Przygody_Koziolka_Matolka_scen1.pdf
(
124 KB
)
Pobierz
144697265 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 2
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
Modu∏ „W drodze do Pacanowa”. Scenariusz 1
Ksià˝ka „Przygody Kozio∏ka Mato∏ka” to cykl obrazkowych historyjek z fabu∏à pisanà wierszem. Autorzy
tego pierwszego w Polsce komiksu – Kornel Makuszyƒski (tekst) i Marian Walentynowicz (rysunki) – w za-
bawny sposób przedstawiajà losy kozio∏ka, który w poszukiwaniu Pacanowa, gdzie „kozy kujà”, popada
w liczne tarapaty na làdzie i morzu
.
Modu∏ ten mo˝emy zrealizowaç w pierwszym semestrze klasy II po module 3. „Kto pyta, nie b∏àdzi” („Ja-
kie pytania zada∏, a jakich nie zada∏ Kozio∏ek Mato∏ek?”) lub po module 6. „Zdrowo ˝yç” („Podró˝e spo-
sobem na wolny czas”) albo po module 17. „Kurtyna w gór´” („Teatralne przygody Kozio∏ka”), lub te˝
w drugim semestrze po module 30. „ZmyÊlone czy prawdziwe” („W drodze do Pacanowa”).
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
•
p∏ynne czytanie wszelkich, odpowiednich do wieku, tekstów oraz ich interpretacja w ró˝nych formach
(1.2.b)
uczeƒ: wyodr´bnia i opisuje postacie z lektury
uczeƒ: samodzielnie czyta fragment ksià˝ki
•
pos∏ugiwanie si´ mimikà, gestem i ruchem cia∏a w opisywaniu i wyra˝aniu w∏asnych stanów psychicznych
(5.4.e)
uczeƒ: trafnie i plastycznie wyra˝a okreÊlone emocje oraz myÊli, uczestniczàc w grze dramowej
•
ocenianie post´powania bohaterów filmowych i literackich oraz uzasadnianie swoich ocen (
6.3.a)
uczeƒ: formu∏uje wypowiedê oceniajàcà zachowanie g∏ównego bohatera i uzasadnia sàd.
Sytuacje dydaktyczne:
Przyk∏adowy zapis w dzien-
niku
: Wspólne czytanie lektu-
ry „Przygody Kozio∏ka Mato∏-
ka”. Wyodr´bnianie postaci
i zdarzeƒ. Wyra˝anie w∏asne-
go sàdu o g∏ównym bohate-
rze. Uk∏adanie dobrych rad
dla Kozio∏ka. Gry dramatycz-
ne z elementami pantomimy.
1. O kim mowa?
Rozwiàzywanie zagadki:
Ma dwa ró˝ki na swej g∏owie,
ch´tnie meeee nam odpowie.
Ma te˝ bródk´ ten kozio∏ek,
a wo∏ajà naƒ......................
Czy znamy Kozio∏ka Mato∏ka? JeÊli tak, to skàd?
Wspólnie czytamy lektur´
i
opracowujemy jej metryczk´ (tytu∏, autor, ilustrator, postaci). Rozmawiamy
o treÊci i postaciach wyst´pujàcych w ksià˝ce.
Kto jest g∏ównym bohaterem?
Dlaczego Kozio∏ek wyruszy∏ do Pacanowa? Czego chcia∏y dowiedzieç si´ wszyst-
kie kozy? Kogo spotka∏ Kozio∏ek na swej drodze? Które postacie sà fantastycz-
ne, a które prawdziwe?
Nast´pnie uzupe∏niamy Kart´ Pracy 1 – çwiczenie 1 i 2.
Pomoce:
egzemplarze lek-
tury, kartki przylepne, ar-
kusz szarego papieru, Karta
Pracy 1.
2. Dlaczego lubimy Kozio∏ka Mato∏ka?
Wyra˝anie w∏asnego sàdu o g∏ównym bohaterze z uzasadnieniem. Zapisywa-
nie cech charakteru na pojedynczych karteczkach (np. weso∏y, pomys∏owy,
przyjacielski, lekkomyÊlny, odwa˝ny, màdry, nierozwa˝ny, dobry). Umiesz-
czamy karteczki w tabelce (z podzia∏em na cechy pozytywne i negatywne) na
tablicy lub na arkuszu papieru. Wykonujemy çwiczenie 3 na Karcie Pracy 1.
Który rysunek Kozio∏ka najlepiej pasuje do okreÊleƒ z pierwszej cz´Êci tabelki,
a który do drugiej cz´Êci?
3. Radzimy Kozio∏kowi
Uk∏adamy dobre rady dla Kozio∏ka Mato∏ka, np.:
– Nie post´puj lekkomyÊlnie!
25
www.wsip.pl
– Podejmuj decyzje rozwa˝nie!
– Zanim coÊ zrobisz – zastanów si´!
– Poradê si´ przyjació∏, gdy nie wiesz, co masz zrobiç!
Czy te rady potrzebne sà tylko Kozio∏kowi? Jak my post´pujemy w podobnych
sytuacjach?
Praca domowa:
Narysuj
lub namaluj ilustracj´ do
dowolnie wybranego zda-
rzenia z lektury.
4. Kozio∏kowa pantomima
Dzieci ilustrujà gestem, ruchem i mimikà sytuacje zaproponowane przez na-
uczyciela, np.:
–
Kozio∏ek ucieka przed strasznym psem, wskakujàc na drzewo.
–
Kozio∏ek „atakuje” nadje˝d˝ajàcy samochód.
–
Kozio∏ek Êpiewa dla królewny.
–
Kozio∏ek ucieka z grzbietu wieloryba.
–
Kozio∏ek jest szcz´Êliwy, bo znalaz∏ drog´.
www.wsip.pl
26
Karta pracy 1 „
W drodze do Pacanowa
”
1. Uzupe∏nij zdania wyrazami z ramki:
Kornel Makuszyƒski
Pacanowa
kujà
zwyci´sko
Mato∏ka
Przygody Kozio∏ka
..............................
opisa∏
................................................. .....
Odwa˝ny Kozio∏ek chcia∏ dojÊç do
.........................................
, bo tam „kozy .
Popada∏ w liczne tarapaty, z których wychodzi∏
...................................
.
2. Te postaci Kozio∏ek spotka∏ na swej drodze do Pacanowa: zajàce, pies, drzewo, je˝,
niedêwiedê, krowy, czarownica, kaczka, wiewiórka, strach, wieloryb, s∏oƒ.
U∏ó˝ i zapisz te wyrazy w porzàdku alfabetycznym.
27
www.wsip.pl
Plik z chomika:
gosia176i
Inne pliki z tego folderu:
KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY II.doc
(156 KB)
kl.II.doc
(135 KB)
karta osiagniec w klasie drugiej.pdf
(77 KB)
Kreskowe zagadki kl II.pdf
(633 KB)
plan działań wychowawczych kl II.pdf
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
codziennik ortograficzny
codziennik ortograficzny(1)
codziennik ortograficzny(2)
codziennik ortograficzny(3)
Ćwiczenia z języka polskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin