Lata przedszkolne w cyklu życia ludzkiego.doc

(62 KB) Pobierz
2 i 3 rok życia dziecka

Jabłoński, S. (2003). Lata przedszkolne w cyklu życia ludzkiego, Remedium, 7-8 (125-126), 6-7.

Portrety psychologiczne człowieka

Lata przedszkolne w cyklu życia ludzkiego

Lata przedszkolne w cyklu życia ludzkiego

Prezentowany tekst jest kontynuacją cyklu artykułów dotyczących rozwoju człowieka w ciągu całego życia a ukazujących się pod wspólnym tytułem Portrety psychologiczne człowieka. Zamieszczone poniżej rozważania dotyczą najważniejszych zjawisk rozwojowych w wieku przedszkolnym czyli od 4 do 7 roku życia (zob. rysunek poniżej).

W tym czasie w rozwoju fizycznym dziecka nie obserwujemy gwałtownych zmian, jak to miało miejsce podczas pierwszych dwóch lat życia. Stosunkowo powolnemu wzrostowi organizmu towarzyszy stopniowe doskonalenie różnego rodzaju czynności ruchowych (zob. tabelka 1).

Tab. 1. Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym

 

3 rok życia

4 rok życia

5 rok życia

chodzenie, bieganie

-    bieg jest bardziej równy, a kroki dłuższe niż w 2 roku życia

-    dziecko nie może gwałtownie zatrzymać się lub szybko zawrócić

-    poprawia się technika i wydłuża dystans biegu

-    wzrasta skuteczność kontroli momentu rozpoczęcia biegu, zatrzymania się i zwrotów

-    zwiększa się ruchliwość

-    opanowanie „dorosłego” sposobu biegania

-    pomyślne wykorzystywanie biegu w zabawach i grach

skakanie

-    dzieci skaczą na odległość około 36-60 cm

-    42% dzieci potrafi skakać

-    dzieci skaczą na odległość około 60-85 cm

-    72% dzieci potrafi skakać

-    większość ma problemy z przeskakiwaniem różnych przeszkód

-    80% dzieci potrafi skakać

-    większa sprawność w przeskakiwaniu różnych przeszkód

rzucanie

-    dzieci często rzucają piłkę, ale nie robią tego dobrze

-    rzucanie bez utraty równowagi

-    rzut inicjują i wykonują ręce

-    przeważają rzuty wykonywane zza siebie lub sprzed siebie

-    20% dzieci dobrze rzuca

-    wzrasta długość rzutu

-    dzieci zaczynają przyjmować „dorosłą” pozycję podczas rzucania

-    podczas rzucania ciało obraca się w prawo i w lewo, a stopy stoją obok siebie w miejscu

-    rzut inicjują i wykonują ręce

-    podczas rzutu przeważają ruchy w płaszczyźnie poziomej

-    74% dzieci dobrze rzuca

-    dzieci przyjmują „dorosłą” pozycję podczas rzucania

łapanie piłki

-    próby zatrzymania toczącej się piłki za pomocą dłoni lub nóg

-    dzieci łapią dużą piłkę za pomocą rąk wyciągniętych sztywno przed siebie

-    dzieci słabo ustawiają ręce w celu przyjęcia piłki lub nie ustawiają ich wcale

-    29% dzieci sprawnie łapie piłkę

-    dzieci polegają bardziej na ramionach niż na dłoniach podczas łapania piłki

-    dzieci poruszają rękami zgodnie z kierunkiem lotu piłki i starają się określić miejsce upadku piłki

-    56% dzieci sprawnie łapie piłkę

-    lepsze przewidywanie toru lotu piłki niż w 4 r. ż., ale jeszcze nie zawsze skuteczne

-    próby łapania piłki jedną ręką

kozłowanie piłki

-    kozłowanie jedną ręką małej piłki na dystansie 30-150 cm

-    dzieci nie potrafią kozłować dużej piłki

-    kozłowanie obiema rękami dużej piłki na dystansie 120-150 cm

-    kozłowanie obiema rękami dużej piłki na dystansie 180-210 cm

Źródło: opracowanie własne na podstawie Papalia, Wendkos Olds, 1981, s. 190-192

Jeżeli procesy rozwojowe w poprzednich etapach przebiegały pomyślnie, w funkcjonowaniu całkiem sprawnego już lokomocyjnie przedszkolaka pojawia się nowy element. Jest nim potrzeba wtargnięcia na nowe obszary i opanowania ich własną aktywnością. Ów „rzutki intruz” – jak charakteryzuje dziecko w tym wieku Erikson (zob. Witkowski, 2000, s. 132) – dąży więc do podporządkowania sobie innych ludzi, spostrzeganego świata oraz własnych zachowań. W przeciwieństwie do okresu wczesnego dzieciństwa jest jednak w stanie dokonywać tego bardziej systematycznie i celowo, ponieważ dzięki sprawnemu już korzystaniu z mowy po raz pierwszy w swojej historii uzyskuje możliwość korzystania z pamięci: zapamiętywania i odpamiętywania. Rodzice dziecka w tym wieku często w naturalny sposób stymulują rozwój pamięci pytając dziecko o wydarzenia z przedszkola, ze spaceru, o to co robiło dzień wcześniej. Sami również przypominają mu różne wspólnie spędzone chwile i nierzadko rozmawiają z nim o planach na najbliższe godziny czy następny dzień.

Nastawienia społeczne

Rozwijająca się najintensywniej w wieku przedszkolnym pamięć umożliwia gromadzenie i dostęp do coraz większego zakresu informacji. Dzięki temu treści psychiczne przestają jedynie towarzyszyć różnym sytuacjom, w których dziecko bierze udział, jak to miało miejsce we wczesnym dzieciństwie, ale „żyją własnym życiem” także później. Dlatego właśnie dopiero w wieku przedszkolnym możemy po raz pierwszy mówić o istnieniu u dziecka prawdziwego „życia wewnętrznego”, choć słabo jeszcze ono samo zdaje sobie z niego sprawę. Istnienie owego „wewnętrznego świata” łatwo zauważyć obserwując zachowanie dziecka, ponieważ jest ono bardzo spontaniczne. Uważni opiekunowie łatwo rozpoznają nastroje i przeżycia przedszkolaka.

Możliwość zapamiętywania przeżyć towarzyszących różnym zdarzeniom, a szczególnie kontaktom z innymi ludźmi sprawia, że wiek przedszkolny to okres pierwszych sympatii i antypatii. Dziecko coraz lepiej pamięta, kto jest najlepszym towarzyszem zabaw oraz w czyim towarzystwie czuje się najlepiej. Nic więc dziwnego, że w wieku trzech i pół lat dla około 20% dzieci można wskazać osobę, którą wybierają one najczęściej do wspólnej zabawy. Wśród dzieci czteroletnich odsetek ten wzrasta już do 50% (por. Bee, 1998, s. 196). Dziecko w wieku przedszkolnym ma również ulubione osoby dorosłe. Obok rodziców, a szczególnie rodzica płci przeciwnej, dziecko obdarza sympatią niektórych członków rodziny lub innych dorosłych, z którymi się spotyka. Często wyraża swoje uczucia wobec nich przytulając się lub obdarzając pocałunkami. Zwykle też pragnie by osoba lubiana zajmowała się wyłącznie nim, czasami wręcz wymuszając skupienie na sobie jej uwagi.

Pierwsze próby zrozumienia świata

Gromadzenie doświadczeń dzięki pamięci, obok prób „zawładnięcia” innymi osobami umożliwia także podjęcie pierwszych prób zrozumienia różnych zjawisk. Ze względu na to, że pamięć przechowuje wyłącznie doświadczenia osoby, do której sama należy, ich pamięciowy obraz jest zwykle bardzo subiektywny. Natomiast dziecko w omawianym okresie nie jest jeszcze zdolne do wykonywania złożonych operacji myślowych, a jego rozumowanie polega przede wszystkim na przywoływaniu i porównywaniu obrazów pamięciowych. Dlatego próbując wytłumaczyć różne zjawiska po prostu przenosi na nie cechy, które posiadają jego własne działania. Dziecku w wieku przedszkolnym może się zatem wydawać, że wszystkie przedmioty są ożywione, a szczególnie te, które posiadają zdolność ruchu. Ponadto będzie najprawdopodobniej przekonane, iż na świecie nic nie pojawia się przypadkowo, ale zawsze powstało w jakimś celu. Może także sądzić, że niektóre niedostępne dzieciom przedmioty posiadają magiczną moc – źródło siły i przewagi osób dorosłych nad dziećmi. Tego typu własności dziecięcego rozumowania są przejawem braku umiejętności przyjmowania innego niż własny punktu widzenia i bywają nazywane egocentryzmem (Piaget, 1966, s. 30 i nast.).

Sumienie

O ile rodzice okazują dziecku wystarczającą cierpliwość w wyjaśnianiu istoty różnych ograniczeń zachowania i są wyrozumiali wobec niedoskonałości jego pamięci, z czasem dziecko w wieku przedszkolnym zaczyna samo przypominać sobie reguły zachowania w określonych sytuacjach. W ten sposób przestaje być zdane wyłącznie na opiekunów oraz ograniczenia fizyczne w kontrolowaniu własnych zachowań i korzysta z pierwszych form sumienia. Początkowo sumienie jest bezwzględne, domagając się np. kary za każde, najmniejsze nawet przewinienie, a jego siła wynika z dziecięcego lęku o utratę miłości rodziców (zob. Tab. 2). W kolejnych etapach rozwoju powstanie z niego dojrzałe sumienie powiązane z określonym systemem wartości uznawanym przez osobę.

 

Tab. 2. Rozwój moralny w wieku przedszkolnym

Aspekt rozwoju moralnego

Opis

punkt widzenia

dziecko spostrzega czyn, jako całkowicie dobry lub całkowicie zły i myśli, że wszyscy ujmują go tak samo; nie potrafi postawić siebie na miejscu innych

intencjonalność

dziecko ma skłonność do osądzania czynu ze względu na jego aktualne, materialne konsekwencje, a nie z uwzględnieniem towarzyszących mu motywów

reguły

dziecko jest posłuszne zasadom, ponieważ są one według niego nienaruszalne (święte) i niezmienne

szacunek dla autorytetu

jednostronny szacunek prowadzi do powstania poczucia zobowiązania nakazującego dostosowanie się do standardów dorosłego i posłuszeństwo jego regułom

kara

dziecko preferuje surowe i dające szansę zadośćuczynienia kary; uważa, że kara sama w sobie kwalifikuje czyn jako zły; czyn jest zły, jeżeli wywołuje karę

immanentna sprawiedliwość

dziecko myli prawo moralne z prawem fizycznym i wierzy, że każdy fizyczny wypadek lub nieszczęście, które przytrafia się po wykonaniu złego czynu, jest karą wymierzoną przez Boga lub jakąś inną nadprzyrodzoną siłę

Źródło: opracowanie własne na podstawie Lutomski, 1996, s. 70

Zabawa

Przedszkolak wydaje się zatem coraz bardziej „osaczony”. Możliwość realizacji wewnętrznych impulsów, bardziej trwałych w tym wieku dzięki pamięci, ograniczają bowiem już nie tylko fizyczne właściwości otoczenia i wymagania rodziców, ale także własne sumienie. Rozwój mowy otwiera jednak przed nim po raz pierwszy taki obszar aktywności, którego nikt poza dzieckiem nie jest w stanie kontrolować – wyobraźnię. Początkowo nawet samo dziecko wydaje się zagubione w tym „nowym świecie”, a uzyskanie możliwości swobodnego poruszania się w nim wymaga pewnego czasu. Stąd w wieku od 2 do 6 lat obserwuje się największe nasilenie dziecięcych lęków (zob. Hurlock, 1985, s. 381).

Przyjemność zabawy polegającej na tworzeniu sytuacji „na niby” wynika z tego, że dziecko samo określa jej warunki i zachowania w niej dopuszczalne. Wyobraźnia i związana z nią zabawa stają się dlatego swoistym azylem dla niczym nie skrępowanej aktywności dziecka. Nie jest to jednak najważniejszy powód, dla którego Wygotski (2002, s. 160) nazwał zabawę najważniejszą dla rozwoju dziecka formą działalności. Dużo bardziej istotne podczas zabawy jest to, że podstawą zachowania dziecka nie jest sytuacja rzeczywista lecz wyobrażona. Potrafi ono, używać różne przedmioty, udając, że są one czymś innym. Na przykład: drewniany kijek staje się w wyobraźni dziecka widelcem, a drewniany klocek – samochodem. W ten sposób dziecko robi kolejny krok na drodze rozwoju myślenia abstrakcyjnego. Ponadto podczas zabawy dziecko kontroluje swoje zachowanie w taki sposób, aby było ono zgodne z wyobrażoną sytuacją mimo, iż w rzeczywistości ciągle dużą trudność sprawia mu, na przykład, odłożenie słuchania ulubionej bajki na późniejszą porę. Opisane wyżej właściwości zabawy sprawiają, że uczestniczące w niej dziecko „jest jak gdyby o głowę wyższe od siebie samego” (Wygotski, 2002, s. 160), przejawia zachowania charakterystyczne dla poziomu rozwojowego wyższego niż ten, który ujawnia w codziennym funkcjonowaniu.

Inicjatywa

Wiek przedszkolny to czas kształtowania się zdolności dziecka do przejawiania inicjatywy. Jeśli wszelkie „burze” towarzyszące rozwojowi w tym okresie przebiegną pomyślnie, dziecko będzie potrafiło realizować swoje pragnienia w sposób społecznie aprobowany i zgodny z kulturowymi wzorcami zachowań. Chęć zaspokojenia własnych potrzeb nie będzie u niego związana z paraliżującym wszelkie działania lękiem, lecz zawsze uruchomi aktywność prowadzącą do określenia i konsekwentnej realizacji celów. Dziecko będzie zatem gotowe do wytrwałego zaangażowania się w „obronę własnych interesów” i stanowcze ich egzekwowanie.

Literatura

Bee, H. (1998). Lifespan development. New York: Harper College Publishers.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Hurlock, E. B. (1985). Rozwój dziecka. Tom I. Warszawa: PWN.

Lutomski, G. (1996). Stadia rozwoju moralnego wg Piageta. Nowości Psychologiczne, 1, 3, 70.

Papalia, D. E., Wendkos Olds, S. (1981). Human development. McGraw-Hill Book Company: New York.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.

Wygotski, L. S. (2002). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: L. S. Wygotski Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie (s. 141-163). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

 

Dr  Sławomir Jabłoński

 

Autor pracuje w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin