PlanWynikowy_MH61.pdf

(119 KB) Pobierz
untitled
Plan wynikowy
9
3 Plan wynikowy
Prezentowany plan wynikowy, zintegrowany z podr´cznikiem „Moja his-
toria 6” cz. 1, jest przeznaczony do nauczania przedmiotu „historia i spo∏e-
czeƒstwo” na drugim etapie edukacyjnym. W zale˝noÊci od podzia∏u godzin
tego przedmiotu w szkole podstawowej oraz ich rozk∏adu w poszczegól-
nych klasach, treÊci zawarte w podr´czniku „Moja historia 6” cz. 1 mogà
byç realizowane ju˝ w drugim semestrze klasy piàtej. Plan wynikowy zo-
sta∏ opracowany przez nauczyciela historii i spo∏eczeƒstwa na podstawie
praktyki szkolnej. Zawarty w nim materia∏ nauczania przedmiotu „historia
i spo∏eczeƒstwo” mo˝na zró˝nicowaç w zale˝noÊci od indywidualnych cech
klasy i nauczyciela.
Plan wynikowy umo˝liwi bar-
dziej efektywne nauczanie
oraz badanie wyników ioce-
nianie osiàgni´ç edukacyjnych
uczniów.
Plan wynikowy a plan dydaktyczny
Plany wynikowe coraz cz´Êciej zast´pujà stosowane
do tej pory plany dydaktyczne i rozk∏ady materia∏u
nauczania. Poj´cie planowania wynikowego, kon-
centrujàcego si´ na dzia∏aniach ucznia, wprowadzi∏
do polskiej literatury pedagogicznej prof. Boles∏aw
Niemierko. Plany dydaktyczne buduje si´ ze wzgl´du
na zakres treÊci przedmiotowych zrealizowanych
przez nauczyciela, natomiast plan wynikowy
wychodzi od spodziewanych wyników kszta∏cenia,
zawierajàc ich opis i podporzàdkowany efektom dyda-
ktycznym zakres materia∏u nauczania. W odró˝-
nieniu od planu dydaktycznego, nastawiony jest na
rzeczywiste efekty nauczania i trwa∏e osiàgni´cia
uczniów, a nie na iloÊç przerobionego materia∏u.
Plan wynikowy powinien uwzgl´dniaç kontekst
kszta∏cenia i jego lokalne uwarunkowania. Tylko
wtedy mo˝e przyczyniç si´ do maksymalnego wyko-
rzystania mo˝liwoÊci uczniów i ich nauczycieli oraz
zasobów organizacyjnych szko∏y.
• treÊci rozszerzajàce, dodatkowo wymagane na
ocen´ dobrà,
• treÊci dope∏niajàce, dodatkowo wymagane na ocen´
bardzo dobrà,
• treÊci wykraczajàce, dodatkowo wymagane na
ocen´ celujàcà.
Ze wzgl´du na rozbicie wymagaƒ na poszczególne
stopnie, taka hierarchizacja jest bardzo szczegó∏owa.
KoniecznoÊç zachowania umiaru w uszczegó∏awia-
niu wymagaƒ edukacyjnych podkreÊlali w swoich
pracach m.in. prof. Boles∏aw Niemierko i prof.
Julian Ochenduszko. Bardziej elastyczne podejÊcie
do planowania wyników kszta∏cenia uwzgl´dnia
tylko dwa poziomy wymagaƒ:
• podstawowe, w których zawarte sà treÊci konie-
czne i podstawowe,
• ponadpodstawowe, obejmujàce treÊci rozszerza-
jàce, dope∏niajàce i wykraczajàce.
Kategorie te sà wystarczajàco szczegó∏owe, by zna-
cznie u∏atwiç ocen´ osiàgni´ç ucznia. Dwustopniowy
plan wynikowy zamieÊciliÊmy w tej publikacji. Sta-
nowi on propozycj´ realizacji programu nauczania
historii i spo∏eczeƒstwa na II etapie edukacyjnym.
Zamierzone efekty kszta∏cenia
Punkt wyjÊcia do opracowania planu wynikowego
stanowià wymagania edukacyjne okreÊlone na poczàt-
ku etapu kszta∏cenia. Tworzenie planu wyniko-
wego bazuje na szczegó∏owym formu∏owaniu celów
operacyjnych, prowadzàcych do opanowania okreÊlo-
nej wiadomoÊci lub umiej´tnoÊci. Polega to na spo-
rzàdzeniu wykazu czynnoÊci uczniów w powiàzaniu
z tematami kolejnych lekcji. Plan wynikowy zawiera
zatem uporzàdkowany wykaz zamierzonych przez
nauczyciela efektów kszta∏cenia.
Tabela
Prezentowany plan wynikowy zawiera zestaw
tematów z podr´cznika „Moja historia 6” cz. 1,
wykaz niezb´dnych Êrodków dydaktycznych,
zakres materia∏u kszta∏cenia i podzia∏ na wymagania
podstawowe i ponadpodstawowe. OkreÊlono w nim
równie˝ realizowane Êcie˝ki edukacyjne oraz liczb´
godzin przeznaczonà na przeprowadzenie ka˝dego
z tematów. Zastosowano nast´pujàce uproszczenia:
• podr´cznik – „Moja historia 6” cz. 1,
• Zeszyt ucznia – Zeszyt ucznia „Moja historia 6” cz. 1,
• atlas – Ilustrowany atlas do historii i spo∏eczeƒ-
stwa „Moja historia 6” cz. 1.
Wprowadzono tak˝e oznaczenia Êcie˝ek edukacyj-
nych: CM – czytelnicza i medialna, R – regionalna,
PO – patriotyczna, E – ekologiczna, Z – prozdrowotna.
Podzia∏ wymagaƒ edukacyjnych
Wymagania edukacyjne powinny dawaç precyzyjny
obraz ucznia osiàgajàcego zamierzony przez nau-
czyciela cel edukacyjny. Dzi´ki temu umo˝liwiajà
one ocen´ osiàgni´ç uczniów. S∏u˝y temu hierarchi-
zacja w postaci wydzielenia od dwóch do pi´ciu
poziomów wymagaƒ. Pe∏ny model wymagaƒ edu-
kacyjnych, oparty na skali stopni szkolnych, obej-
muje nast´pujàce treÊci kszta∏cenia:
• treÊci konieczne, odpowiadajàce ocenie dopusz-
czajàcej,
• treÊci podstawowe, dodatkowo wymagane na ocen´
dostatecznà,
Literatura
B. Niemierko, Mi´dzy ocenà szkolnà adydaktykà, Warszawa 2001.
J. Ochenduszko, Pomiar dydaktyczny w mierzeniu jakoÊci
pracy szko∏y, w: Materia∏y edukacyjne Niepublicznej Placówki
Doskonalenia Nauczycieli EKO-TUR, Warszawa 2001.
415933130.006.png
Plan wynikowy
Plan wynikowy zintegrowany z podr´cznikiem „Moja historia 6” cz. 1
Temat lekcji
(Êrodki dydaktyczne)
Wymagania podstawowe
Uczeƒ:
Wymagania ponadpodstawowe
Uczeƒ:
Zakres materia∏u
Âcie˝ki
edukacyjne
Liczba
godzin
Rozdzia∏ I: EUROPEJCZYCY ODKRYWAJÑ ÂWIAT
1.
Spo∏eczeƒstwo
póênego
Êredniowiecza
zna postacie: Jana Husa i Jana Gutenberga
zna poj´cia: spo∏eczeƒstwo stanowe, danina,
dziesi´cina, heretyk, autorytet, j´zyk ∏aciƒski,
j´zyki narodowe
potrafi wymieniç cztery stany Êredniowieczne
wie, jaka by∏a rola KoÊcio∏a w Êredniowieczu
charakteryzuje wp∏yw Jana Husa i Jana
Gutenberga na zmian´ Êwiatopoglàdu ludzi
epoki Êredniowiecza
wyjaÊnia, czym zajmowali si´ przedstawi-
ciele poszczególnych stanów
ocenia, jaki wp∏yw na myÊlenie i ˝ycie Euro-
pejczyków mia∏o wynalezienie druku
postacie: Jan Hus, Jan Gutenberg
zagadnienia: spo∏eczeƒstwo stanowe, danina,
dziesi´cina, sytuacja w KoÊciele katolickim,
heretyk, wynalezienie druku, zmiana sposobu
myÊlenia, j´zyk ∏aciƒski, j´zyki narodowe
CM, R
1
(podr´cznik, s. 7–10,
atlas, s. 2–3, Zeszyt
ucznia, s. 5–7)
2.
Wielkie odkrycia
geograficzne
zna i zaznacza na osi czasu daty: 1492 r.
i 1498 r.
zna postacie: Vasco da Gamy, Krzysztofa
Kolumba i Ferdynanda Magellana
wymienia przyczyny odkryç geograficznych
wie, jak Êredniowieczni Europejczycy
wyobra˝ali sobie Êwiat
wymienia g∏ównych odkrywców i ich doko-
nania, podejmuje prób´ uporzàdkowania
tych informacji w postaci tabeli
wskazuje na mapie nowo odkryte làdy oraz
trasy, które przebyli Vasco da Gama, Krzysz-
tof Kolumb i Ferdynand Magellan
wyjaÊnia wp∏yw odkryç geograficznych
na wyobra˝enia ludzi o Êwiecie
potrafi wyt∏umaczyç, dlaczego podbój kos-
mosu mo˝na porównaç do odkryç geogra-
ficznych
na podstawie ró˝nych êróde∏ sporzàdza
notk´ biograficznà Krzysztofa Kolumba
postacie: Vasco da Gama, Krzysztof
Kolumb, Ferdynand Magellan
daty: 1492 r., 1498 r.
zagadnienia: przyczyny odkryç geograficz-
nych, wyobra˝enia ludzi epoki Êredniowie-
cza o Êwiecie, op∏yni´cie Afryki, odkrycie
drogi morskiej do Indii, odkrycie Ameryki,
udowodnienie kulistoÊci Ziemi przez Magel-
lana, kierunki wypraw odkrywczych, wspó∏-
czesne odkrycia – podró˝e w kosmos
CM
1
(podr´cznik,
s. 11–16, Zeszyt
ucznia, s. 8–11)
3.
Skutki odkryç
geograficznych
zna postaç Hernana Corteza
wymienia pozytywne i negatywne skutki
odkryç geograficznych
wie, jakie ludy podbili konkwistadorzy
opisuje na podstawie ilustracji w podr´cz-
niku zaj´cia Inków
wskazuje na mapie obszary zajmowane
przez Azteków, Majów i Inków
wyjaÊnia znaczenie kolonii dla paƒstw euro-
pejskich
wymienia paƒstwa, które bra∏y udzia∏
w odkryciach geograficznych
formu∏uje proste wnioski dotyczàce niewol-
nictwa
postaç: Hernan Cortez
zagadnienia: cywilizacje Azteków, Majów
i Inków, konkwistadorzy, zniszczenie kultury
Indian, misjonarze, plantacje, niewolnicy,
pozytywne i negatywne skutki odkryç geo-
graficznych, towary kolonialne
CM
1
(podr´cznik,
s. 17–23, Zeszyt
ucznia, s. 12–14)
4.
Renesans – powrót
do staro˝ytnoÊci
zna postacie: Leonarda da Vinci, Micha∏a
Anio∏a, Miko∏aja Kopernika, Miko∏aja Reja,
Zygmunta Starego
zna poj´cia: renesans, humanizm
wie, na czym polega teoria Miko∏aja Kopernika
na podstawie ilustracji w podr´czniku
wymienia cechy charakterystyczne budowli
renesansowych
wyjaÊnia, czym charakteryzowa∏a si´ epoka
renesansu
wymienia co najmniej dwa dzie∏a twórców
renesansu
wyjaÊnia znaczenie poj´ç: humanizm, mecenat
na podstawie dodatkowych informacji spo-
rzàdza notk´ biograficznà wybranego twórcy
renesansu
postacie: Leonardo da Vinci, Micha∏ Anio∏,
Miko∏aj Rej, Miko∏aj Kopernik, Zygmunt Stary
zagadnienia: renesans, humanizm, cechy
sztuki renesansowej, teoria Miko∏aja Koper-
nika, mecenas, j´zyki narodowe
R, CM
1
(podr´cznik,
s. 24–27, Zeszyt
ucznia, s. 15–17,
atlas, s. 4–5, 18)
415933130.007.png 415933130.008.png
Temat lekcji
(Êrodki dydaktyczne)
Wymagania podstawowe
Uczeƒ:
Wymagania ponadpodstawowe
Uczeƒ:
Zakres materia∏u
Âcie˝ki
edukacyjne
Liczba
godzin
5.
Reformacja
w Europie
zna i zaznacza na osi czasu dat´ 1517 r.
zna postacie: Marcina Lutra i Jana Kalwina
oraz g∏oszone przez nich poglàdy
wymienia g∏ówne wyznania protestanckie
w Europie
wie, jakie sà podstawowe zasady wiary
wyznaƒ ewangelickich
wskazuje na mapie Europy kraje, w których
przyj´to protestantyzm
wyjaÊnia przyczyny i skutki reformacji
rozumie, na czym polega∏a kontrreformacja
oraz czym by∏ zakon jezuitów
opisuje na podstawie fotografii w podr´cz-
niku wn´trze koÊcio∏a protestanckiego
wyszukuje informacje na temat wyznaƒ i reli-
gii obecnych w najbli˝szej okolicy
podaje na podstawie aktualnych wiadomo-
Êci ze Êwiata jeden przyk∏ad ∏amania prawa
do wolnoÊci wyznania
data: 1517 r.
postacie: Marcin Luter, Jan Kalwin
zagadnienia: reformacja, wyznania ewange-
lickie, luteranizm, kalwinizm, anglikanizm,
reforma KoÊcio∏a, wojny religijne, kontrrefor-
macja, jezuici, tolerancja, wspó∏czesne
prawo cz∏owieka do w∏asnych poglàdów
i wyznawanej religii
CM, R
1
(podr´cznik,
s. 28–31, Zeszyt
ucznia, s. 18–20)
wie, skàd pochodzà informacje na temat
˝ycia dawnych mieszkaƒców Ameryki
opowiada o ˝yciu i zaj´ciach plemion indiaƒ-
skich
opisuje okolicznoÊci pojawienia si´ Indian
w Ameryce
przedstawia wierzenia Indian
zagadnienia: Ameryka prekolumbijska,
pierwsi ludzie w Ameryce, zaj´cia i wierzenia
w spo∏eczeƒstwach prekolumbijskich
CM
1
Jak ˝yli dawni
mieszkaƒcy
Ameryki?
(podr´cznik,
s. 32–34, Zeszyt
ucznia, s. 21–22)
Rozdzia∏ II: W RZECZPOSPOLITEJ SZLACHECKIEJ
1.
Demokracja
szlachecka
zna poj´cia: szlachta, przywilej, sejm walny,
herb
opisuje na podstawie infografiki z podr´cz-
nika zmiany wyglàdu domów szlacheckich
wymienia zaj´cia szlachty
wymienia ró˝ne grupy stanu szlacheckiego
t∏umaczy, na czym polega∏a przemiana
rycerstwa w stan szlachecki
wyjaÊnia, czym by∏a demokracja szlachecka
t∏umaczy przyczyny gospodarczej pot´gi
szlachty
wyciàga proste wnioski dotyczàce ró˝nic
pomi´dzy demokracjà szlacheckà a demo-
kracjà wspó∏czesnà
zagadnienia: szlachta, wzrost znaczenia
gospodarczego Polski, dwór szlachecki,
przywileje, sejm walny, demokracja szla-
checka, podzia∏ szlachty polskiej, herb
PO
1
(podr´cznik,
s. 39–42, Zeszyt
ucznia, s. 26–28)
2.
Rzeczpospolita
Obojga Narodów
wskazuje i zaznacza na osi czasu daty: 1569 r.
i 1573 r. oraz wie, jakich wydarzeƒ one
dotyczà
wymienia postanowienia unii lubelskiej
na podstawie tabeli z podr´cznika
wskazuje na mapie obszar Rzeczpospolitej
Obojga Narodów
wymienia narodowoÊci ˝yjàce w granicach
Rzeczpospolitej Obojga Narodów
wymienia wspó∏czesne mniejszoÊci naro-
dowe w Polsce
ocenia pozytywne i negatywne skutki unii
lubelskiej
wskazuje na mapie skupiska wyznawców
ró˝nych religii w XVI-wiecznej Rzeczpospo-
litej
omawia, co zagwarantowa∏a szlachcie kon-
federacja warszawska
charakteryzuje prawa mniejszoÊci narodo-
wych we wspó∏czesnej Polsce
postacie: Zygmunt II August
daty: 1569 r., 1573 r.
zagadnienia: unia lubelska, Rzeczpospolita
Obojga Narodów, narody, religie i wyznania
Rzeczpospolitej, tolerancja religijna, konfe-
deracja warszawska, mniejszoÊci narodowe
we wspó∏czesnej Polsce
PO
1
(podr´cznik,
s. 43–47, Zeszyt
ucznia, s. 29–31,
atlas, s. 6–7)
415933130.009.png 415933130.001.png
Plan wynikowy
Temat lekcji
(Êrodki dydaktyczne)
Wymagania podstawowe
Uczeƒ:
Wymagania ponadpodstawowe
Uczeƒ:
Zakres materia∏u
Âcie˝ki
edukacyjne
Liczba
godzin
3.
Wolna elekcja
lokalizuje na osi czasu dat´ 1573 r. i wie,
co ona oznacza
zna postacie: Henryka Walezego, Stefana
Batorego
zna poj´cie: wolna elekcja i na podstawie
ilustracji z podr´cznika umie opisaç jej prze-
bieg
podaje najwa˝niejsze dokonania Stefana
Batorego
wskazuje ró˝nice pomi´dzy artyku∏ami hen-
rykowskimi a pacta conventa
dokonuje oceny wprowadzenia wolnej elek-
cji dla przysz∏oÊci Rzeczpospolitej
przedstawia na podstawie podr´cznika
i innych êróde∏ informacje na temat wyboru
prezydenta Polski
data: 1573 r.
postacie: Henryk Walezy, Stefan Batory
zagadnienia: wolna elekcja, sejm elekcyjny,
artyku∏y henrykowskie, pacta conventa,
wojna z Rosjà o Inflanty, panowanie Stefana
Batorego, wspó∏czesne wybory prezydenc-
kie w Polsce
CM, PO
1
(podr´cznik,
s. 48–52, Zeszyt
ucznia, s. 32–35)
4.
Pod rzàdami Wazów
wskazuje i zaznacza na osi czasu daty: 1648 r.,
1655 r. i 1660 r. oraz wie, z jakimi wydarze-
niami si´ one wià˝à
zna postacie: Zygmunta III Wazy, Bohdana
Chmielnickiego, Jana Kazimierza, Stefana
Czarnieckiego
wymienia paƒstwa, z którymi Rzeczpospolita
prowadzi∏a wojny w XVII w. i wskazuje je
na mapie
opisuje przebieg „potopu” szwedzkiego
przedstawia przyczyny i skutki wojen XVII-
-wiecznych
na podstawie podr´cznika i innych êróde∏
tworzy proste drzewo genealogiczne dyna-
stii Wazów
omawia rol´ Stefana Czarnieckiego w czasie
wojny ze Szwecjà
wskazuje na mapie miejsca najwa˝niejszych
bitew w XVII w.
daty: 1648 r., 1655 r., 1660 r.
postacie: Zygmunt III Waza, Bohdan Chmiel-
nicki, Jan Kazimierz, Stefan Czarniecki
zagadnienia: dynastia Wazów, wojny Rzecz-
pospolitej w XVII w., „potop” szwedzki,
obrona Jasnej Góry
CM, PO
1
(podr´cznik,
s. 53–57, Zeszyt
ucznia, s. 36–38,
atlas, s. 8–9)
5.
Odsiecz Wiednia
lokalizuje na osi czasu daty: 1674 r. i 1683 r.
oraz wie, z jakimi wydarzeniami je kojarzyç
zna postaç Jana III Sobieskiego
wskazuje na mapie imperium osmaƒskie
i Wiedeƒ
wymienia przyczyny wojen polsko-tureckich
analizuje tekst êród∏owy zamieszczony
w podr´czniku i formu∏uje proste wnioski
jego dotyczàce
opisuje uzbrojenie husarii na podstawie ilu-
stracji w podr´czniku
ocenia skutki XVII-wiecznych wojen
daty: 1674 r., 1683 r.
postaç: Jan III Sobieski
zagadnienia: wojny polsko-tureckie, jasyr,
husaria, bitwa pod Wiedniem, imperium
osmaƒskie
PO, CM
1
(podr´cznik,
s. 58–61, Zeszyt
ucznia, s. 39–41)
zna poj´cie: sarmatyzm
opisuje na podstawie ilustracji w podr´cz-
niku strój sarmacki
zna powiedzenia zwiàzane ze sposobem
bycia i myÊlenia szlachty
odnajduje Êlady kultury sarmackiej w pol-
skiej tradycji narodowej i patriotycznej
zagadnienia: sarmatyzm, kultura sarmacka,
tradycje sarmackie
PO
1
Sarmatyzm
(podr´cznik,
s. 62–64, Zeszyt
ucznia, s. 42–43)
Rozdzia∏ III: CZASY ROZUMU, NAUKI I MASZYN
1.
Europa w XVII wieku
zna postaç Ludwika XIV
zna poj´cie: absolutyzm
wymienia mocarstwa kolonialne
opisuje na podstawie ilustracji w podr´cz-
niku port europejski
wymienia towary kolonialne
charakteryzuje w∏adz´, jakà sprawowa∏
Ludwik XIV
wyjaÊnia, skàd sprowadzano towary
do Europy
potrafi wskazaç wp∏yw kolonializmu na ˝ycie
w ówczesnej Europie i na innych kontynentach
postaç: Ludwik XIV
zagadnienia: absolutyzm, mocarstwa kolo-
nialne
CM
1
(podr´cznik,
s. 69–72, Zeszyt
ucznia, s. 48–50)
415933130.002.png 415933130.003.png
Temat lekcji
(Êrodki dydaktyczne)
Wymagania podstawowe
Uczeƒ:
Wymagania ponadpodstawowe
Uczeƒ:
Zakres materia∏u
Âcie˝ki
edukacyjne
Liczba
godzin
2.
W czasach baroku
zna postacie: Rubensa, Caravaggia, El Greca,
Rembrandta, Williama Szekspira, Moliera
zna poj´cia: barok, sztukateria, martwa natura,
sarmatyzm
opisuje na podstawie ilustracji i tekstu z pod-
r´cznika cechy charakterystyczne sztuki
barokowej
wymienia przyk∏ady dwóch budowli w stylu
barokowym (jednej w Polsce, drugiej za gra-
nicà)
porównuje sztuk´ baroku i renesansu
opisuje rozwój literatury i teatru w epoce
baroku
zna i charakteryzuje wybranego przedstawi-
ciela sarmatyzmu w kulturze polskiej
postacie: Rubens, Caravaggio, El Greco,
Rembrandt, William Szekspir, Molier
zagadnienia: barok i jego cechy, Wersal,
Wilanów, sztukateria, martwa natura
R
1
(podr´cznik,
s. 73–77, Zeszyt
ucznia, s. 51–53,
atlas, s. 19)
3.
OÊwiecenie – czasy
uczonych
zna postacie: Jeana Jacques’a Rousseau,
Woltera, Denisa Diderota, Izaaka Newtona,
Gabriela Fahrenheita, Andersa Celsjusza
zna poj´cie: oÊwiecenie
wymienia dziedziny nauki i techniki, w któ-
rych dokona∏y si´ najwi´ksze zmiany
wie, czym by∏a „Wielka encyklopedia francu-
ska” i podaje nazwisko jednego z jej
redaktorów
analizuje tekst êród∏owy
wyjaÊnia, dlaczego wielu twórców oÊwiece-
nia krytykowa∏o KoÊció∏
uzasadnia, dlaczego oÊwiecenie odgrywa∏o
wa˝nà rol´ w post´pie nauki
wyszukuje informacje z ró˝nych êróde∏
na temat wybranej postaci z epoki oÊwie-
cenia
postacie: Jean Jacques Rousseau, Wolter,
Denis Diderot, Izaak Newton, Gabriel Fah-
renheit, Anders Celsjusz
zagadnienia: oÊwiecenie, rozwój nauki
i oÊwiaty, odkrycia naukowe, filozofia, krytyka
KoÊcio∏a
CM
1
(podr´cznik,
s. 78–82, Zeszyt
ucznia, s. 54–56,
atlas, s. 10–11)
4.
Sztuka i ˝ycie
codzienne w XVIII
wieku
zna postacie: Jana Sebastiana Bacha,
Antonia Vivaldiego, Wolfganga Amadeusza
Mozarta
zna poj´cia: klasycyzm, epidemia
wymienia wybitnych twórców XVIII w.
zna przyczyny wzrostu liczby ludnoÊci
w XVIII-wiecznej Europie
wymienia towary kolonialne
opisuje na podstawie ilustracji z podr´cznika
dom bogatego mieszczanina
charakteryzuje styl klasyczny
opisuje ˝ycie codzienne w XVIII w. oraz
porównuje je z czasami wspó∏czesnymi
omawia tematyk´ malarstwa klasycystycznego
opisuje na podstawie ilustracji z Zeszytu
ucznia ubiór z XVIII w.
postacie: Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi,
Wolfgang Amadeusz Mozart
zagadnienia: klasycyzm, przyrost ludnoÊci,
higiena, epidemia, upowszechnienie towa-
rów kolonialnych
CM, Z
1
(podr´cznik,
s. 82–85, Zeszyt
ucznia, s. 57–59,
atlas, s. 19)
5.
Poczàtki przemys∏u
zna postacie: Jamesa Watta, Johna Kaya
zna poj´cia: rewolucja przemys∏owa,
maszyna parowa
wymienia najwa˝niejsze wynalazki XVIII w.
zna skutki wzrostu liczby mieszkaƒców
miast
wymienia najwi´ksze miasta XVIII-wiecznej
Europy
wie, co spowodowa∏o rozwój miast i jakie
zasz∏y w nich zmiany
porównuje na podstawie ilustracji organiza-
cj´ pracy w warsztacie rzemieÊlniczym,
warsztacie nak∏adczym, manufakturze
i fabryce
wyjaÊnia wp∏yw rozwoju przemys∏u na ˝ycie
codzienne ludzi w XIX w.
charakteryzuje wp∏yw przemys∏u na Êrodowi-
sko naturalne, w przesz∏oÊci i wspó∏czeÊnie
postacie: James Watt, John Kay
zagadnienia: rewolucja przemys∏owa, wyna-
lazki, maszyna parowa, rozwój miast, surowce
mineralne, nowe dziedziny przemys∏u
E
1
(podr´cznik,
s. 86–89, Zeszyt
ucznia, s. 60–62)
415933130.004.png 415933130.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin