język c++. szkoła programowania. wydanie v cała książka.pdf
(
25434 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Jêzyk C++. Szko³a
programowania. Wydanie V
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Stephen Prata
T³umaczenie: Przemys³aw Steæ (rozdz. 17, dod. A–G),
Przemys³aw Szeremiota (rozdz. 9–12), Tomasz Walczak
(rozdz. 13–16), Tomasz ¯mijewski (rozdz. wstêp, 1–8)
ISBN: 83-7361-958-5
Tytu³ orygina³
u:
C++ Primer Plus, 5th Edition
Format: B5, stron: 1168
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Doskona³y podrêcznik dla pocz¹tkuj¹cych programistów
Typy danych i konstrukcje steruj¹ce
Programowanie proceduralne i obiektowe
Biblioteka STL
Obs³uga plików
C++ to jeden z najpopularniejszych jêzyków programowania, jego mo¿liwoœci s¹
ogromne. U¿ywa siê go do pisania aplikacji narzêdziowych, gier, a nawet systemów
operacyjnych. Nauka jêzyka C++ jest jednak ¿mudnym i skomplikowanym procesem
— to prawdziwe wyzwanie dla programistów. Opanowanie potêgi C++ wymaga poznania
zasad programowania obiektowego, korzystania z bibliotek i szablonów, obs³ugi b³êdów
i wyj¹tków i wielu innych zagadnieñ. Ale odpowiednio napisany podrêcznik, zawieraj¹cy
podstawow¹ wiedzê na temat tego jêzyka, zdecydowanie u³atwi przyswojenie sztuki
programowania w C++.
Ksi¹¿ka „Jêzyk C++. Szko³a programowania. Wydanie V” to w³aœnie taki podrêcznik.
Jego autor Stephen Prata przedstawia C++ w sposób idealnie nadaj¹cy siê dla
pocz¹tkuj¹cych programistów chc¹cych opanowaæ tajniki tego jêzyka. Czytaj¹c tê
ksi¹¿kê, poznasz historiê jêzyka C i jego najwa¿niejsze elementy, dowiesz siê, czym
ró¿ni siê programowanie proceduralne od obiektowego i jak stosowaæ te dwie techniki,
korzystaj¹c z C++. Nauczysz siê definiowaæ klasy i obiekty, przydzielaæ zasoby pamiêci
dla aplikacji, korzystaæ ze wskaŸników i implementowaæ mechanizmy obs³ugi plików
i strumieni wejœcia-wyjœcia.
Kompilatory jêzyka C++
Struktura programu
Proste i z³o¿one typy danych
Pêtle i instrukcje warunkowe
Definiowanie funkcji i korzystanie z nich
Model pamiêci w C++
Podstawowe elementy programowania obiektowego — obiekty i klasy
Dynamiczne przydzielanie pamiêci
Mechanizmy dziedziczenia
Obs³uga wyj¹tków
Biblioteka STL
Operacje wejœcia-wyjœcia
Poznaj najwa¿niejsze zasady programowania w C++
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
SPIS TREŚCI
WSTĘP
............................................................................................................................ 1
ROZDZIAŁ 1
Zaczynamy ............................................................................................ 11
Nauka C++ — co nas czeka? ......................................................................................... 11
Pochodzenie języka C++ — krótka historia .................................................................. 12
Język C ...................................................................................................................... 13
Filozofia programowania w C .................................................................................. 13
Zmiana w C++ — programowanie obiektowe ......................................................... 15
C++ i programowanie ogólne ................................................................................... 16
Pochodzenie C++ ...................................................................................................... 16
Przenośność i standardy ................................................................................................. 18
Mechanika tworzenia programu .................................................................................... 20
Pisanie kodu źródłowego .......................................................................................... 21
Kompilacja i konsolidacja ........................................................................................ 22
Podsumowanie ................................................................................................................ 27
ROZDZIAŁ 2
Pierwszy program w C++ ..................................................................... 29
C++ — początek ............................................................................................................ 29
Funkcja main() ......................................................................................................... 31
Komentarze w C++ .................................................................................................. 34
Preprocesor i plik iostream ....................................................................................... 35
Nazwy plików nagłówkowych .................................................................................. 36
Przestrzenie nazw ..................................................................................................... 37
Wypisywanie danych — cout ................................................................................... 38
Formatowanie kodu źródłowego C++ ...................................................................... 41
Instrukcje C++ ................................................................................................................ 43
Instrukcje deklaracji i zmienne ................................................................................ 43
Instrukcja przypisania .............................................................................................. 45
Nowa sztuczka z cout ............................................................................................... 46
Inne instrukcje C++ ....................................................................................................... 47
Użycie obiektu cin .................................................................................................... 48
Złączanie za pomocą cout ........................................................................................ 48
cin i cout — klasy po raz pierwszy .......................................................................... 49
Funkcje ........................................................................................................................... 51
Użycie funkcji zwracającej wartość.......................................................................... 51
Odmiany funkcji ....................................................................................................... 55
Funkcje definiowane przez użytkownika ................................................................. 55
Funkcje użytkownika zwracające wartość................................................................ 59
Dyrektywa using w programach z wieloma funkcjami ............................................ 61
Podsumowanie ................................................................................................................ 63
Pytania sprawdzające ..................................................................................................... 63
Ćwiczenia programistyczne ........................................................................................... 64
ROZDZIAŁ 3
Dane ...................................................................................................... 67
Zmienne proste ............................................................................................................... 68
Nazwy zmiennych .................................................................................................... 68
Typy całkowitoliczbowe ............................................................................................ 70
Typy short, int i long ................................................................................................ 70
Typy bez znaku ......................................................................................................... 75
Dobór właściwego typu ............................................................................................. 78
Stałe całkowitoliczbowe ........................................................................................... 79
Jak C++ ustala typ stałej? ......................................................................................... 81
Typ char — znaki i małe liczby całkowite ............................................................... 81
Typ danych bool ........................................................................................................ 89
Kwalifikator const .......................................................................................................... 90
Liczby zmiennoprzecinkowe .......................................................................................... 91
Zapis liczb zmiennoprzecinkowych ......................................................................... 92
Zmiennoprzecinkowe typy danych ........................................................................... 93
Stałe zmiennoprzecinkowe ....................................................................................... 96
Zalety i wady liczb zmiennoprzecinkowych ............................................................ 96
Operatory arytmetyczne C++ ......................................................................................... 97
Kolejność działań — priorytety operatorów i łączność ........................................... 99
Odmiany dzielenia .................................................................................................. 100
Operator modulo ..................................................................................................... 102
Konwersje typów .................................................................................................... 103
Podsumowanie .............................................................................................................. 109
Pytania sprawdzające ................................................................................................... 110
Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 110
ROZDZIAŁ 4
Typy złożone ....................................................................................... 113
Tablice w skrócie .......................................................................................................... 114
Uwagi o programie ................................................................................................. 116
Inicjalizacja tablic ................................................................................................... 117
Łańcuchy ...................................................................................................................... 118
Łączenie stałych łańcuchowych ............................................................................. 120
Łańcuchy w tablicy ................................................................................................. 120
Problemy z wprowadzaniem łańcuchów znakowych ............................................. 122
Wczytywanie łańcuchów znakowych wierszami ................................................... 124
Mieszanie w danych wejściowych łańcuchów i liczb ............................................ 128
Klasa string — wprowadzenie ..................................................................................... 130
Przypisanie, konkatenacja i dołączanie .................................................................. 131
Inne operacje klasy string ....................................................................................... 133
Klasa string a wejście i wyjście .............................................................................. 135
Struktury ....................................................................................................................... 137
Użycie struktury w programie ................................................................................ 139
Czy w strukturze można użyć pola typu string? .................................................... 142
Inne cechy struktur ................................................................................................. 142
Tablice struktur ....................................................................................................... 144
Pola bitowe .............................................................................................................. 145
Unie .............................................................................................................................. 146
VIII
Typy wyliczeniowe ....................................................................................................... 148
Ustawianie wartości enumeratorów ....................................................................... 150
Zakresy wartości w typach wyliczeniowych ........................................................... 150
Wskaźniki i różne drobiazgi ........................................................................................ 151
Deklarowanie i inicjalizacja wskaźników .............................................................. 154
Niebezpieczeństwa związane ze wskaźnikami ...................................................... 157
Wskaźniki i liczby .................................................................................................. 157
Użycie operatora new do alokowania pamięci ....................................................... 158
Zwalnianie pamięci za pomocą delete ................................................................... 160
Użycie new do tworzenia tablic dynamicznych ..................................................... 161
Wskaźniki, tablice i arytmetyka wskaźników .............................................................. 164
Uwagi o programie ................................................................................................. 166
Wskaźniki i łańcuchy ............................................................................................. 170
Użycie new do tworzenia struktur dynamicznych ................................................. 175
Alokacja pamięci: automatyczna, statyczna i dynamiczna .................................... 179
Podsumowanie .............................................................................................................. 181
Pytania sprawdzające ................................................................................................... 182
Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 183
ROZDZIAŁ 5
Pętle i wyrażenia relacyjne ................................................................. 185
Pętle for ........................................................................................................................ 186
Elementy pętli for ................................................................................................... 187
Wracamy do pętli for .............................................................................................. 194
Zmiana wielkości kroku ......................................................................................... 195
Pętla for i łańcuchy znakowe .................................................................................. 196
Operatory inkrementacji (++) i dekrementacji (--) ................................................ 197
Efekty uboczne i punkty odniesienia ...................................................................... 199
Formy przedrostkowe a formy przyrostkowe ......................................................... 199
Operatory inkrementacji i dekrementacji a wskaźniki .......................................... 200
Złożone operatory przypisania ............................................................................... 201
Instrukcje złożone czyli bloki ................................................................................. 202
Przecinek jako operator (i pewne sztuczki składniowe) ........................................ 204
Wyrażenia relacyjne ..................................................................................................... 207
Bardzo typowy błąd ................................................................................................ 208
Porównywanie łańcuchów w stylu C ...................................................................... 211
Porównywanie łańcuchów klasy string .................................................................. 213
Pętla while .................................................................................................................... 215
Uwagi o programie ................................................................................................. 216
Pętla for a pętla while ............................................................................................. 217
Chwileczkę — tworzymy pętlę opóźnienia ............................................................ 219
Pętla do while ............................................................................................................... 221
Pętle i wprowadzanie danych tekstowych .................................................................... 224
Najprostsza wersja cin ............................................................................................ 224
cin.get(char) na odsiecz .......................................................................................... 225
Która cin.get()? ....................................................................................................... 227
IX
Koniec pliku ........................................................................................................... 227
Jeszcze inna wersja cin.get() .................................................................................. 231
Pętle zagnieżdżone i dwuwymiarowe tablice ............................................................... 234
Inicjalizacja tablic dwuwymiarowych .................................................................... 236
Podsumowanie .............................................................................................................. 238
Pytania sprawdzające ................................................................................................... 239
Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 230
ROZDZIAŁ 6
Instrukcje warunkowe i operatory logiczne ........................................ 243
Instrukcja if .................................................................................................................. 243
Instrukcja if else ...................................................................................................... 245
Formatowanie instrukcji if else .............................................................................. 247
Konstrukcja if else if else ....................................................................................... 248
Wyrażenia logiczne ...................................................................................................... 250
Logiczny operator alternatywy — || ....................................................................... 250
Logiczny operator koniunkcji — && .................................................................... 252
Operator negacji logicznej — ! .............................................................................. 257
O operatorach logicznych ....................................................................................... 259
Zapis alternatywny ................................................................................................. 260
Biblioteka cctype .......................................................................................................... 261
Operator ?: .................................................................................................................... 263
Instrukcja switch .......................................................................................................... 265
Użycie enumeratorów jako etykiet ......................................................................... 269
switch versus if else ................................................................................................ 270
Instrukcje break i continue ........................................................................................... 270
Uwagi o programie ................................................................................................. 272
Pętle wczytywania liczb ............................................................................................... 273
Uwagi o programie ................................................................................................. 277
Proste wejście-wyjście z pliku ...................................................................................... 277
Tekstowe wejście-wyjście i pliki tekstowe .............................................................. 277
Zapis do pliku tekstowego ...................................................................................... 279
Odczyt danych z pliku tekstowego ......................................................................... 283
Podsumowanie .............................................................................................................. 288
Pytania sprawdzające ................................................................................................... 289
Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 291
ROZDZIAŁ 7
Funkcje — składniki programów w C++ ........................................... 295
Funkcje w skrócie ......................................................................................................... 295
Definiowanie funkcji .............................................................................................. 296
Prototypowanie i wywoływanie funkcji .................................................................. 299
Parametry funkcji i przekazywanie przez wartość ...................................................... 302
Wiele parametrów ................................................................................................... 304
Jeszcze jedna funkcja dwuargumentowa ................................................................ 306
Funkcje i tablice ........................................................................................................... 309
Jak wskaźniki umożliwiają tworzenie funkcji przetwarzających tablice? ............. 310
Skutki użycia tablic jako parametrów .................................................................... 311
X
Plik z chomika:
basia1995x
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
ebooki(1)moooooooo
ebooki(1)moooooooo(1)
ebooki(1)moooooooo(10)
ebooki(1)moooooooo(11)
ebooki(1)moooooooo(12)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin