Akademia_pana_Kleksa.pdf
(
164 KB
)
Pobierz
144697251 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 3
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
z wykorzystaniem lektury „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy
(I semestr klasy III.)
Nazywam si´ Ambro˝y Kleks
Dzi´ki znakomitej baÊni Jana Brzechwy „Akademia pana Kleksa” mo˝emy przeprowadziç wiele ciekawych
zaj´ç o charakterze wychowawczym: zach´ciç uczniów do refleksji nad w∏asnym i cudzym post´powaniem
oraz funkcjonowaniem zespo∏u klasowego, mo˝emy uwra˝liwiaç na krzywd´ innych stworzeƒ, a tak˝e przy-
pomnieç motywy z najbardziej znanych baÊni ze Êwiatowego kanonu. Ta niezwyk∏a baʃ umo˝liwia nam re-
alizacj´ jednego z najwa˝niejszych celów edukacji: rozwijanie wyobraêni i twórczego myÊlenia dzieci.
Prezentowana propozycja mo˝e byç zrealizowana w I semestrze trzeciej klasy. Wymaga ona samodzielnego
przeczytania przez dzieci ksià˝ki „Akademia pana Kleksa”.
O koniecznoÊci samodzielnego przeczytania ksià˝ki dzieci powinny wiedzieç odpowiednio wczeÊniej. Powin-
ny tak˝e poznaç zagadnienia, na które nale˝a∏oby zwróciç szczególnà uwag´ w czasie czytania, np. jakie nie-
zwyk∏e cechy mia∏ pan Kleks; jak zorganizowana by∏a jego szko∏a i czym ró˝ni∏a si´ od naszej szko∏y; która
z opisanych przygód by∏a najciekawsza itp.
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
•
stosowanie zasad opracowywania przeczytanego tekstu
(1.2.c)
uczeƒ: wyszukuje w tekÊcie odpowiednie fragmenty dla uzasadnienia swojego zdania
•
znajdowanie przyjemnoÊci w czytaniu oraz wskazywanie na ulubione teksty do czytania
(1.2.d)
uczeƒ: prezentuje znane ju˝ utwory Jana Brzechwy
•
przestrzeganie przyj´tych zasad pracy grupowej
(3.3.c)
uczeƒ: s∏ucha, gdy mówià inni, czeka na swojà kolej zgodnie z regu∏ami
•
wyra˝anie w∏asnych stanów emocjonalnych i wiedzy poprzez pos∏ugiwanie si´ plastycznymi Êrodkami wy-
razu
(5.4.d)
uczeƒ: na podstawie odszukanych w ksià˝ce opisów przedstawia bohatera baÊni w technice kola˝u
•
wybieranie, ocenianie i uzasadnianie wyborów dotyczàcych dzie∏ sztuki, literatury pi´knej oraz dzie∏ sztu-
ki filmowej i telewizyjnej
(6.3.c)
uczeƒ: wybiera najciekawszà przygod´ opisanà w lekturze i uzasadnia swój wybór.
1. Witajcie w Êwiecie baÊni!
– rozmowa w kr´gu o znanych dzieciom baÊniach
– o ich treÊci, myÊli przewodniej, bohaterach i ich cechach.
Ch´tne dzieci mogà pochwaliç si´ znajomoÊcià utworów Jana Brzechwy, re-
cytujàc wiersze tego autora.
Przyk∏adowy zapis w dzienniku:
Rozmowa w kr´gu o znanych
dzieciom baÊniach oraz o treÊci
baÊni J. Brzechwy „Akademia
pana Kleksa”. Wybór najcie-
kawszej przygody i jego uza-
sadnienie. Wyszukiwanie frag-
mentów opisujàcych bohatera
lektury – pana Kleksa. Praca pla-
styczna (kola˝) pt. „Fotografia
pana Kleksa”. åwiczenie p∏yn-
noÊci i gi´tkoÊci myÊlenia: wy-
myÊlanie zastosowaƒ rzeczy
z kieszeni pana Kleksa. åwicze-
nia w pami´ciowym mno˝eniu
i dzieleniu liczb. åwiczenia orto-
graficzne i gramatyczne: zdrob-
nienia, prawid∏owa pisownia
wyrazów z „ch” (zasada wy-
miany „ch” na „sz”) oraz z „˝”
(wymiana „˝” na „g”), pisow-
nia „nie” z przymiotnikami.
Sytuacja alternatywna i dodatkowa do sytuacji 1.:
Uczymy dzieci piosenki
„Witajcie w naszej bajce”. Prezentujemy piosenk´, analizujemy jej treÊç.
Dzieci mogà naÊladowaç poszczególnych bohaterów piosenki, np. udajà, ˝e
grajà na fujarce, gdy jest mowa o s∏oniu grajàcym na fujarce itd.
2. O czym opowiada baʃ pt. „Akademia pana Kleksa”?
–
swobodne wypo-
wiedzi dzieci na temat treÊci lektury.
Którà z przygód Adasia Niezgódki zapa-
mi´taliÊcie najlepiej? Uzasadnijcie swój wybór.
3. Kim jest pan Ambro˝y Kleks?
– wyszukiwanie w ksià˝ce fragmentów po-
twierdzajàcych odpowiedê.
4. Jak wyglàda pan Kleks?
– wyszukiwanie w ksià˝ce i odczytywanie opisów
wyglàdu zewn´trznego pana Kleksa.
5. Jaki jest pan Kleks?
– rozmowa o cechach charakteru pana Kleksa, od-
czytywanie odpowiednich fragmentów.
www.wsip.pl
18
Pomoce:
•
przynajmniej po jednym
egzemplarzu na 2 osoby
baÊni „Akademia pana
Kleksa” J. Brzechwy oraz
inne ksià˝ki tego autora;
•
karty pracy 1, 2, 3 oraz
kontury postaci pana Klek-
sa (ksero);.
•
pacynka, pluszak lub gu-
mowa pi∏eczka, którà
otrzymuje osoba aktualnie
wypowiadajàca si´ w cza-
sie dyskusji w kr´gu;
•
spodnie, kamizelka lub ˝a-
kiet (albo zwyk∏a torba na
zakupy) z drobnymi rzecza-
mi (np. spinacze, tempe-
rówka, zakr´tka od napoju,
moneta, cieƒ do powiek,
bateria R-20, chusteczka
higieniczna, skuwka od
d∏ugopisu itp.);
•
materia∏y na prac´ pla-
stycznà dla ka˝dego dziec-
ka, np. papier kolorowy
i zu˝yty papier do pako-
wania prezentów w kratk´,
w paski itp., kolorowe kon-
fetti lub kó∏eczka (wykona-
ne za pomocà biurowego
dziurkacza) oraz klej, no-
˝yczki, kartka z bloku.
Ewentualnie:
•
do zaj´ç ruchowych w sali
gimnastycznej: przybory
(skakanki, woreczki, pi∏ki le-
karskie itp.) oraz kilka pisa-
ków w ró˝nych kolorach,
szary papier pakowy;
•
p∏yta z piosenkà „Witajcie
w naszej bajce” z filmu
„Akademia pana Kleksa”
(re˝yseria Krzysztof Gra-
dowski);
•
kartki papieru najlepiej kre-
dowego, tusz kreÊlarski
i aplikator, np. od kropli do
nosa.
Dobra rada:
Przed rozpocz´-
ciem zaj´ç przygotujmy wy-
stawk´ zgromadzonych przez
dzieci ksià˝ek Jana Brzechwy.
Dobra rada:
Realizacja dwóch
pierwszych sytuacji dydaktycz-
nych powinna odbywaç si´
w atmosferze swobodnej roz-
mowy pomi´dzy dzieçmi, naj-
lepiej w kr´gu, bez konieczno-
Êci zg∏aszania si´ do odpo-
wiedzi. Warto wpajaç uczniom
podstawowà zasad´ prowa-
6. Opis postaci pana Kleksa
– uzupe∏nianie luk w tekÊcie (
karta pracy nr 1
).
7. Fotografia pana Kleksa –
praca plastyczna z u˝yciem konfetti lub kó∏eczek
zrobionych dziurkaczem (piegi), papieru kolorowego i papieru od pakowa-
nia prezentów – wyklejanie konturów postaci. Wystawa prac i omawianie ich
przez ch´tne dzieci. (Kontury postaci pana Kleksa – do kserowania, w za∏à-
czeniu.)
8. Co Pan Kleks ma w kieszeniach?
Do kieszeni kamizelki (spodni lub do
zwyk∏ej torby na zakupy) wk∏adamy du˝o ró˝nych, drobnych rzeczy. Wyzna-
czone dzieci majà za zadanie dotykiem po kszta∏cie rozpoznaç te rzeczy.
Rozpoznane rzeczy wyjmujemy na stó∏.
9. Do czego to mo˝e s∏u˝yç?
– wymyÊlamy jak najwi´cej zastosowaƒ rzeczy
pana Kleksa, nie tylko dla tych wyj´tych z kamizelki w czasie poprzedniej za-
bawy, ale tak˝e np. dla p∏omyków Êwiec. Nast´pnie uzupe∏niamy
kart´ pra-
cy nr 2
.
10. Zabawa w „czarne-czerwone”.
W kieszeni spodni pana Kleksa mo˝na zna-
leêç powi´kszajàcà pompk´. Jej w∏aÊciwoÊcià jest to, ˝e dzia∏a tylko wtedy, kie-
dy chce si´ nià coÊ powi´kszyç w dobrym celu.
Nauczycielka opowiada ró˝ne
zdarzenia, a uczniowie podnoszà czarnà kredk´, gdy pompka zadzia∏a,
a czerwonà, gdy nie zadzia∏a. Mo˝emy przygotowaç opowieÊci o aktualnych,
bie˝àcych problemach, konfliktach.
Przyk∏ady:
–
Zosi bardzo chce si´ piç po zaj´ciach wychowania fizycznego. Dziewczynka
przynios∏a z domu sok w plastikowej butelce, ale ju˝ przed wychowaniem fizycz-
nym du˝o soku wypi∏a. Zosta∏o tylko pó∏ szklanki soku. Czy pompka powi´kszy
iloÊç soku?
Porozmawiajmy o niebezpieczeƒstwie zara˝enia si´ ró˝nymi chorobami (np.
sepsa), jeÊli nie przestrzega si´ podstawowych zasad higieny.
Czy Zosia po-
winna pocz´stowaç kole˝anki tym sokiem? W jaki sposób mo˝e to zrobiç bez-
piecznie?
–
Pod koniec przerwy Julian popchnà∏ Miko∏aja. Teraz Miko∏aj obmyÊla zemst´.
Chcia∏by, aby jego si∏´ powi´kszy∏a pompka. Czy pompka powi´kszy∏aby Miko∏a-
jowi jego musku∏y? A co mog∏aby powi´kszyç Julianowi? Co jest potrzebne do w∏a-
Êciwego rozwiàzania tego problemu? Do czego jest niezb´dna du˝a si∏a fizyczna?
11. Pompka do zwi´kszania i zmniejszania liczb
– çwiczenia w mno˝eniu
w pami´ci.
–
Pan Kleks mia∏ tylko 12 kolorowych szkie∏ek dla swoich uczniów. Ile razy mu-
sia∏ zwi´kszyç t´ liczb´, aby wystarczy∏o dla 24 uczniów?
–
Pan Kleks mia∏ 21 piegów.
Ilu uczniów móg∏ nagrodziç 4 piegami? Ile piegów mu zosta∏o?
O ile musia∏by powi´kszyç liczb´ piegów, aby móc nagrodziç dwiema piegami
wszystkich 24 uczniów?
itp.
Uzupe∏nianie
karty pracy nr 3.
Zwracamy uwag´ na zasady ortograficzne uwidocznione w çwiczeniach: za-
sada wymiany „ch” na „sz” oraz „˝” na „g”, ∏àczna pisownia „nie” z przy-
miotnikami.
Sytuacje alternatywne lub dodatkowe:
Kleksografia stosowana – praca plastyczna
„Kleksografia polega na tym, ˝e na arkuszu papieru robi si´ kilka du˝ych klek-
sów, po czym arkusz sk∏ada si´ na pó∏ i kleksy rozmazujà si´ po papierze, przy-
bierajàc kszta∏ty rozmaitych figur, zwierzàt i postaci. Niekiedy z rozgniecionych
kleksów powstajà ca∏e obrazki, do których dopisujemy odpowiednie historyjki,
wymyÊlane przez pana Kleksa.” – tak o lekcji kleksografii opowiada∏ AdaÊ Nie-
zgódka. Spróbujmy i my zrobiç takà lekcj´ kleksografii.
Na kartk´ papieru (najlepiej kredowego) nakrapiamy za pomocà aplikatora
lub zwyk∏ego p´dzelka kilka kropelek tuszu kreÊlarskiego. Dzieci sk∏adajà
19
www.wsip.pl
kartk´ na pó∏. Po roz∏o˝eniu kartki dorysowujà pisakami kilka elementów,
aby powsta∏ interesujàcy obrazek, który stanie si´ ilustracjà wymyÊlonej i za-
pisanej na kartce historyjki. Wybrane (np. losowo) historyjki odczytujemy na
forum klasy.
Po poprawieniu b∏´dów, urzàdzamy wystaw´ prac.
dzenia kulturalnej dyskusji, ˝e
„mówi jedna osoba”. Mo˝na
ustaliç regu∏´ pracy w kr´gu,
˝e dziecko, które chce coÊ po-
wiedzieç, musi wpierw wziàç
do ràk pacynk´ lub mi´kkà pi-
∏eczk´. Nikt poza tym dziec-
kiem (i – przynajmniej na po-
czàtku – poza nauczycielkà)
nie ma prawa nic powiedzieç.
Piegi pana Kleksa – zabawa ruchowa w sali gimnastycznej
Dzielimy dzieci na kilka grup. Ka˝da z grup otrzymuje inny kolor pisaka.
Przed ka˝dà grupà ustawiamy tor przeszkód ze stanowiskami do çwiczeƒ. Na
koƒcu torów przeszkód znajduje si´ plansza z konturem twarzy pana Kleksa
(na papierze pakowym rysujemy du˝e ko∏o, oczy, nos...).
Twarz pana Kleksa pokryta jest niezliczonà iloÊcià piegów, które ka˝dego ranka
pan Kleks przytwierdza sobie do buzi.
Wyznaczamy czas – kilka minut. Dzieci po kolei pokonujà tor przeszkód (wy-
konujà çwiczenia przy stanowiskach) i ka˝de w nagrod´ rysuje swoim kolo-
rem jednego piega na twarzy pana Kleksa. Wygrywa grupa, która w okreÊlo-
nym czasie najbardziej „upstrzy” twarz pana Kleksa piegami w swoim
kolorze.
Przyk∏adowe çwiczenia na torze przeszkód:
1) 10 razy skoczyç przez skakank´;
2) 2 razy wrzuciç pi∏eczk´ lub woreczek do koszyka;
3) przejÊç po równowa˝ni (po odwróconej ∏aweczce);
4) wykonaç 10 przysiadów;
5) wykonaç przewrót do ty∏u na materacu itp.
Szko∏a idealna – „analiza porównawcza”.
Wspólnie ustalamy wed∏ug ksià˝ki i zapisujemy w punktach na planszy lub
tablicy plan dnia w Akademii pana Kleksa oraz (na drugiej planszy) plan lek-
cji w naszej szkole. Porównujemy, a nast´pnie rozmawiamy o tym, czego
mo˝na nauczyç si´ w szkole pana Kleksa, a czego w naszej szkole, jakie zwy-
czaje warto by∏oby przenieÊç do naszej szko∏y, jakie cechy i mo˝liwoÊci mia∏
pan Kleks i jego uczniowie, których nie majà nasi nauczyciele i uczniowie.
Wynikiem tej analizy mo˝e byç praca domowa:
Napisz plan dnia idealnej
szko∏y.
Na koniec pracy z lekturà proponujemy obejrzenie filmu „Akademia pana
Kleksa”.
Przez ca∏y czas dzieci powinny mieç dost´p do wczeÊniej zgromadzonych
ksià˝ek Jana Brzechwy.
Adresy z informacjà o Janie Brzechwie:
http://wiem.onet.pl/wiem/00c7a4.html
http://www.albedo.art.pl/~adam/brzechwa/
http://www.albedo.art.pl/~adam/brzechwa/humoreski.php
20
Karta pracy 1 „
Nazywam si´ Ambro˝y Kleks
.
”
1. Na podstawie odpowiednich fragmentów lektury pt. „Akademia pana Kleksa” uzupe∏-
nij opis postaci pana Kleksa.
Pan Kleks jest wzrostu, ale nie wiadomo,
czy jest , czy , bo ca∏y to-
nie w swoim du˝ym . Nosi spodnie,
które podczas wiatru przypominajà ; niezwykle obszerny, d∏ugi
koloru czekoladowego lub ; aksamitnà
kamizelk´, zapinanà na
guziki wielkoÊci
; sztywny,
ko∏nierzyk oraz aksamitnà
zamiast krawata. W swoim ubraniu pan Kleks ma niezliczonà
iloÊç
..........................
. Na przyk∏ad w spodniach ma ich
....................................
,
a w kamizelce
.................. ...................
.
...
Jedyna kieszeƒ surduta, umieszczona
.................................
, przeznaczona jest dla
................................. .
. G∏owa pana
Kleksa pokryta jest ogromnà
..........................
mieniàcà si´ wszystkimi barwami
t´czy, i okolona jest bujnà
..........................
brodà, czarnà jak
..
...........................
. Nos zajmuje wi´kszà cz´Êç twarzy pana Kleksa, jest ruchliwy
i przekrzywiony w prawo lub w lewo, w zale˝noÊci od
.................................. .
. Na nosie
pan Kleks nosi srebrne
..................
, a pod nosem sterczà sztywne wàsy ko-
loru
............................
. Oczy pana Kleksa sà jak dwa
. ...........
.
....
22
Plik z chomika:
gosia176i
Inne pliki z tego folderu:
KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY II.doc
(156 KB)
kl.II.doc
(135 KB)
karta osiagniec w klasie drugiej.pdf
(77 KB)
Kreskowe zagadki kl II.pdf
(633 KB)
plan działań wychowawczych kl II.pdf
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
codziennik ortograficzny
codziennik ortograficzny(1)
codziennik ortograficzny(2)
codziennik ortograficzny(3)
Ćwiczenia z języka polskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin