Andrzejki.doc

(52 KB) Pobierz

                                                                                                                                           Opracowała:Marzanna Mazurek

                           Tygodniowe opracowanie książki

                                 M.Mazurek – „Andrzejki

 

Cel ogólny: poznanie zwyczajów i obrzędów ludowych : andrzejki oraz wróżb

                    związanych z nimi.

                   

Temat tygodnia: Wróżby, czary

 

Litera tygodnia – „W , w”.

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Co to jest „wieczór andrzejkowy”?

2. Jakie znamy wróżby ( z kart, z ręki, horoskop, nasze znaki zodiaku…)?

3. Po co sobie wróżymy?

4. Jakie znamy wróżby andrzejkowe?

5. Jak sobie wróżymy?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie pogody jesienią, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami.

    Charakterystyczne cechy pory roku: szarugi jesiennej.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi wymienić charakterystyczne zjawiska

                                 pogodowe dla jesieni , potrafi wymienić charakterystyczne

                                 cechy szarugi jesiennej.

2. Poznawanie właściwości świecy – topnienia i krzepnięcia jej w wodzie.

   Cel operacyjny: - dziecko zna właściwości świecy.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Rozumienie swojego prawa do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.

   Cel operacyjny: - dziecko wie, że może w trudnej sytuacji liczyć na pomoc dorosłych

 

 

 

Działalność matematyczna:

1. Sprawne posługiwanie się nazwami: koło, kwadrat, trójkąt, kula, sześcian.

   Cel operacyjny: - dziecko zna figury geometryczne, ich nazwy i wygląd.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Interpretowanie treści przekazywanych przez znaki słuchowe.

    Rozpoznawanie i respektowanie sygnałów dźwiękowych oznaczających określone

   czynności i zachowania, które zostały uwzględnione we wcześniejszych umowach.

   Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że odgłos bębenka oznacza, że przygotowujemy

                                 się do zajęć i zbieramy wokół siebie zabawki.

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – nabywanie przekonania, że dziecko umie się

   wypowiadać, że jest słuchane i akceptowane przez inne dzieci w grupie.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:

   *  Co to jest „wieczór andrzejkowy”?

   *  Jakie zna wróżby ( z kart, z ręki, horoskop, nasze znaki zodiaku…)?

   *  Po co sobie wróżymy?

   *  Jakie zna wróżby andrzejkowe?

   *  Jak sobie wróżymy?

2.Urodziny litery „W, w

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „W, w”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: andrzejki

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: wróżby, świeca…

     samodzielnie lub z pomocą nauczycielki. 

 

3.Pisanie litery „W, w”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „W, w”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „W , w” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

4. Odgadywanie zagadek ruchowych – rysowanie ręką, dłonią i palcem  w powietrzu.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi odgadnąć zagadkę ruchową.

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki

   i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie

   lub ze wsparciem nauczycielki książki „Andrzejki” i karty  poetyckiej

   oraz  książki ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Andrzejki

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   wróżby, andrzejki...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: świeca

3. Prowadzenie dokładnych obserwacji otoczenia, kierowanie uwagi na szczegóły

    różniące postacie, zjawiska. Globalne czytanie wyrazów. Zauważanie różnic

    w  formach graficznych całych wyrazów.

   Cel operacyjny: - dziecko zauważa różnice i podobieństwa w wyrazach.

4. Utrzymywanie bliskiego i stałego kontaktu z książką ze Słonecznej Biblioteki.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”

    - przestrzeganie zasad prawidłowego oddychania w pomieszczeniach, na powietrzu.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę prawidłowego oddychania.

2. Rozumienie szkodliwości hałasu dla naszego słuchu i zdrowia.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Pan listopad

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.

 

 

 

2. Śpiewanie piosenek indywidualnie, w małych zespołach.

    Przygotowanie się do konkursu piosenki przedszkolnej „Przedszkolak 2003”

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi śpiewać piosenki przedszkolne indywidualnie

                                  i w małych zespołach.

3. Nabieranie większej sprawności i swobody w poruszaniu się przy muzyce.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi poruszać się zgrabnie przy muzyce na Balu w ulu.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Świecowa praca” – aktywność twórcza z wykorzystaniem topniejącej świecy

                                     na temat Andrzejek

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.

2. Ozdabianie sali i innych pomieszczeń przedszkola na Bal w ulu”

3. Wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody – szum wiatru, odgłosy deszczu (ulewa,

    monotonne, spokojne stukanie kropel deszczu o okna, parapety)

4. Aktywne uczestnictwo w poznawaniu tradycji i zwyczajów związanych

    z andrzejkami (wróżby andrzejkowe…)

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje miejscowy folklor.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Taniec przy muzyce” – improwizacja,

                                „Tańczymy – nie tańczymy” – orientacyjno - porządkowa.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

    III      Odnajdywanie  swojego  miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Aktywność dramatyczna:

1. Występy w teatrzyku – pantomima. Temat dowolny.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi przedstawić czynność za pomocą ruchów ciała..

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

 

1. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata – prezentowanie utworów literatury

    pięknej. Wiersze J. Brzechwy.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.

 

Zabawy:

  1.Zabawa KLANZA:

    „Gra z pudełkami” – dzieci to pudełka, które otwierają się i wychodzi z nich:

                                       kotek, piesek, ryba, motyl...

  2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

    -  „Namaluj literkę „W,w”    P: kasza manna, tacki.

  3. Zabawa badawcza:

    -  Zabawy ze świecą  - badanie właściwości świecy - topnienie i krzepnięcie.

    - „Dmuchanie na płomień świecy” – praca indywidualna.

  4.Zabawy konstrukcyjne:

    - „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

  Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

  5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

  6. Zabawa dydaktyczna:

    -   „Co schowała Kamila?” – dzieci odgadują jakie przedmioty

                                                      do wróżb chowa Kamila.

  7.Zabawy logopedyczne:

    -  ćwiczenia oddechowe.

  8. Zabawa umuzykalniająca:

    -  „Smażenie naleśników” - dzieci leżą na wznak-na linii koła.

                                  Na akcent-(odwracanie "naleśnika" na patelni) zmiana pozycji:

                                  leżenie przodem z podpartą brodą, na boku i na plecach.

  9.  Zabawa terapeutyczna:

    -  „Ja kolor – ty wyraz”  P: piłka

                      Nauczycielka rzuca piłkę do dzieci i wymawia kolor , a dziecko,

                      które otrzyma piłkę ma wymienić słowo związane z tym kolorem,

                      np.: zielona – kanapa, biała –gęś ... itd.

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka, tekst piosenki.

 

 

 

 

Literatura:

  1.M. Mazurek – „Andrzejki

  2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

  3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

  4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

  5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”)

  7. M.Marciniak-„Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA”

  8. A.Adamiec-„Zabawy badawcze" W:"Wychowanie w przedszkolu” 6/1993

  9. Polscy autorzy – „Dla 6 – latków . Wiersze i opowiadania”

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin