6 nawyków wydajnego zespołu full.pdf

(6426 KB) Pobierz
887667174.001.png
10
6 NAWYKÓW WYDAJNEGO ZESPOŁU
Rozdział 7
Nawyk nr 3. Ćwiczenie empatii i okazywania szacunku
121
Rozdział 8
Nawyk nr 4. Tworzenie i regulowanie norm
zespołowych
139
Rozdział 9
Nawyk nr 5. Myślenie lateralne
153
Rozdział 10
Nawyk nr 6. Powierzenie członkom zespołu
adekwatnych ról
167
Posłowie
179
Dodatek A
Ankieta mająca na celu samoocenę zespołu
181
Dodatek B
Ćwiczenie umiejętności werbalizowania emocji
189
Bibliografia
197
Skorowidz
201
O autorach
209
ROZDZIAŁ 2
Definicja zespołu
i jego skuteczności
Zespół: grupa wchodzących w interakcje osób,
połączonych wspólnym celem, za który w równym
stopniu ponoszą odpowiedzialność.
— definicja zespołu stworzona
przez The Quality Assurance Project 1 .
Co sprawia, że współpraca przy głównych zadaniach w organizacji
daje znakomite rezultaty, a działania grupy zyskują szczególną
wartość, natomiast jednostkowe wysiłki osób, które nie przykładają
zbytniej wagi do relacji grupowych, nie dają oczekiwanych efektów?
Z pewnością sukces zespołu uzależniony jest od wielu czynników.
Zanim jednak przystąpimy do opisywania warunków niezbędnych do
jego idealnego funkcjonowania, konieczne jest stworzenie podsta-
wowej definicji określenia „zespół”. Dopiero wtedy idea skuteczności
pracy zespołowej może stać się w pełni zrozumiała.
1
The Quality Assurance Project — organizacja powołana przez U.S.
Agency for International Development (USAID) w celu podnoszenia
jakości opieki zdrowotnej, rozwoju i edukacji prozdrowotnej w krajach
rozwijających się — przyp. red.
887667174.002.png 887667174.003.png 887667174.004.png
 
38
6 NAWYKÓW WYDAJNEGO ZESPOŁU
Nie da się zaprzeczyć, że określenie „zespół” jest obecnie tak
rozpowszechnione, że trudno dokładnie ustalić, co ten termin wła-
ściwie oznacza. Można go zastosować bardzo ogólnie do określenia
grupy osób, którym przyświeca pewien wspólny cel. Przykładowo,
nikogo nie dziwi, gdy największe nawet organizacje na świecie okre-
ślają siebie mianem zespołów, żeby wzmocnić wśród swoich pra-
cowników poczucie tożsamości grupowej. Stosowanie określenia
„zespół” na poziomie makro różni się jednak zasadniczo od używania
go w kontekście zespołu projektowego, funkcjonującego w ramach
tych samych wielkich organizacji, a utworzonego w celu zaspoko-
jenia konkretnej wewnętrznej potrzeby firmy lub wymagań klienta.
Istnieje wiele różnych definicji zespołu. Susan Cohen i Diane
Bailey, zajmujące się badaniem zarządzania w organizacjach, doko-
nały dla „Journal of Management” zakrojonego na szeroką skalę
przeglądu literatury dotyczącej skuteczności zespołów. Efektem ich
pracy jest następująca definicja:
Zespół to grupa osób, które podczas wykonywania
powierzonych im zadań są od siebie wzajemnie zależne,
wspólnie odpowiadają za wyniki pracy, postrzegają siebie
oraz są przez innych postrzegane jako odrębna jednostka
społeczna, osadzona w ramach innego, większego systemu
społecznego lub kilku takich systemów (na przykład
przedsiębiorstwa lub korporacji) oraz które tworząc wzajemne
relacje, przekraczają granice strukturalne w organizacji.
W niezwykle popularnej książce poświęconej tej samej tematyce,
zatytułowanej Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektyw-
ność organizacji , J. R. Katzenbach i D. K. Smith proponują zbliżoną
definicję zespołu. Określają go jako:
niewielką grupę osób obdarzonych komplementarnymi
umiejętnościami, połączonych wspólnym celem, celami
cząstkowymi oraz nastawieniem, za które czują się
współodpowiedzialni.
Definicja zespołu i jego skuteczności
39
Sądzimy, że aby członkowie istniejących zespołów mogli odnieść
się do czynników, które omawiamy, oraz skutecznie się nimi po-
służyć, należy szczegółowo określić typy grup, w przypadku których
nasz model sześciu nawyków znajduje najlepsze zastosowanie. Posłu-
gując się ukutą przez Katzenbacha i Smitha definicją, można powie-
dzieć, że stworzona przez nas koncepcja skutecznego zespołu odnosi
się do znakomitego funkcjonowania grup, których członkowie są
obdarzeni umiejętnościami w znacznym stopniu komplementar-
nymi, zintegrowani poprzez dążenie do wspólnego celu głównego
i celów mu podporządkowanych oraz czują się za nie w wysokim
stopniu współodpowiedzialni . Wydaje nam się, że dzięki zastoso-
waniu stopniowania cech charakteryzujących zespół oraz zawężeniu
zainteresowania do grup, w których wzajemna zależność osiąga
znacznie wyższy poziom, rozwój opisywanych przez nas umiejęt-
ności nabiera bardziej praktycznego wymiaru. Nie chcielibyśmy raz
na zawsze dokładnie określać maksymalnej liczby członków w ze-
spole — owej niewielkiej grupy osób, o której mówi definicja Katzen-
bacha i Smitha. Niemniej jednak niewielka grupa musi być ograni-
czona przynajmniej w takim stopniu, żeby faktycznie mogła w niej
zaistnieć wyraźnie dostrzegalna dynamika wzajemnej zależności
członków. Nie można zaprzeczyć, że dynamika stosunków między-
ludzkich, która wpływa na współzależność członków zespołu, jak
również ich wspólna misja, postawione sobie cele cząstkowe oraz
współodpowiedzialność zaczynają się rozpadać, a co za tym idzie,
tracą na znaczeniu z chwilą, gdy zespół zaczyna się rozrastać. Choć
nie istnieje magiczna liczba określająca rozmiar zespołu, do którego
w największym stopniu odnoszą się umiejętności omawiane w tej
książce, przyjmijmy, że w celu zapewnienia lepszego zrozumienia
nasz model odnosi się do grup liczących od 6 do 30 osób. Z naszych
obserwacji wynika bowiem, że to właśnie w tym przedziale mieści się
najczęstsza liczba członków zespołów. Zakres ten jest dość duży,
ponieważ mianem zespołu można w pewnych okolicznościach
określić różnej wielkości grupy, zaś nasz model odnosi się właściwie
do każdej z nich. Jednak czynniki, które mają największe znaczenie,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin