techniki pokonywania problemów full version.pdf

(10326 KB) Pobierz
887638278.002.png
4
T ECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓW
4. Twórz idee i opcje 67
Tworzenie benchmarku.................................................................67
Burza mózgów.................................................................................69
Analiza pola sił.................................................................................71
Twórzenie map mylowych...........................................................73
Metoda szeciu mylowych kapeluszy (De Bono)......................75
5. Podejmij decyzj 77
Osiganie konsensusu....................................................................77
Analiza kosztów i zysków...............................................................81
Arkusz decyzyjny............................................................................83
Porównywanie parami...................................................................86
Siatka priorytetów..........................................................................88
6. Planuj działania 91
Plan działania...................................................................................91
Analiza cie4ki krytycznej.............................................................93
Metoda flag......................................................................................96
Wykres Gantta.................................................................................98
Tabela planowania........................................................................100
Diagram drzewa (metoda diagramów systematycznych)........102
Struktura podziału pracy.............................................................104
7. Proces doskonalenia
109
Przegld metody Planuj-Wykonaj-Sprawd;-Działaj
(PDCA — Plan-Do-Check-Act)...............................................109
Zanalizuj problem
Piciokrotne pytanie dlaczego
Co to jest?
Pytanie „dlaczego” to prosta technika słuca do analizowania
przyczyn problemów.
Jak tego uywa?
Chodzi tu o zwykłe, wielokrotne zadawanie pytania „dlaczego?”,
a do otrzymania odpowiedzi „jest tak, poniewa...”. Jest wielce
prawdopodobne, e wówczas zostanie zidentyfikowana istotna
przyczyna problemu. Jeeli zostanie rozpoznana, uchwycona i usu-
ni&ta, powinny równie ustpi' objawy problemu.
Na przykład:
1.
Dlaczego tak wiele gadetów jest zwracanych? Poniewa plastik
jest zaplamiony.
2. Dlaczego plastik jest zaplamiony? Poniewa z maszyny tncej
plastik pryska oliwa.
3. Dlaczego z maszyny tncej plastik pryska oliwa? Poniewa
nie moe przepływa przez przewody nieczyszczone od kilku
miesi cy.
4.
Dlaczego tak długo nie były czyszczone? Poniewa serwisujemy
maszyny tylko wtedy, gdy si zepsuj, a nie prewencyjnie.
5. Dlaczego nie robimy przegldów okresowych? Poniewa
pracownicy techniczni twierdz, e tak jest taniej
(ale co z kosztami zwrotów?).
887638278.003.png 887638278.004.png 887638278.005.png 887638278.001.png
 
54
T ECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓW
Cho' mówimy o „pi&ciokrotnym zadawaniu pytania dlaczego”,
jest to tylko termin umowny. Pyta( moe by' mniej lub wi&cej,
zalenie od konkretnej sytuacji. Wane, aby pami&ta' o pogł&-
bianiu analizy i podaniu jedn *ciek, zupełnie ignorujc inne
przyczyny tego samego problemu.
Do czego to słuy?
Pytanie „dlaczego?” jest sposobem identyfikowania i uwypukle-
nia problemu +ródłowego, z którym przede wszystkim trzeba so-
bie poradzi', ale raczej nie pomaga w zwalczaniu powierzchow-
nych symptomów.
Jest to prosty i szybki odpowiednik analizy przyczyn i skutków.
Z ANALIZUJ PROBLEM
55
Analiza przyczyn i skutków
Co to jest?
Analiza przyczyn i skutków to technika identyfikowania wszyst-
kich przyczyn (wej*') powizanych z wybranym problemem lub
zjawiskiem (wyj*ciem), poprzedzajca drenie niewielkiej liczby
przyczyn głównych, +ródłowych, które musz by' usuni&te.
Diagram przyczyn i skutków (zwany te diagramem rybiego
szkieletu — fishbone diagram — lub diagramem Ishikawy) przed-
stawia wyniki analizy w postaci kolejnych kroków. Analiza przy-
czyn i skutków zwykle jest przeprowadzana przez grup&, której
wszyscy członkowie maj do*wiadczenie i wiedz& dotyczc przy-
czyn problemu.
Jak tego uywa?
Wybierz problem
Wybierz problem lub zjawisko.
Upewnij si&, e jest on specyficzny, *ci*le okre*lony
i wzgl&dnie mały, tzn. w skali, która zapewni, e wszyscy
uczestnicy b&d dokładnie rozumieli, co jest analizowane.
Napisz definicj& problemu na górze *cieralnej tablicy.
1.
Burza mózgów
Przeprowad+ burz& mózgów z omówieniem wszystkich
moliwych przyczyn rozwaanego problemu (zjawiska).
Zapisuj wszystkie pomysły na samoprzylepnych
kolorowych karteczkach, które łatwo potem przemieszcza'
na diagramie Ishikawy. Uwaaj, aby na tym etapie nie
miesza' przyczyn z rozwizaniami. Pami&taj, aby burz&
mózgów przeprowadza' przed podzieleniem przyczyn na
kategorie, gdy ograniczy to zakres pomysłów. Jeeli pomysły
b&d si& pojawia' w zbyt wolnym tempie, pobudzaj do my*lenia
zadawaniem pyta( „a co na ten temat moecie powiedzie'?”.
2.
Nakrel diagram Ishikawy (rybiego szkieletu)
Umie*' problem w miejscu rybiej głowy.
3.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin