Pozn_Hist6PodstRozklad2godz.doc

(370 KB) Pobierz
1

 

Nr

lekcji

Temat

Materiał

Cele lekcji

Liczba godzin

Metody.

środki dydaktyczne

Daty, pojęcia,

postaci

Termin

Uwagi

I. U PROGU CZASÓW NOWOŻYTNYCH

1.

Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z kryteriami oceniania.

1

 

WRZESIEŃ

 

2.

Wielkie podróże i odkrycia geograficzne.

·    przyczyny odkryć geograficznych,

·    wybrane elementy cywilizacji Indian Ameryki Środkowej Południowej

 

Po zakończonych zajęciach uczeń

pamięta:

·    pojęcia: karawela, astrolabium, busola,

·    daty: 12 X 1492 r., 1519-1522,

·    postaci: Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama,

·    Ferdynand Magellan, Amerigo Vespucci;

rozumie:

·    wyżej wymienione pojęcia,

·    przyczyny podejmowania przez

Europejczyków dalekich podróży,

·    znaczenie wpływu nowości nawigacyjnych dla rozwoju żeglarstwa;

potrafi:

·    wskazać na mapie: trasy podróży:

Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda

Magellana, państwa, które podejmowały najwięcej wypraw (Hiszpanię, Portugalię, Anglię, Francję),

·    zaznaczyć na taśmie czasu daty

wypraw: Krzysztofa Kolumba,

Ferdynanda Magellana,

·    analizować źródła historyczne i na ich podstawie opowiedzieć o warunkach podróży dalekomorskich.

1

·   podręcznik, zeszyt ucznia, mapa „Wielkie odkrycia geograficzne”, atlasy, album z serii Tak żyli ludzie. W okresie wielkich odkryć, taśma czasu, wydawnictwo multimedialne Optimus Pascal Historia Świata prezentuje cywilizacje Indian Ameryki Środkowej i Południowej,

·   rozmowa nauczająca, ćwiczenia z taśmą czasu, praca z mapą, podręcznikiem, materiałem ilustracyjnym i tekstami źródłowymi prezentującymi wielkich odkrywców i ich podróże, praca w grupach napisanie fragmentu dziennika pokładowego, wykreślenie trasy żeglugi jednego ze znanych podróżników, pokaz, wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń

karawela,

astrolabium,

kompas

12 X 1492 r.,

1519-1522,

Krzysztof

Kolumb,

Ferdynand

Magellan,

Amerigo

Vespucci,

Vasco da Gama

WRZESIEŃ

 

3.

Wpływ odkryć geograficznych na przemiany cywilizacyjne.

·    wybrane elementy cywilizacji Indian Ameryki Środkowej i Południowej,

·    zmiany w życiu codziennym będące skutkiem odkryć geograficznych

Po zakończonych zajęciach uczeń

pamięta:

·    pojecie: plantacja,

·    datę: 1492 r.,

·    że rok 1492 uznawany jest przez

·  niektórych historyków za umowny

·  koniec .średniowiecza i początek

·  czasów nowożytnych;

rozumie:

·    wyżej wymienione pojęcia,

·    wpływ odkryć na zmiany gospodarcze w Europie;

potrafi:

·    wskazać na mapie: państwa, które uzyskały najwięcej zdobyczy terytorialnych (Hiszpanię, Portugalię, Anglię, Francję), gdzie znajdowały się państwa Inków, Azteków, Majów,

·    opowiedzieć o wybranych osiągnięciach cywilizacyjnych Indian,

·    oceniać postępowanie kolonizatorów względem ludności podbitej,

·    klasyfikować konsekwencje odkryć geograficznych na pozytywne i negatywne,

·    zaznaczyć na taśmie czasu datę przyjmowaną umownie za koniec średniowiecza i początek czasów nowożytnych.

1

·    podręcznik, zeszyt ucznia, mapa „Wielkie odkrycia geograficzne”, mapa polityczna współczesnego świata, atlasy, album z serii Tak żyli ludzie. W okresie wielkich odkryć, taśma czasu, wydawnictwo multimedialne Optimus Pascal Historia Świata prezentujące cywilizacje Indian Ameryki Środkowej i Południowej,

·    rozmowa nauczająca, burza mózgów - „Najważniejsze skutki odkryć geograficznych., ćwiczenia z taśmą czasu, praca z mapą, pokaz, wykonanie zadań w zeszycie ucznia, drama - inscenizacja „Na plantacji”

plantacja,

1492 r.

 

WRZESIEŃ

 

4.

Humanizm . nowy styl patrzenia na Świat i człowieka.

·    hasła głoszone przez ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin