zabawy od roku.doc

(285 KB) Pobierz
rysowanie i malowanie

 

 

 

Zabawy

dla dzieci

od

1 roku życia

Materiały zebrane z forum e-zabawy

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy z mamą i tatą

 

J              Rysowanie i malowanie – farby plakatówki, pędzelek, dużo kartek papieru, duże kartony i.... duuuuużo cierpliwości, żeby się nie przejmować tym, że wszystko dookoła jest brudne

 

J              Karton (np. po telewizorze) do zrobienia domku, który można następnie pomalować razem z dzieckiem

 

J              Zabawa w „a ku ku” – przykrywamy dziecko chustką, można w ten sposób chować również zabawki

 

J              Jazda samochodem po mieszkaniu z przystankami, zabieranie pasażerów i nazywanie przystanków (uwaga, przystanek komoda, wsiada miś, wysiada piesek, etc.)

 

J              Wożenie dziecka w kocu po podłodze, wersja huśtawka, ale muszą być dwie dorosłe osoby do bujania

 

J              Pływamy na statku – poduszce z kanapy

 

J              Zabawa ciastoliną -robimy węże, jeże, bałwanki itp.

 

J              Domki dla misiów lub innych zabawek – kładziemy na podłodze np. kartonowe pudełka (mogą być z wieczkami), poszukiwanie ukrytych zabawek – zabawa według inwencji

 



J              Wersja garnuszka na klocuszek – dziecko wrzuca duże guziki i pojedyncze klucze do puszki z otworem

 

J              Ganie się, udając pieski, węże, latające ptaszki itp.

 

J              Czytamy książeczki tzn. objaśniamy obrazki

 

J              Zabawa w chowanego – dziecko najczęściej chowa się do naszych kryjówek J
 

J              Robimy zdjęcia telefonem lub aparatem cyfrowym różnym przedmiotom lub zabawkom w domu, następnie pokazujemy i pytamy gdzie to jest

 

J              Chowamy różne przedmioty, na początek w widoczne miejsca, następnie utrudniamy

 

 

 

 

J              Zabawy z czapkami – różne wersje: zbieramy różne czapki mamy, taty, dziecka, czepki kąpielowe, wkładamy je zwierzątkom lub przymierzamy przed lustrem śmiejąc się z siebie nawzajem, wrzucamy czapki z odległości i najczęściej z wysokości rąk mamy do łóżeczka, następnie dziecko wyrzuca je na podłogę i zabawa od nowa.

 

J              Zabawa w teatrzyk – chowamy się za fotelem, misie występują na oparciu. Scenariusz dowolny, można również śpiewać piosenki z wykorzystaniem różnych zabawek.

 

J              Zabawy z balonem – podbijanie kilku balonów, rysowanie wesołych buziek na balonach, można dokleić „włosy” z krepiny, wypuszczamy powietrze z balona i gonimy za nim

 

J              Zabawy z kolorowymi czasopismami – odszukujemy np. dzieci, samochody, zwierzątka itp.
 

 

J              Turlanie się po podłodze

 



 

 

 

 

J              Kulki z papieru – robimy kule z gazet, którymi można się obrzucać lub wrzucać np. do dużego garnka, drzemy papier na drobne kawałeczki, w ten sposób powstaje „śnieg”. Kawałeczki papieru można zbierać łopatką do wiaderka, podrzucać i rozdmuchiwać - bałaganu co niemiara, ale szybko się sprząta!!

 

J              Zabawy z parasolką: do końcówek parasolki przywiązujemy na nitkach małe zabawki lub figurki wykonane z papieru – chodzimy po domu śpiewając wesołe piosenki, chowamy się pod parasol i mówimy „pada deszcz”, zabawy według inwencji, ale kolorowy parasol dobrze się sprawdza

J              Bańki mydlane

J              Tuby kartonowe – z dużych kartonów robimy, tuby i układamy tam pluszowe zwierzaki, później wyjmujemy drugą stroną

J              Oglądanie zdjęć – poświęcamy kilka zdjęć gorszej jakości na specjalny album do oglądania dla dziecka, można tam umieszczać zdjęcia wycięte z gazet

J              Poduszkowy koń – poduszkę owijamy w koc, związujemy gumą, powstaje "koń", można z niego spadać na tapczan i "wozić" inne zabawki

J              Zjeżdżalnia – obok fotela układamy poduchy, na które można zjeżdżać 

J              Odrysowywanie kształtów rączek i stóp – następnie dziecko może je pokolorować

J              Papierowe samoloty – robimy samoloty z papieru (takie jak w szkole podstawowej), rzucamy i ganiamy za nimi po całym domu

J              Basen – wyciągamy wszystkie akcesoria basenowe (czepek, kostium, koło, piłka itp. ) i pływamy po podłodze, można wykorzystać mały basenik ogrodowy – oczywiście bez wody

J              Kąpiel „na sucho” – wyjmujemy wanienkę dziecka, wrzucamy zabawki, można wykąpać lalę, wykonując wszystkie czynności jakie robimy w czasie kąpieli dziecka

J              Zabawy latarką – w ciemnym pokoju zapalamy i gasimy latarkę mówiąc „jasno – ciemno”, „światło – nie ma światła”, można przykleić kolorową krepinę.

J              Wieża z pudełek – zbieramy pudełka różnej wielkości (np. po butach, lekarstwach, ryżu, sokach itp.), budujemy z nich wieże i różne domki, a następnie rozwalamy. Można wkładać większe w mniejsze.

J              Grzechotki – do puszek po napojach lub plastikowych butelek wrzucamy ryż, kaszę itp. Grzechotki wykorzystujemy w trakcie śpiewania rytmicznych piosenek.

J              Czarodziejska różdżka – z kolorowej krepiny wycinamy paski, przyklejamy do patyczka, wykorzystujemy w czasie różnych zabaw.

J              Karuzela – wprawiamy w ruch obrotowy np. kółka z piramidki, dziecko może je łapać

J              Trąby z papieru – robimy tuby z papieru i trąbimy przez nie



J               Tor przeszkód – robimy prosty tor przeszkód z krzeseł, poduszek itp. pokonujemy go razem z dzieckiem

J              Szałas – budujemy szałas z koców i krzeseł

J               Pociąg – ustawiamy pociąg z krzeseł

 

 

Zajęcia „gospodarskie”

 

 

J              Rozpakowywanie zakupów

 

J               Zabawy z sitkami wyjmujemy sitka różnej wielkości i z różnego materiału, wkładamy większe w mniejsze, zakładamy na głowę i wygłupiamy się

 

J               Zabawy z garnkami – podobnie jak sitka, tylko może bez wersji           „na głowę”

 

J              Przesypywanki bierzemy kaszę (może być gryczana) i przesypujemy z jednej miseczki do drugiej. Można robić z innymi produktami dobrymi do przesypywania (ryż, soczewica, fasola itp.)

 

J              Zmywanie

 

J              Przekładanie owoców – z koszyczka do koszyczka itp.

 

J              Sortowanie prania

 

J              Wycieranie kurzu

 

J               Gniecenie ciasta

 

J              Zamiatanie

 

J              Czyszczenie butów

 

J              Ściąganie prania z suszarki





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwaga!!!!!!!!

Wszystkie zabawy powinny odbywać się

pod czujnym nadzorem rodziców

 

Wierszyki – „masażyki”

 

J              Przyszła myszka do braciszka.

Tu zajrzała, tam wskoczyła,
A na koniec tu się skryła.
na plecach dziecka wykonujemy posuwiste ruchy opuszkami złączonych palców;
lekko drapiemy dziecko za jednym uchem, następnie za drugim; wsuwamy palec za kołnierzyk
 

J              Płynie, wije się rzeczka
Jak błyszcząca wstążeczka.
Tu się srebrzy, tam ginie,
A tam znowu wypłynie.
rysujemy na plecach dziecka falistą linię; delikatnie drapiemy je po plecach,
wsuwamy palce za kołnierzyk; przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy.
Wierszyk można wykorzystać podczas zabawy w kąpieli: Naśladujemy ręką wijącą
się rzeczkę to w wodzie, to kreśląc ją na plecach dziecka, chowamy rękę pod
wodą i nagle wynurzamy

 

J              Wspinał się pajączek po rynnie.

Spadł wielki deszcz i zmył pajączka

Zaświeciło słoneczko,

Wysuszyło pajączka, rynnę i...

Wspinała się pajączek po rynnie...

kroczymy palcami po plecach dziecka, od dołu ku górze; przykładamy

do nich obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół; masujemy plecy



ruchem okrężnym, aż poczujemy ciepło; zaczynamy od początku
 

J              Drzewom we włosy dmucha wiatr,
A deszczyk kropi: kap, kap, kap.
Krople kapią równiuteńko,
Szepczą cicho: „mój maleńki,
Śpij już, śpij, śpij, już śpij, już śpij...”
Leci listek, leci przez świat
Gdzieś tam na ziemię cicho spadł.
Leci drugi, leci trzeci,
Biegną zbierać listki dzieci.
No, a potem wszystkie liście
Układają w piękne kiście.
dziecko jest zwrócone do nas plecami, dmuchamy w jego włosy; delikatnie opukujemy jego plecy; głaszczemy dziecko po włosach i ramionach; wodzimy opuszkami po plecach dziecka; lekko naciskamy je w jednym miejscu; wędrujemy opuszkami palców dwa razy; szybko, z wyczuciem stukamy wszystkimi palcami;
głaszczemy dziecko po plecach

 

J              Po pleckach płynie rzeczka rysujemy palcem wężyki wzdłuż plecków
I przeszła pani na szpileczkach "idziemy" palcami jak w butach na obcasach
A potem przeszły słonie ugniatamy tup-tup-tup powoli całymi dłońmi
I przejechały konie galopujemy" pięściami - oczywiście nie za mocno!
A potem spadł deszczyk robimy deszczyk opuszkami palców po całych pleckach
Czy czujesz już dreszczyk? szybkie tup-tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa

 

 

Piosenki i wierszyki z pokazywaniem

 



Głowa ramiona
kolana pięty x3
oczy uszy usta nos x2

Rączki robią klap klap klap
Nóżki robią tup tup tup
Tutaj swoja główkę mam
a na brzuszku bam bam bam

Tutaj swoje uszka mam
oczki patrzą tu i tam
buzia robi am am am
a na nosie sobie gram

Pucu pucu chlastu chlastu
nie mam rączek jedenastu
ale mam dwie rączki małe
lecz do pracy doskonałe

O jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwina bawić się się się
raz nóżka lewą raz nóżką prawą

Mało nas mało nas do pieczenia chleba
tylko nam tylko nam ciebie tu potrzeba

Nie chcę cię Nie chcę cię
Nie chcę cię znać
chodź do mnie chodź d...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin