program nauczania ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym.doc

(48 KB) Pobierz
PROGRAM NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO UCZNIA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO

 

PROGRAM NAUCZANIA Indywidualnego  UCZNIA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO
W STOPNIU UMIARKOWANYM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. CELE EDUKACYJNE

Główne:

¬     Przygotowanie ucznia do życia, w którym będzie pełnić godne role zgodnie ze swoimi potrzebami, możliwościami, zainteresowaniami
i oczekiwaniami otoczenia społecznego, aby:

                     był przygotowany do pełnienia możliwie wielu realnych
dla siebie ról aktywnego członka swojej rodziny

                     był samodzielny w samoobsłudze

                     kompetentny w podstawowych pracach domowych

                     porozumiewał się z otoczeniem w najpełniejszy dla siebie sposób werbalny i pozawerbalny

                     uczestniczył w różnych formach życia społecznego, przestrzegając ogólnie przyjętych norm społecznych.

Cele szczegółowe:

¬     kształtowanie umiejętności samoobsługi, zdobycie nawyków
i umiejętności związanych z higieną i kulturą osobistą ,uniezależnienie od osób dorosłych

¬     przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, radzenie sobie w różnych sytuacjach

¬     kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, nawiązywania kontaktów społecznych

¬     wyposażenie ucznia w umiejętności pozwalające mu na samodzielne korzystanie z urządzeń mechanicznych i technicznych, praca
na komputerze

¬     kształtowanie umiejętności dokonywania prostych poznanie prostych pojęć matematycznych, operacji umysłowych

¬     doskonalenie umiejętności czytania i pisania

¬     poznanie środowiska społeczno - kulturowego i przyrodniczego

¬     kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem, nadawanie informacji, odbiór informacji, ćwiczenia doskonalące aparat mowy

¬     kształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego
i kultury życia codziennego

¬     kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć i emocji
za pomocą różnych środków wyrazu plastycznego, rozwijanie uzdolnień plastycznych

¬     rozwijanie sprawności manualnych, posługiwanie się prostymi narzędziami

¬     doskonalenie koordynacji słuchowo – wzrokowo- ruchowej

¬     rozwijanie aktywności muzyczno- ruchowej i uzdolnień muzycznych

¬     wdrażanie do dbałości o zdrowie

¬     przygotowanie ucznia do aktywnego spędzania czasu wolnego

¬     rozwijanie zainteresowań ucznia, cech charakteru, które zapewnią
mu różne formy aktywności po ukończeniu szkoły.

 

2. METODY

¬     m. ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej

¬     m. wpływu osobistego

¬     m. rozwijające aktywność własną

¬     m. dydaktyczne

¬     m. relaksacyjne

¬     m. komunikacji wspierającej i wspomagającej

¬     m. czynnościowe

¬     inne m. terapeutyczne


3. FORMY PRACY

¬     praca jednostkowa, indywidualna

 

4. FORMY POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNO- WYCHOWAWCZEGO

¬     usprawnianie

¬     korektura

¬     kompensacja

¬     indywidualizacja

¬     profilaktyka

¬     wspieranie i wspomaganie

 

II. TREŚCI EDUKACYJNE – ujęte zostały w 7 działów:

1.                   Uczeń jako jednostka

2.                   Środowisko ucznia

3.                   Moje sprawności i umiejętności

4.                   Zajęcia wspomagające rozwój

5.                   Piękno kraju ojczystego

6.                   Aktualne wydarzenia

7.                   Lektury



„UCZEŃ JAKO JEDNOSTKA”

 

¬              Treści te dotyczą rozwijania własnej świadomości, nauczenia się niezależności od osób drugich w prostych zadaniach życia codziennego i zaspakajania własnych potrzeb.

¬                 Sygnalizowanie swoich potrzeb( głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych).

¬                 Samodzielne poruszanie się.

¬                 Jedzenie.

¬                 Higiena osobista.

¬                 Zachowanie w sytuacjach niebezpiecznych

 

„ŚRODOWISKO UCZNIA”

 

              Treści mają przygotować ucznia do pełnienia różnych ról społecznych, kształcić zdolność nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, umiejętność współżycia i współdziałania w zespole, rozbudzać poczucie własnej wartości
i przydatności dla środowiska.

¬                 Uczeń jako jednostka.

¬                 Uczeń jako członek rodziny.

¬                 Uczeń jako członek placówki edukacyjnej

·         moja szkoła

·         koledzy i koleżanki

¬                 Uczeń jako członek społeczności lokalnej

¬                 Uczeń jako członek społeczeństwa

·         dane personalne

·         przynależność narodowa

¬                 Uczeń i środowisko przyrodnicze

¬                 Dbałość o zdrowie

·         budowa człowieka

·         racjonalne odżywianie

·         rekreacja

·         korzystanie z usług medycznych

·         zachowanie w sytuacjach zagrażających zdrowiu

¬                 Uczeń jako konsument

¬                 Uczeń w świecie kultury

·         jako odbiorca kultury

·         jako twórca kultury

·         organizacja czasu wolnego

¬                 Uczeń w świecie techniki

 

„MOJE SPRAWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI”
 


Treści te umożliwiają i ułatwiają realizację treści z innych działów.

Komunikowanie się

¬     nadawanie informacji

¬     odbiór informacji

¬     czytanie i pisanie

Umiejętności praktyczne

¬     elementarne pojęcia matematyczne

¬     umiejętności plastyczne

¬     umiejętności techniczne

¬     umiejętności muzyczno-ruchowe

¬     elementy geografii ogólnej

 

„ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ”



Treści te stanowią integralną część edukacji dzieci upośledzonych umysłowo. Są to zajęcia wspomagające rozwój dziecka:

¬     rozwijanie i doskonalenie zmysłów

¬     rozwijanie autoorientacji i orientacji przestrzennej

¬     ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

¬     rozwijanie sprawności manualnej

¬     ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej

¬     wydłużanie czasu koncentracji

¬     korygowanie niepożądanych społecznie zachowań

¬     rozwijanie i doskonalenie mowy

¬     kształtowanie i rozwijanie różnych procesów poznawczych

¬     wspieranie spontaniczności

¬     kształtowanie pozytywnej samooceny

¬     praca z rodziną i środowiskiem lokalnym.

 

„PIĘKNO KRAJU OJCZYSTEGO”

 

              Treści te zapoznają ucznia z podstawowymi wiadomościami z zakresu wiedzy:

¬     przyrodniczej

¬     historycznej

¬     geograficznej.

Ukazują piękno ojczystego krajobrazu.

Rozbudzają uczucia patriotyczne.

 

„AKTUALNE WYDARZENIA”

 

¬     Czynne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym.

¬     Udział w uroczystościach szkolnych, lokalnych.

 

„LEKTURY”

¬     Legendy związane z powstaniem państwa Polskiego;

¬     Wybór baśni – H.Ch. Andersena, Grimm, Ch. Perraulta ;

¬     J. Korczakowska Spotkanie nad morzem;

¬     teksty piosenek

·         Wybór wierszy- J. Tuwima, J. Brzechwy i innych.



III. TYGODNIOWE TEMATY OŚRODKÓW PRACY
 

Wrzesień
I. WAKACYJNE WSPOMNIENIA, WITAJ SZKOŁO

¬                 Spotkanie z uczniem i opiekunami

¬...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin