Ocean_mozlwosci.doc

(396 KB) Pobierz
Strona Hufca istnieje od 1999 roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OCEAN  MOŻLIWOŚCI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

                                            

                                                                     

W trakcie podróży przez Ocean Możliwości proponujemy:

 

I. Zadania do realizacji: 

                             

   1. Kto powiedział, że coś jest niemożliwe ? My znajdziemy wyjście z każdej sytuacji.    Załóżcie w dowolnej formie „Kronikę zadań niemożliwych, a jednak możliwych". Niech znajdą się tam rozwiązania „wszelkich trudnych spraw”  tak aby każdy mógł znaleźć wskazówkę dla siebie.

2.     Zbudujcie w swojej zuchówce „Wyspę Umiejętności”. Nich będzie ona odzwierciedleniem wszelkich umiejętności jakie posiadaliście i jakie nabyliście podczas podróży przez ten ocean. Prawda, że dużo już osiągnęliście, a czy rozwijacie zdobyte wcześniej umiejętności ?   

3.     Przyszła wiosna i cały świat ożył – ożyły również nasze zuchowe kontakty. Nawiążcie kontakt z gromadą z Waszego hufca i podejmijcie wspólne działanie. Może wydacie wspólną gazetkę, a może trzeba zasadzić kwiaty na Waszym osiedlu – kto wie ? Możliwości przecież macie ogromne.

4.     Święta tuż, tuż a tu tyle osób jest samotnych. Zbadajcie swoje możliwości i zadziałajcie. Może wyślecie kartki świąteczne, rozdacie pisanki, a może pomożecie w porządkach ? Decyzja należy do Was !

5.     Wszystkim z zuchem jest dobrze – to fakt, ale postarajcie się o to szczególnie w Dniu Dziecka. Zorganizujcie dla dzieci z Domu Dziecka lub z przedszkola, podwórka  przedstawienie Waszego Zuchowego Teatru (lub konkurs, turniej....). Przecież Wy to potraficie.

6.     Czy każdy Zuch w Waszej gromadzie już wie, jak dużo może osiągnąć ? Uwierzył w siebie, w swoje możliwości ? Odwiedźcie Zatokę wiary w siebie i w drugiego człowieka. Na pewno się uda przecież jesteście dzielni. Powodzenia!

 

 

II. Sprawności zespołowe i przykładowe tematy zbiórek:

 

  1.              AKTOR

              Wieki Teatr Zuchowy

              Jeśli potrafisz pchaj się na afisz

  2.              AMBASADOR  PRZYJAŹNI

              Bal Przyjaźni u Ambasadora w Sydney

              Turniej gier tubylczych

  3.              CHEMIK

              Wieczór  sztuk chemicznych

  4.              DOKTOR

              Morska Akademia Medyczna

              Turniej o tytuł najlepszego medyka

  5.              EKOLUDEK

              Dzień Ziemi

  6.              ETNOGRAF

              Podróż w przeszłość

              Festiwal kultury ludowej

  7.              JANOSIK

              W leśnej kuchni Janosika 

  8.              JASKINIOWIEC

W wiosce Aborygenów

Konkurs malowideł jaskiniowych

  9.              LEŚNIK

              Wyprawa po kwiat paproci

              W zuchowej leśniczówce

10.           MAJSTERKLEPKA

Zuchowe biuro konstrukcyjne

Morski Urząd Patentowy

11.           MARYNARZ

W Wyższej Szkole Morskiej

Zuchowy rejs od Cristobalu do Sydney

12.           MUZYKOLOG

Święto Muzyki Wodnej

13.           OLIMPIJCZYK

              Olimpiada Morska

              Olimpiada w Sydney

              Turniej poszukiwaczy złota i drogocennych kamieni 

14.           PODRÓŻNIK

           Tutaj podajemy cel podróży, tak jak jest to zapisane w regulaminie tej sprawności

           Podróż do krainy Nieskończonych Możliwości

15.           PRZYJACIEL ZWIERZĄT

           Zuchowe Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami

16.           PRZYRODNIK

           Morska stacja badawcza

17.           ROBINSON

              Ziołoleśnictwo i polowanie

Urządzamy naszą Bezludną Wyspę

18.           SPORTOWIEC

Mistrzostwa Szkoły w ...

Zuchowy Klub Sportowy

19.           STRAŻAK

Akcja zabezpieczania lasu przed pożarem

 

 

 

III. Sprawności indywidualne:

 

              Astronom

              Bajarz

              Dekorator

              Dobry Opiekun

              Fotoamator

              Gimnastyk

              Higienista

              Hodowca kwiatów

Kibic

              Kolekcjoner

              Kronikarz

              Lalkarz

              Łamigłowa

              Meteorolog

              Miłośnik Sztuk Plastycznych

Mistrz Gier i Zabaw

              Mistrz Origami

              Piłkarz

              Plastyk

              Poliglota



              Przyjaciel Innych

              Rowerzysta

              Sobieradek

              Zielarz

              Złota Rączka

 

 

             

 

 

Propozycja pierwszej zbiórki ma ułatwić rozpoczęcie podróży przez Ocean Możliwości, jest zbiórką, po której w Kręgu Rady zuchy podejmą decyzję o tym jaką sprawność będą zdobywać. Mogą również tę decyzję podjąć dopiero na początku następnej zbiórki, pierwszej z cyklu sprawnościowego.

 

TEMAT: Spotkanie ze Strażnikiem Księgi Wielkich Możliwości

Uwagi do zbiórki:

Do przeprowadzenia zbiórki zaproście zaprzyjaźniony zastęp harcerzy. Harcerze będą pomocnikami Strażnika Księgi na kolejnych punktach wskazanych przez jego mapę. Należy zadbać również o Strażnika Księgi, który będzie stał na ostatnim punkcie (staruszek). Jeżeli nie Macie takiej możliwości, na kolejnych pktach   można rozmieścić listy ze wskazówkami. Należy jednak zadbać, żeby były one jasne dla zuchów. Ponadto będzie potrzebna mapa Strażnika (z naniesionymi pkt.), Mapa Oceanu Możliwości i Księga Wielkich Możliwości

 

Przebieg zbiórki:

1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – przyjęte w Gromadzie

2. Gawęda – List Strażnika Księgi Wielkich M.

Drużynowy opowiada zuchom, że dostał list od Strażnika Księgi Wielkich M. Z listu zuchy dowiadują się m.in. że Strażnik to staruszek, który już nie może strzec Księgi i chciałby ją przekazać w dobre ręce. Aby poznać tajemnicę Księgi i stać jej Strażnikiem trzeba wykonać kilka zadań. Tylko osoby tak wyjątkowe jak zuchy, które postępują zgodnie z Kodeksem Strażników Księgi Wielkich M. (Prawem Zucha ) są w stanie podołać tym zadaniom. On bardzo ich o to prosi i daje wskazówkę – mapę...

3.Krąg Rady

Zuchy podejmują decyzję, że odnajdą Strażnika z jego Księgą i odkryją jej tajemnicę. 

4.Wędrówka z mapą

     Majsterka

Wykonanie legitymacji Strażników Księgi Wielkich M.

Na legitymacji będą zaliczane kolejne zadania kandydatów na Strażników. Znajdzie się tam „zdjęcie” zucha, imię i nazwisko i miejsce na pieczęć Strażnika  

     Gry i ćwiczenia

Tutaj zuchy zostaną sprawdzone czy mają potrzebne „umiejętności fizyczne” aby stać się strażnikami Księgi

Zawody w szóstkach :

v      przenoszenie książek na głowie

v      slalom z książką i długopisem

v      podawanie pióra wiecznego Strażnika ponad głowami, pomiędzy nogami itp. 

     Pożyteczne umiejętności

Każdy Strażnik Księgi musi o nią dbać -i tu zuchy nauczą się oprawiać książki i „jak je traktować”

     Piosenki i pląsy

Strażnik Księgi nie tylko musi być silny, ale również radosny. Na tym punkcie zostaną sprawdzone umiejętności „radości siłowej” (poprzez pląsowisko, w którym zuchy wezmą udział)

v      „Idzie zuch”,

v      „Głowa, ramiona”,

v      „Do przodu prawą rękę daj...”

v      „Prawa noga, prawa”     

     Gry i ćwiczenia

Wreszcie nadeszła pora aby poznać nazwę Księgi.

Zuchy dostają zaszyfrowaną nazwę „Księga Wielkich Możliwości” (Drużynowy wraz z zuchami rozszyfrowuje wiadomość pamiętając, aby dokładnie wytłumaczyć klucz do szyfru)   

     Spotkanie ze Strażnikiem Księgi Wielkich Możliwości

Strażnik chwali zuchy, że tak dobrze wykonały wszystkie powierzone zadania (składa swą pieczęć na legitymacjach). Teraz wie, że może im oddać pod opiekę Księgę. Zdradza im tajemnicę, że każdy Strażnik Księgi ma ogromną moc rozwijania swoich możliwości i odkrywania nowych, które potem musi odnotować w Księdze. Czasami jednak trudno jest samemu odkryć drzemiące w nas możliwości dlatego pomocna będzie mapa, która wskaże Wielkie Możliwości na ogromnym OCEANIE MOŻLIWOŚCI   - ale czy zuchy tego naprawdę chcą ?

4. Krąg Rady

Zuchy decydują o tym, iż chcą wyruszyć na OCEAN  MOŻLIWOŚCI, aby odkryć nowe możliwości, aby przeżyć nową przygodę, zobaczyć dokąd zawiedzie ich tajemna mapa Strażnika Księgi. Teraz ciąży na nich wielka odpowiedzialność muszą strzec i uzupełniać Księgę Wielkich Możliwości – są przecież jej strażnikami.

8. Obrzędowe zakończenie zbiórki.

Uwagi do zbiórki:

Zuchy nie wiedzą, że po przyjściu na następną zbiórkę na mapie oceanu sam pojawi się kolejny jej element (np. wyspa, zatoka, cieśnina itp.), sugerujący temat tej zbiórki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    

 

 

 

 



 

 

 

Ø      Zatoka Pracy Nad Sobą

Ø     

Ø      Ławica Wytrwałości

Ø      Wyspa Doskonałości

Ø      Prąd Mocnych stron

Ø      Prąd Słabych Stron

Ø      Wyspa Powodzeń

Ø      Wyspa Porażek

Ø      Głębina Doświadczeń i Współpracy

Ø      Wir Zwątpienia

Ø      Morze Samorealizacji

Ø      Przylądek Wiary w Siebie

Ø      Półwysep Konsekwencji

Ø      Rafa Wymiany Poglądów i Dobrych Pomysłów

Ø      Cieśnina Mądrości

Ø      Basen Przyjaźni

Ø      Atlantyda Nieuświadomionych Możliwości i Zdolności

Ø      Oceaniczny Grzbiet Poznania Swoich Możliwości

Ø      Wybrzeże Wiary w Siebie

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin