2010-04-sport-klucz-odpowiedzi.pdf

(383 KB) Pobierz
Kartoteka testu Światło
Centralna Komisja Egzaminacyjna
w Warszawie
SPRAWDZIAN 2010
Klucz punktowania zadań
(test dla uczniów bez dysfunkcji)
KWIECIEŃ 2010
315268283.012.png
Zadanie 1
Obszar
standardów
Standard
Czynność
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
czytanie
odczytywanie tekstu
literackiego (1.1)
określenie czasu wydarzeń
C
Zadanie 2
czytanie
odczytywanie tekstu
literackiego (1.1)
wskazanie cechy wyróżniającej
bohatera
C
Zadanie 3
czytanie czynne posługiwanie się terminami
(1.2)
rozpoznanie narracji pierwszoosobowej
A
Zadanie 4
czytanie
odczytywanie tekstu
literackiego (1.1)
określenie uczuć bohatera na podstawie
jego wypowiedzi (zwrotu przenośnego)
B
Zadanie 5
korzystanie z
informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
korzystanie z informacji zawartych
w przypisie do tekstu
D
Zadanie 6
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wnioskowanie na podstawie informacji
D
Zadanie 7
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wybór tytułu odpowiedniego dla
całego tekstu
A
Zadanie 8
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
długości (5.3)
zamiana długości wyrażonej
w kilometrach na metry
B
Zadanie 9
rozumowanie
wnioskowanie o przebiegu zjawiska,
mającego charakter prawidłowości,
na podstawie jego opisu (3.7)
wyznaczenie liczby spełniającej
warunki zadania
B
Zadanie 10
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) wnioskowanie na podstawie informacji
D
2
315268283.013.png 315268283.014.png 315268283.015.png
Zadanie 11
czytanie czynne posługiwanie się terminami
(1.2)
rozpoznanie funkcji porównania
A
Zadanie 12
czytanie czynne posługiwanie się terminami
(1.2)
rozpoznanie rytmu jako
charakterystycznej cechy fragmentu
tekstu
B
Zadanie 13
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) rozpoznanie uczuć osoby mówiącej
w wierszu
C
Zadanie 14
rozumowanie
rozpoznawanie charakterystycznych
cech figur (3.6)
rozpoznanie trójkąta prostokątnego
równoramiennego
B
Zadanie 15
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
powierzchni (5.3)
obliczenie pola prostokąta
A
Zadanie 16
rozumowanie
rozpoznawanie charakterystycznych
cech i własności liczb (3.6)
wskazanie, jaką część całości stanowi
wyróżniony fragment obiektu
C
Zadanie 17
rozumowanie ustalanie sposobu rozwiązania zadania
(3.8)
wskazanie informacji potrzebnych do
rozwiązania zadania
D
Zadanie 18
korzystanie z
informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
wskazanie, o ile tygodni później
w jednym regionie niż w drugim
rozpoczęło się dane wydarzenie
C
Zadanie 19
korzystanie z
informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
wskazanie liczby regionów, w których
dane wydarzenie miało miejsce w tym
samym przedziale czasowym
C
Zadanie 20
korzystanie z
informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
wyznaczenie przedziału czasowego
spełniającego warunki zadania
B
3
315268283.001.png 315268283.002.png 315268283.003.png 315268283.004.png 315268283.005.png
Ogólna zasada oceniania zadań otwartych
Zaleca się życzliwe ocenianie, czyli tolerowanie drobnych nieścisłości lub niejasności, ale zakazuje się
nadinterpretacji, czyli przypisywania uczniowi wiedzy, która nie została ujawniona w odpowiedziach.
Zadanie 21
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących długości
(5.3)
obliczenie długości przedmiotu
z zastosowaniem podanego algorytmu
wyrażenie w centymetrach poprawnie
obliczonej długości
2 p. – poprawny wynik mnożenia i poprawna zamiana jednostek
Przykłady rozwiązań:
1,46 ·1,5 = 2,19
2,19 m = 219 cm
Odpowiedź: 219 cm
1,5 m = 150 cm
1,46 ·150 = 219
Odpowiedź: Maksymalna długość nart jest równa 219 cm.
1 p. – poprawny wynik mnożenia, ale brak zamiany jednostek lub niepoprawna zamiana jednostek
Przykłady rozwiązań:
2,19 m
219
Zadanie 22
a)
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykorzystywanie w sytuacji praktycznej
własności liczb (5.5)
zastosowanie porównania ilorazowego
1 p. – poprawny wynik mnożenia
Przykłady rozwiązań:
5 · 2 = 10
Leszek trafił 10 razy.
b)
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykorzystywanie w sytuacji praktycznej
własności liczb (5.5)
zastosowanie porównania różnicowego
1 p. – poprawny wynik odejmowania
Przykłady rozwiązań:
(5 +10) – 3 = 12
Zbyszek trafił 12 razy.
(5 + 7) – 3 = 9 [Uczeń błędnie wykonał porównanie ilorazowe, ale poprawnie – różnico-
we].
4
315268283.006.png 315268283.007.png 315268283.008.png
Zadanie 23
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących długości
( 5.3)
obliczenie długości rzeczywistej
z zastosowaniem podanej skali
wyrażenie w kilometrach poprawnie
obliczonej długości trasy
2 p. – poprawny wynik mnożenia i poprawna zamiana jednostek
Przykłady rozwiązań:
16,4 · 50 000 = 820 000
820 000 cm = 8,2 km
16,4 · 500 = 8200
8 200 m = 8,2 km
50 000 cm = 0,5 km
16,4 · 0,5 = 8,2
1 : 50 000
1 cm – 0,5 km
16,4 : 2 = 8,2
1 p. – poprawny wynik mnożenia, ale brak zamiany jednostek lub niepoprawna zamiana jednostek
Przykłady rozwiązań:
16,4 · 50 000 = 820 000
Mają do pokonania 820 000 cm
Z adanie 24
a)
rozumowanie ustalanie sposobu rozwiązania zadania
i prezentacji tego rozwiązania (3.8)
obliczenie ceny towaru kupionego na raty
2 punkty – poprawnie obliczona kwota zawarta w 12 ratach, powiększona o kwotę pierwszej wpłaty
Przykłady rozwiązań:
176 + 12 · 52 = 800
12 · 52 = 624
624 + 176 = 800
1 punkt – poprawne działania, ale błąd w obliczeniach
5
315268283.009.png 315268283.010.png 315268283.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin