nicowanych form przekazu tre"ci obrazowych (symbol, alegoria, nastrój,
refleksyjno"), skrót my"lowy, gra "wiatła i cienia, plama barwna). Obraz przestaje pełni) funkcj
przeka0nika tre"ci pozasłownych”. Zamiast „by) j
zykiem równoległym wzgl
dem intelektualno–
poj
ciowego (...) ograniczony do konwencji sytuacyjnej lub informacyjnej, ma charakter algorytmu”
[Leszczy2ski, 2004].
Jak słusznie zauwa
a Paweł Misiak [Misiak, 2004], „sie) b
dzie odgrywała coraz wi
ksz
rol
w komunikacji społecznej, standardy tam panuj
ce b
d
miały wpływ na ogólny poziom kultury”.
Celem działa2 intelektualistów powinno by) wi
c nasycenie „tre"ciami kultury elitarnej”
[79. posiedzenie Senatu RP, 2004] wszystkich elementów przekazu medialnego, w tym tak
e obrazu.
Wydaje si
to konieczne chocia
by z tego wzgl
du,
e – obok d0wi
ku – wła"nie obecno") obrazu
w przekazach elektronicznych typu multimedia czy strony WWW stanowi dzi" ich charakterystyczny
wyró
nik. Z pewno"ci
nie unikniemy wi
c najprostszych cho)by efektów plastycznych. Trudno sobie
wyobrazi) np. stron
z tekstami poetyckimi wy"wietlonymi jak w drukowanym pierwowzorze: czarn
,
typow
czcionk
na neutralnym, białym tle. Odarte z wszelkiej szaty graficznej na stronach WWW –
poza oficjalnymi formularzami urz
dowymi i stronami specjalnie przeznaczonymi do druku – s
przede wszystkim "ci
gi wypracowa2, aby nawet mało zaawansowany u
ytkownik łatwo
przekopiował tekst do edytora bez konieczno"ci zmagania si
ze zb
dnymi w wypracowaniu
elementami graficznymi. Badania potwierdzaj
przypuszczenie,
e estetyka strony internetowej
stanowi do") istotny element jej atrakcyjno"ci [Borkowski i inni, 2004], a rozbudowana forma
przyci
ga uwag
odbiorców i dlatego te
prawdopodobnie nieunikniony jest kompromis pomi
dzy
wizualn
i merytoryczn
zawarto"ci
przekazów medialnych.
W dalszym ci
gu chciałabym podj
) rozwa
ania nad jako"ci
kultury obrazu, która dociera
do nas poprzez strony WWW. Uwa
am,
e szczególn
trosk
nale
y wykaza) w odniesieniu do tych
stron, z którymi styka si
młodzie
. Je
eli rozwa
ymy Internet jako nowe forum dla sztuki – lub tylko
dla dokona2 estetycznych – i uwzgl
dnimy fakt,
e ka
da strona WWW z natury swojej posiada mniej
lub bardziej wyeksponowan
form
graficzn
, to prawie ka
de klikni
cie daje u
ytkownikowi
mo
liwo") kontaktu z czyj
" estetyczn
wizj
– najcz
"ciej miern
, przeci
tn
, nieudoln
, a nawet
„nieestetyczn
”, bardzo rzadko za" – z wyrafinowan
. Mamy tu do czynienia z odmienn
sytuacj
ni
w przypadku ksi
ki, której graficzny aspekt ogranicza si
zazwyczaj do okładki starannie
zaprojektowanej przez plastyka. Bardziej zasadne byłoby porównanie z kolorowym czasopismem,
szczególnie w przypadku stron pełni
cych rol
czasopisma. A. Małecka uwa
a,
e
rozpowszechnianiu kiczu sprzyja wła"nie masowy zasi
g Internetu [Małecka, 2004]. W Internecie
ka
dy mo
e by) artyst
, lecz nie ka
dy potrafi z tej szansy skorzysta). A przecie
fascynacja
dokonaniami technologicznymi nie zwalnia twórców z krytycyzmu i wra
liwo"ci. Niektórzy teoretycy
z
alem próbuj
si
pogodzi) z faktem, i
„"wiat mediów elektronicznych jest "wiatem ekspansywnej
młodo"ci, najcz
"ciej pozbawionej skrupułów (...) i nie troszcz
cej si
zbytnio o adoptowanie norm
zastanych (tak
e estetycznych)” [Godzic, 1999]. Wielu jednak
e krytycznie odnosi si
do
spontanicznej i nieskr
powanej twórczo"ci internetowej.
Oczywi"cie, w obecnej sytuacji nikt nie ma wpływu na jako") amatorskich stron prywatnych,
w tym ogromnej liczby blogów. Dlatego te
wzorem do na"ladownictwa i obszarem kształtowania
dobrego gustu powinny sta) si
oficjalne strony ró
norodnych instytucji o"wiatowych. Zdaniem
profesora Macieja M. Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego, graficzny wygl
d czasopisma jest jego
wizytówk
. O najwy
sz
jako") plastyczn
swoich witryn internetowych powinny wi
c zadba)
wydawnictwa, szkoły, biblioteki, wła"ciciele portali edukacyjnych, jak równie
internetowych galerii
czy zbiorów poezji, z którymi pr
dzej czy pó0niej ka
dy ucze2 zetknie si
poszukuj
c odpowiednich
informacji lub materiałów do nauki. Z tego wzgl
du opracowanie szaty graficznej nale
y powierzy)
plastykom – profesjonalistom. Z odmienn
sytuacj
mamy do czynienia w przypadku amatorskich
witryn szkolnych oraz stron o charakterze edukacyjno–informacyjnym, tworzonych dla uczniów przez
uczniów i nauczycieli. Funkcj
internetowego grafika powinny pełni) tu osoby plastycznie uzdolnione
pod kierunkiem nauczyciela sztuki jako konsultanta. Najlepszym rozwi
zaniem wydaje si
by)
szkolny konkurs na projekt witryny tak, aby udział w tworzeniu mieli równie
ci uczniowie, którzy nie
potrafi
opracowa) projektu w wersji elektronicznej. Nale
y równie
pami
ta),
e – w przeciwie2stwie
do serwisów informacyjnych oraz do wirtualnych bibliotek – witryny szkół mog
zawiera) wi
cej
obiektów wizualnych, powinny tak
e nawi
zywa) do patrona lub do rodzaju szkoły (np. szkoła
muzyczna, zespół szkół integracyjnych). Podobnie jak w tradycyjnym wydawnictwie nale
y d
y) do
tego, aby oprawa graficzna stała si
no"nikiem warto"ci estetycznych, artystycznych
i merytorycznych.
Oceny jako"ci strony WWW powinno si
dokonywa) wg specjalnie opracowanych kryteriów.
Ich dobór uzale
niony musi by) od charakteru strony i wydawnictwa. Zupełnie inne elementy musi
zawiera) witryna szkolna, portal edukacyjny, biografia słynnej postaci czy antologia poezji.
W przypadku ka
dej z tych stron równie
nieco innemu warto"ciowaniu podlega) powinna szata
graficzna. Jako przykład przytocz
kryteria zaproponowane przez bibliotekarzy i dla bibliotekarzy
instytucji akademickich. W"ród nich odnajdujemy tak
e te, które dotycz
estetyki stron. I tak, np.
sze"ciopunktowa ocena przy u
yciu metody jako"ciowo–heurystycznej (wg Helge Clausen) zawiera
dwa punkty po"wi
cone grafice: „Struktura i wygl
d stron (organizacja tre"ci, racjonalne u
ycie
grafiki)” oraz „Wra
enie estetyczne (kolory, czcionki, format)”, a jedno z kryteriów oceny wg Alistair
Smith obejmuje grafik
i multimedia (audio, wideo, kolory, grafika). Na tej podstawie opracowano
szczegółowe kryteria obejmuj
ce m.in. projekt i struktur
stron. Oto niektóre z nich [Bednarek–
Michalska, 2004]:
• konstrukcja strony głównej (czy strona mie"ci si
na jednym ekranie?),
• równowaga mi
dzy form
a tre"ci
(powaga tre"ci a komizm grafiki; patetyzm a
art),
• ewentualny nadmiar wra
e2 estetycznych,
• standardowe, automatyczne rozwi
zania i grafika (szablony),
• efekty multimedialne na stronie,
• uwypuklenie elementów istotnych (adres, pilny komunikat),
• wielko") i krój czcionki (nadmiar krojów),
• w jaki sposób zaprojektowa) ramki.
Ponadto pragn
zaprezentowa) czytelnikom krótk
analiz
dwóch stron WWW, które moim zdaniem
– z uwagi na wysok
warto") plastyczn
– mog
stanowi) punkt odniesienia dla osób buduj
cych
własny system ocen.
Pierwsza z nich to strona zatytułowana „Okolice impresjonizmu” (http://art.koti.com.pl),
zbudowana na zasadzie internetowej galerii z „katalogiem” dzieł w postaci miniaturek. Mo
na na niej
znale0) cyfrowe reprodukcje prac malarzy, reprezentatywne dla stylu impresjonistycznego
i postimprenisjonistycznego. Cała galeria tworzy zwart
logicznie, pozbawion
zb
dnych elementów
cało"), składaj
c
si
prawie wył
cznie z krótkiej noty biograficznej ka
dego artysty oraz odsyłaczy
do reprodukcji uszeregowanych w postaci miniaturek z opisami. Rytmicznej kompozycji stron
po"wi
conych poszczególnym malarzom towarzyszy ciemne, ozdobione delikatnym ornamentem tło,
które nie przytłacza, lecz eksponuje fotografie. Dodatkow
dekoracj
stanowi tu jasna kreska
czcionki, a jedynym mankamentem jest niejednolity krój czcionki.
Druga z moich propozycji to strona Media Lab – jednej z jednostek Massachusetts Institute
of Technology, instytutu słynnego z niezwykłych osi
gni
) w dziedzinie sztucznej inteligencji
(http://www.media.mit.edu). Szata graficzna w mistrzowski sposób ł
czy dekoracyjno")
z oszcz
dno"ci
. Ozdobne elementy przestrzenne wtopione s
w jednorodn
, stonowan
, niemal
nieobecn
płaszczyzn
tabeli, u
yte barwy nawi
zuj
do nazwy wła"ciciela strony,
a konstruktywistyczna kompozycja sugeruje patronat uczelni technicznej. Projekt strony prezentuje
wyj
tkowo wysoki poziom artystyczny i jednocze"nie w doskonały sposób koreluje z zawart
tre"ci
.
Jak ju
wspomniałam, istniej
ró
norodne rodzaje stron internetowych przeznaczonych dla
uczniów i dla ka
dego rodzaju kryteria oceny – w tym oceny plastycznej – równie
powinny by)
odmienne. Opracowanie szczegółowych zasad budowania przestrzeni graficznej tych stron wymaga
z pewno"ci
pogł
bionych analiz dotycz
cych celu istnienia strony, wieku i poziomu intelektualnego
odbiorcy, zawarto"ci merytorycznej jak te
uniwersalnych odczu) pi
kna i harmonii. Tak szeroko
poj
ta analiza wykracza poza ramy niniejszego opracowania i jednocze"nie stanowi cel moich
dalszych bada2.
Literatura
79. posiedzenie Senatu RP. http://www.senat.gov.pl/K4/DOK/sten/079/3.htm, (12.02.2004)
A gdyby tak to zapisa ? http://www.wiw.pl/kulturaantyczna/eseje/agdybytak_03.asp, (12.02.2004)
Bednarek–Michalska B.: Ocena jako%ci bibliotekarskich serwisów informacyjnych udost.pnianych
w Internecie. http://ebib.oss.wroc.pl/2002/31/michalska.php, (20.02.2004)
Borkowski R., Kozielska B., Kuli2ska L., Paterek W.: Internet i polityka (badania nad
wykorzystywaniem internetu jako 1ródła informacji politycznej przez studentów AGH.
http://www.agh.krakow.pl/agh/dep/INS/konferencja/doc/Borkowski.doc, (20.02.2004)
Godzic W.: Czy nowe media potrzebuja nowej estetyki? Humanista w Internecie. [W:] Pi.kno w sieci.
Estetyka a nowe media. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS,
Kraków 1999, s. 257-272
Katrynicz A.: Inteligentni inaczej. http://www.nowe–panstwo.pl/np_36_2001/36_temat_tygodnia.htm,
(12.02.2004)
Koc K.: Jubileusz – mi.dzy rado%ci7 a odpowiedzialno%ci7.
http://www.gloszp.hostingpro.pl/10lat/radodp.html, (12.02.2004)
Kojarzenie ró
nych dziedzin humanistyki.
http://www.wsip.com.pl/serwisy/czaspol/spotkania/rysiew_2_8.htm, (12.02.2004)
Leszczy2ski G.: J.zyk dziecka a obszar kultury.
http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/12_108/11.htm, (12.02.2004)
Małecka A.: Kilka uwag o miejscu sztuki w społecze
stwie informacyjnym.
www.uci.agh.edu.pl/agh/dep/WNSS/konferencja/doc/Malecka.doc, (20.06.2004)
Misiak P.: Estetyka stron WWW w Internecie. http://www.forumakad.pl/archiwum/98/5/artykuly/28–
poczta_el.htm, (20.02.2004)
Morbitzer J.: Media – zniewolic umysl? „Konspekt”, Nr 11 (lato) 2002, s. 45–49
Paszkowski M., Szyma2ski T.: Od redakcji. „Wszystko dla Szkoły” 2002 nr 7–8.
http://www.vulcan.edu.pl/wds/archiwum/2002/07–08/od_redakcji.html, (12.02.2004)
Rozmowy na koniec wieku z profesorem Janem Bło
skim... o fikcji.
http://www.republikasilesia.com/Kulisz/Roz_koniec/rozmowy/jblonski.htm, (12.02.2004)
Skraj płaszcza, czyli o spotkaniu Ko%cioła i mediów. Rozmowy z telewizorem.
http://www.mateusz.pl/ksiazki/cmm–tv/1.htm, (12.02.2004)
Wilkoszewska K.: Estetyki nowych mediów. „Pi.kno w sieci. Estetyka a nowe media.” Pod red.
K. Wilkoszewskiej. Tow. Autorów i Wydawców Prac naukowych UNIVERSITAS. Kraków, 1999,
s. 7–25
Plik z chomika:
gunia22
Inne pliki z tego folderu:
Ważne - Teorie socjologii obrazu - Obraz i Wizualność w Naukach Społecznych.pdf
(1197 KB)
Prawda i rzeczywistosc w fotografii - Pedro Meyer.pdf
(2725 KB)
Początki fotografii.doc
(27 KB)
O kulturze obrazkowej.pdf
(60 KB)
Musiał Janusz_ Fotografia a prawda.pdf
(1553 KB)
Inne foldery tego chomika:
Cyberfotografia - Dogłębnie
Cyfrografia - Portrety
Fotografia
Interaktywny Kurs Fotografii National Geographic
Kurs fotografii
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin