HISTORIA SZTUKI
Szczegółowy opis wymagań egzaminacyjnych w zakresie treści
Programowych
1. Wstęp do historii sztuki:
· historyczne definiowanie pojęć: sztuka i piękno, akademie sztuk pięknych;
· muzea i waŜniejsze kolekcje sztuki na świecie i w Polsce;
· dziedziny sztuki;
· forma dzieła sztuki i jej elementy;
· funkcja, temat, treść;
· podstawowe pojęcia i terminy z zakresu historii sztuki;
· techniki malarskie i graficzne;
· chronologia; charakterystyka epok, stylów i kierunków.
2. Sztuka ery prehistorycznej:
· chronologia i geografia sztuki prehistorycznej; charakterystyka paleolitu, mezolitu
oraz neolitu;
· malarstwo (przemiany od Lascaux do neolitycznych malowideł naskalnych),
rzeźba, ceramika oraz początki architektury;
· hipotezy i próby interpretacji sztuki prehistorycznej.
3. Sztuka staroŜytnej Mezopotamii:
· geografia i uwarunkowania naturalne kształtujące charakter sztuki
mezopotamskiej;
· kultura i religia oraz jej wpływ na sztukę;
· sztuka sumero-akadyjska; sztuka babilońska i sumeryjska.
4. Sztuka staroŜytnego Egiptu:
· geografia, uwarunkowania naturalne, chronologia sztuki egipskiej;
· odkrycia archeologiczne;
· kultura i religia, struktura społeczna i ich wpływ na sztukę;
· rozwój architektury sepulkralnej i sakralnej;
· pojęcie kanonu w malarstwie, rzeźbie i architekturze.
5. Sztuka świata egejskiego epoki brązu:
· sztuka Cyklad ( idole); sztuka Krety (pałac w Knossos - kult byka, freski, rzeźba
ceramiczna); sztuka Myken (groby i twierdza - cytadela mykeńska);
· odkrycia archeologiczne ( Troja) i rola H. Schliemanna.
6. Sztuka staroŜytnej Grecji:
· chronologia i geografia świata greckiego;
· religia, filozofia i kultura staroŜytnej Grecji;
· estetyka - ewolucja pojęć w róŜnych okresach (sztuka, piękno, klasyczność,
naśladownictwo natury, pitagoreizm);
· zabudowa Akropolu, związki z przyrodą i naturalnym ukształtowaniem terenu,
Partenon - arcydzieło okresu klasycznego;
· rzeźba, jej przemiany od okresu archaicznego do hellenistycznego, zasady
kompozycji klasycznej, malarstwo - style malarstwa wazowego, malarstwo okresu
klasycznego i hellenistycznego.
7. Sztuka etruska:
· chronologia i geografia rozwoju sztuki etruskiej;
· religia Etrusków;
· architektura: rekonstrukcja świątyń i groby tumulusowe, dekoracja malarska;
· rzeźba sepulkralna;
· odlewy z brązu;
· rzemiosło artystyczne.
8. Sztuka staroŜytnego Rzymu:
· chronologia i geografia sztuki rzymskiej;
· architektura i urbanistyka; tradycje greckie i etruskie; koncepcje, materiały,
nowe konstrukcje; Panteon i jego rola; architektura uŜyteczności publicznej i jej
rola cywilizacyjna;
· rzeźba rzymska - portret, relief historyczny, rzeźba pomnikowa;
· malarstwo (freski pompejańskie, enkaustyka, mozaika).
9. Sztuka wczesnochrześcijańska:
· chronologia i geografia sztuki wczesnochrześcijańskiej;
· specyfika religii chrześcijańskiej, zmieniający się stosunek do sztuki i rola
dziedzictwa antycznego; symboliczne treści;
· architektura wczesnochrześcijańska: pierwsze kościoły i groby;
· malarstwo katakumbowe;
· rzeźba (Dobry Pasterz).
10. Sztuka bizantyńska:
· chronologia i geografia sztuki bizantyńskiej;
· cezaropapizm i hierarchia społeczna;
· sztuka jako synteza wpływów Wschodu i Zachodu;
· architektura sakralna - Hagia Sophia, San Vitale;
· malarstwo (mozaika, ikona);
· wpływ sztuki bizantyńskiej na sztukę Europy średniowiecznej (Europa
prawosławna, Włochy, wpływy w Polsce; inspiracje współczesne - Jerzy
Nowosielski).
11. Sztuka islamu:
· zasięg terytorialny i czasowy;
· religia Mahometa i jej wpływ na abstrakcyjno-symboliczny charakter sztuki;
· architektura (ze szczególnym uwzględnieniem wpływów na Europę - Półwysep
Iberyjski);
· ornament i kaligrafia.
12. Sztuka wczesnego średniowiecza:
· źródła sztuki wczesnego średniowiecza;
· okres Wędrówki Ludów i tworzenie się poantycznej cywilizacji europejskiej;
· chrystianizacja Europy;
· miniatura iroszkocka (linearny ornament plecionkowy i zoomorficzny).
13. Sztuka przedromańska:
· zasięg terytorialny i czasowy sztuki przedromańskiej;
· renesans karoliński; uŜycie form antycznych w słuŜbie propagandy państwowej;
· sztuka ottońska (zwięźle).
14. Sztuka romańska w Europie:
· chronologia i geografia pierwszego stylu w sztuce europejskiej;
· monastycyzm i ruch pielgrzymkowy (kult relikwii), kulturotwórcza rola zakonów,
spór Sugeriusz - św. Bernard z Clairvaux;
· uniwersalizm i regionalizm w kulturze i sztuce;
· architektura: struktura i konstrukcje budowli; symbolika części kościoła;
najwaŜniejsze odmiany regionalne;
· rzeźba: treść, forma (prawo ram), funkcja (biblia pauperum);
· malarstwo freskowe;
· rzemiosło artystyczne (złotnictwo, emalie, tkanina z Bayeux).
15. Sztuka przedromańska i romańska w Polsce:
· periodyzacja, tło historyczno - społeczne, religijne, kulturowe;
· architektura;
· rzeźba: portale, kolumny w Strzelnie, Drzwi Gnieźnieńskie i legenda św.
Wojciecha, płyta z Wiślicy;
16. Sztuka gotycka w Europie:
· chronologia i geografia stylu;
· uwarunkowania historyczne, społeczne i ideowe gotyku;
· narodziny stylu: Saint Denis; rola opata Sugera;
· architektura: konstrukcja, materiał, struktura i symbolika idealnej katedry
(zwłaszcza symbolika światła);
· narodowe odmiany sakralnej architektury gotyckiej w Europie;
· miasto i zamek w okresie gotyku, powstawanie uniwersytetów, zakony Ŝebracze;
· rzeźba: treść, funkcja, przemiany formy, materiał (rzeźba kamienna katedr,
rzeźba ołtarzowa; Piękne Madonny, piety, krucyfiksy; draperie: styl miękki i
łamany);
· malarstwo europejskie na północ od Alp od połowy XIII do XV wieku (witraŜ,
miniatorstwo, malarstwo tablicowe);
· styl międzynarodowy i realizm późnogotycki.
17. Sztuka gotycka w Polsce:
· periodyzacja, tło historyczno-społeczne;
· lokalne odmiany architektury sakralnej;
· miasta i zamki; mecenat Kazimierza Wielkiego;
· rzeźba ze szczególnym uwzględnieniem Madonny z KruŜlowej, twórczości Wita
Stwosza oraz nagrobków królewskich na Wawelu;
· malarstwo tablicowe;
18. Między gotykiem a renesansem - malarstwo XIII, XIV i XV wieku:
· Włochy: szkoła sieneńska, szkoła florencka i Giotta,
· Niderlandy: Jan van Eyck, Bosch, Bruegel, van der Weyden, Memling.
19. Renesans w Europie:
· znaczenie terminu „renesans", inspiracje antyczne, odkrywanie natury i
poznawanie człowieka, poszukiwanie piękna;
· chronologia i geografia sztuki; Italia jako ojczyzna renesansu, rozwój
nowoŜytnych miast, rozwój nowoŜytnej nauki (filozofia, uniwersytety, środki
komunikacji wizualnej: druk, grafika)
· nowa sytuacja religii i kościoła (reformacja i początki kontrreformacji);
· mecenat artystyczny.
20. Renesans we Włoszech:
· trzy główne ośrodki sztuki renesansowej (Florencja, Rzym, Wenecja);
· wczesny renesans - wiek XV: architektura (Bruneleschi, Alberti), rzeźba
(Donatello), malarstwo (Masaccio, Mantegna, della Francesca, Boticelli);
· renesans dojrzały - wiek XVI; wielkie indywidualności: architektura (Bramante,
Palladio) oraz Leonardo (malarstwo, rysunek, teoria), Rafael, Michał Anioł;
· szkoła wenecka - Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Veronese - wielcy koloryści
weneccy i ich rola dla późniejszego malarstwa europejskiego;
· nurt manieryzmu w sztuce włoskiej.
21. Renesans w Niemczech:
· przełomowa rola Dürera (teoria i praktyka artystyczna);
· malarstwo i grafika: Granach, Holbein; indywidualność Grünewalda: Ołtarz z
Isenheim.
22. Renesans we Francji:
· architektura rezydencjonalna;
· szkoła z Fontainebleau.
23. Renesans w Polsce:
· chronologia i główne ośrodki kulturalne;
· mecenat artystyczny, wpływy włoskie, niderlandzkie, elementy rodzime;
synkretyzm stylowy;
· Kaplica Zygmuntowska na Wawelu - dzieło oryginalne i jednolite stylowo,
program dekoracji; jej rola jako pierwowzoru kaplic grobowych (architektura i
rzeźba);
· Zamek na Wawelu i rezydencje magnackie;
· miasto renesansowe; Zamość;
· malarstwo - miniatorstwo, fresk ( S. Samostrzelnik), portret; wpływy i tradycja;
· tendencje manierystyczne - wpływy włoskie i niderlandzkie.
24. Barok w Europie:
· chronologia i zasięg terytorialny;
· narodziny baroku: kontrreformacja;
· uwarunkowania społeczno-polityczne, religijne, filozoficzne;
· tendencje w architekturze: nurt jezuicki; Bernini; Borromini; palladianizm;
załoŜenia pałacowo-ogrodowe (Wersal);
· rzeźba barokowa - Bernini;
· tendencje w malarstwie: freskowe malarstwo iluzjonistyczne, nurt ekstatycznomistyczny,
tenebryzm, luminizm, realizm i mistycyzm; Caravaggio i
caravaggionizm; Rubens i nurt kolorystyczny; klasycyzm barokowy i pejzaŜ
komponowany - Poussin; osiągnięcia szkół narodowych (Flandria, Holandia,
Hiszpania, Francja);wielkie indywidualności (Rubens, Rembrandt, Vermeer,
Velasquez). Nowe autonomiczne tematy: martwa natura i pejzaŜ, scena
rodzajowa.
25. Barok w Polsce:
· chronologia;
· tło społeczno-polityczne;
· mecenat królewski (Wazowie, Jan III Sobieski), kościelny oraz magnacki;
· architektura sakralna i rezydencjonalna;
· rozwój rzeźby architektonicznej i nagrobnej;
· malarstwo; portrety trumienne;
· specyfika kultury sarmackiej.
26. Sztuka rokoka:
...
Aisha7