grywalizacja. mechanika gry na stronach www i w aplikacjach mobilnych full scan.pdf

(29113 KB) Pobierz
888095480.010.png
Spis treci
Przedmowa ............................................................................................................................... 7
Wprowadzenie ......................................................................................................................... 9
1.
Podstawy .....................................................................................................................15
Iloraz zabawy
15
Ewolucja lojalnoci
19
Status na rozbiegu
22
Gospodarz zawsze wygrywa
25
2.
Motywacja gracza ....................................................................................................... 27
Potne ludzkie motywatory
27
Dlaczego ludzie graj?
31
Rodzaje graczy
31
Gry spoecznociowe
34
Motywacja wewntrzna i zewntrzna
35
Droga do mistrzostwa
39
Element motywacyjny — bd przewodnikiem
42
3.
Mechanika gier: zwikszanie zaangaowania — cz I ..........................................43
System MDA
43
Mechanika gry
44
Punkty
44
Poziomy
52
Tabele wyników
56
4.
Mechanika gier: zwikszanie zaangaowania — cz II ......................................... 59
Odznaczenia
59
Przyuczanie
62
Wyzwania
66
Ptle zaangaowania spoecznego
69
Dostosowywanie
71
Oszukanie systemu
73
Zwinno i projektowanie grywalizacji
74
Problem pustego paska — Foursquare
74
Tablice pogldowe
76
5
888095480.011.png
 
5.
Mechanika i dynamika gier w szczegóach ................................................................ 77
Informacje zwrotne i wzmocnienia
77
Mechanika gry w szczegóach
80
czymy wszystko razem
90
6.
Grywalizacja — studia przypadków .......................................................................... 93
Nike Plus — czerpanie zabawy z fitnessu
93
Grywalizacja pyta lub odpowiedzi
96
Health Month
102
Wnioski
104
7.
wiczenie — pisanie kodu prostej mechaniki gry ................................................... 107
Planowanie zmian zwizanych z grywalizacj
108
System ledzenia wyników i poziomów
111
Odznaczenia
119
Wywietlanie w witrynie punktów i poziomu gracza
122
Póka z trofeami
127
Podsumowanie
131
8.
wiczenie — uycie gotowej platformy do grywalizacji ........................................ 133
Do dziea!
133
Niezbdne elementy systemu nagród online
134
Planowanie projektu nagród
135
Pisanie kodu programu nagradzania
146
Analityka
154
Gra dopiero si zaczyna
157
Skorowidz ............................................................................................................................. 159
6
Spis treci
ROZDZIA 6.
Grywalizacja — studia przypadków
W poprzednich rozdziaach skupialimy si na teorii i mechanice zwizanej z grywalizacj.
Przyjrzelimy si motywatorom psychologicznym, które kieruj zachowaniem graczy. Przeana-
lizowalimy róne rodzaje graczy i techniki projektowania zapewniajce ich zaangaowanie. Opi-
salimy kluczowe typy mechaniki i dynamiki gry oraz sposoby ich wykorzystania do lepsze-
go wcignicia graczy w system.
Projektanci gier i uytecznych witryn wykorzystuj te techniki od wielu lat, by tworzy uzale-
niajce gry lub zapewnia uytkownikom wspaniae doznania. Grywalizacja jako pene poj-
cie — czyli aktywne korzystanie z mechanizmów gry do przycigania graczy i rozwizywania
problemów — nadal jest w powijakach. Trudno wyobrazi sobie, jak j zastosowa w przypadku
rzeczywistych witryn internetowych i istniejcych produktów.
Na szczcie istnieje ju wiele wymienitych przykadów wprowadzenia grywalizacji jako
elementu systemu. W tym rozdziale przyjrzymy si szczegóowo kilku z nich, by nauczy si
lepiej przekuwa teori w praktyk.
Foursquare
Poniewa serwis Foursquare pojawia si w wielu przykadach w niniejszej ksice, nie bdzie
w tym rozdziale omawiany. Oczywicie to bardzo dobra aplikacja do przestudiowania ze
wzgldu na sukces, jaki odniosa dziki grywalizacji, w szczególnoci uyciu mechaniki gier
do rozwizania problemu — zachcenia graczy do zgaszania wasnego pooenia za pomoc
telefonów komórkowych. Co wicej, warto pamita, e aplikacja powstaa na popioach sys-
temu Dodgeball, aplikacji SMS-owej o bardzo podobnej funkcjonalnoci, ale majcej powa-
ne trudnoci z zaangaowaniem graczy. Ogromny sukces Foursquare w implementacji pod-
stawowej mechaniki — punktów, poziomów, odznacze i tabel wyników — to co, o czym
warto pamita w trakcie zastanawiania si nad wasnym systemem.
Nike Plus — czerpanie zabawy z fitnessu
Zgodnie z informacjami centrów kontroli chorób w USA dwie trzecie dorosych Amerykanów
ma nadwag lub jest otyych i jedynie niewiele ponad 20% wykonuje odpowiedni dawk wi-
cze. Z tych statystyk jasno wynika, e wiczenia fizyczne mogyby by bardziej pocigajce.
93
888095480.012.png 888095480.001.png 888095480.002.png 888095480.003.png 888095480.004.png
 
Nike Plus to gra spoecznociowa zwizana z bieganiem. Najbardziej aktualna wersja to aplikacja
na telefon iPhone i aplikacja internetowa, która stosuje zoon mechanik gry do zachcenia
biegaczy — zarówno okazjonalnych, jak i uprawiajcych ten sport regularnie — do konkuro-
wania i poprawienia programu wicze. To wietny przykad, jak doskonaa grywalizacja
potrafi zmotywowa graczy.
Aplikacja dla biegaczy
Cho celem firmy Nike byo wzmacnianie lojalnoci wzgldem marki i sprzedanie wikszej ilo-
ci sprztu sportowego, bardzo dokadnie zastanowiono si, jakiego rodzaju osoby bd wy-
korzystyway aplikacj, i postarano si sprosta ich oczekiwaniom. Nie zaczto przypisywa
punktów i odznacze za kupowanie produktów firmy; postawiono raczej na uczynienie bie-
gania ciekawszym i przycignicie w ten sposób wikszej liczby osób do tej dyscypliny sportu,
a przy okazji sprzedanie im wikszej liczby produktów firmy.
Gówna aplikacja jest dla biegaczy przydatnym narzdziem, gdy pozwala ledzi czas i prze-
biegnity dystans. Ale umiejtnie wprowadzona mechanika gry zamienia prosty miernik w co
bardziej zabawnego, wcigajcego i spoecznego. Nike Plus powoli wciga gracza w gr, a ten
zaczyna chcie do niej wraca — aplikacja pomaga wic w osigniciu celów gracza zwiza-
nych z bieganiem.
Róne gry dla rónych graczy
Gdy biegacz uruchamia aplikacj Nike Plus po raz pierwszy, widzi bardzo krótkie wprowadzenie
i od razu dostaje pierwsze zadanie, czyli pierwszy bieg (patrz rysunek 6.1). Gracz moe od
razu uy aplikacji jako nieco bardziej rozbudowanego krokomierza ze stoperem. Jako poczt-
kujcy moe rywalizowa z samym sob, pokonujc wyniki zwizane z czasem lub odlego-
ci i stosujc tabele wyników do motywowania si. Gdy zaczyna poznawa aplikacj, jego
oczom ukazuj si nowe gry.
Rysunek 6.1. Nieco wicej ni krokomierz. Nike Plus wykorzystuje mechanik gry do motywowania biegaczy
94
Rozdzia 6. Grywalizacja — studia przypadków
888095480.005.png 888095480.006.png 888095480.007.png 888095480.008.png 888095480.009.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin