Mighty Empires - zasady (PL).pdf

(289 KB) Pobierz
Autorami gry są Rick Priestley i Jervis Johnson.
Logo Mighty Empires, grafiki, zdjęcia, nazwy własne oraz kilka innych słów są
zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Games Workshop, Ltd.
Copyrigth © Games Workshop Limited 2007, Games Workshop, the Games Worhskop
logo, Warhammer, Warhammer logo, Citadel, the Citadel Device, Mighty Empires, and all
associated marks, logos, places, names, creatures, races and race insignia/devices/logos/symbols,
vehicles, locations, weapons, units, spells, items, characters, products, illustrations and images from
the Warhammer world and either ®, TM and/or © Games Workshop Ltd 2000-2007, variably registered
in the UK and other countries around the world. All Rights Reserved.
Niniejsze tłumaczenie jest w pełni nieoficjalne. Oryginalne zasady Mighty Empires
pozwoliłem sobie uzupełnić o domowe zasady ze strony GW ( http://uk.games-
workshop.com/mightyempires/ ) oraz uściślić (w celu ugrywalnienia) parę niejasnych sytuacji.
Kursywą oznaczać będę moje własne przemyślenia i propozycje zmian w zasadach,
podkreśleniem zaś nieoficjalne zasady ze strony GW. Jako wykreślone pozostawiłem zasady GW,
które uznałem za błędne i wymagające korekty.
Uprasza się o nierozpowszechnianie tegoż podręcznika bez mojej wiedzy.
Miłej lektury życzy
TruPank
1
903548309.011.png 903548309.012.png 903548309.013.png 903548309.014.png 903548309.001.png
 
Tworzenie map ................................................................................................
Kampania w świecie Warhammera ..........................................................
Wojnę czas zacząć! ........................................................................................
Największe Imperium...................................................................
Sekwencja Gry..............................................................................
Fazy Kampanii ..................................................................................................
Zdarzenia.....................................................................................
Dochody.......................................................................................
Wyzwania.....................................................................................
Walka...........................................................................................
Podboje i Budowanie...................................................................
Jak wygrać? ......................................................................................................
3
4
4
5
5
5
6
7
7
8
9
11
2
903548309.002.png
Możesz użyć heksów do odwzorowania części świata Warhammera bądź
stworzyć swoje własne mapy, czy też stworzyć losowo mapę w sposób opisany
poniżej. Przykładowe mapy (pochodzące ze strony GW) znajdziesz w tym
podręczniku. Można łatwo stworzyć większe mapy poprzez łączenie dwóch (lub
więcej) zestawów Mighty Empires. Poniżej przedstawiam sposób generowania
losowych map:
Odłóż na bok górskie heksy. Wszystkie
Możesz zdecydować się na dodanie
Pozostałe wrzuć do zakrytego pudełka.
do mapy górzystego heksa zamiast
wylosowanego. Jeśli się na to
zdecydujesz, wrzuć wylosowanego
Weź dwa górskie heksy i połącz je ze sobą
ponownie do pudełka.
na blacie stołu, dając początek nowej mapie.
Dodawaj kolejne heksy, aż mapa
będzie gotowa
Wylosuj kolejny heks (nie poglądaj!), połóż
go na stole (oczka ciągle zamknięte!) – w ten
sposób losujesz również, która strona heksa
będzie częścią mapy.
Połącz heks z mapą w ten sposób, aby dotykał
dwóch innych heksów.
Rzeki mogą być tylko umieszczane tylko gdy
jeden koniec heksa styka się z inną rzeką,
wybrzeżem lub wzgórzem, a drugi koniec rzeki
nie jest zablokowany innym heksem. Do już
położonej rzeki można dołączyć tylko inną rzekę,
bagno lub wybrzeże.
Wybrzeża mogą być umieszczane jedynie
na skrajach mapy.
Jeśli niemożliwe jest umieszczenie rzeki bądź
wybrzeża obróć heksa na drugą stronę i dodaj
jego awers do mapy.
3
903548309.003.png 903548309.004.png 903548309.005.png 903548309.006.png
Zestaw Mighty Empires nie jest grą samą w sobie – stanowi jedynie zestaw heksów
umożliwiających Ci stworzenie mapy do rozegrania kampanii lub innych gier opartych na
bitewnych mapach, wedle Twojego życzenia. Poniższe zasady są tylko jednym z możliwych
sposobów rozegrania kampanii, stanowią jedynie przykładowy sposób wykorzystania
mapy jako dodatku do gier bitewnych.
Potrzebujesz przynajmniej dwóch-trzech graczy do rozegrania kampanii w poniższy sposób
(chociaż może być ich znacznie więcej – jeden zestaw Mighty Empires wsparty dwoma limitowanymi
heksami z White Dwarfa spokojnie pomieści tak naprawdę nawet osiem, czy więcej, osób). W
przypadku większej liczby graczy można spokojnie połączyć ze sobą różne zestawy Mighty Empires,
tworząc jedną, wielką mapę. W czasie trwania wojny (jaką dosłownie jest Mighty Empires!)
rywalizujący ze sobą gracze walczą o terytorium tak długo, aż jeden podbije resztę bądź stworzy
Imperium tak wielkie i potężne, że bezspornie zostanie obwołany zwycięzcą. Podczas każdej rundy
kampanii uczestnicy rozgrywać będą bitwy w WFB i (na podstawie swoich osiągnięć) zdobywać nowe
ziemie lub najeżdżać na włości swych sąsiadów!
Mapa służy do pokazania, które ziemie są własnością każdego z graczy. Każdy uczestnik zaczyna
posiadając jednego heksa oznaczonego sztandarem w wybranym przezeń kolorze (dobrym pomysłem
jest stworzenie indywidualnych znaczników, w oparciu chociażby o emblematy z tarcz rasy której
dowodzimy). Kiedy bitwy w Warhammera zostaną już stoczone, gracze mogą wykorzytać zdobyte
„Punkty Imperium” na poszerzenie swego królestwa w sposób opisany poniżej. Kiedy gracz zajmuje
nową krainę, jego sztandar powinien zawisnąć w centrum heksa, oznaczając w ten sposób terytorium.
Wygrywa gracz, który zdobędzie (przykładowo) władzę nad dziesięcioma krainami – to prosty
sposób do ustalenia zwycięzcy. Oczywiście możesz podnieść lub obniżyć ten pułap, czy też wymyślić
całkiem inny warunek wygranej (choćby wybicie wszystkich przeciwników, czy też ustalenie, iż
kampania trwa np. sześć rund, poczym wygrywa dowódca największej nacji).
Jeśli zamierzacie stworzyć losową mapę, najlepiej zebrać razem wszystkich
uczestników kampanii i kolejno (kolejność można ustalić choćby rzucając kośćmi) prosić o
wylosowywanie i umieszczanie pojedynczych heksów. Mapa powinna (wg GW –
doświadczenie pokazuje, że nie jest to konieczne) zawierać co najmniej siedem heksów na
każdego gracza biorącego przystępującego do wojny. Każdemu z graczy potrzebne będą
sztandary do oznaczania swych ziem. Należy pomalować je w różnych kolorach, bądź też
zwieńczyć specjalnie wykonanymi proporcami (dobrze nadają się do tego emblematy z
tarcz).
Każdy z graczy musi teraz wybrać stolicę spomiędzy miast rozlokowanych na mapie kampanii.
Najlepiej losowo ustalić (i zapamiętać – sugeruję używanie tejże kolejności w czasie rzucania wyzwań,
w wypadku gdy dwóch lub więcej graczy będzie dysponować królestwami tego samego rozmiaru)
kolejność wyboru stolic. Gracz może wybrać dowolne dostępne miasto zatykając weń swój sztandar.
Nie można obwołać stolicą miasta sąsiadującego z inną stolicą – między dwoma stołecznymi miastami
musi być przynajmniej jeden heks przerwy. Jeśli na mapie nie ma żadnego miasta mogącego zostać
stolicą, gracz musi dodać nowe miasto do mapy, ustanawiając je swoją stolicą. Kiedy ostatni z graczy
wybierze swoją stolicę, jesteście gotowi do rozpoczęcia gry. Zauważmy, że żadne inne sztandary nie
4
903548309.007.png 903548309.008.png
mogą być umieszczone w tym momencie na mapie – generałowie dopiero zatkną je w ziemi podczas
nadchodzących bojów.
Największe Imperium
Podczas nadchodzących działań wojennych gracze niejednokrotnie będą potrzebowali ustalić
jednoznacznie rozmiar swego królestwa. Jest on określony poprzez liczbę krain (heksów) podległych
konkretnemu przywódcy frakcji. Krainy zawierające w sobie miasta liczą się podwójnie podczas
określania rozmiarów imperium gracza. Na starcie każdej tury trzeba ustalić ile krain podlega każdemu
z graczy. Gracz z największą ilością ziem posiada największe imperium (nie można dzielić tego tytułu ex-
quo z innym graczem – ma to znaczenie podczas przyznawania bonusów za dowodzenie Największym
Imperium), gracz dowodzący drugim pod względem rozmiarów królestwem ma drugie w kolejności
największe imperium i tak dalej. W przypadku takiej samej ilości krain należy porównać ilość miast
(gracz z większą ich ilością wygrywa), potem ilość zamków, jeśli i to nie pomoże należy rozstrzygnąć
rzucając kostką (proponuje zamiast rzutu kostką stosować kolejność wylosowaną podczas wyboru
stolic. Dzięki temu jeśli jeden z graczy nie przyjdzie na spotkanie podsumowujące rundę kampanii
można załatwić sprawę telefonicznie, dodatkowo znając kolejność z wyprzedzeniem można więcej
zaplanować). Ten porządek obowiązywać będzie do końca tury (nawet pomimo zmieniających się
okoliczności).
Sekwencja Gry
Kampania rozgrywa się pewną liczbę rund. Idealnie by było, gdyby wszyscy gracze byli obecni podczas
każdej z rund – aczkolwiek jest możliwe wcześniejsze wydanie instrukcji jeśli gracz koniecznie nie może
przyjść. Typowa grupa graczy będzie chciała rozgrywać w ciągu tygodnia jedną rundę, jednak wszystko
zależy od tego jak często możecie spotykać się ze sobą – jest możliwe rozegranie całej kampanii
podczas pojedynczego weekendu jeśli tylko macie na to ochotę. Na koniec każdej rundy (tak naprawdę
per „koniec rundy” rozumiemy tu cały czas pomiędzy dwoma spotkaniami wszystkich uczestników)
gracze muszą rozegrać wszystkie zaplanowane bitwy w WFB, dopiero po nich może rozpocząć się
kolejna tura (w przypadku gdy bitwa nie zostanie rozegrana z winy jednego z graczy, proponuje uznać,
że drugi wygrał odnosząc Małe Zwycięstwo. Nierozegranie bitwy z powodu obustronnej absencji na
placu boju powinno oznaczać, iż na potrzeby kampanii obaj gracze przegrali – to powinno pomóc
zmoblilizować co leniwszych generałów). Podczas każdej rundy wszyscy gracze postępując według
poniższej sekwencji gry. Kiedy wszyscy gracze zakończą Fazę Zdarzeń, wszyscy przystępują do Fazy
Dochodów, i tak dalej.
Fazy Gry:
1)
Zdarzeń
2)
Dochodów
3)
Wyzwań
4)
Walk
5)
Podbojów i Budowania
5
903548309.009.png 903548309.010.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin