Jak zwiększyć potencjał komunikacyjny gminy. Materiały szkoleniowe - podręcznik (1999).rtf

(2613 KB) Pobierz
Jak zwiększyć

Jak zwiększyć
potencjał komunikacyjny
gminy Dukla?

 

 

Materiały szkoleniowe (podręcznik)

opracowane przez „Partners” Polska

(Partners for Democratic Change) dla liderów opinii z Dukli
— uczestników warsztatu w Krasiczynie, 15-17 lipca 1999 roku

 



 

 

Projekt sfinansowany przez USAID

w ramach programu Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego

 


Pouczająca historia
o Koniku Morskim

czyli do czego mogą przydać się plany

 

 

 

 

P

ewnego razu Konik Morski spakował swoje siedem ósmych i ruszył szukać szczęścia. Nie odszedł daleko, gdy spotkał węgorza.

— Hej, kolego! Dokąd to zdążamy? — spytał węgorz.

— Ruszam na poszukiwanie szczęścia — odparł z dumą Konik Morski.

— To masz szczęście, chłopie! Za cztery ósme mogę ci odstąpić tę oto szybkobieżną płetwę. Dzięki niej będziesz mógł podwoić tempo swoich poszukiwań.

— Oooo, to jest coś — powiedział Konik Morski i wyszperał z trzosika zapłatę, zało­żył płetwę i posunął naprzód dwakroć szybciej.

 

Niebawem napotkał Gąbkę.

— Hej, kolego! A dokąd to? — spytała Gąbka.

— Wyruszyłem na poszukiwanie szczęścia — odparł Konik Morski.

— To masz szczęście — Gąbka na to. — Za niewielką opłatą mogę ci odstąpić odrzu­towy ślizgacz a dzięki niemu będziesz podróżować znacznie szybciej.

Za pozostałe pieniądze odkupił więc Konik Morski ślizgacz i pomknął pięć razy szyb­ciej poprzez morskie fale.

 

Po chwili napotkał Rekina.

— Hej, kolego! A dokąd to mkniemy? — zagadnął Rekin.

— Wyruszyłem szukać szczęścia — odparł Konik Morski.

— To trafiłeś szczęśliwie. Jeśli udasz się tym oto skrótem — Rekin wskazał w głąb swojej paszczęki — oszczędzisz sobie wiele zachodu.

— Świetnie, wielkie dzięki — odparł Konik Morski i ruszył z rozpędem prosto na po­żarcie w przełyk Rekina.

 

 

A morał z tego taki, że jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, łatwo może się

zdarzyć, że tra­fisz zupełnie gdzie indziej, niż zamierzałeś,

i nawet tego nie zauważysz.


Komunikowanie się

 

 

Komunikowanie się — zaraz po spaniu i jedzeniu — jest najczęściej praktykowaną ludzką aktywnością. Skuteczne komunikowanie się nie przychodzi jednak samo z siebie: zazwyczaj wymaga pracy i świadomego wysiłku. Bez względu na to, czy jest to zaplanowane, czy nie, każdy samorząd, każdy jego urząd, cały czas wysyła różne informacje i komunikaty. Rozchodzą się one w różny sposób i różnymi kanałami. Każdy kontakt mieszkańca z urzędnikiem jakiegokolwiek wydziału mówi coś o danym urzędzie i władzach lokalnych. Inicjatywy popierane lub odrzucane przez władze, obecność lub nieobecność urzędników i radnych na lokalnych imprezach, wygląd budynku i najbliższego otoczenia urzędu, obecność lub nieobecność tychże pracowników samorządowych w mediach, sposób przyjmowania interesantów — wszystko to jest nieustającym procesem komunikowania się. Pytanie nie brzmi więc, czy się komunikować, czy nie. Pytanie brzmi, czy, i jeśli tak to w jaki sposób, kontrolować, kształtować i używać komunikacji społecznej jako narzędzia wspomagającego promocję gminy. Opracowanie strategii promocji nie wymaga specjalnych, unikalnych zdolności. Proces ten przypomina raczej żmudne i zaplanowane rozwiązywanie krok po kroku trudnego zadania: kluczowa dla sukcesu jest systematyczność i konsekwencja.

 


Aby odpowiedzieć na pytanie, co jest do zrobienia w dziedzinie promocji w twojej gminie, zastanów się nad następującymi kwestiami:

 

1.     Jakie komunikaty są obecnie wysyłane przez władze lokalne do mieszkańców?

 

Co sądzą mieszkańcy o władzach i urzędnikach samorządowych?

 

 

 

Czy są z nich zadowoleni?

 

 

 

 

Czy czują, że to, co dostają, jest warte wkładanych w to pieniędzy?

 

 

 

 

Czy czują, że są traktowani z szacunkiem?

 

 

 

Czy są wśród mieszkańców takie grupy, które izolują się i sprawiają wrażenie wyłączonych z życia zbiorowego?

 

 

Co myślą pracownicy samorządu o sobie samych, własnej pracy i pracodawcy?

 

 

 

 

 

Co myślą o interesantach?

 

 

 

 

Kto i jakiego rodzaju komunikaty wysyła?

 

 

 

 

 

 

Kto je otrzymuje a kto na nie odpowiada?

 

 

 

 

 

Jak wpływają one na życie społeczności?

 

 

 

Skąd o tym wiadomo?

 

 

 

 

 

2.     Jakie komunikaty powinny być wysyłane dodatkowo lub zamiast nich? Celem odpowiedzi na to pytanie jest wyobrażenie sobie i zdefiniowanie końcowych rezultatów i efektów promocji. Pomocne w odpowiedzi na to pytanie są następujące kwestie:

 

Jakie są nasze strategiczne cele i misja?

 

 

 

 

 

 

Dlaczego powinniśmy wysyłać nowe, inne informacje?

 

 

 

 

W jaki sposób nowe komunikaty powinny wpłynąć na nasze zadania?

 

 

 

 

Co powinno się stać, gdy rozpoczniemy nową politykę informacyjną?

 

 

 

 

 

Co tak naprawdę chcemy osiągnąć?

 

 

 

 

 

 

 

Po czym poznamy, że się nam udało?

 

 

 

 

 

Co może się nie udać?

 

 

 

 

 

 

3.    
W jaki sposób powinno to być zrobione?

 

Kto powinien stać się grupą docelową: wszyscy mieszkańcy, liderzy opinii, wąskie grupy określone wg specjalnych kryteriów?

 

 

 

 

 

Jaką formę powinien przybrać nowy komunikat?

 

 

 

 

 

Kto powinien być jego nadawcą?

 

 

 

 

 

Ile to będzie kosztowało?

 

 

 

 

 


Jakie są możliwości obniżenia tych kosztów?

 

 

 

 

 

 

 

Czy ktoś może być zainteresowany wspólfinansowaniem?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jaki powinien być skutek nowych akcji informacyjnych?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin