Roland Zimek coreldraw x5 pl. Ćwiczenia praktyczne full.pdf

(19305 KB) Pobierz
888165608.021.png
Spis treci
Rozdzia 1.
Wstp
5
Opis programu CorelDRAW X5
5
Co nowego w programie?
6
Wymagania systemowe
10
Rónice midzy rysunkiem rastrowym a wektorowym
11
Rozdzia 2.
Pierwsze kroki
15
Uruchamianie programu
15
Wygld ekranu
18
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków
23
Zapisywanie rysunków
23
Otwieranie rysunków
25
Corel Connect
27
Drukowanie rysunków
31
Przydatne informacje
33
Okno Podpowiedzi
37
Rozdzia 3.
Podstawy rysunku wektorowego
41
Rysowanie prostych obiektów
41
Prostokty, elipsy, wielokty, gwiazdy i spirale
41
Ksztaty podstawowe
46
Obiekty z 3 punktów
47
Inteligentne rysowanie
48
Nadawanie obiektom kolorów
50
Transformacje obiektów
54
Tworzenie kopii obiektu
58
Kolejno obiektów
62
4
CorelDRAW X5 PL • wiczenia praktyczne
Wybieranie obiektów
64
Grupy obiektów
66
Blokowanie obiektów
67
Wyrównywanie i rozkadanie obiektów
68
Zmiana ksztatu obiektów
72
wiczenia podsumowujce
74
Rozdzia 4.
Praca z tekstem i tabelami
87
Tekst
87
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
87
Formatowanie tekstu
91
Wyrównywanie obiektów wzgldem tekstu
100
Wstawianie znaków specjalnych
102
Tabele
103
Tworzenie tabel
103
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli
106
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami
108
Wprowadzanie do komórek tekstu oraz obrazów
111
Formatowanie tabeli i komórek
112
wiczenia podsumowujce
114
Rozdzia 5.
Wypenienia i kontury
117
Zmiana ustawie domylnych
117
Wypenienie jednolite
119
Wypenienie tonalne
125
Wypenienie deseniem
128
Wypenienie tekstur
130
Wypenienie postscriptowe
131
Okno dokowane Kolor
133
Kontury obiektów
133
Szybkie wypenianie czci wspólnej
139
Paleta dokumentu
140
wiczenia podsumowujce
142
Rozdzia 6.
Precyzyjne rysowanie
145
Linijki
147
Siatka
149
Prowadnice
152
Dynamiczne prowadnice
155
Przyciganie do obiektów
158
wiczenia podsumowujce
162
6
Precyzyjne rysowanie
Aby tworzony rysunek by dopracowany, musisz nauczy si
dokadnego umiejscawiania obiektów na „kartce”. O pewnych
moliwociach automatycznego ukadania obiektów wspomi-
naem ju wczeniej, w rozdziale 3., gdzie omówiem ich wyrówny-
wanie i rozmieszczanie. CorelDRAW oferuje jednak znacznie wiksze
moliwoci w tym zakresie. S to:
linijki,
siatki,
prowadnice (oraz dynamiczne prowadnice),
przyciganie do obiektów.
O tym, czy linijki, siatki bd prowadnice s wywietlane (widoczne)
w dokumencie, decydujesz za pomoc menu Widok pokazanego na
rysunku 6.1. Gdy z lewej strony danej pozycji znajduje si symbol ,
oznacza to, e j est wybrana. Kliknicie spowoduje jej wyczenie (znik-
nie te symbol ). Sam fakt, i dana opcja jest widoczna, nie oznacza
wcale, e jest te aktywna.
Przyciganie do siatki, prowadnic lub obiektów moesz wczy za-
równo w menu Widok , jak równie na pasku standardowym (rysu-
nek 6.2). Musisz pamita jednak, e dana opcja moe by aktywna, ale
niekoniecznie widoczna, gdy wyczone jest jej wywietlanie.
888165608.022.png 888165608.023.png 888165608.024.png 888165608.001.png 888165608.002.png 888165608.003.png 888165608.004.png 888165608.005.png 888165608.006.png 888165608.007.png 888165608.008.png 888165608.009.png 888165608.010.png 888165608.011.png 888165608.012.png 888165608.013.png 888165608.014.png 888165608.015.png 888165608.016.png 888165608.017.png 888165608.018.png 888165608.019.png
 
146
CorelDRAW X5 PL • wiczenia praktyczne
Rysunek 6.1. Menu Widok
Rysunek 6.2. Lista rozwijana przycigania na pasku standardowym
888165608.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin