sztuka filmowania. sekrety warsztatu operatora. wydanie ii full.pdf

(49519 KB) Pobierz
888431706.005.png
Spis treści
5
PoDziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Materiały online Do kSiążki
„Sztuka filMowania. Sekrety warSztatu oPeratora” . . . . . . . . . . . . . 12
rozDział 1. okiem ilmowca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Historia, historia i jeszcze raz historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Właściwy dobór narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
W pogoni za tęczą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wszechstronność to podstawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Nauka samodyscypliny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Dziś każdy może ilmować… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
…lecz nadal nie opłaca się być kiepskim ilmowcem! . . . . . . . . . . . 25
Wszystko jest w Twoich rękach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
rozDział 2. o ilmach i ilmowcach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Pierwsza krew . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Czasy się zmieniły, a z nimi budżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Jak opowiedzieć zajmującą historię? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Nie wahaj się przekroczyć 108%! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Popatrz na świat przez ramkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Wykluczaj, pomijaj, odrzucaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Prawdziwa historia rozgrywa się w tle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Komu kratownicę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Reguła trójpodziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Złoty prostokąt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Auć, to boli! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Teoria w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Nie popaść w grzech przesady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Zbliżenia są esencją historii! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Zbliżenie? Nacieraj pod kątem! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Kiedy dobrze z oczu patrzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Kwestia perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Wszyscy jesteśmy oszustami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Męcz się. Na zdrowie! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Ukryj, zamaskuj, zakamuluj… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Byle nie popaść w przesadę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
888431706.006.png 888431706.007.png 888431706.008.png 888431706.001.png
6
Spis treści
Znaj ramy swojego gatunku — widzowie nie mogą mieć wątpliwości! . . 51
Jak wyobrażasz sobie plakat ilmu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Slogan ilmu jest bardzo istotny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Uwzględniaj ograniczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Różne przyczyny sukcesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Indywidualne zalety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Ograniczenia techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Uwzględniaj dynamikę tonalną kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
W złotą godzinę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Dbaj o proporcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Filmuję, więc jestem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Ściąganie wzbronione! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Przerośnięte ego i inne trudne osobowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
rozDział 3. w warsztacie ilmowca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Kiedy względy techniczne mają głos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Techniczna natura świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Osobisty procesor obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Zróbmy analogowe doświadczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Doskonalenie cyfrowych nagrań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Szczypta wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Nadpróbkowanie — o co w tym chodzi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Przekłamania barw w zakresie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Dlaczego kompresja jest niezbędna? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Względy praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Nadmiarowość, nadmiarowość… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Czy rzeczywiście nieistotne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Kompresja międzyklatkowa i wewnątrzklatkowa . . . . . . . . . . . . . . 73
Przetwornik i Ty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Siatka pikseli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Sztuczka z przesunięciem geometrycznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
CCD czy CMOS, analogowo czy cyfrowo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Rozmiar się liczy. Do pewnego stopnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Podstępna rozdzielczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
rozDział 4. Świat w rozdzielczości HD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Osiołkowi w żłoby dano? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Od zapisu do obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Bitwa na klatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Wybór liczby klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
888431706.002.png
Spis treści
7
Co jest grane z płynnością ilmu,
czyli dlaczego 24p to nie zawsze 24p? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Różne warianty 24p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Zdecydowałeś się na 24p… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Dla tych, co nadal kochają SD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Uwaga, maruderzy! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Od HD do SD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
rozDział 5. kręć i rządź . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Pełna automatyka. Komu to potrzebne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Do diaska z automatyczną ekspozycją! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Chinka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Jazda na fali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Migam się… od myślenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Synchronizacja migawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Liczba klatek a stylistyka ilmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Sam zajmij się ostrością. To ważne! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Inżynierowie nie muszą być artystami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Ustawienie ostrości w rozdzielczości HD może być trudne! . . . . . . . . 114
Białe nie zawsze jest białe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Czy warto korzystać z gotowych ustawień balansu bieli? . . . . . . . . . 117
Ręczne ustawianie balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Balans czerni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Automatyczny balans bieli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Predeiniowane ustawienia balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Czym jest zatem biel? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Korekcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Opanować zamieszanie w wizjerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Kłopoty z kodowaniem czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Zliczanie ciągłe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Nietypowe sytuacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Optyczna stabilizacja obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Monitorowanie pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Walka na plansz(e/y) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Niedoskonały kineskop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Ograniczony zakres barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
rozDział 6. Poprawianie wyglądu opowieści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Pierwsze kroki do zmiany stylistyki obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Cała gamma możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Soczyste cienie, ale bez przesady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
888431706.003.png
8
Spis treści
Obserwuj światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Automatyczne „kolano” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Matryce kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Kontrola nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Dobra czerń to podstawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Wzmocnienie oznacza… szumienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Tylko mi tutaj nie szum, dobrze? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Filtrowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Trochę optyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Filtr to ostatnia deska ratunku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Z iltrem czy bez? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Wiedz, co chcesz osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Unikaj małych przysłon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Polaryzator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Niebo pod kontrolą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Czy można je łączyć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Kłopoty z kontrastem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Test czułości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Sztuka zmiękczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Projektowanie idealnego iltra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Ocieplenie, czyli coś na rozgrzewkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
We mgle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Improwizacja à la Christian Dior . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Kosmetyka w postprodukcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Zrób to sam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Filmowcy, bądźcie odpowiedzialni! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
rozDział 7. z prądem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Dawno, dawno temu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
To nie jest świat dla starych specjalistów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Kamery podążają za zmianami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
W świecie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Nagrywanie na nośniki optyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Nagrywanie na dysku twardym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Mniej powodów do obaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Nadejście SSD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Interesy z interfejsem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
DEVICE czy HOST? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Praca pracy nierówna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Standard MXF — krok w przyszłość? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Piękno metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
888431706.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin