szczescie-przez-samodzielnosc.-umiesz-liczyc,-licz-na-siebie full.pdf

(2181 KB) Pobierz
887778831.001.png
6
S ZCZCIE PRZEZ SAMODZIELNO
L EKCJA TRZECIA
53
Nie zastanawiaj si godzinami nad „treningiem
autogenicznym” — po prostu go wypróbuj
54
Obojtne, jak nauczysz si treningu autogenicznego,
o wiele waniejsze jest, jak dugo bdziesz go stosowa
57
Sze praktycznych kroków, dziki którym
moesz nauczy si treningu autogenicznego
60
„Przez trzy tygodnie musiaem si do tego zmusza,
dzi czego mi brakuje, gdy nie wykonam tego treningu”
67
Zanim zaczniesz czyta dalej
70
L EKCJA CZWARTA
73
Jak trzy sowa mog zdziaa niewiarygodne rzeczy
— Tobie te moe si to uda
74
Pitnacie niezawodnych formu bdcych dla Ciebie
wskazówk do sformuowania wasnych wyobrae
78
O tym, jak dziki formule „papierosy s mi obojtne”
odzwyczaiem si od palenia
82
Dobra rada — naucz si treningu autogenicznego,
a po nim kilku nastpnych kroków
86
Zanim zaczniesz czyta dalej
91
L EKCJA PITA 93
Dlaczego wane jest mylenie o zdrowiu zamiast o chorobie 94
Zadziwiajca historia czowieka, z którego wszyscy
powinnimy bra przykad
99
Jak udao si mnie, laikowi,
pokona zapalenie pcherzyka óciowego mojej ony
104
Zanim zaczniesz czyta dalej
111
L EKCJA SZÓSTA
113
Dlaczego moesz co zrobi dla swojego ciaa
dopiero wtedy, gdy staniesz si wiadomy
114
7
S PIS TRECI
Czy mylae ju o tym,
czego oczekujesz od swojego ciaa
118
Pi czynników, które przeduyy ycie kanclerza
Otto von Bismarcka o 18 lat
121
Zanim zaczniesz czyta dalej
138
L EKCJA SIÓDMA
141
Dlaczego nie powinnimy ba si wasnych uczu
oraz przecenia wasnego rozumu
142
Cztery kroki do pogodzenia uczu z rozumem
oraz zerwania z wyrzutami sumienia
145
Dlaczego prawie zawsze koczy si rozczarowaniem,
gdy dwoje ludzi buduje swój zwizek jedynie
na „wielkiej mioci”
154
Pi wanych warunków maestwa,
aby nie zmarnowa swoich uczu
159
Zanim zaczniesz czyta dalej
171
L EKCJA ÓSMA
173
Odkryj dzie i moment jako wane czci Twojego ycia,
zamiast da si porwa popiechowi
174
„Ten, kto nie upora si z yciem kadego dnia,
nie zrobi tego równie za sto lat”
178
Cztery proste zasady przeamywania si
do codziennego dziaania
182
Zanim zaczniesz czyta dalej
189
L EKCJA DZIEWITA
191
Odrobina mniej strachu moe stanowi
ogromny krok naprzód w wolne ycie
192
Dlaczego nie powinnimy nigdy wicej mówi:
„Nie mam czasu dla siebie”
195
Nie zapominaj: nasza wolno zaczyna si
od maych czynnoci, a nie od wielkich frazesów
200
Zanim odoysz t ksik
203
Dlaczego lepiej jest wzi
swoje wychowanie we wasne rce,
zamiast przez cae ycie zezwala
na wymuszanie na nas woli innych
O
d pierwszej chwili naszego ycia jestemy zdani na ludzi,
którzy chc co z nami zrobi. Powinnimy by grzecznymi
dziemi, pilnymi uczniami, wiernymi maonkami, dobrymi
obywatelami, bezkrytycznymi konsumentami, wiernymi wy-
borcami i naiwnymi gupcami, którymi mona dowolnie ma-
nipulowa.
Staraj si nas wychowa za pomoc wszystkich moliwych
rodków. Wychowanie oznacza zrobienie z nas kogo innego,
ni tak naprawd jestemy lub kim chcemy by. Ich zamia-
ry oznaczaj zatem wyparcie si siebie pod presj innych.
W gruncie rzeczy jestemy do koca naszych dni manipulo-
wani za pomoc starego jak wiat rodka w taki sposób, abymy
byli tacy, jak chc tego inni. rodkiem tym jest wymuszanie.
To formua wychowawcza, któr syszelimy ju tysic ra-
zy: „Jeeli nie zrobisz tego, czego od ciebie wymagamy, zo-
staniesz ukarany. Jeeli to zrobisz, zostaniesz pochwalony”.
To, jak tworzy si kar i pochwa, wiemy waciwie z wa-
snego dowiadczenia. Mog to by kary cielesne, ignorowanie,
brak mioci czy odebranie kieszonkowego. Dorosych karze
si, stawiajc przed nimi ich gorliwych kolegów za wzór i mó-
wic: „Wysilcie si, aby by równie pilni, wierni i dzielni
jak oni”.
W taki sam sposób rodzice wychowuj swoje dzieci. Z kolei
szkoa dysponuje legaln metod wymuszania, któr zdya
ju rozwin, a pastwo opanowao j do perfekcji. To, co
12
S ZCZCIE PRZEZ SAMODZIELNO
mona robi w pastwie, tym bardziej mona w yciu zawo-
dowym. Istnieje tyle sztuczek i wariacji „wychowania za po-
moc wymuszenia”, ile samych wychowawców. Nie ma fazy
czy obszaru naszego ycia, w którym bylibymy wolni od pre-
sji pojawiajcej si przy kadej nadarzajcej si okazji.
Kim s wychowawcy, o których tu mowa? Rozejrzyj si, s
wszdzie:
Rodzice, którzy wci chc, abymy stali si tacy, jak im
si zamarzyo.
Nauczyciele, którzy nie chc mie z nami problemów.
Biurokraci i wszyscy, którzy wci gro nam aparatem
administracji pastwowej.
Ludzie propagandy, którzy robi z nas wikszo oraz
chc wykorzysta nas jako swych zwolenników. Obo-
jtne, czy powinnimy wybra ich parti, czy kupi ich
produkt.
Wszelkiej maci autorytety, od lekarzy a do technokra-
tów, naukowców i przeoonych.
Oczywicie chcielibymy wychowa sobie równie part-
nerów i maonków, aby byli tacy, jakich sobie wyma-
rzylimy.
Jak widzisz, wszyscy w jaki sposób nale do tej czy innej
grupy wymuszajcej. Jestemy jednoczenie wychowawcami
i ofiarami. Metody, których uczymy si od wychowawców jako
ofiary, wykorzystamy póniej w celu wychowania innych ofiar,
bdc ju w roli wychowawcy.
Nic nowego. Nic, czego bymy nie wiedzieli.
Popularn wymówk tumaczc to, e od dziecistwa za-
biera si nam nasz samodzielno, kieruje nasz fantazj na
wskazany tor jest rzekome wspólne dobro. Tak zwany interes
ogóu usprawiedliwi wszystko.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin