metoda running lean. iteracja od planu a do planu, który da ci sukces. wydanie ii cała książka.pdf

(29400 KB) Pobierz
1019020409.007.png
SPIS TRECI
Przedmowa .......................................................................................................................................... 11
Wstp .................................................................................................................................................. 15
Wprowadzenie ..................................................................................................................................... 17
CZ I. MAPA DROGOWA
Rozdzia 1.
Metazasady .....................................................................................................................27
Rozdzia 2.
Running Lean krok po kroku ...........................................................................................39
CZ II. ROZPISZ SWÓJ PLAN A
Rozdzia 3.
Opracuj wasny Szablon Lean .........................................................................................47
CZ III. WSKA NAJBARDZIEJ RYZYKOWNE ELEMENTY SWOJEGO PLANU
Rozdzia 4.
Zastanów si, od czego zaczniesz ..................................................................................73
Rozdzia 5.
Przygotuj si na eksperymenty .......................................................................................81
CZ IV. SYSTEMATYCZNIE TESTUJ SWÓJ PLAN
Rozdzia 6.
Przygotuj si do rozmów z klientami ..............................................................................97
Rozdzia 7.
Wywiad powicony problemowi ................................................................................109
Rozdzia 8.
Wywiad powicony rozwizaniu ................................................................................123
1019020409.008.png 1019020409.009.png 1019020409.010.png
 
10 SPIS TRECI
Rozdzia 9.
Tworzenie wersji 1.0 ....................................................................................................141
Rozdzia 10.
Przygotowania do pomiarów ........................................................................................151
Rozdzia 11.
Wywiad powicony MVP ............................................................................................157
Rozdzia 12.
Weryfikacja cyklu ycia klienta ....................................................................................165
Rozdzia 13.
Wywiad powicony rozwizaniu ................................................................................175
Rozdzia 14.
Pomiary zestawienia produktu i rynku .........................................................................185
Rozdzia 15.
Wnioski ..........................................................................................................................201
Dodatek A
Materiay dodatkowe ....................................................................................................205
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 47
Rozdzia 3.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN
Przedstaw swój model biznesowy w formie przenonego, jednostronicowego
diagramu.
Szablon Lean to znakomity format uatwiajcy opracowywanie potencjalnych
modeli biznesowych, szeregowanie najlepszych punktów wyjcia oraz biece
monitorowanie wyciganych wniosków.
Sposób stosowania tego szablonu najlepiej jest wyjani na przykadzie, dlatego
te przedstawi teraz proces mylowy towarzyszcy tworzeniu mojego pierw-
szego produktu, CloudFire, z wykorzystaniem wanie tej metodyki.
ZASTANÓW SI NAD POTENCJALNYMI KLIENTAMI
Gdy zaczynasz, znasz zalek problemu, rozwizanie i by moe segment klientów,
do których chciaby kierowa swoj ofert. Przedwczesne wyciganie wniosków na
temat rozwizania moe prowadzi do marnotrawstwa, to samo mona powiedzie
jednak o wyborze segmentu klientów lub modelu biznesowego. Zagroenie polega
na tym, e nie sprawdzie, czy jeste w peni obiektywny — w zwizku z tym efek-
tem Twojej pracy moe by nieoptymalny model biznesowy albo maksima lokalne.
Algorytm wspinaczkowy i problem maksimów lokalnych
Pod pojciem wspinaczki naley tu rozumie matematyczn technik optymalizacji sto-
sowan w informatyce. Jest to algorytm iteracyjny, którego pocztek stanowi arbitral-
nie wskazane rozwizanie problemu. Algorytm ma na celu znalezienie lepszego rozwi-
zania poprzez stopniow zmian jednego z jego elementów. Jeeli zmiana skutkuje
powstaniem lepszego rozwizania, w tyme nowym rozwizaniu dokonuje si kolejnej
zmiany. Proces powtarza si tak dugo, a uda si znale najlepsze rozwizanie.
Algorytm wspinaczkowy sprawdza si podczas poszukiwania optimum lokalnego (czyli
rozwizania, którego nie da si ulepszy za pomoc wartoci ssiednich), nie gwarantuje
natomiast znalezienia najlepszego rozwizania (nazywanego optimum globalnym) ze wszyst-
kich dostpnych (przestrze wyszukiwania). ródo: http://en.wikipedia.org/wiki/Hill_climbing
1019020409.001.png 1019020409.002.png 1019020409.003.png 1019020409.004.png 1019020409.005.png 1019020409.006.png
 
48 ROZDZIA 3.
Nie ma takiego sposobu, który pozwoliby cakowicie wyeliminowa problem
maksimów lokalnych. Moesz jednak zdecydowanie zwikszy swoje szanse,
zakadajc ju na samym pocztku, e równolegle przeanalizujesz, a moe nawet
przetestujesz kilka rónych modeli.
Zacznij od rozwaa nad potencjalnymi nabywcami Twojego produktu:
Dokonaj rozrónienia na klientów i uytkowników.
Jeeli uytkownicy Twojego produktu mog peni róne role, przypisz
im odpowiednie grupy klientów.
Klientem jest ten, kto paci za Twój produkt. Uytkownik za niego nie paci.
Szeroko zdefiniowane segmenty klientów podziel na wsze kategorie.
Wspópracowaem ju z pocztkujcymi firmami, w których panowao
przekonanie, e pracuj nad tak uniwersalnymi problemami, i dotycz
one wszystkich.
Nie da si skutecznie stworzy, zaprojektowa i wypozycjonowa produktu prze-
znaczonego dla wszystkich.
Twoim celem moe by opracowanie produktu przeznaczonego dla
odbiorcy mainstreamowego, ale tak czy owak powiniene rozpocz
prac z myl o konkretnym kliencie. Nawet Facebook, który liczy sobie
dzisiaj ponad 500 milionów uytkowników, by tworzony z myl o bar-
dzo precyzyjnie zdefiniowanym uytkowniku, a mianowicie o studencie
Harvardu.
Na pocztek umie wszystkich w jednym szablonie.
Jeeli zakadasz firm, której dziaalno ma by wieloaspektowa, niewy-
kluczone, e dla kadego z tych aspektów bdziesz musia wskaza od-
rbne problemy, kanay i propozycje wartoci. Sugerowabym, aby za-
cz od jednego szablonu i posuy si rónymi kolorami, za pomoc
których dokonasz rozrónienia poszczególnych segmentów klientów.
Dziki temu bdziesz móg zilustrowa cay model biznesowy na jednej
stronie. Jeli uznasz to za stosowne, podzielisz go potem na kilka innych.
Stwórz Szablon Lean dla kadego z segmentów klientów.
Ju niedugo si przekonasz, e skadowe modelu biznesowego mog
by i s bardzo zrónicowane w zalenoci od konkretnego segmentu
klientów. Zalecabym, aby zacz od dwóch lub trzech gównych seg-
mentów, które Twoim zdaniem najlepiej poznae lub które wydaj Ci
si najbardziej obiecujce.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin