ocena opisowa didasko klasa I wg nowej podstawy.pdf

(192 KB) Pobierz
projekt oceny do klasy I 1_zmieniony
PROPOZYCJA OCENY OPISOWEJ
DLA KLASY I
Anetta Bartoszyńska
ElŜbieta Bujak
Małgorzata Molak – Babiarz
Katarzyna Wach
Anna Walewska
2010
1
419616722.004.png 419616722.005.png 419616722.006.png
Szanowni Państwo,
Mamy nadzieję, Ŝe materiały, które oddajemy w Państwa ręce ułatwią pracę podczas
dokonywania ocen opisowych uczniów w klasie pierwszej. Są to propozycje, z których
moŜecie Państwo skorzystać w całości lub posłuŜyć się ich częścią.
W najbliŜszej przyszłości materiały te zostaną uzupełnione o zapisy dotyczące klasy
II i III. Na podstawie kompletu materiałów zostanie stworzony kompleksowy program
komputerowy, pomocny do tworzenia oceny opisowej, zarówno semestralnej
jak i rocznej, umoŜliwiający drukowanie sformatowanej oceny dla rodziców, oraz oceny
opisowej na arkuszach ocen i na świadectwach.
PoniŜej przedstawiono w tabelach opisy załoŜonych osiągnięć ucznia po klasie I
w ramach poszczególnych edukacji, a pod tabelami zgromadzono gotowe
sformułowania, które będą przydatne przy tworzeniu oceny opisowej dla Państwa
uczniów.
Redakcja
2
Edukacja polonistyczna umiejętności, jakie uczeń powinien osiągnąć po ukończeniu
klasy pierwszej.
·
Umiejętności podstawowe
·
Umiejętności ponadpodstawowe
słuchanie
·
·
UwaŜnie słucha dzieci i dorosłych.
Słucha wypowiedzi dzieci i
dorosłych.
·
Rozumie wypowiedzi innych.
·
Słucha w skupieniu i ze
zrozumieniem czytanych tekstów
literackich.
·
Stara się zrozumieć wypowiedzi
innych.
Słucha w skupieniu czytanych
tekstów literackich.
mówienie
·
·
Wypowiada się poprawnie
gramatycznie.
·
Stosuje w mowie elementy techniki
języka mówionego(tempo, pauza,
intonacja).
Wypowiada się na temat własnych
przeŜyć, wydarzeń z Ŝycia,
ilustracji, czytanych i słuchanych
tekstów.
·
Biegle ze zrozumieniem czyta
symbole, tabelki, schematyczne
rysunki, wykresy realizowane z
realizowanych treści.
·
Uczestniczy w rozmowach na
tematy dotyczące zainteresowań,
doświadczeń i przeŜyć oraz
literatury.
·
Czyta płynnie krótkie teksty.
·
Samodzielnie czyta lektury
wskazane przez nauczyciela.
Rozmawia w kulturalny sposób i
stosuje zwroty grzecznościowe.
czytanie
·
·
Pisze kształtnie i starannie litery,
wyrazy, zdania, uwzględniając
właściwy kształt liter, poprawne
ich łączenie.
Czyta ze zrozumieniem symbole,
piktogramy, znaki informacyjne,
tabelki, schematyczne rysunki,
wykresy wynikające z
realizowanych treści.
·
Bezbłędnie i starannie przepisuje
litery, wyrazy, zdania zapisane za
pomocą liter pisanych i
drukowanych.
Zna wszystkie litery alfabetu.
·
Czyta i rozumie proste, krótkie
teksty.
·
Pisze z pamięci wyrazy i zdania
zgodnie z wymową.
W miarę moŜliwości czyta lektury
wskazane przez nauczyciela.
pisanie
·
·
Potrafi samodzielnie korzystać z
podręczników, zeszytów ćwiczeń,
zeszytów.
Pisze poprawnie litery, wyrazy,
zdania i stara się uwzględniać
właściwy kształt liter, poprawne
ich łączenie oraz równomierne
połoŜenie.
·
Aktywnie uczestniczy w zabawach
teatralnych.
·
Samodzielnie przygotowuje proste
rekwizyty i się nimi posługuje.
·
Przepisuje poprawnie litery,
wyrazy zdania zapisane za pomocą
liter pisanych i drukowanych.
3
·
·
·
·
419616722.007.png 419616722.001.png 419616722.002.png
·
Pisze z pamięci proste wyrazy i
krótkie zdania.
Korzysta z podręcznika, zeszytów
ćwiczeń, zeszytów pod kierunkiem
nauczyciela.
wypowiadanie się w małych formach
teatralnych
·
Bierze udział w zabawach
teatralnych.
·
Bierze udział w przygotowaniu
prostych rekwizytów.
·
Odtwarza z pamięci teksty dla
dzieci.
Edukacja polonistyczna
Uczeń :
·
Wypowiada się trafnie na róŜne tematy
·
Wypowiada się trafnie na temat własnych przeŜyć i na podstawie wysłuchanego
utworu literackiego
·
Wypowiada się pełnymi zdaniami
·
Buduje kilkuzdaniowe, poprawne wypowiedzi
·
Układa ciekawe i logiczne zdania
·
W wypowiedziach stosuje bogate słownictwo
·
Poprawnie buduje odpowiedzi na zadane pytania
·
Właściwie odpowiada na zadane pytania
·
Poprawnie formułuje pytania do przeczytanego lub wysłuchanego tekstu
·
Wypowiada się chętnie, ale krótko
·
Odpowiada na pytania zapytany lub zachęcony przez nauczyciela
·
Na postawione pytanie odpowiada jednym słowem
·
Mówi cicho i niechętnie
·
Rozpoznaje wszystkie litery alfabetu
·
Zna prawie wszystkie litery alfabetu
4
·
419616722.003.png
·
Rozpoznaje niektóre litery alfabetu
·
Czyta teksty płynnie, ze zrozumieniem, we właściwym tempie
·
Czyta całymi zdaniami z odpowiednią intonacją
·
Czyta wyrazami, nie stosuje pauz ani znaków przestankowych
·
Czyta wolno, sylabizując
·
Czytając wolno łączy głoski
·
Potrafi odczytać umowne znaki graficzne
·
Ma trudności z odczytaniem umownych znaków graficznych
·
Pisze płynnie, czytelnie i bardzo starannie
·
Dba o estetykę pisma
·
Starannie prowadzi zeszyty
·
Nie zawsze pamięta o staranności
·
Bezbłędnie przepisuje zdania
·
Przepisuje zdania z błędami
·
Bezbłędnie pisze zdania z pamięci
·
Popełnia nieliczne błędy pisząc z pamięci
·
Właściwie odtwarza kształt liter i poprawnie łączy je ze sobą
·
Utrzymuje właściwy kształt liter, ale są one zbyt szerokie
·
Nie zawsze poprawnie łączy litery
·
Pisze dość płynnie, ale nie zawsze pamięta o właściwym kształcie liter
·
Nie mieści liter w liniaturze
·
Prawidłowo łączy litery, ale są one niekształtne
·
Słucha uwaŜnie, rozumie wypowiedzi innych, polecenia i krótkie instrukcje
·
UwaŜnie słucha czytanych przez nauczyciela opowiadań
·
UwaŜnie słucha wypowiedzi innych
·
Nie zawsze uwaŜnie słucha wypowiedzi innych
·
Wie co to jest głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie
·
Potrafi wskazać literę, sylabę, wyraz i zdanie
·
Nie zawsze właściwie wskazuje literę, sylabę, wyraz i zdanie
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin