STRATEGIA EURODYSTRYBUCJIStrategia eurodystrybucji obejmuje:wszystkie decyzje i działania dotyczące dostarczania eurokonsumentom towarów we właściwym miejscu i czasie na obszarze europejskim. Są to przede wszystkim:• tworzenie i wybór odpowiednich kanałów zbytu,• fizyczny przepływ towarów.Strategię eurodystrybucji charakteryzuje duża dynamika rozwoju, zmierzająca do coraz większego stopnia standaryzacji dystrybucji w Europie. Wynika to z:• rozwoju nowych systemów eurologistycznych,• europeizacji handlu,• koncentracji handlu w Europie,• przyjmowania do UE krajów Europy Środkowo-Wschodniej.W ramach eurorynku występują zdyferencjonowane struktury dystrybucji między poszczególnymi rynkami lokalnymi i krajowymi. Celem eurodystrybucji jest wybór optymalnych kanałów zbytu.Formy dystrybucji możliwe do zastosowania na eurorynku:• bezpośredni i pośredni eksport lub import,• bezpośredni i pośredni zbyt,• długość szczebli zbytu,• jedna i wiele dróg zbytu,• własne i obce organy dystrybucji,• indywidualna i kooperacyjna droga dystrybucji.EUROLOGISTYKA – WZROST ZNACZENIAEurologistyka obejmuje tę działalność przedsiębiorstw, która dotyczy transferu towarów przedsiębiorstwa od miejsca produkcji do ostatecznych odbiorców w optymalnym czasie, właściwej ilości i do odpowiedniego miejsca zbytu.Szacuje się, ze wprowadzenie Europejskiego Rynku Wewnętrznego UE oznacza spadek wydatków przedsiębiorstw związanych z formalnościami granicznymi (opracowanie formularzy związanych ze zróżnicowaniem podatków oraz przepisami weterynaryjnymi i higienicznymi) średnio o 1,5% wartości towaru; biorąc pod uwagę czas oczekiwania na granicy, koszty firm spadają o około 2% wartości towaru.Wraz ze zniesieniem granic wewnętrznych Unii Europejskiej profitują głównie małe i średnie firmy, których średnie koszty związane z formalnościami granicznymi były z reguły dużo wyższe niż koszty wielkich koncernów.Obserwuje się nowe tendencje zmian w systemie eurologistyki, z formy zwanej „siatką” do formy „piasty i szprychy”, które umożliwiają scentralizowane kierowanie procesami logistycznymi w wymiarze krajowym i lokalnym. Forma ta prowadzi do lepszego wykorzystania zasobów, umożliwia eurosourcing, oszczędność kosztów, optymalizacje procesów logistycznych oraz zintegrowanie łańcucha dostaw na obszarze eurorynku. Możliwe jest wykorzystanie przewagi konkurencyjnej poprzez dostosowanie przemieszczeń w łańcuchu dostaw nie tylko produkcji, ale i eurologistyki, głównie w eurosourcingu, euroskładaniu produktów, systemach just-in-time, poprzez usługi serwisowe w ramach euromarketingu.EURORYNEKJeden szczebel Wiele szczebliPrzedsiębiorstwo krajowe Przedsiębiorstwo krajoweJedna Eksporter Eksporterdrogazbytu ImporterZagraniczny konsument końcowy Zagraniczny konsument końcowyPrzedsiębiorstwo krajowe Przedsiębiorstwo krajoweEksporter Eksporter EksporterWiele¯Importer ¯dróg Importer Importerzbytu¯ Handel hurtowy ¯ Zagraniczny konsument Zagraniczny konsument Zagraniczny konsument ZagranicznykonsumentKONCENTRACJA I EUROPEIZACJA STRUKTUR HANDLUObserwuje się trend zmierzający do koncentracji handlu na obszarze ERWKryteriaKraje Liczba sklepów detalicznych (w tys.) Liczba sklepów na 1000 mieszkańców Obrót sklepów detalicznych (w mld ECU) Zatrudnienie w handlu detalicznym (w tys.) Zatrudnienie na jeden sklepAustria 40,01 5,01 34,5 2901 7,21Belgia 121,9 12,1 46,7 236 1,9Dania 47,62 9,22 23,43 1992 4,22Finlandia 28,3 5,6 24,1 132 4,7Francja 451,8 7,8 277,12 20401 4,5Grecja 1754 17,44 22,0 3385 1,94Hiszpania 511,92 13,12 76,65 15372 3,02Holandia 102,91 6,71 65,72 6371 6,21Irlandia 29,33 8,33 10,73 1312 4,53Luksemburg 3,6 8,9 4,2 20 5,4Niemcy 435,5 5,4 259,6 2866 6,6Portugalia 132,0 13,3 10,4 364 2,8Szwecja 54,41 6,21 43,32 2881 5,31W. Brytania 330,52 5,82 258,8 26042 6,72Włochy 888,33 15,63 233,4 23894 2,73ERW 3332,5 9,0 14070 4,11/ 1994 r., 2/ 1992 r., 3/ 1991 r., 4/ 1990 r., 5/ 1988 r.Udział obrotów handlu artykułami żywnościowymi w całym obrocie handlu detalicznego w krajach REWPortugalia Niemcy Luksemburg Holandia Austria Finlandia Belgia Hiszpania Włochy Szwecja W.Brytania Dania Francja Grecja Irlandia 0 10 20 30 40 50 60Przykłady strategii europeizacji w handlu detalicznymTypy strategii przedsiębiorstwStrategie europeizacji ujednolicone lub prawie ujednolicone ujednolicone i nieujednolicone nieujednolicone i indywidualnejedna forma wiele form jedna forma wiele form jedna forma wiele formSłaba lub średnia kooperacja Nord-west Schud Spar, Selex klasyczne grupy sprzymierzeńFranchising McDonaldHabitatRodier Joint venture ASKO/Inter-discount Współudział Tengelann, Darty/Van den Borre Otto Akwizycja H&M Versand Maus-Nord-mann-GruppeFilializacja H&M, Aldi, Sock, Shops Adler (ASKO), Benetton,C&A, Laura Ashley, Carrefour VoegeleVendexGIB ?ródło: B. Tietz, Die Internationalisierungsstrategien...Struktura handlu na obszarze eurorynkuSklepyKraje Hipermarkety (ponad 2500 m2 pow. sprzedaż.) Duże supermarkety (pow. sprzedaż. 1000-2500 m2) Małe supermarkety (pow. sprzedaż. 400-1000 m2) Małe sklepy samoobsługowe (pow. sprzedaż. 100-400 m2) Tradycyjne sklepy wielobranżowe SklepybranżoweBelgia 89 – 0,6% 567 – 3,9% 1303 – 9,0% 2693 – 18,6% 8847 – 61,0% 994 – 6,9%Dania 54 – 0,5% 234 – 2,3% 738 – 7,4% 2113 – 21,2% 1301 – 13,0% 5541 – 55,5%Niemcy 1051 – 0,7% 2779 – 1,8% 9432 – 6,1% 20755 – 13,4% 52383 – 33,7% 68887 – 44,4%Finlandia 57 – 0,9% 180 – 3,0% 998 – 16,5% 2785 – 45,9% 1864 – 30,8% 177 – 2,9%Francja 813 – 1,2% 3386 – 5,1% 3748 - - 5,6% 4450 – 6,6% 32492 – 48,5% 22082 – 33,0%Grecja 23 – 0,04% 159 – 0,3% 405 – 0,8% 1609 – 3,1% 22607 – 43,3% 27398 – 52,5%W.Brytania 692 – 0,8% 1187 – 1,4% 1673 – 2,0% 7491 – 9,1% 28677 – 35,0% 42425 – 51,6%Irlandia 26 – 0,3% 148 – 1,6% 250 – 2,8% 1338 – 14,8% 3051 – 33,9% 4200 – 46,6%Włochy 96 – 0,04% 941 – 0,4% 3272 – 1,5% 20844 – 9,7% 160971 – 74,8% 28961 – 13,5%Holandia 38 – 0,2% 357 – 2,0% 1930 – 10,6% 2160 – 11,8% 3694 – 20,2% 10081 – 55,2%Austria 71 – 0,4% 172 – 0,9% 1421 – 7,8% 4123 – 22,6% 3890 – 21,3% 8566 – 48,5%Portugalia 16 – 0,03% 82 – 0,2% 264 – 0,6% 1456 – 3,1% 34973 – 75,4% 9577 – 20,7%Szwecja 62 – 0,4% 329 – 1,9% 1453 – 8,5% 2954 – 17,2% 2575 – 15,06% 9812 – 57,1%Hiszpania 160 – 0,1% 497 – 0,3% 1902 – 1,2% 7005 – 4,5% 114507 – 74,2% 30315 – 19,6%Europa 3350 – 0,4% 11483 – 1,3% 30624 – 3,5% 87509 – 9,0% 477037 – 54,0% 273416 – 30,9%Wpływ na działalność europejskiego handlu mają ograniczenia prawne w krajach ERWKraje Ograniczenia prawne godzin zamknięcia sklepów Rabaty Wyprzedaże specjalneBelgia do godz. 20,00, piątki do 21,00 dozwolone tylko wyprzedaż letnia, zimowa i w związku z likwidacją sklepuDania do godz. 17,30 + dodatkowo 10 godz. w tygodniu dozwolone zawsze dozwoloneFrancja bez ograniczeń, częściowa dostępność w niedziele dozwolone zawsze dozwoloneGrecja bez ograniczeń zabronione, jednak zwyczajowo przyjęte (praktykowane) zabronione, jednak zwyczajowo przyjęteHiszpania bez ograniczeń dozwolone zawsze dozwoloneHolandia do godz. 18,00, w czwartki lub piątki do 21,00 dozwolone zawsze dozwoloneIrlandia bez ograniczeń dozwolone zawsze dozwolone Luksemburg do godz. 20,00, w zimie do 19,00 maksymalnie 3% przy zapłacie gotówkowej zawsze dozwoloneNiemcy do godz. 20,00, w soboty do 16,00, jedną sobotę w miesiącu do 18,00 (regionalnie dozwolony handel w centrum miast w niedziele, np. Saksonia) maksymalnie 3% przy zapłacie gotówkowej tylko wyprzedaż letnia, zimowa, jubileuszowa oraz w związku z likwidacją sklepuPortugalia do godz. 24,00, zróżnicowania regionalnie dozwolone zawsze dozwoloneW. Brytania do godz. 20,00, raz w tygodniu do 21,00, w niedzielę dozwolone przez 6 godzin dozwolone zawsze dozwoloneWłochy do godz. 20,00, w zimie do 19,00 dozwolone tylko w wąsko określonym przedziale czasuStworzenie ERW spowodowało wzrost dynamiki ekspansji firm handlowych na obszarze eurorynku oraz znaczne nasilenie obrotów firm na obszarze krajów UEobrót (mld ECU) D – Niemcy, F – Francja, UK – Wlk. Brytania, NL – HolandiaPrzewaga konkurencyjna Badania i rozwój Produkcja Montaż Zbyt SerwisBadania i rozwój Produkcja Montaż Zbyt Zakup produktów w innych krajach ERW Kooperacja z partnerami europejskimi w Przemieszczenie produkcji do innych krajów ERW Powstanie rynków regionalnych dziedzinie badań i rozwoju Bliskość klienta ze względu na obecność firmy na całym obszarze eurorynkuEurosourcing Euroskładanie półproduktów Euromarketing: Pre-sales i After-sales4 grupy nowych systemów eurologistyki• System centralizacji – firmy europejskie (np. duże koncerny) rozbudowują system sieci, w ramach którego znajdują się euromagazyny nastawione na zaopatrzenie wszystkich części rynku, również regionów peryferyjnych.• System regionalizacji – regionalnie i europejsko działające przedsiębiorstwa tworzą z innymi firmami porozumienia kooperacyjne lub strategiczne alianse, których zadaniem jest optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów na określonym obszarze rozprowadzania towarów.• System wertykalny – międzynarodowe koncerny prowadzą logistyczną działalność na podstawie linii produktów, przez co uzyskują najkorzystniejsze warunki w zakresie jednolitego sposobu zarządzania systemem zaopatrzenia europejskiego, narodowego, regionalnego i lokalnego.• System horyzontalny – polega na zawiązywaniu na poziomie regionalnego zbytu aliansów strategicznych z producentami tego samego asortymentu produktów (np. pieczywa, towarów świeżych, produktów mrożonych), co umożliwia wspólną dystrybucję.
naukowy83