Wprowadzenie do pedagogiki(wykład)03.01.2011rok
1.) Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne.Pedagogika pozytywistyczna:
a.) Przedstawiciele : A. Comte,
J.F. Herbart,
J.S. Mill
b.)Założenia pedagogiki pozytywistycznej:- formy myślenia o edukacji jest myślenie naukowe.-wysoka wartośc ma wiedza wytwarzana przez nauki szczegółowe, posługujące się METODOLOGIA BADAŃ EMPIRYCZNYCH uznane za bardziej pewne
- ważne jest dążenie do wytwarzania pewnej wiedzy o rzeczywistości, która pozwoli przewidywać zdarzenia i działanie jednostek bądź grup społecznych.
c.) Postuluje:bezpośredni związek z praktyką, pozwalający na skuteczne zmiany w osobowościach i zachowaniach ludzi.d.) przedmiot badań ogranicza do: „faktów” poddających się pomiarowi.
e.) Krytyka pozytywizmu:- Fakty i prawa naukowe nie są niezawodne- wiedza humanistyczna nie może być taka jak przyrodnicza- przyroda nie jest jedyna postacią bytuPEDAGOGIKA ANTYAUTORYTARNA:
a.) Przedstawiciele: A. Neill B. spockb.) - nawiązuje do pajdocentryzmu i pedagogiki Nowego Wychowania- Prąd ten ukształtował się w opozycji do autorytaryzmu i totalitaryzmu w procesie kształcenia i wychowania.
C.) Założenie pedagogiki antyautorytarnej:- wychowanie- środkiem do zmiany społeczeństwa- potrzeba rozliczenia się z pedagogika przemocy. Przeciwstawienie się społeczeństwu totalitarnemu i faszystowskiemu.- negacja tradycyjnego, autorytarnego wychowania i nauczania- Zwrot do partnerskich relacji między dziećmi a dorosłymi- autorytet nauczyciela wynika z dwustronnej interakcji, szacunku i uznania, dialogu, poczucia bezpieczeństwa.d.) pedagogika antyautorytarna uznaje, że:- Dziecko z natury jest dobre- należy promować ideę szczęśliwego, odpowiedzialnego rodzicielstwa.- możliwa jest wolnośc w wychowaniu (bez manipulacji)- dziecko ma prawo do swobodnego rozwoju i samoregulacji.e.) Krytyka pedagogiki antyautorytarnej:- przecenienie w wychowaniu dziecka roli jego własnej dynamiki rozwojowej, samostanowienia
- nauczanie zorientowane na ucznia przyczynia się do usprawiedliwiania niewielkiego wysiłku edukacyjnego- przyznanie dzieciom prawa do samostanowienia doprowadza do dewaluacji autorytetu nauczycieli i rodziców.-Przyczynia się do niezdolności do życia w grupie społecznej- styl liberalny w wychowaniu uniemożliwia wyrobienie u dzieci samodyscyplinie.ANTYPEDAGOGIKA:
Krytyka scjentyzmu oraz tradycyjnych form kształcenia, wychowania i dydaktykia.) przedstawiciele- A. Miller-H. Kupffer -E. von braunmuhl
-H. von Schoeneback
b.) założenia antypedagogiki:- negacja pedagogiki (odmowa pedagogice prawa do dalszego istnienia i rozwoju)-rezygnacja z roszczeń wychowywania innych: Każdy akt wychowawczy to: -„mały mord” …..- dziecku należy umożliwić bycie sobą„Bycie podmiotem decydującym o sobie w sferze życia indywidualnego i społecznego- akcentowanie godności dziecka-relacje z dorosłymi powinny opierać się na dialogu partnerskim- Dewiza: „Wspierać, pomagać, a nie wychowywać”c.)Krytyka antypedagogiki:- błędem jest odżegnywanie się od dzidzictwa myśli i praktyki pedagogicznej (pomimo budowania na niej własnych przesłanek)- wyzwolenie-niewłaściwe uznanie dziecka za człowieka wolnego, w pełni rozwiniętego, autonomicznegoPODSTAWOWE KATEGORIE PEDAGOGICZNE:
podmiotowość: poczucie sprawstwa, samodzielne decydowanie o podejmowanych działaniach i wyborach celów tych działań. a.) podmiotowośc ucznia moż ebyc realizowana poprzez: dostosowanie procesu kształcenia tak, aby : - koncentrował się na rozwoju uczniów- sprzyjał: (samodzielności poznawczej, aktywność twórczej, zainteresowaniom poznawczym, umiętnościom samokształcena- stosowanie urozmaiconych metod i form pracy- Stosowanie kontroli i oceny jako wzmocnień pozytywnych- stwarzanie klimatu bezpieczeństwab.)o poczuciu podmiotowości ucznia świadczy:- znajomość siebie- swoich silnych i słabych stron- przeświadczenie o możliwościach wpływu na; otaczającą rzeczywistość, na swoje postępowanie- podejmowanie działania z własnego wyboru zgodnie z własnymi: (preferencjami, możliwościami , zainteresowaniami)- zdawanie sobie sprawy z konsekwencji własnego sprawstwa i gotowości do zachowań odpowiedzialnych.Bycie życzliwym dla ludzii, szanowanie podmiotowości innych i umiejetność współdzialaniaTWÓRCZOŚĆ: Zdolność do produkowania nowych i wartościowych wytworów , ściśle związaną z procesami motywacyjnymi i cechami osobowości.a.) reguły wdrażania do twórczości:- odnoszenie się z szacunkiem do niezwykłych pytań i pomysłów dziecka- okazywanie dzieciom, jak wartościowe są ich pomysły- zapewnienie dzieciom możliwości działania nie podlegającego ocenie- ocenianie pomysłów dzieci w sposób zawierający sensowne uzasadnienie zamiast ogólników.b.) Blokady działań twórczych w szkole:- autokratyzm- brak otwartości i życzliwości w kontaktach z uczniami.- schematyzm stosowanych metod nauczania- przedmiotowe traktowanie uczniów.c.) błędy popełniane przez twórczych nauczycieli:- przymus improwizacji- Błąd przyspieszania doświadczeń
- pozorne tolerowanie dowolności- wszczepianie poczucia winyRODZAJE KOMPETENCJI:1.) specjalistyczne: wiedza i umiejętności w zakresie nauczanego przedmiotu2.) dydaktyczne- umiejętność: rozplanowania zajęć, logicznego konstruowania lekcji, precyzowania i operacjonalizowania celów, zachęcania uczniów do aktywności, orientacja w potrzebach i trudnościach uczniów, korzystania z metod nauczania dostosowanych do tematu i stylów uczenia się uczniów, pomaga w przezwyciężaniu trudności3.) psychologiczne:- pozytywne nastawienie do ludzi- umiejętność motywowania uczniów do nauki- umiejętność integrowania uczniów w zespół-umiejętność porozumiewania się zinnymi- elastyczność w dostosowaniu stylu kierowania do potrzeb uczniów20 Typów Postwa nauczycielskich pojawiającycj się w szkole NAUCZYCIEL FILOZOF nauczyciel pesymista inkwizytor generalizator encyklopedysta esteta niewierzący w cuda wielbiciel krzywej Gaussa nauczyciel wrażliwiec nauczyciel halmet perfekcjonista katastrofista wierzący w cuda -
zwariowanakas1990