10(2).pdf

(94 KB) Pobierz
Microsoft Word - 10.doc
UKŁAD OLEJENIA (SMAROWANIA)
Cele smarowania:
- smarowanie powierzchni czci współpracujcych w celu zmniejszenia tarcia,
wydzielania ciepła i zuycia materiałów czci współpracujcych
- odprowadzanie ciepła
- usuwanie zanieczyszcze
- uszczelnianie tłoka w tulei
- niekiedy chłodzenie elementów silnika przez natrysk oleju (np. tłoka)
-
Zasada olejenia
Tarcie płynne - warstewka oleju o gruboci 1 ÷ 25 m m.
Cinienie w warstewce oleju wystpuje w wyniku działania tzw. klina olejowego,
powstajcego wskutek ruchu wzgldnego czci współpracujcych. Cinienie
w klinie olejowym 20 ÷ 40 MPa.
Wymagania w stosunku do olejów silnikowych:
- mała wraliwo właciwoci na zmienne warunki: temperatur, prdko
wzgldn, cinienie zasilania łoysk, czynniki chemiczne wystpujce w silniku;
właciwoci te to: lepko, smarno, gsto, współczynnik przewodnictwa
cieplnego, niepowodowanie korozji, odporno na pienienie, odporno na
wysok i nisk temperatur itd.
- dua trwało i niezmienno właciwoci w czasie eksploatacji
Oleje silnikowe to mieszanina olejów bazowych (naturalnych i syntetycznych) oraz
dodatków uszlachetniajcych.
Systemy olejenia
- olejenie pod cinieniem
- olejenie rozbryzgowe - mgł olejow
- olejenie mieszankowe - w silniku dwusuwowym ze spraniem w skrzyni
korbowej (w stosunku objtociowym do paliwa1:50 ÷ 1:30)
- olejenie wieym olejem w silniku dwusuwowym nowej generacji (w stosunku
objtociowym do paliwa1:400 ÷ 1:200)
Olejenie pod ci nieniem
Punkty, do których olej jest doprowadzany pod ci nieniem:
- łoyska lizgowe wału korbowego: główne i korbowe
- łoyska lizgowe wału rozrzdu
- łoyska lizgowe dwigni zaworów
- w silnikach b. obcionych łoyska lizgowe sworze tłokowy - główka
korbowodu
- popychacze hydrauliczne
1
Ponadto w silnikach b. wysilonych:
- denko tłoka
- gład cylindrowa
Pozostałe elementy smarowane rozbryzgowo:
- gład cylindrów
- popychacze
- krzywki wału rozrzdu
- trzonki zaworów
- koła zbate
itd.
Schemat układu olejenia pod ci nieniem (z mokr misk olejow )
- miska olejowa (zbiornik oleju)
- smok oleju (wstpny filtr siatkowy)
- pompa oleju - zbata o zazbieniu zewntrznym lub wewntrznym
- zawór bezpieczestwa (ochrona pompy przed przecieniem głównie przy
rozruchu na zimno)
- chłodnica oleju z zaworem obiegowym
- filtr oleju pełnego przepływu z zaworem obiegowym
- przewód (króciec) poboru oleju do smarowania dodatkowych urzdze:
turbosprarki, dmuchawy, pompy wtryskowej, sprarki itd.
- zawór redukcyjny, ustalajcy cinienie w układzie
- główny kolektor oleju
- łoyska główne wału korbowego
- otwory olejowe wału korbowego
- łoyska korbowe wału korbowego
- przewód oleju do główki korbowodu
- dysza natrysku oleju na denko tłoka
- kanały oleju do łoysk wału rozrzdu
- kanały oleju do popychaczy hydraulicznych
- kanały oleju do osi dwigienek zaworowych
- bocznikowy filtr oleju dokładnego oczyszczania
- układ pomiaru cinienia oleju w głównym kolektorze
Czsto stosuje si zawór przelewowy zamiast zaworów bezpieczestwa
i redukcyjnego.
Układ olejenia z such misk olejow
Silniki w samochodach o niskim zawieszeniu i pracujce z duymi przechyłami
(terenowe).
Układ zawiera:
- zamknity zbiornik oleju (czsto uebrowany - dodatkowo funkcja chłodnicy
oleju)
- pomp tłoczc
- pomp osuszajc o wydatku wikszym o 25 ÷ 50 % ni pompa tłoczca
2
Pompa oleju
Wymagany wydatek oleju q ol [dm 3 /(kW · h)]:
niewysilone silniki ZI
20 ÷ 25
silniki ZS, wysilone silniki ZI
25 ÷ 45
doładowane silniki ZS
45 ÷ 65
Wydatek oleju V ol = N e · q ol
Pompy z bate o zaz bieniu zewn trznym
- koła o promieniach równych (przełoenie 1:1)
- odcienie kół przy wylocie : wybranie lub zby skone (10 ° ÷ 20 ° )
- duy moduł 2,5 ÷ 4,5 mm
- mała liczba zbów 6 ÷ 14
- duy kt przyporu 25 ° ÷ 30 ° (normalnie 20 ° )
- korekcja dodatnia
- brak uszczelek
- materiały kół zbatych: stale 45, 55, spieki elaza
- obudowa pompy ze stopu lekkiego
Pompy z bate o zaz bieniu wewn trznym
- umieszczona na wale korbowym
- koło pdzce jest ułoyskowane na powierzchni zewntrznej w obudowie
- napd od wału korbowego przenoszony przez wpust lub cicie (luz
promieniowy!)
- koło pdzone ułoyskowane swobodnie na rednicy zewntrznej
- zarysy zbów: ewolwentowe lub cykloidalne (przy zbach cykloidalnych
w pompie nie ma wkładki sierpowej)
- liczby zbów kół ewolwentowych
koło pdzce 17 ÷ 20
koło pdzone o 4 lub 5 wicej
moduł około 3 mm
- liczby zbów kół cykloidalnych
koło pdzce
3 ÷ 15
koło pdzone
o 1 wicej
Umieszczenie i nap d pompy oleju
Wysoko zasysania mniejsza od 300 mm
Napd:
- pompy o zazbieniu zewntrznym: przekładnia ktowa: od wału rozrzdu lub od
wału korbowego
- pompy o zazbieniu wewntrznym: umieszczona na przedniej kocówce wału
korbowego
3
Regulacja ci nienia oleju
Zmiany oporów przepływu na skutek:
- zmian temperatury
- zuycia silnika - zmian luzów
Rzeczywisty wydatek jest 2 ÷ 3 razy wikszy ni zapotrzebowanie w nowym
silniku.
Nadci nienie w głównym kolektorze olejowym
- pełne obcienie 0,25 ÷ 0,7 MPa
(wiksze wartoci dla silników ZS)
- bieg jałowy
0,08 ÷ 0,1 MPa
(wiksze wartoci dla silników ZS)
Zapas oleju w silniku
- 0,05 ÷ 0,09 dm 3 /kW silniki o ZI
- 0,2 ÷ 0,15 dm 3 /kW
silniki o ZS
Zu ycie oleju
- 0,2 ÷ 0,6 % zuycia paliwa dla silników o chłodzeniu porednim
- 0,3 ÷ 1,2 % zuycia paliwa dla silników o chłodzeniu bezporednim
Wymiana oleju
- 5 ÷ 10 tys. km
silniki o ZS
- 15 ÷ 30 tys. km
silniki o ZI
Odpowietrzanie skrzyni korbowej
Przedmuchy w warunkach znamionowych 0,4 ÷ 0,7 % natenia przepływy
powietrza.
- otwarty układ odpowietrzania: niedopuszczalne ze wzgldu na ochron
rodowiska
- zamknity układ odpowietrzania:
przed przepustnic - dla duego obcienia
za przepustnic - dla małego obcienia
- separatory oleju i wygaszacze płomienia (tzw. choinki)
- niekiedy: przewietrzanie skrzyni korbowej: otwory w korku wlewu oleju
Filtrowanie oleju
Zanieczyszczenia: pył, wiórki, piasek formierski, kurz, starte czci silnika,
skoksowany olej.
Cel filtrowania
Odfiltrowanie zanieczyszcze o wymiarach wikszych ni 1 m m, w rzeczywistoci
zatrzymywane s zanieczyszczenia o wymiarach wikszych ni 5 ÷ 25 m m.
Filtry o wikszym oporze przepływu musz by umieszczone po stronie
cinieniowej (niebezpieczestwo kawitacji).
Filtry bocznikowe dokładnego oczyszczania: 5 ÷ 10 % oleju.
4
Smok (filtr wst pnego oczyszczania w misce olejowej)
Gsto oczek 25 ÷ 100 oczek/cm 2 .
Ochrona przed najgrubszymi zanieczyszczeniami i elementami.
Filtry z wkładem papierowym
Porowaty papier o gruboci 0,2 ÷ 0,6 mm nasycany ywicami.
Zatrzymuje zanieczyszczenia o wymiarach wikszych ni 5 ÷ 10 m m.
Eksploatacja filtru 5 ÷ 30 tys. km (wymiana filtru przy kadej wymianie oleju).
Filtry od rodkowe
Dla uzyskania duej skutecznoci stosowany jest napd hydrauliczny
zapewniajcy prdko obrotow około 10000 obr/min.
Napd mechaniczny (od wału korbowego( jedynie w filtrach zgrubnego
oczyszczania, np. PF 126p., PF 125p.
Przy zimnym rozruchu mała jest skuteczno filtrów odrodkowych.
Filtry specjalne
Korki magnetyczne w misce olejowej.
Chłodzenie oleju
Olej odprowadza
- 10 ÷ 15 % ciepła w wypadku chłodzenia poredniego
- 15 ÷ 20 % ciepła w wypadku chłodzenia bezporedniego
Chłodzenie oleju konieczne, gdy temperatura oleju
- >120 ° C w misce olejowej sposób cigły
- > 140 ° C w misce olejowej sposób okresowy
Chłodzenie oleju obnia temperatur o 20 ÷ 30 ° C.
Chłodnice:
- cieczowe - wymiennik cieplny z ciecz chłodzc silnik
- powietrzne - umieszczone przed chłodnic cieczy rurki o dodatkowo
zwikszonej powierzchni
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin