Legendy_polskie.pdf

(114 KB) Pobierz
144697259 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 3
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
z wykorzystaniem „Legend polskich” w opracowaniu
Wandy Chotomskiej
Ka˝dy ma swojego smoka
Przedstawiona propozycja jest wariantem zakoƒczenia (podsumowania) modu∏u z j´zyka polskiego pt.
„Bardzo dawno temu w krainie smoków i innych baÊni” (semestr 2 klasy III., blok V). Mo˝e tak˝e zostaç
zrealizowany oddzielnie, pod koniec klasy III.
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
• uÊwiadamianie sobie i nazywanie w∏asnych uczuç i stanów emocjonalnych (strach, z∏oÊç, smutek, gniew,
zdziwienie, wstyd itp.) (5.1.a)
uczeƒ: nazywa, wymienia swoje l´ki, opowiada o sytuacjach, w których si´ boi
• wyra˝anie w∏asnych stanów emocjonalnych i wiedzy poprzez pos∏ugiwanie si´ plastycznymi Êrodkami wy-
razu (5.4.b)
uczeƒ: tworzy obraz technikà kola˝u przedstawiajàcy jego l´k
• w∏aÊciwy dobór Êrodków i form do wyra˝anych treÊci (5.5.f)
uczeƒ: dobiera materia∏ do stworzenia pracy plastycznej (kola˝) wyra˝ajàcej jego l´k.
Sytuacje dydaktyczne:
1. Z motywem smoka – rozmowa z uczniami o znanych im smokach. Gdzie
mo˝na znaleêç smoka? Wyszukujemy legendy o smokach w ksià˝kach przy-
niesionych przez dzieci i w ksià˝ce pt. „Legendy polskie” W. Chotomskiej
(„Legenda o Smoku ze Smoczej Jamy”, „Legenda o Bazyliszku”). Wyszuku-
jemy i odczytujemy fragmenty mówiàce o cechach smoków.
Proponowany zapis w dzien-
niku: Wyszukiwanie motywu
smoka w legendach i baÊniach,
m.in. w ksià˝ce „Legendy pol-
skie” W. Chotomskiej. Ustale-
nie cech charakteryzujàcych
smoka i bohatera pokonujàce-
go smoka. Uporzàdkowanie
wiadomoÊci o przymiotniku
i rzeczowniku. Rozmowa o ty-
powych dla dzieci l´kach
i trudnoÊciach oraz sposobach
radzenia sobie z nimi. Dobór
w∏aÊciwego materia∏u do wy-
konania technikà kola˝u pracy
plastycznej pt. „Mój smok”.
S∏uchanie i analiza treÊci bajki
terapeutycznej.
2. Jaki jest smok? – „gwiazda skojarzeƒ”. Jakie sà smoki znane nam z baÊni
i legend? – po omówieniu cech charakterystycznych (wyglàdu i cech „charak-
teru”) konkretnych smoków znanych dzieciom z baÊni i legend, staramy
uogólniç zebrane wiadomoÊci – Karta Pracy 1, çw. 1. Po uzupe∏nieniu zwra-
camy uwag´ na zastosowane do opisu cech smoka cz´Êci mowy.
3. Jak pokonali smoka? – rozmawiamy o zastosowanych przez bohaterów
ró˝nych sposobach na pokonanie smoka. Zwracamy uwag´, ˝e najcz´Êciej
bohater zwyci´˝a smoka nie dzi´ki sile, ale dzi´ki rozumnej odwadze, wy-
trwa∏oÊci i cierpliwoÊci, màdroÊci, przebieg∏oÊci, dobroci itp. (Karta Pracy 1,
çw. 2.)
Zwracamy uwag´ na przymiotniki odrzeczownikowe (odwa˝ny – odwaga;
sprytny – spryt itp.), próbujemy przypomnieç sobie inne takie przymiotniki
(wakacyjny – wakacje, nocny – noc itp.)
Pomoce: egzemplarze ksià-
˝ek pt. „Legendy polskie”
Wandy Chotomskiej, inne
ksià˝ki z opowieÊciami o smo-
kach (przyniesione przez
dzieci), bajka terapeutyczna
na wybrany temat, np. o po-
konywaniu l´ku przed odrzu-
ceniem przez grup´, karta
pracy dla ka˝dego dziecka,
kartki z bloku technicznego
(mogà byç kolorowe) i mate-
4. Czemu s∏u˝à smoki? – próba odpowiedzi na pytanie: Czego symbolem jest
smok w poznanych legendach?
Smoki ucieleÊniajà nasze l´ki, niepokoje, trudnoÊci, które ka˝dy musi poko-
naç, jeÊli chce osiàgnàç wymarzony cel.
5. Nasze smoki. Jakie „smoki” majà dzisiaj dzieci, doroÊli? Czego si´ bojà? Ja-
ki jest twój smok – czego ty si´ boisz, co tobie sprawia najwi´cej trudnoÊci?
(Karta Pracy 1, çw. 3.)
15
www.wsip.pl
144697259.050.png 144697259.061.png 144697259.072.png 144697259.078.png 144697259.001.png 144697259.002.png 144697259.003.png 144697259.004.png 144697259.005.png 144697259.006.png 144697259.007.png 144697259.008.png 144697259.009.png 144697259.010.png 144697259.011.png 144697259.012.png 144697259.013.png 144697259.014.png 144697259.015.png 144697259.016.png
ria∏y do wykonania pracy pla-
stycznej obrazujàcej coÊ, cze-
go zwykle bojà si´ dzieci.
6. Oswoiç smoka – praca plastyczna z wykorzystaniem dowolnie dobranych
materia∏ów, zgromadzonych wczeÊniej.
Zanim rozpoczniemy prac´, proponujemy wspólnie zastanowiç si´, jakie
barwy, faktur´, kszta∏ty ma np. l´k przed odrzuceniem przez grup´ lub strach
przed dentystà oraz jakie materia∏y mo˝na wykorzystaç, aby takiego „smo-
ka” najtrafniej przedstawiç.
Na koniec nadajemy swojej pracy tytu∏ (np. imi´ smoka) i urzàdzamy wysta-
w´ na dywanie (prace muszà wyschnàç, zanim zawiesimy je na tablicy).
Dobra rada: w kilkuosobo-
wych grupach dzieci mogà
si´ umówiç, co które przy-
nosi: ziarenka pieprzu, mie-
lonà papryk´, ˝wir, papier
Êcierny, sznurek z w∏ókien
naturalnych, szmatki, stare
gazety, brokat itp.
7. Bajka – Pomagajka. Omawiamy estetyk´, dobór materia∏u i ogólnie treÊç
wykonanych prac. Uwaga! Na forum klasy nie roztrzàsamy poszczególnych
problemów dzieci .
Wariant I. Czytamy lub opowiadamy dzieciom „Bajk´ – Pomagajk´”, czyli
wybranà bajk´ terapeutycznà. Mo˝na przypuszczaç, ˝e przodujàcym proble-
mem jest l´k przed odrzuceniem przez grup´ i zawczasu przygotowaç sobie
bajki terapeutyczne na ten temat. (Patrz: Warto wiedzieç, ˝e...).
Wariant II. Zwracamy uwag´, ˝e ka˝dy cz∏owiek czegoÊ si´ boi. Rozmawia-
my z dzieçmi na temat sposobów radzenia sobie z ró˝nymi problemami.
Warto wiedzieç, ˝e...
Ciekawe opowieÊci o charakterze terapeutycznym znajdujà si´ w ksià˝ce
Diane Tillman i Diany Hsu z serii „Wychowanie w duchu wartoÊci” pt.
„ Wchodzenie w Êwiat 3-7 lat” Program edukacyjny, WSiP Warszawa 2004.
Znajdziemy tam np. opowiadanie pt. „Smok Josh” – o tolerancji dla innoÊci
(str. 189).
Skàd braç bajki terapeutyczne?
Niektóre osoby majà dar opowiadania ad hoc , wymyÊlania bajek na poczeka-
niu. Tym osobom wystarczy wiedza o podstawowych zasadach, wed∏ug któ-
rych tworzy si´ bajki terapeutyczne.
Polecamy ksià˝ki Marii Molickiej („Bajki terapeutyczne” i „Bajki terapeu-
tyczne 2”, „Bajkoterapia”) oraz np. „Bajki, które leczà” – Doris Brett czy
„Bajki na dobry sen” – Gerlinde Ortner. Godne uwagi sà tak˝e ksià˝ki Woj-
ciecha Ko∏yszki. Ciekawe opowiastki mo˝na znaleêç na stronach interneto-
wych www. psychologia.net.pl albo www.abcbaby.pl
16
144697259.017.png 144697259.018.png 144697259.019.png 144697259.020.png 144697259.021.png 144697259.022.png 144697259.023.png 144697259.024.png 144697259.025.png 144697259.026.png 144697259.027.png 144697259.028.png 144697259.029.png 144697259.030.png 144697259.031.png 144697259.032.png 144697259.033.png 144697259.034.png 144697259.035.png 144697259.036.png
 
Karta pracy 1 „ Smok"
1. Dopisz jak najwi´cej okreÊleƒ opisujàcych cechy smoka.
Zwróç uwag´, jakich cz´Êci mowy u˝ywasz najcz´Êciej.
Najwi´cej jest
2. Dokoƒcz zdanie:
Pokona∏ smoka, bo cechowa∏y go:
Jakie to sà cz´Êci mowy?
3. Napisz krótkie odpowiedzi na pytania.
a. Co jest Twoim najwi´kszym „smokiem” – co sprawia Ci najwi´cej trud-
noÊci?
b. W jakich sytuacjach pojawia si´ Twój „smok”?
c. Co wtedy musisz robiç?
d. Które cechy bohaterów baÊni i legend musisz mieç, aby pokonywaç swo-
jego „smoka”?
17
www.wsip.pl
144697259.037.png 144697259.038.png 144697259.039.png 144697259.040.png 144697259.041.png 144697259.042.png 144697259.043.png 144697259.044.png 144697259.045.png 144697259.046.png 144697259.047.png 144697259.048.png 144697259.049.png 144697259.051.png 144697259.052.png 144697259.053.png 144697259.054.png 144697259.055.png 144697259.056.png 144697259.057.png 144697259.058.png 144697259.059.png 144697259.060.png 144697259.062.png 144697259.063.png 144697259.064.png 144697259.065.png 144697259.066.png 144697259.067.png 144697259.068.png 144697259.069.png 144697259.070.png 144697259.071.png 144697259.073.png 144697259.074.png 144697259.075.png 144697259.076.png 144697259.077.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin