Kaminski.pdf

(63 KB) Pobierz
Kamiński.doc
POLICJA ADMINISTRACYJNA W SENSIE
PRZEDMIOTOWYM I PODMIOTOWYM A PROBLEM
OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI
Marcin KAMIŃSKI
Przedmiotem niniejszego artykułu jest zagadnienie zależności
między podmiotowym i przedmiotowym zakresem pojęcia policji
administracyjnej a problemem zapewnienia obywatelom
bezpieczeństwa. Szczegółowej analizie poddano rolę i znaczenie
Policji jako wyspecjalizowanej służby państwowej powołanej do
ochrony życia, zdrowia oraz mienia obywateli. Zestawiając zadania
oraz kompetencje funkcjonariuszy Policji z zakresem działania
innych służb, inspekcji i straży, sformułowano wnioski co do
sposobów usuwania kolizji kompetencyjnych w razie zagrożenia
bezpieczeństwa jednostek.
W teorii prawa administracyjnego dokonuje się podziału sfer działania administracji
publicznej z punktu widzenia specyfiki form, zakresu i treści reglamentacji życia
społecznego 1 . Zazwyczaj wyróżnia się sferę działalności reglamentacyjnej
administracji, sferę administracji świadczącej oraz tzw. policję administracyjną. Ta
ostatnia sfera obejmuje wszelkie działania administracji polegające na ochronie
bezpieczeństwa, porządku i spokoju publicznego, w szczególności w zakresie ochrony
życia, zdrowia i mienia podmiotów prywatnych. Przedmiot administracyjnoprawnej
ochrony w ramach tej sfery jest dwoisty w tym sensie, że zdania administracji
nastawione są na ochronę zarówno dóbr indywidualnych (życia, zdrowia, mienia
poszczególnych obywateli), jak pewnych stanów realizujących szeroko pojęty interes
publiczny (bezpieczeństwa, porządku i spokoju publicznego). W literaturze policja
administracyjna utożsamiana jest z całością reglamentacyjnej funkcji administracji albo
traktowana jest jako jej wyróżniona część, albo też przyjmuje się, iż jest osobną funkcją
administracyjną państwa. Wydaje się, że najbardziej uprawione jest doktrynalne
1 Na temat pojęcia ingerencji administracji – por. J. Boć, Obywatel wobec ingerencji współczesnej
administracji, Acta Universitatis Wratislaviensis No 827, Prawo CXXXVIII, Wrocław 1985, s. 13 i n.
i pozytywnoprawne wyodrębnienie funkcji reglamentacyjnej i porządkowej (policyjnej)
administracji z uwagi na różny przedmiot i cele obydwu sfer inferencyjnej działalności
administracji 2 . Należy przyjąć, że podstawowymi celami działalności policyjnej
administracji są z jednej strony ochrona bezpieczeństwa, porządku i spokoju
publicznego, rozumianych jako istotne wartości społeczne, mające normatywne
zakotwiczenie na poziomie konstytucyjnym i ustawowym, z drugiej zaś strony ochrona
indywidualnych dóbr prawnych nieodłącznie związanych z każdym obywatelem (lub
innymi podmiotami prawa prywatnego), takich jak życie, zdrowie, mienie. Tak
pojmowana sfera zadań i kompetencji administracji publicznej nie wyczerpuje jednak
całości zakresu znaczeniowego pojęcia „policja administracyjna”. Może być natomiast
uznana jako jego aspekt (sens) przedmiotowy, czyli opisowa charakterystyka pewnej
sfery interwencyjnej działalności administracji. Oprócz jednak tego aspektu pojęcie to
posiada także swój wymiar podmiotowy. W sensie podmiotowym policja
administracyjna to ogół wyspecjalizowanych służb lub organów, których celem jest
realizacja określonych funkcji policyjnych w sensie administracyjnoprawnym. Funkcje
mają przede wszystkim charakter ochronny w stosunku do różnych dóbr prawnych,
niejednokrotnie jednak można przypisać im również walor kontrolny i nadzorczy 3 .
Na ogół tzw. policję administracyjną realizują służby, inspekcje i straże 4 . Nie
stanowią one jednolitej kategorii organizacyjnej i kompetencyjnej. W związku z tym
wyróżnia się policje o kompetencjach ogólnych i szczególnych
2 J. Boć, Sfery ingerencji administracji (w:) Prawo administracyjne, pod red. J. Bocia, Wrocław 2000, s. 336-
341.
3 Zob. W. Bednarek, J. Dobkowski, Z. Kopacz, Policja administracyjna w systemie administracji publicznej
(wybrane zagadnienia) (w:) Instytucje współczesnego prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa Prof.
zw. dra hab. Józefa Filipka, red. I. Skrzydło-Niżnik, Kraków 2001, s. 26.
4 Takie określenie normatywne występuje np. w art. 2 ustawy z dnia 5 VI 1998 roku o administracji rządowej
w województwie (t.j. Dz. U. z 2001, nr 80, poz. 872 ze zm.).
5 Por. Z. Leoński, Istota i rodzaje policji administracyjnej (zagadnienia wybrane) (w:) Administracja u progu
XXI wieku. Prace dedykowane prof. zw. dr. hab. Janowi Szreniawskiemu z okazji 45-lecia pracy naukowej,
Przemyśl 2000, s. 343 i n.
6 W. Bednarek, J. Dobkowski, Z. Kopacz, Policja administracyjna…, op. cit., s. 29.
7 Dz. U. z 2002 r., nr 7, poz. 58 ze zm.
8 Dz. U. z 2005 r., nr 234, poz. 1997 ze zm.
9 Dz. U. z 2005 r., nr 127, poz. 1066 ze zm.
10 Dz. U. z 1999 r., nr 66, poz. 750 ze zm.
5 . Policje
administracyjne działają zasadniczo w dwóch formach organizacyjnych 6 .
Po pierwsze można wyróżnić grupę wyspecjalizowanych służb państwowych, które
jako umundurowane i uzbrojone formacje realizują określone zadania administracji
publicznej. Do tej grupy służb należą przede wszystkim:
1) Policja (działająca na podstawie ustawy z 6 IV 1990 roku o Policji 7 , dalej jako
UoP);
2) Straż Graniczna (działająca na podstawie ustawy z 12 X 1990 roku o Straży
Granicznej 8 );
3) Państwowa Straż Łowiecka (działająca na podstawie ustawy z 13 X 1995 roku
– Prawo łowieckie 9 );
4) Państwowa Straż Rybacka (działająca na podstawie ustawy z 18 IV 1985 roku
o rybactwie śródlądowym 10 );
5) Straż Parku Narodowego (działająca na podstawie ustawy z 16 IV 2004 roku
o ochronie przyrody 11 );
6) Inspekcja Transportu Drogowego (działająca na podstawie ustawy z 6 IX 2001
roku o transporcie drogowym 12 ).
Po drugie można wydzielić całą grupę organów administracji publicznej, które
pełnią wyznaczone funkcje policyjne z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku
w wymiarze ogólnym i jednostkowym. Ta kategoria organizacyjna organów
administracyjnych obejmuje inspekcje, służby i straże nie będące korpusami
umundurowanymi i uzbrojonymi. Jako przykłady tego typu organów można wskazać:
1) Państwową Inspekcję Farmaceutyczną (ustawa z dnia 6 IX 2001 roku – Prawo
farmaceutyczne 13 );
2) Państwową Inspekcję Sanitarną (ustawa z dnia 14 III 1985 roku o Państwowej
Inspekcji Sanitarnej 14 );
3) Inspekcję Weterynaryjną (ustawa z dnia 29 I 2004 roku o Inspekcji
Weterynaryjnej 15 );
4) organy państwowej służby geologicznej (ustawa z dnia 4 II 1994 roku – Prawo
geologiczne i górnicze 16 );
5) Służba Geodezyjna i Kartograficzna (ustawa z 17 V 1989 roku – Prawo
geodezyjne i kartograficzne 17 ).
Ustawodawca rezerwuje dla pierwszej grupy podmiotów sprawujących policję
administracyjną prawo do korzystania ze szczególnych władczych form zapewniania
ładu i bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ochrony praw i wolności osobistych
podmiotów prywatnych. Oprócz decyzji administracyjnych, działań bezpośrednio
zobowiązujących i czynności faktycznych 18 , funkcjonariusze omawianych służb mają
prawo, w sytuacjach prawnie wyznaczonych i przy zachowaniu szeregu warunków, do
użycia różnych form przymusu bezpośredniego, nie wyłączając broni palnej.
Jeżeli chodzi o drugą grupę podmiotów, to można przyjąć, iż są one podmiotami
stosunków administracyjnoprawnych typu nadzorczego powstających na podstawie
norm prawa materialnego między organami administracji publicznej a podmiotami
prywatnymi 19 . W porównaniu ze służbami typu zmilitaryzowanego grupa ta dysponuje
mniej intensywnymi formami ingerencji prawnej w sferę praw i wolności
obywatelskich. W szczególności inspekcje, służby i straże tego rodzaju nie mają
zasadniczo kompetencji do bezpośredniego korzystania z form przymusu
bezpośredniego w ramach wykonywania zadań nadzorczych. Mogą natomiast stosować
tego rodzaju środki (poza najbardziej intensywnymi) dopiero na etapie postępowania
egzekucyjnego 20 .
11 Dz. U. z 2004 r., nr 92, poz. 880 ze zm.
12 Dz. U. z 2004 r., nr 204, poz. 2088 ze zm.
13 Dz. U. z 2004 r., nr 53, poz. 533 ze zm.
14 Dz. U. z 1998 r., nr 90. poz. 575 ze zm.
15 Dz. U. z 2004 r., nr 33. poz. 287 ze zm.
16 Dz. U. z 2005 r., nr 228. poz. 1947 ze zm.
17 Dz. U. z 2005 r., nr 240. poz. 2027 ze zm.
18 Zob. Z. Zaborowski, Prawne formy zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, Warszawa 1977,
s. 78 i n. (cyt. za W. Bednarek, J. Dobkowski, Z. Kopacz, op. cit., s. 29).
19 Zob. szersze omówienie: M. Szewczyk, Nadzór w materialnym prawie administracyjnym. Administracja
wobec wolności i innych praw podmiotowych jednostki, Poznań 1995, s. 26 i n., 56 i n., 81 i n.
20 W. Bednarek, J. Dobkowski, Z. Kopacz, Policja administracyjna…, op. cit., s. 30.
Należy podkreślić, że z punktu widzenia ochrony bezpieczeństwa publicznego oraz
bezpieczeństwa obywateli w wymiarze jednostkowym, najszerszy zakres zadań i
kompetencji został powiązany z pierwszą grupą policji administracyjnych. Nie ulega
przy tym wątpliwości, że zasadniczą służbą odpowiedzialną za zapewnienie
bezpieczeństwa ludzi oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego jest Policja.
Ustawa o Policji stanowi w art. 1 ust. 2 pkt.1, iż do podstawowych zadań Policji
ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami
naruszającymi te dobra. Funkcjonariusze Policji podejmują na podstawie ustawy
o Policji szereg działań o charakterze prewencyjnym, operacyjno-rozpoznawczym oraz
represyjnym. Nie podejmując rozważań na temat dochodzeniowo-śledczych oraz
procesowych uprawnień Policji, należy zwrócić uwagę na jej kompetencje
administracyjno-porządkowe, gdyż w tym właśnie zakresie funkcjonariusze Policji jako
przedstawiciele administracji reglamentacyjno-porządkowej (policji administracyjnej)
podejmują czynności mające na celu ochronę bezpieczeństwa obywateli. Czynności te
są wykonywane za pomocą prawnych form działania administracji publicznej 21 , które
mają charakter prawny lub faktyczny 22 . Najbardziej typową formą prawną realizacji
zadań reglamentacyjnych Policji w zakresie bezpieczeństwa obywateli jest decyzja
administracyjna. Tytułem przykładu można wskazać na kompetencje komendanta
wojewódzkiego Policji w zakresie wydawania decyzji administracyjnych
w indywidualnych sprawach związanych z ochroną życia, zdrowia lub mienia 23 .
Kolejną prawną formą realizacji zadań są określone działania faktyczne prawnie
uregulowane 24 . Policja za pomocą tego typu czynności osiąga pewne efekty oraz
pożądane stany w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i spokoju publicznego oraz
ochrony dóbr prawnych indywidualnych obywateli. Najbardziej doniosłymi
przykładami tego rodzaju działań są zatrzymania prewencyjne oraz administracyjne.
Ten pierwszy rodzaj zatrzymania polega na zastosowania środka przymusu w celu
przeciwdziałania ewentualnemu zagrożeniu dla bezpieczeństwa, porządku lub spokoju
publicznego 25 . Z kolei drugi rodzaj zatrzymania ma na celu eliminację
skonkretyzowanego zagrożenia stwarzanego przez osobę nietrzeźwą dla otoczenia i dla
samej siebie 26 . Innym rodzajem instrumentów prawnych służących zagwarantowaniu
bezpieczeństwa obywateli (szczególnie w ruchu drogowym) ą tzw. działania
21 Na temat prawnych form działania administracji – zob. np. J. Starościak, Prawne formy i metody działania
administracji (w:) System prawa administracyjnego, administracyjnego, administracyjnego. III, Wrocław-
Warszawa-Gdańsk-Kraków 1978, s. 39 i n.
22 Na temat tego podziału – zob. np. M. Zimmermann, Formy działania administracji (w:) Polskie prawo
administracyjne, pod red. M. Jaroszyńskiego, Warszawa 1956, s. 320 i n.
23 Zob. np. art. 30 ustawy z dnia 22 VIII 1997 roku o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 roku, nr 145, poz.
1221 ze zm.) – kompetencja do wydawania licencji dla pracowników ochrony osób i mienia; art. 9 ustawy z
dnia 21 V 1999 roku o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 roku, nr 52, poz. 525 ze zm.) – kompetencja do
wydawania pozwolenia na broń palną i amunicję.
24 Zob. np. K Ziemski, Formy prawne realizacji materialnego prawa administracyjnego (w:) Rola
materialnego prawa administracyjnego a ochrona praw jednostki, pod red. Z. Leońskiego, Poznań 1998, s. 65
i n.
25 Zatrzymanie to następuje na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 3 UoP („zatrzymanie osób stwarzających w sposób
oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia”).
26 Zatrzymanie to następuje na podstawie art. 40 ustawy z dnia 26 X 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r., nr 147, poz. 1231 ze zm.).
bezpośrednio zobowiązujące 27 . Przykładami działań tego typu są przede wszystkim
znaki i sygnały drogowe 28 oraz polecenia i sygnały dawane przez funkcjonariuszy
Policji 29 .
Mając na uwadze powyższą różnorodność w zakresie podmiotowego
i przedmiotowego zakresu policji administracyjnej, należy zastanowić się nad
problemem spójności oraz komplementarności w rozdziale zadań i kompetencji w
dziedzinie ochrony bezpieczeństwa obywateli. Przede wszystkim konieczne jest
udzielenie odpowiedzi na pytanie o pozycję i znaczenie Policji wśród innych służb,
inspekcji i straży w zakresie realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem obywateli.
Odnosząc się do powyższych kwestii, można stwierdzić, iż ustawodawca przypisał
Policji rolę koordynatora i głównego organizatora całego administracyjnoprawnego
systemu ochrony bezpieczeństwa obywateli. Wniosek taki wynika m.in. z zakresu
i treści kompetencji organów Policji w dziedzinie nadzoru i kontroli nad innymi
umundurowanymi formacjami powołanym do ochrony bezpieczeństwa i porządku
publicznego oraz do ochrony innych wartości i dóbr publicznych. Przykładowo nadzór
nad działalnością straży gminnych w zakresie fachowym sprawuje Komendant Główny
Policji poprzez właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji 30 . Z kolei
kontrolę Policji nad niektórymi działaniami Straży Parku (np. narodowego) przewiduje
ustawa o ochronie przyrody oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie wykonawcze
31 . Policja posiada także pewne uprawnienia koordynacyjne w zakresie organizacji
i wykonywania zadań ochronnych przez niektóre służby, inspekcje i straże.
Przewidziane w niektórych ustawach i rozporządzeniach formy współdziałania różnych
formacji z Policją pozwalają na stwierdzenie, iż to właśnie Policji przypadła rola
głównego koordynatora realizacji zadań w sferze ochrony bezpieczeństwa publicznego
i indywidualnego 32 . Należy przy tym zauważyć, że z uwagi na przedmiotowe
pokrywanie się szczegółowych zadań niektórych służb z ogólnie ujętym zadaniem
Policji w dziadzienie bezpieczeństwa publicznego oraz obywateli, w praktyce może
dochodzić do sporów kompetencyjnych oraz zakłóceń w efektywnej i sprawnej
27 Na temat tej formy działania – zob. np. J. Filipek, Przepisy i działania bezpośrednio zobowiązujące w ruchu
drogowym, Krakowskie Studia Prawnicze, Rok IV, 1971, s. 11 i n.
28 Por. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 VII 2002
roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r., nr 170, poz. 1393).
29 Por. szerzej art. 6 i 129 ustawy z dnia 20 VI 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 roku, nr
108, poz. 908 ze zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 XII
2002 roku w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2002 roku, nr 14, poz. 144 ze zm.)
i Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 IX 2003 roku w sprawie
kierowania ruchem drogowym (Dz. U. z 2003 roku, nr 182, poz. 1784 ze zm.).
30 Por. np. art. 9 ustawy z dnia 29 VIII 1997 roku o strażach gminnych (Dz. U. z 1997 roku, nr 123, poz. 779
ze zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 12 VIII 2004 roku w sprawie
zakresu i sposobu współpracy Policji ze strażami gminnymi (miejskimi) oraz zakresu sprawowania przez
Komendanta Głównego Policji nadzoru nad działalnością straży (Dz. U. z 2004 roku, nr 187, poz. 1943).
31 Por. art. 108 ustawy o ochronie przyrody (zob. przypis nr 11) oraz Rozporządzenie Ministra Środowiska
z 20 XII 2004 roku w sprawie zakresu i trybu współpracy Straży Parku z Policją oraz zakresu działań Straży
Parku podlegających kontroli Policji i sposobu sprawowania tej kontroli (Dz. U. z 2005 roku, nr 5, poz. 33).
32 Zob. np. art. 47 ustawy o ochronie osób i mienia (zob. przypis nr 23) oraz Rozporządzenie Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 XII 1998 roku w sprawie określenia szczegółowych zasad
współpracy specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych z Policją, jednostkami ochrony
przeciwpożarowej, obrony cywilnej i strażami gminnymi (miejskimi) (Dz. U. z 1998 roku, nr 161, poz. 1108).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin