TYDZIEŃ I – Obserwujemy, co robią zimą zwierzęta
Treści programowe:
Zima
– Dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach;
• nazywanie ptaków odwiedzających karmnik,
• zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami,
• rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu. (Nasze przedszkole. Program wychowania przedszkolnego).
Zestaw zabaw ruchowych – nr X. (5,6)
Zabawa bieżna Zaprzęgi. (5,6)
Zabawa muzyczno-ruchowa Zwierzęta zmieniają futerka. (5,6)
Zabawy orientacyjno-porządkowe: Ptaszki do karmnika, Wróbel, karmnik i zima(5,6)
Dzień
Przebieg - cel ogólny
Cele operacyjne
Dziecko:
Obszar
z podstawy programowej
Uwagi
1
Witamy w karmniku.
- Zabawy w dowolnie wybranych kącikach wg zainteresowań dzieci
- Wykonanie pracy plastycznej Ptaki w karmniku - Rozwijanie sprawności manualnej
- Zabawy ruchowe na śniegu
- Gorące czy zimne? – określanie, jakie jest ognisko, a jakie lody
− tnie papier na części; maluje za pomocą szablonu
Potrafi określić ,które przedmioty są zimne a które gorące. Wie, co należy robić, a czego nie, aby zachować bezpieczeństwo
1, 2, 3, 4, 9, 10
2
Zwierzęta zmieniają futerka.
- Słuchanie opowiadania H. Łochockiej Kto szedł do babulki po nowe odzienie - Rozwijanie mowy
- rozmowy- w trakcie oglądania albumu Ptaki - na temat znajomości ptaków, które można spotkać zimą w naszym kraju
− wymienia nazwy zwierząt występujących w opowiadaniu i wskazuje je na ilustracji
Umie rozpoznać niektóre gatunki ptaków, po charakterystycznym upierzeniu
1, 2, 3, 4, 12,
3
Goście w karmniku.
Słuchanie opowiadania S. Szuchowej Spiżarnia dla ptaków -
poznanie nazw wybranych ptaków zimujących u nas
- określanie, dlaczego jeden wróbel jest smutny, a drugi wesoły. Rysowanie tego, co sprawi, że smutnemu wróblowi też będzie wesoło. Odgrywanie scenki pantomimicznej z wykorzystaniem sylwet
rozpoznaje i nazywa: wróbla, sikorkę, gila
potrafi powiedzieć, co sprawi , że wróbel smutny poweseleje. Wie, jak odegrać scenkę , wcielając się w rolę głodnych ptaszków
1, 2, 3, 4, 7, 10, 12,
4
Przyjaciel wróbelka.
- Słuchanie opowiadania na podstawie utworu M. Plackowskiego Lekcja przyjaźni - Zapoznaniez wartościami uniwersalnymi eliminującymi egoizm
- Zabawa muzyczna Orkiestra dla wróbelków- tworzenie akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych do znanych piosenek o tematyce zimowej. Przeliczanie ptaków na obrazku.
− wie, że należy pomagać innym
Potrafi grać na instrumentach perkusyjnych, umie przeliczać liczebnikami głównymi
1, 2, 3, 4, 8, 13, 15
5
Gawron.
- Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej Gawronek poznaje zimę - Uświadamianie konieczności dokarmiania ptaków zimą. Obserwacja padającego śniegu.
- Rozluźnianie poszczególnych mięśni w pozycji siedzącej – odprężenie całkowite i częściowe – podczas zabaw wg D. Berthet
− rozumie potrzebę dokarmiania ptaków zimą.
- Potrafi napinać i rozluźniać mięśnie rąk podczas ćwiczeń
1, 2, 3, 4, 11, 12, 14
TYDZIEŃ II – Zimo, pobaw się z nami.
Nasza sprawność ruchowa
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie).
Nasze bezpieczeństwo na co dzień
– Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów:
• bawienia się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie. (Nasze przedszkole. Program wychowania
przedszkolnego).
Zabawa orientacyjno-porządkowa Pieski i zające. (5,6)
Zabawa bieżna Przynieś piłkę. (5,6)
W zimowych rytmach.
- Wielozmysłowe poznawanie pór roku - Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla zimy
- praca plastyczna – Zimowy obrazek – wykorzystanie pasteli, mazaków, papieru kolorowego,, bibuły, plasteliny
− kojarzy zimę z bielą, śniegiem i lodem, z zapachem świeżej mięty
- wie, jak bezpiecznie bawić się na śniegu
Potrafi wykonać pracę plastyczną z dostępnych materiałów.
1, 2, 3, 4,6, 9,
. Bezpieczne zabawy zimowe.
- Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej Zabawy na śniegu - Kształtowanie nawyków bezpiecznej zabawy na śniegu
- Układanie gry matematycznej Po śladach – zwrócenie uwagi na przestrzeganie ustalonych reguł
Magadan