Inwentaryzacja.doc

(37 KB) Pobierz
24) Inwentaryzacja, jej rodzaje i metody

24) Inwentaryzacja, jej rodzaje i metody

Inwentaryzacja składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia sporządzona na określony dzień pozwala ustalić różnice wynikające z porównania rzeczywistego stanu środków ze stanem wynikającym z ewidencji księgowej i rozliczyć materialnie odpowiedzialne za poszczególne składniki majątku.

Inwentaryzacja jest to ogół czynności który polega na:

-ustaleniu rzeczywistego stanu aktywów i pasywów

-ustaleniu różnic powstałych pomiędzy stanem rzeczywistym a stanem ewidencyjnym

- wskazania sposobu rozliczania powstałych różnic inwentaryzacyjnych.

 

Istnieją trzy sposoby przeprowadzania inwentaryzacji:

1. spis z natury - Przeprowadzany jest przez specjalnie do tego celu powołaną komisję która dokonuje inwentaryzacji wykorzystując arkusz spisu z natury. Liczba poszczególnych składników rzeczowych ustalana jest przez przeliczanie, mierzenie, ważenie. Na podstawie spisu z natury ustala się stan faktyczny następujących składników majątkowych:

- aktywów pieniężnych

- papierów wartościowych

- rzeczowych składników aktywów obrotowych

- środków trwałych(wyłączenie- gruntów i  środków trudno dostępnych oglądowi, maszyn  i urządzeń objętych inwestycją rozpoczętą)

- elementów majątku, będących własnością innych jednostek ( nie dotyczy jednostek świadczących usługi transportowe, pocztowe, spedycyjne i składowania)

W arkuszach spisu z natury powinny znaleźć się nst dane:

- nazwa i adres inwentaryzowanego podmiotu

- nazwa komórki organizacyjnej w której przeprowadza się spis z natury

- dane personalne osoby materialnie odpowiedzialnej

- data spisu z natury

- numer kolejny arkusza

- określenie inwentaryzowanego składnika majątkowego

- jednostka miary

- ilość

- cena jednostkowa

- wartość danego składnika

- klauzula- „spis z natury zakończono na pozycji”

2. Potwierdzenie stanu- to metoda dokonywania inwentaryzacji przez uzyskanie od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanych w księgach rachunkowych składników własnego majątku będących do dyspozycji kontrahentów. W ten sposób inwentaryzuje się:

- aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki

- stan zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek

- stan należności i zobowiązań wynikających z rozrachunków z kontrahentami

- powierzone innym podmiotom własne składniki majątkowe

3. Weryfikacja- inwentaryzacja przeprowadzona tą metodą składa się z dwóch elementów wzajemnie się uzupełniających i występujących łącznie:

-porównanie danych wynikających z ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami

- sprawdzenie realnej wartości tych składników

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ostatni dzień roku obrotowego

-środki pieniężne w kasie i banku

- produkty w toku

- materiały wydane do produkcji, ale nieprzetworzone

Ostatni kwartał roku obrotowego

- materiały, półfabrykaty, wyroby gotowe

-salda rozrachunków

Nie rzadziej niż na 2 lata

- materiały

- półfabrykaty

-wyroby gotowe

-towary pod warunkiem ze wymienione składniki objęte sa ewidencją ilościową

Nie rzadziej niż na 4 lata

- środki trwałe strzeżone

 

 

 

Można wyróżnić 4 rodzaje inwentaryzacji:

- ciągła

-okresowa

-zdawczo-odbiorcza- przeprowadzana w sytuacji zmiany osoby materialnie odpowiedzialnej

-nadzwyczajna-przeprowadzana w sytuacjach wyjątkowych np.: kradzieży, pożaru, powodzi

Zgłoś jeśli naruszono regulamin