Akademia_pana_Kleksa.pdf

(164 KB) Pobierz
144697251 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 3
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
z wykorzystaniem lektury „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy
(I semestr klasy III.)
Nazywam si´ Ambro˝y Kleks
Dzi´ki znakomitej baÊni Jana Brzechwy „Akademia pana Kleksa” mo˝emy przeprowadziç wiele ciekawych
zaj´ç o charakterze wychowawczym: zach´ciç uczniów do refleksji nad w∏asnym i cudzym post´powaniem
oraz funkcjonowaniem zespo∏u klasowego, mo˝emy uwra˝liwiaç na krzywd´ innych stworzeƒ, a tak˝e przy-
pomnieç motywy z najbardziej znanych baÊni ze Êwiatowego kanonu. Ta niezwyk∏a baʃ umo˝liwia nam re-
alizacj´ jednego z najwa˝niejszych celów edukacji: rozwijanie wyobraêni i twórczego myÊlenia dzieci.
Prezentowana propozycja mo˝e byç zrealizowana w I semestrze trzeciej klasy. Wymaga ona samodzielnego
przeczytania przez dzieci ksià˝ki „Akademia pana Kleksa”.
O koniecznoÊci samodzielnego przeczytania ksià˝ki dzieci powinny wiedzieç odpowiednio wczeÊniej. Powin-
ny tak˝e poznaç zagadnienia, na które nale˝a∏oby zwróciç szczególnà uwag´ w czasie czytania, np. jakie nie-
zwyk∏e cechy mia∏ pan Kleks; jak zorganizowana by∏a jego szko∏a i czym ró˝ni∏a si´ od naszej szko∏y; która
z opisanych przygód by∏a najciekawsza itp.
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
stosowanie zasad opracowywania przeczytanego tekstu (1.2.c)
uczeƒ: wyszukuje w tekÊcie odpowiednie fragmenty dla uzasadnienia swojego zdania
znajdowanie przyjemnoÊci w czytaniu oraz wskazywanie na ulubione teksty do czytania (1.2.d)
uczeƒ: prezentuje znane ju˝ utwory Jana Brzechwy
przestrzeganie przyj´tych zasad pracy grupowej (3.3.c)
uczeƒ: s∏ucha, gdy mówià inni, czeka na swojà kolej zgodnie z regu∏ami
wyra˝anie w∏asnych stanów emocjonalnych i wiedzy poprzez pos∏ugiwanie si´ plastycznymi Êrodkami wy-
razu (5.4.d)
uczeƒ: na podstawie odszukanych w ksià˝ce opisów przedstawia bohatera baÊni w technice kola˝u
wybieranie, ocenianie i uzasadnianie wyborów dotyczàcych dzie∏ sztuki, literatury pi´knej oraz dzie∏ sztu-
ki filmowej i telewizyjnej (6.3.c)
uczeƒ: wybiera najciekawszà przygod´ opisanà w lekturze i uzasadnia swój wybór.
1. Witajcie w Êwiecie baÊni! – rozmowa w kr´gu o znanych dzieciom baÊniach
– o ich treÊci, myÊli przewodniej, bohaterach i ich cechach.
Ch´tne dzieci mogà pochwaliç si´ znajomoÊcià utworów Jana Brzechwy, re-
cytujàc wiersze tego autora.
Przyk∏adowy zapis w dzienniku:
Rozmowa w kr´gu o znanych
dzieciom baÊniach oraz o treÊci
baÊni J. Brzechwy „Akademia
pana Kleksa”. Wybór najcie-
kawszej przygody i jego uza-
sadnienie. Wyszukiwanie frag-
mentów opisujàcych bohatera
lektury – pana Kleksa. Praca pla-
styczna (kola˝) pt. „Fotografia
pana Kleksa”. åwiczenie p∏yn-
noÊci i gi´tkoÊci myÊlenia: wy-
myÊlanie zastosowaƒ rzeczy
z kieszeni pana Kleksa. åwicze-
nia w pami´ciowym mno˝eniu
i dzieleniu liczb. åwiczenia orto-
graficzne i gramatyczne: zdrob-
nienia, prawid∏owa pisownia
wyrazów z „ch” (zasada wy-
miany „ch” na „sz”) oraz z „˝”
(wymiana „˝” na „g”), pisow-
nia „nie” z przymiotnikami.
Sytuacja alternatywna i dodatkowa do sytuacji 1.: Uczymy dzieci piosenki
„Witajcie w naszej bajce”. Prezentujemy piosenk´, analizujemy jej treÊç.
Dzieci mogà naÊladowaç poszczególnych bohaterów piosenki, np. udajà, ˝e
grajà na fujarce, gdy jest mowa o s∏oniu grajàcym na fujarce itd.
2. O czym opowiada baʃ pt. „Akademia pana Kleksa”? swobodne wypo-
wiedzi dzieci na temat treÊci lektury. Którà z przygód Adasia Niezgódki zapa-
mi´taliÊcie najlepiej? Uzasadnijcie swój wybór.
3. Kim jest pan Ambro˝y Kleks? – wyszukiwanie w ksià˝ce fragmentów po-
twierdzajàcych odpowiedê.
4. Jak wyglàda pan Kleks? – wyszukiwanie w ksià˝ce i odczytywanie opisów
wyglàdu zewn´trznego pana Kleksa.
5. Jaki jest pan Kleks? – rozmowa o cechach charakteru pana Kleksa, od-
czytywanie odpowiednich fragmentów.
www.wsip.pl
18
144697251.065.png 144697251.075.png 144697251.086.png 144697251.097.png 144697251.001.png 144697251.012.png 144697251.018.png 144697251.019.png 144697251.020.png 144697251.021.png 144697251.022.png 144697251.023.png 144697251.024.png 144697251.025.png 144697251.026.png 144697251.027.png 144697251.028.png 144697251.029.png 144697251.030.png 144697251.031.png
 
Pomoce:
przynajmniej po jednym
egzemplarzu na 2 osoby
baÊni „Akademia pana
Kleksa” J. Brzechwy oraz
inne ksià˝ki tego autora;
karty pracy 1, 2, 3 oraz
kontury postaci pana Klek-
sa (ksero);.
pacynka, pluszak lub gu-
mowa pi∏eczka, którà
otrzymuje osoba aktualnie
wypowiadajàca si´ w cza-
sie dyskusji w kr´gu;
spodnie, kamizelka lub ˝a-
kiet (albo zwyk∏a torba na
zakupy) z drobnymi rzecza-
mi (np. spinacze, tempe-
rówka, zakr´tka od napoju,
moneta, cieƒ do powiek,
bateria R-20, chusteczka
higieniczna, skuwka od
d∏ugopisu itp.);
materia∏y na prac´ pla-
stycznà dla ka˝dego dziec-
ka, np. papier kolorowy
i zu˝yty papier do pako-
wania prezentów w kratk´,
w paski itp., kolorowe kon-
fetti lub kó∏eczka (wykona-
ne za pomocà biurowego
dziurkacza) oraz klej, no-
˝yczki, kartka z bloku.
Ewentualnie:
do zaj´ç ruchowych w sali
gimnastycznej: przybory
(skakanki, woreczki, pi∏ki le-
karskie itp.) oraz kilka pisa-
ków w ró˝nych kolorach,
szary papier pakowy;
p∏yta z piosenkà „Witajcie
w naszej bajce” z filmu
„Akademia pana Kleksa”
(re˝yseria Krzysztof Gra-
dowski);
kartki papieru najlepiej kre-
dowego, tusz kreÊlarski
i aplikator, np. od kropli do
nosa.
Dobra rada: Przed rozpocz´-
ciem zaj´ç przygotujmy wy-
stawk´ zgromadzonych przez
dzieci ksià˝ek Jana Brzechwy.
Dobra rada: Realizacja dwóch
pierwszych sytuacji dydaktycz-
nych powinna odbywaç si´
w atmosferze swobodnej roz-
mowy pomi´dzy dzieçmi, naj-
lepiej w kr´gu, bez konieczno-
Êci zg∏aszania si´ do odpo-
wiedzi. Warto wpajaç uczniom
podstawowà zasad´ prowa-
6. Opis postaci pana Kleksa – uzupe∏nianie luk w tekÊcie ( karta pracy nr 1 ).
7. Fotografia pana Kleksa – praca plastyczna z u˝yciem konfetti lub kó∏eczek
zrobionych dziurkaczem (piegi), papieru kolorowego i papieru od pakowa-
nia prezentów – wyklejanie konturów postaci. Wystawa prac i omawianie ich
przez ch´tne dzieci. (Kontury postaci pana Kleksa – do kserowania, w za∏à-
czeniu.)
8. Co Pan Kleks ma w kieszeniach? Do kieszeni kamizelki (spodni lub do
zwyk∏ej torby na zakupy) wk∏adamy du˝o ró˝nych, drobnych rzeczy. Wyzna-
czone dzieci majà za zadanie dotykiem po kszta∏cie rozpoznaç te rzeczy.
Rozpoznane rzeczy wyjmujemy na stó∏.
9. Do czego to mo˝e s∏u˝yç? – wymyÊlamy jak najwi´cej zastosowaƒ rzeczy
pana Kleksa, nie tylko dla tych wyj´tych z kamizelki w czasie poprzedniej za-
bawy, ale tak˝e np. dla p∏omyków Êwiec. Nast´pnie uzupe∏niamy kart´ pra-
cy nr 2 .
10. Zabawa w „czarne-czerwone”. W kieszeni spodni pana Kleksa mo˝na zna-
leêç powi´kszajàcà pompk´. Jej w∏aÊciwoÊcià jest to, ˝e dzia∏a tylko wtedy, kie-
dy chce si´ nià coÊ powi´kszyç w dobrym celu. Nauczycielka opowiada ró˝ne
zdarzenia, a uczniowie podnoszà czarnà kredk´, gdy pompka zadzia∏a,
a czerwonà, gdy nie zadzia∏a. Mo˝emy przygotowaç opowieÊci o aktualnych,
bie˝àcych problemach, konfliktach.
Przyk∏ady:
Zosi bardzo chce si´ piç po zaj´ciach wychowania fizycznego. Dziewczynka
przynios∏a z domu sok w plastikowej butelce, ale ju˝ przed wychowaniem fizycz-
nym du˝o soku wypi∏a. Zosta∏o tylko pó∏ szklanki soku. Czy pompka powi´kszy
iloÊç soku?
Porozmawiajmy o niebezpieczeƒstwie zara˝enia si´ ró˝nymi chorobami (np.
sepsa), jeÊli nie przestrzega si´ podstawowych zasad higieny. Czy Zosia po-
winna pocz´stowaç kole˝anki tym sokiem? W jaki sposób mo˝e to zrobiç bez-
piecznie?
Pod koniec przerwy Julian popchnà∏ Miko∏aja. Teraz Miko∏aj obmyÊla zemst´.
Chcia∏by, aby jego si∏´ powi´kszy∏a pompka. Czy pompka powi´kszy∏aby Miko∏a-
jowi jego musku∏y? A co mog∏aby powi´kszyç Julianowi? Co jest potrzebne do w∏a-
Êciwego rozwiàzania tego problemu? Do czego jest niezb´dna du˝a si∏a fizyczna?
11. Pompka do zwi´kszania i zmniejszania liczb – çwiczenia w mno˝eniu
w pami´ci.
Pan Kleks mia∏ tylko 12 kolorowych szkie∏ek dla swoich uczniów. Ile razy mu-
sia∏ zwi´kszyç t´ liczb´, aby wystarczy∏o dla 24 uczniów?
Pan Kleks mia∏ 21 piegów.
Ilu uczniów móg∏ nagrodziç 4 piegami? Ile piegów mu zosta∏o?
O ile musia∏by powi´kszyç liczb´ piegów, aby móc nagrodziç dwiema piegami
wszystkich 24 uczniów? itp.
Uzupe∏nianie karty pracy nr 3.
Zwracamy uwag´ na zasady ortograficzne uwidocznione w çwiczeniach: za-
sada wymiany „ch” na „sz” oraz „˝” na „g”, ∏àczna pisownia „nie” z przy-
miotnikami.
Sytuacje alternatywne lub dodatkowe:
Kleksografia stosowana – praca plastyczna
„Kleksografia polega na tym, ˝e na arkuszu papieru robi si´ kilka du˝ych klek-
sów, po czym arkusz sk∏ada si´ na pó∏ i kleksy rozmazujà si´ po papierze, przy-
bierajàc kszta∏ty rozmaitych figur, zwierzàt i postaci. Niekiedy z rozgniecionych
kleksów powstajà ca∏e obrazki, do których dopisujemy odpowiednie historyjki,
wymyÊlane przez pana Kleksa.” – tak o lekcji kleksografii opowiada∏ AdaÊ Nie-
zgódka. Spróbujmy i my zrobiç takà lekcj´ kleksografii.
Na kartk´ papieru (najlepiej kredowego) nakrapiamy za pomocà aplikatora
lub zwyk∏ego p´dzelka kilka kropelek tuszu kreÊlarskiego. Dzieci sk∏adajà
19
www.wsip.pl
144697251.032.png 144697251.033.png 144697251.034.png 144697251.035.png 144697251.036.png 144697251.037.png 144697251.038.png 144697251.039.png 144697251.040.png 144697251.041.png 144697251.042.png 144697251.043.png 144697251.044.png 144697251.045.png 144697251.046.png 144697251.047.png 144697251.048.png 144697251.049.png 144697251.050.png 144697251.051.png
kartk´ na pó∏. Po roz∏o˝eniu kartki dorysowujà pisakami kilka elementów,
aby powsta∏ interesujàcy obrazek, który stanie si´ ilustracjà wymyÊlonej i za-
pisanej na kartce historyjki. Wybrane (np. losowo) historyjki odczytujemy na
forum klasy.
Po poprawieniu b∏´dów, urzàdzamy wystaw´ prac.
dzenia kulturalnej dyskusji, ˝e
„mówi jedna osoba”. Mo˝na
ustaliç regu∏´ pracy w kr´gu,
˝e dziecko, które chce coÊ po-
wiedzieç, musi wpierw wziàç
do ràk pacynk´ lub mi´kkà pi-
∏eczk´. Nikt poza tym dziec-
kiem (i – przynajmniej na po-
czàtku – poza nauczycielkà)
nie ma prawa nic powiedzieç.
Piegi pana Kleksa – zabawa ruchowa w sali gimnastycznej
Dzielimy dzieci na kilka grup. Ka˝da z grup otrzymuje inny kolor pisaka.
Przed ka˝dà grupà ustawiamy tor przeszkód ze stanowiskami do çwiczeƒ. Na
koƒcu torów przeszkód znajduje si´ plansza z konturem twarzy pana Kleksa
(na papierze pakowym rysujemy du˝e ko∏o, oczy, nos...).
Twarz pana Kleksa pokryta jest niezliczonà iloÊcià piegów, które ka˝dego ranka
pan Kleks przytwierdza sobie do buzi.
Wyznaczamy czas – kilka minut. Dzieci po kolei pokonujà tor przeszkód (wy-
konujà çwiczenia przy stanowiskach) i ka˝de w nagrod´ rysuje swoim kolo-
rem jednego piega na twarzy pana Kleksa. Wygrywa grupa, która w okreÊlo-
nym czasie najbardziej „upstrzy” twarz pana Kleksa piegami w swoim
kolorze.
Przyk∏adowe çwiczenia na torze przeszkód:
1) 10 razy skoczyç przez skakank´;
2) 2 razy wrzuciç pi∏eczk´ lub woreczek do koszyka;
3) przejÊç po równowa˝ni (po odwróconej ∏aweczce);
4) wykonaç 10 przysiadów;
5) wykonaç przewrót do ty∏u na materacu itp.
Szko∏a idealna – „analiza porównawcza”.
Wspólnie ustalamy wed∏ug ksià˝ki i zapisujemy w punktach na planszy lub
tablicy plan dnia w Akademii pana Kleksa oraz (na drugiej planszy) plan lek-
cji w naszej szkole. Porównujemy, a nast´pnie rozmawiamy o tym, czego
mo˝na nauczyç si´ w szkole pana Kleksa, a czego w naszej szkole, jakie zwy-
czaje warto by∏oby przenieÊç do naszej szko∏y, jakie cechy i mo˝liwoÊci mia∏
pan Kleks i jego uczniowie, których nie majà nasi nauczyciele i uczniowie.
Wynikiem tej analizy mo˝e byç praca domowa: Napisz plan dnia idealnej
szko∏y.
Na koniec pracy z lekturà proponujemy obejrzenie filmu „Akademia pana
Kleksa”.
Przez ca∏y czas dzieci powinny mieç dost´p do wczeÊniej zgromadzonych
ksià˝ek Jana Brzechwy.
Adresy z informacjà o Janie Brzechwie:
http://wiem.onet.pl/wiem/00c7a4.html
http://www.albedo.art.pl/~adam/brzechwa/
http://www.albedo.art.pl/~adam/brzechwa/humoreski.php
20
144697251.052.png 144697251.053.png 144697251.054.png 144697251.055.png 144697251.056.png 144697251.057.png 144697251.058.png 144697251.059.png 144697251.060.png 144697251.061.png 144697251.062.png 144697251.063.png 144697251.064.png 144697251.066.png 144697251.067.png 144697251.068.png 144697251.069.png 144697251.070.png 144697251.071.png 144697251.072.png 144697251.073.png
 
144697251.074.png 144697251.076.png 144697251.077.png 144697251.078.png 144697251.079.png 144697251.080.png 144697251.081.png 144697251.082.png 144697251.083.png 144697251.084.png 144697251.085.png 144697251.087.png 144697251.088.png 144697251.089.png 144697251.090.png 144697251.091.png 144697251.092.png 144697251.093.png 144697251.094.png 144697251.095.png 144697251.096.png 144697251.098.png 144697251.099.png
Karta pracy 1 „ Nazywam si´ Ambro˝y Kleks .
1. Na podstawie odpowiednich fragmentów lektury pt. „Akademia pana Kleksa” uzupe∏-
nij opis postaci pana Kleksa.
Pan Kleks jest wzrostu, ale nie wiadomo,
czy jest , czy , bo ca∏y to-
nie w swoim du˝ym . Nosi spodnie,
które podczas wiatru przypominajà ; niezwykle obszerny, d∏ugi
koloru czekoladowego lub ; aksamitnà
kamizelk´, zapinanà na
guziki wielkoÊci
; sztywny,
ko∏nierzyk oraz aksamitnà
zamiast krawata. W swoim ubraniu pan Kleks ma niezliczonà
iloÊç .......................... . Na przyk∏ad w spodniach ma ich .................................... ,
a w kamizelce .................. ................... . ... Jedyna kieszeƒ surduta, umieszczona
................................. , przeznaczona jest dla ................................. . . G∏owa pana
Kleksa pokryta jest ogromnà .......................... mieniàcà si´ wszystkimi barwami
t´czy, i okolona jest bujnà .......................... brodà, czarnà jak ..
........................... . Nos zajmuje wi´kszà cz´Êç twarzy pana Kleksa, jest ruchliwy
i przekrzywiony w prawo lub w lewo, w zale˝noÊci od .................................. . . Na nosie
pan Kleks nosi srebrne .................. , a pod nosem sterczà sztywne wàsy ko-
loru ............................ . Oczy pana Kleksa sà jak dwa . ........... . ....
22
144697251.100.png 144697251.101.png 144697251.102.png 144697251.103.png 144697251.104.png 144697251.105.png 144697251.106.png 144697251.107.png 144697251.002.png 144697251.003.png 144697251.004.png 144697251.005.png 144697251.006.png 144697251.007.png 144697251.008.png 144697251.009.png 144697251.010.png 144697251.011.png 144697251.013.png 144697251.014.png 144697251.015.png 144697251.016.png 144697251.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin