Przygody_Koziolka_Matolka_scen1.pdf

(124 KB) Pobierz
144697265 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 2
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
Modu∏ „W drodze do Pacanowa”. Scenariusz 1
Ksià˝ka „Przygody Kozio∏ka Mato∏ka” to cykl obrazkowych historyjek z fabu∏à pisanà wierszem. Autorzy
tego pierwszego w Polsce komiksu – Kornel Makuszyƒski (tekst) i Marian Walentynowicz (rysunki) – w za-
bawny sposób przedstawiajà losy kozio∏ka, który w poszukiwaniu Pacanowa, gdzie „kozy kujà”, popada
w liczne tarapaty na làdzie i morzu .
Modu∏ ten mo˝emy zrealizowaç w pierwszym semestrze klasy II po module 3. „Kto pyta, nie b∏àdzi” („Ja-
kie pytania zada∏, a jakich nie zada∏ Kozio∏ek Mato∏ek?”) lub po module 6. „Zdrowo ˝yç” („Podró˝e spo-
sobem na wolny czas”) albo po module 17. „Kurtyna w gór´” („Teatralne przygody Kozio∏ka”), lub te˝
w drugim semestrze po module 30. „ZmyÊlone czy prawdziwe” („W drodze do Pacanowa”).
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
p∏ynne czytanie wszelkich, odpowiednich do wieku, tekstów oraz ich interpretacja w ró˝nych formach
(1.2.b)
uczeƒ: wyodr´bnia i opisuje postacie z lektury
uczeƒ: samodzielnie czyta fragment ksià˝ki
pos∏ugiwanie si´ mimikà, gestem i ruchem cia∏a w opisywaniu i wyra˝aniu w∏asnych stanów psychicznych
(5.4.e)
uczeƒ: trafnie i plastycznie wyra˝a okreÊlone emocje oraz myÊli, uczestniczàc w grze dramowej
ocenianie post´powania bohaterów filmowych i literackich oraz uzasadnianie swoich ocen ( 6.3.a)
uczeƒ: formu∏uje wypowiedê oceniajàcà zachowanie g∏ównego bohatera i uzasadnia sàd.
Sytuacje dydaktyczne:
Przyk∏adowy zapis w dzien-
niku : Wspólne czytanie lektu-
ry „Przygody Kozio∏ka Mato∏-
ka”. Wyodr´bnianie postaci
i zdarzeƒ. Wyra˝anie w∏asne-
go sàdu o g∏ównym bohate-
rze. Uk∏adanie dobrych rad
dla Kozio∏ka. Gry dramatycz-
ne z elementami pantomimy.
1. O kim mowa?
Rozwiàzywanie zagadki: Ma dwa ró˝ki na swej g∏owie,
ch´tnie meeee nam odpowie.
Ma te˝ bródk´ ten kozio∏ek,
a wo∏ajà naƒ......................
Czy znamy Kozio∏ka Mato∏ka? JeÊli tak, to skàd? Wspólnie czytamy lektur´
i opracowujemy jej metryczk´ (tytu∏, autor, ilustrator, postaci). Rozmawiamy
o treÊci i postaciach wyst´pujàcych w ksià˝ce. Kto jest g∏ównym bohaterem?
Dlaczego Kozio∏ek wyruszy∏ do Pacanowa? Czego chcia∏y dowiedzieç si´ wszyst-
kie kozy? Kogo spotka∏ Kozio∏ek na swej drodze? Które postacie sà fantastycz-
ne, a które prawdziwe?
Nast´pnie uzupe∏niamy Kart´ Pracy 1 – çwiczenie 1 i 2.
Pomoce: egzemplarze lek-
tury, kartki przylepne, ar-
kusz szarego papieru, Karta
Pracy 1.
2. Dlaczego lubimy Kozio∏ka Mato∏ka?
Wyra˝anie w∏asnego sàdu o g∏ównym bohaterze z uzasadnieniem. Zapisywa-
nie cech charakteru na pojedynczych karteczkach (np. weso∏y, pomys∏owy,
przyjacielski, lekkomyÊlny, odwa˝ny, màdry, nierozwa˝ny, dobry). Umiesz-
czamy karteczki w tabelce (z podzia∏em na cechy pozytywne i negatywne) na
tablicy lub na arkuszu papieru. Wykonujemy çwiczenie 3 na Karcie Pracy 1.
Który rysunek Kozio∏ka najlepiej pasuje do okreÊleƒ z pierwszej cz´Êci tabelki,
a który do drugiej cz´Êci?
3. Radzimy Kozio∏kowi
Uk∏adamy dobre rady dla Kozio∏ka Mato∏ka, np.:
– Nie post´puj lekkomyÊlnie!
25
www.wsip.pl
144697265.050.png 144697265.061.png 144697265.062.png 144697265.063.png 144697265.001.png 144697265.002.png 144697265.003.png 144697265.004.png 144697265.005.png 144697265.006.png 144697265.007.png 144697265.008.png 144697265.009.png 144697265.010.png 144697265.011.png 144697265.012.png 144697265.013.png 144697265.014.png 144697265.015.png 144697265.016.png
– Podejmuj decyzje rozwa˝nie!
– Zanim coÊ zrobisz – zastanów si´!
– Poradê si´ przyjació∏, gdy nie wiesz, co masz zrobiç!
Czy te rady potrzebne sà tylko Kozio∏kowi? Jak my post´pujemy w podobnych
sytuacjach?
Praca domowa: Narysuj
lub namaluj ilustracj´ do
dowolnie wybranego zda-
rzenia z lektury.
4. Kozio∏kowa pantomima
Dzieci ilustrujà gestem, ruchem i mimikà sytuacje zaproponowane przez na-
uczyciela, np.:
Kozio∏ek ucieka przed strasznym psem, wskakujàc na drzewo.
Kozio∏ek „atakuje” nadje˝d˝ajàcy samochód.
Kozio∏ek Êpiewa dla królewny.
Kozio∏ek ucieka z grzbietu wieloryba.
Kozio∏ek jest szcz´Êliwy, bo znalaz∏ drog´.
www.wsip.pl
26
144697265.017.png 144697265.018.png 144697265.019.png 144697265.020.png 144697265.021.png 144697265.022.png 144697265.023.png 144697265.024.png 144697265.025.png 144697265.026.png 144697265.027.png 144697265.028.png 144697265.029.png 144697265.030.png 144697265.031.png 144697265.032.png 144697265.033.png 144697265.034.png 144697265.035.png 144697265.036.png
 
Karta pracy 1 „ W drodze do Pacanowa
1. Uzupe∏nij zdania wyrazami z ramki:
Kornel Makuszyƒski Pacanowa kujà zwyci´sko Mato∏ka
Przygody Kozio∏ka ..............................
opisa∏ ................................................. .....
Odwa˝ny Kozio∏ek chcia∏ dojÊç do ......................................... , bo tam „kozy .
Popada∏ w liczne tarapaty, z których wychodzi∏ ...................................
.
2. Te postaci Kozio∏ek spotka∏ na swej drodze do Pacanowa: zajàce, pies, drzewo, je˝,
niedêwiedê, krowy, czarownica, kaczka, wiewiórka, strach, wieloryb, s∏oƒ.
U∏ó˝ i zapisz te wyrazy w porzàdku alfabetycznym.
27
www.wsip.pl
144697265.037.png 144697265.038.png 144697265.039.png 144697265.040.png 144697265.041.png 144697265.042.png 144697265.043.png 144697265.044.png 144697265.045.png 144697265.046.png 144697265.047.png 144697265.048.png 144697265.049.png 144697265.051.png 144697265.052.png 144697265.053.png 144697265.054.png 144697265.055.png 144697265.056.png 144697265.057.png 144697265.058.png 144697265.059.png 144697265.060.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin