coreldraw-12.-cwiczenia-praktyczne full.pdf

(51376 KB) Pobierz
888865739.018.png
4
CorelDRAW 12. wiczenia praktyczne
Rozdział 4. Praca z tekstem.......................................................................................................................................57
Wprowadzanie i formatowanie tekstu........................................................................ 57
Okno Format Text ...................................................................................................... 59
Wyrównywanie obiektów wzgl!dem tekstu.................................................................. 66
Przykłady.................................................................................................................... 67
Rozdział 5. Nadawanie wypełnie" i konturów..................................................................................................71
Zmiana ustawie> domy8lnych .................................................................................... 72
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill)......................................................................... 73
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill) .......................................................................... 76
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill).......................................................................... 78
Wypełnienie tekstur* (Texture Fill) ........................................................................... 80
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture)....................................................... 81
Okno dokowane (Color Docker Window) ................................................................. 82
Kontury obiektów....................................................................................................... 82
Przykłady.................................................................................................................... 86
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie.........................................................................................................................89
Linijki .........................................................................................................................89
Siatka ..........................................................................................................................92
Prowadnice ................................................................................................................. 94
Dynamiczne prowadnice ............................................................................................ 96
Przyci*ganie do obiektów........................................................................................... 98
Przykłady.................................................................................................................. 101
Rozdział 7. Edycja krzywych...................................................................................................................................109
Rysowanie linii......................................................................................................... 109
Rysunek odr!czny (Freehand Tool).................................................................... 110
Krzywe Béziera (Bezier Tool)............................................................................ 112
Pisak (Artistic Media Tool) ................................................................................ 112
Pióro (Pen Tool).................................................................................................. 115
Narz!dzie Polyline (Polyline Tool) .................................................................... 115
3-punktowa krzywa (3 Point Curve Tool).......................................................... 116
Ł*cznik (Interactive Connector Tool)................................................................. 116
Krzywe Béziera ........................................................................................................ 118
Zmiana kształtu krzywych........................................................................................ 119
Zmiana kształtu obiektów......................................................................................... 124
Przykłady.................................................................................................................. 125
Rozdział 8. Modyfikacje obiektów.......................................................................................................................131
Narz!dzia kształtu..................................................................................................... 131
Nó (Knife Tool)................................................................................................. 131
Gumka (Eraser Tool) .......................................................................................... 132
P!dzel rozmazuj*cy (Smudge Brush)................................................................. 133
P!dzel chropowaty (Roughen Brush) ................................................................. 134
Inteligentne usuwanie segmentów (Virtual Segment Delete) ............................ 135
Ł*czenie obiektów.................................................................................................... 136
Spis treci
5
Kształtowanie ........................................................................................................... 137
Spawanie (Weld) ...................................................................................................... 138
Przycinanie (Trim).................................................................................................... 139
Cz!89 wspólna (Intersect)......................................................................................... 140
Proste przycinanie (Simplify) ............................................................................. 140
Przód bez tyłu (Front Minus Back)..................................................................... 141
Tył bez przodu (Back Minus Front) ................................................................... 141
Przykłady.................................................................................................................. 141
Rozdział 9. Praca z bitmapami...............................................................................................................................149
Rozdział 10. Efekty..........................................................................................................................................................155
Dopasowanie kolorów (Adjust),
przekształcenia (Transform) i korekcja (Correction) ............................................ 156
Metamorfoza (Blend) ............................................................................................... 157
Przykłady uycia metamorfozy .......................................................................... 162
Obrys (Contour)........................................................................................................ 165
Przykłady uycia konturu ................................................................................... 167
Obwiednia (Envelope).............................................................................................. 168
Przykłady uycia obwiedni................................................................................. 171
Gł!bia (Extrude) ....................................................................................................... 172
Soczewka (Lens)....................................................................................................... 177
Perspektywa (Add Perspective)................................................................................ 182
Kadrowanie (Power Clip)......................................................................................... 183
Efekty interakcyjne................................................................................................... 185
Interakcyjna metamorfoza .................................................................................. 185
Interakcyjny obrys .............................................................................................. 186
Interakcyjna obwiednia....................................................................................... 186
Interakcyjna gł!bia.............................................................................................. 186
Interakcyjne zniekształcenie (Interactive Distortion Tool) ................................ 187
Interakcyjny cie> (Interactive Drop Shadow Tool)............................................ 188
Interakcyjna przezroczysto89 (Interactive Transparency) .................................. 189
Dopasowanie tekstu do 8cieki................................................................................. 192
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów.......................................................... 195
Rozdział 6.
Precyzyjne rysowanie
Aby tworzony rysunek był dopracowany, musimy nauczy si dokładnego umiejscawiania
obiektów na kartce. O pewnych moliwo!ciach automatycznego układania obiektów
wspominali!my ju wcze!niej, w rozdziale 3., gdzie omówiono wyrównywanie i rozmiesz-
czanie. CorelDRAW oferuje jednak znacznie wiksze moliwo!ci w tym zakresie. A s) to:
linijki,
siatki,
prowadnice (oraz dynamiczne prowadnice),
przyci)ganie do obiektów.
O tym, czy linijki, siatki b)d- prowadnice s) wy!wietlane (widoczne) w dokumencie,
decydujemy za pomoc) gór neg o menu View — rysunek 6.1. Gdy z lewej strony danej
pozycji znajduje si symbol , to ta o pcja jest wybrana. Kliknicie jej spowoduje wy-
ł)czenie (a tym samym zniknie symbol z lewej strony). Sam fakt, i dana opcja jest
widoczna, nie oznacza wcale, e jest te aktywna.
Przyci)ganie do siatki, prowadnic lub obiektów wł)czamy take w górnym menu View,
jak równie na pasku wła!ciwo!ci (rysunek 6.2), gdy nie jest zaznaczony aden obiekt.
Musimy pamita jednak, e dana opcja moe by aktywna, a niekoniecznie widoczna,
gdy jest wył)czone jej wy!wietlanie.
Linijki
Linijki wy!wietlane na ekranie umoliwiaj) zorientowanie si w rozmiarach i połoeniu
rysowanych obiektów na kartce. Dodatkowo bie)ca pozycja myszy oraz bie)cy rozmiar
rysowanego obiektu s) wy!wietlane na pasku stanu (dolna cz! okna). Pasek stanu moe
by widoczny lub nie, gdy jest niezaleny od linijek (rysunek 6.3).
888865739.019.png 888865739.020.png 888865739.021.png 888865739.001.png
 
90
CorelDRAW 12. wiczenia praktyczne
Rysunek 6.1.
Górne menu View
Rysunek 6.2.
Przyciski
przycigania
na pasku
właciwoci
Rysunek 6.3.
Charakterystyczne
punkty linijek
888865739.002.png 888865739.003.png 888865739.004.png 888865739.005.png 888865739.006.png 888865739.007.png 888865739.008.png 888865739.009.png 888865739.010.png 888865739.011.png 888865739.012.png 888865739.013.png 888865739.014.png 888865739.015.png 888865739.016.png 888865739.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin