W trakcie podróży przez Ocean Możliwości proponujemy:
I. Zadania do realizacji:
1. Kto powiedział, że coś jest niemożliwe ? My znajdziemy wyjście z każdej sytuacji. Załóżcie w dowolnej formie „Kronikę zadań niemożliwych, a jednak możliwych". Niech znajdą się tam rozwiązania „wszelkich trudnych spraw” tak aby każdy mógł znaleźć wskazówkę dla siebie.
2. Zbudujcie w swojej zuchówce „Wyspę Umiejętności”. Nich będzie ona odzwierciedleniem wszelkich umiejętności jakie posiadaliście i jakie nabyliście podczas podróży przez ten ocean. Prawda, że dużo już osiągnęliście, a czy rozwijacie zdobyte wcześniej umiejętności ?
3. Przyszła wiosna i cały świat ożył – ożyły również nasze zuchowe kontakty. Nawiążcie kontakt z gromadą z Waszego hufca i podejmijcie wspólne działanie. Może wydacie wspólną gazetkę, a może trzeba zasadzić kwiaty na Waszym osiedlu – kto wie ? Możliwości przecież macie ogromne.
4. Święta tuż, tuż a tu tyle osób jest samotnych. Zbadajcie swoje możliwości i zadziałajcie. Może wyślecie kartki świąteczne, rozdacie pisanki, a może pomożecie w porządkach ? Decyzja należy do Was !
5. Wszystkim z zuchem jest dobrze – to fakt, ale postarajcie się o to szczególnie w Dniu Dziecka. Zorganizujcie dla dzieci z Domu Dziecka lub z przedszkola, podwórka przedstawienie Waszego Zuchowego Teatru (lub konkurs, turniej....). Przecież Wy to potraficie.
6. Czy każdy Zuch w Waszej gromadzie już wie, jak dużo może osiągnąć ? Uwierzył w siebie, w swoje możliwości ? Odwiedźcie Zatokę wiary w siebie i w drugiego człowieka. Na pewno się uda przecież jesteście dzielni. Powodzenia!
II. Sprawności zespołowe i przykładowe tematy zbiórek:
1. AKTOR
Wieki Teatr Zuchowy
Jeśli potrafisz pchaj się na afisz
2. AMBASADOR PRZYJAŹNI
Bal Przyjaźni u Ambasadora w Sydney
Turniej gier tubylczych
3. CHEMIK
Wieczór sztuk chemicznych
4. DOKTOR
Morska Akademia Medyczna
Turniej o tytuł najlepszego medyka
5. EKOLUDEK
Dzień Ziemi
6. ETNOGRAF
Podróż w przeszłość
Festiwal kultury ludowej
7. JANOSIK
W leśnej kuchni Janosika
8. JASKINIOWIEC
W wiosce Aborygenów
Konkurs malowideł jaskiniowych
9. LEŚNIK
Wyprawa po kwiat paproci
W zuchowej leśniczówce
10. MAJSTERKLEPKA
Zuchowe biuro konstrukcyjne
Morski Urząd Patentowy
11. MARYNARZ
W Wyższej Szkole Morskiej
Zuchowy rejs od Cristobalu do Sydney
12. MUZYKOLOG
Święto Muzyki Wodnej
13. OLIMPIJCZYK
Olimpiada Morska
Olimpiada w Sydney
Turniej poszukiwaczy złota i drogocennych kamieni
14. PODRÓŻNIK
Tutaj podajemy cel podróży, tak jak jest to zapisane w regulaminie tej sprawności
Podróż do krainy Nieskończonych Możliwości
15. PRZYJACIEL ZWIERZĄT
Zuchowe Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami
16. PRZYRODNIK
Morska stacja badawcza
17. ROBINSON
Ziołoleśnictwo i polowanie
Urządzamy naszą Bezludną Wyspę
18. SPORTOWIEC
Mistrzostwa Szkoły w ...
Zuchowy Klub Sportowy
19. STRAŻAK
Akcja zabezpieczania lasu przed pożarem
III. Sprawności indywidualne:
Astronom
Bajarz
Dekorator
Dobry Opiekun
Fotoamator
Gimnastyk
Higienista
Hodowca kwiatów
Kibic
Kolekcjoner
Kronikarz
Lalkarz
Łamigłowa
Meteorolog
Miłośnik Sztuk Plastycznych
Mistrz Gier i Zabaw
Mistrz Origami
Piłkarz
Plastyk
Poliglota
Przyjaciel Innych
Rowerzysta
Sobieradek
Zielarz
Złota Rączka
TEMAT: Spotkanie ze Strażnikiem Księgi Wielkich Możliwości
Uwagi do zbiórki:
Do przeprowadzenia zbiórki zaproście zaprzyjaźniony zastęp harcerzy. Harcerze będą pomocnikami Strażnika Księgi na kolejnych punktach wskazanych przez jego mapę. Należy zadbać również o Strażnika Księgi, który będzie stał na ostatnim punkcie (staruszek). Jeżeli nie Macie takiej możliwości, na kolejnych pktach można rozmieścić listy ze wskazówkami. Należy jednak zadbać, żeby były one jasne dla zuchów. Ponadto będzie potrzebna mapa Strażnika (z naniesionymi pkt.), Mapa Oceanu Możliwości i Księga Wielkich Możliwości
Przebieg zbiórki:
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – przyjęte w Gromadzie
2. Gawęda – List Strażnika Księgi Wielkich M.
Drużynowy opowiada zuchom, że dostał list od Strażnika Księgi Wielkich M. Z listu zuchy dowiadują się m.in. że Strażnik to staruszek, który już nie może strzec Księgi i chciałby ją przekazać w dobre ręce. Aby poznać tajemnicę Księgi i stać jej Strażnikiem trzeba wykonać kilka zadań. Tylko osoby tak wyjątkowe jak zuchy, które postępują zgodnie z Kodeksem Strażników Księgi Wielkich M. (Prawem Zucha ) są w stanie podołać tym zadaniom. On bardzo ich o to prosi i daje wskazówkę – mapę...
3.Krąg Rady
Zuchy podejmują decyzję, że odnajdą Strażnika z jego Księgą i odkryją jej tajemnicę.
4.Wędrówka z mapą
☺ Majsterka
Wykonanie legitymacji Strażników Księgi Wielkich M.
Na legitymacji będą zaliczane kolejne zadania kandydatów na Strażników. Znajdzie się tam „zdjęcie” zucha, imię i nazwisko i miejsce na pieczęć Strażnika
☺ Gry i ćwiczenia
Tutaj zuchy zostaną sprawdzone czy mają potrzebne „umiejętności fizyczne” aby stać się strażnikami Księgi
Zawody w szóstkach :
v przenoszenie książek na głowie
v slalom z książką i długopisem
v podawanie pióra wiecznego Strażnika ponad głowami, pomiędzy nogami itp.
☺ Pożyteczne umiejętności
Każdy Strażnik Księgi musi o nią dbać -i tu zuchy nauczą się oprawiać książki i „jak je traktować”
☺ Piosenki i pląsy
Strażnik Księgi nie tylko musi być silny, ale również radosny. Na tym punkcie zostaną sprawdzone umiejętności „radości siłowej” (poprzez pląsowisko, w którym zuchy wezmą udział)
v „Idzie zuch”,
v „Głowa, ramiona”,
v „Do przodu prawą rękę daj...”
v „Prawa noga, prawa”
Wreszcie nadeszła pora aby poznać nazwę Księgi.
Zuchy dostają zaszyfrowaną nazwę „Księga Wielkich Możliwości” (Drużynowy wraz z zuchami rozszyfrowuje wiadomość pamiętając, aby dokładnie wytłumaczyć klucz do szyfru)
☺ Spotkanie ze Strażnikiem Księgi Wielkich Możliwości
Strażnik chwali zuchy, że tak dobrze wykonały wszystkie powierzone zadania (składa swą pieczęć na legitymacjach). Teraz wie, że może im oddać pod opiekę Księgę. Zdradza im tajemnicę, że każdy Strażnik Księgi ma ogromną moc rozwijania swoich możliwości i odkrywania nowych, które potem musi odnotować w Księdze. Czasami jednak trudno jest samemu odkryć drzemiące w nas możliwości dlatego pomocna będzie mapa, która wskaże Wielkie Możliwości na ogromnym OCEANIE MOŻLIWOŚCI - ale czy zuchy tego naprawdę chcą ?
4. Krąg Rady
Zuchy decydują o tym, iż chcą wyruszyć na OCEAN MOŻLIWOŚCI, aby odkryć nowe możliwości, aby przeżyć nową przygodę, zobaczyć dokąd zawiedzie ich tajemna mapa Strażnika Księgi. Teraz ciąży na nich wielka odpowiedzialność muszą strzec i uzupełniać Księgę Wielkich Możliwości – są przecież jej strażnikami.
8. Obrzędowe zakończenie zbiórki.
Zuchy nie wiedzą, że po przyjściu na następną zbiórkę na mapie oceanu sam pojawi się kolejny jej element (np. wyspa, zatoka, cieśnina itp.), sugerujący temat tej zbiórki.
Ø Zatoka Pracy Nad Sobą
Ø
Ø Ławica Wytrwałości
Ø Wyspa Doskonałości
Ø Prąd Mocnych stron
Ø Prąd Słabych Stron
Ø Wyspa Powodzeń
Ø Wyspa Porażek
Ø Głębina Doświadczeń i Współpracy
Ø Wir Zwątpienia
Ø Morze Samorealizacji
Ø Przylądek Wiary w Siebie
Ø Półwysep Konsekwencji
Ø Rafa Wymiany Poglądów i Dobrych Pomysłów
Ø Cieśnina Mądrości
Ø Basen Przyjaźni
Ø Atlantyda Nieuświadomionych Możliwości i Zdolności
Ø Oceaniczny Grzbiet Poznania Swoich Możliwości
Ø Wybrzeże Wiary w Siebie
...
emalam1