UMIEJĘTNOŚCI
PKT.
POZIOMY WYMAGAŃ
1
Nie słucha, nie potrafi powtórzyć za nauczycielem.
2
Potrafi powtórzyć za nauczycielem.
3
Rozumie ogólny sens wypowiedzi. Potrafi wyróżnić proste informacje z tekstu słuchanego.
4
Słuchając potrafi wydobyć i zrozumieć kluczowe informacje w słuchanym tekście.
5
Uważnie słucha, rozumie pełny sens tekstu i wypełnia prawidłowo polecenia.
6
Potrafi wyciągać wnioski po wysłuchaniu wypowiedzi ustnej.
TECHNIKA PISANIA
UWAGA:
Pismo dziecka można ocenić wg następujących podstawowych kryteriów: czytelność (umożliwia poprawne rozpoznanie danej litery),
pisemność (właściwe łączenie danej litery z innymi literami czy zespołami liter), estetykę.
Graficzna strona pisma budzi poważne zastrzeżenia. Pismo niestaranne, wychodzące poza liniaturę, brak możliwości odczytania litery, brak łączeń. Nieprawidłowe rozmieszczenie tekstu.
Pismo niestaranne, wychodzące poza liniaturę, litery o różnej wielkości, nieprawidłowe rozmieszczenie tekstu.
Pisząc zachowuje kształt i czytelność liter.
Pisząc mieści się w liniaturze, zachowuje kształt i proporcje liter, brak łączeń. Prawidłowo rozmieszcza tekst.
Pisząc mieści się w liniaturze, zachowuje właściwy kształt i proporcje liter. Pismo staranne, estetyczne. Prawidłowo rozmieszcza tekst.
Zachowuje właściwy kształt, proporcję, łączenia i pochyłości liter. Pisze płynnie. Graficzna strona pisma nie budzi zastrzeżeń. Potrafi pisać na każdym formacie. Pismo artystyczne.
Podejmuje wyzwanie, nie wykonuje zadania. Nie potrafi zredagować krótkiego logicznego zdania. Nie umie zaobserwować istotnych cech nawet przy pomocy nauczyciela.
Redaguje krótkie ( 2-3 wyrazowe) chaotyczne zdania. Popełnia błędy gramatyczne, logiczne. i stylistyczne. Wymaga dużej pomocy nauczyciela. Występują powtórzenia.
Samodzielnie układa tylko bardzo krótkie, proste zdania (zbudowane z 2 – 3 wyrazów) z wykorzystaniem podanego słownictwa. W wypowiedziach pisemnych nie zachowuje logicznego ciągu zdarzeń. Występują powtórzenia.
Potrafi napisać kilka zdań na dany temat w oparciu o zebrane słownictwo lecz nie zawsze przestrzega logicznego ciągu zdarzeń.
Potrafi napisać kilka zdań na dany temat w oparciu o zebrane słownictwo, własne doświadczenia.
I Potrafi samodzielnie napisać kilka logicznie powiązanych ze sobą zdań na dany temat. Samodzielnie układa, wierszyki, rymowanki, opowiadania twórcze. Posiada zdolności literackie.
WIADOMOŚCI
I UMIEJĘTNOŚCI ORTOGRAFICZNO- GRAMATYCZNE
Ort.
Poprawność ortograficzna pisanego tekstu jest poniżej 30% Poprawność ortograficzna budzi poważne zastrzeżenia.
gram
Wymaga stałej pomocy nauczyciela, samodzielnie nie podejmuje próby wykonania zadania.
Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 31% do 50%. Przy pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia liczne błędy ortograficzne
Popełnia liczne błędy. Wymaga licznych wskazówek przy wykonywaniu zadania.
Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 51% do 75% Popełnia błędy w pisowni uprzednio opracowanych wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
Popełnia błędy, ukierunkowany nie potrafi ich samodzielnie skorygować.
Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 76% do 95%.Pisze poprawnie z pamięci zdania i krótkie teksty. W pisowni ze słuchu popełnia błędy.
Popełnia nieliczne błędy, ukierunkowany potrafi je samodzielnie skorygować.
Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 96% do 99%. Poprawnie pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa. Popełnia sporadycznie błędy.
Poprawnie i samodzielnie wykonuje zadanie..
Ort
Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 100%.
Bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa
Biegle stosuje w praktyce zdobyte umiejętności i wiadomości
WYPOWIEDZI USTNE
Ma trudności w wypowiadaniu się. Wypowiada się najchętniej pojedynczymi wyrazami, bardzo niechętnie.
Wypowiada się najchętniej pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami nie zawsze poprawnymi pod względem logicznym
Wypowiedzi ustne są na ogół ubogie, przeważają jednozdaniowe.
Chętnie i poprawnie wypowiada się na bliskie tematy. Wypowiedzi są przemyślane lecz wolno budowane
Swobodnie wypowiada się na tematy bliskie dziecku. Poprawnie wypowiada swoje myśli w formie dłuższej wypowiedzi.
Wypowiada swoje myśli w formie rozbudowanej wypowiedzi. Umie zredagować wypowiedź stosowanie do sytuacji
WYGŁASZANIE TEKSTÓW Z PAMIĘCI
Nie opanował tekstu na pamięć. Nie potrafi wygłosić tekstu z pamięci.
Popełnia liczne błędy w wygłaszaniu prostego tekstu. Potrafi wykorzystać podpowiedź nauczyciela.
Wygłasza z pamięci cały tekst. Popełnia nieliczne błędy. Deklamuje w rytmie sylabowym. Nie stosuje elementów recytacji.
Raczej poprawnie wygłasza cały tekst. Zdarzają mu się drobne pomyłki, czy potknięcia. Próbuje zmieniać intonacje. Zwraca uwagę na znaki przestankowe.
Wygłasza z pamięci fragmenty prozy z zastosowaniem zmiany tonacji głosu, tempa i pauz.
Wygłasza z pamięci wiersz i prozę. Poszukuje własnej interpretacji tekstu.
TECHNIKA CZYTANIA I CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
...
gosia176i