1arkusz.pdf

(154 KB) Pobierz
1Arkusz
Materiał ćwiczeniowy zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
Materiał ć wiczeniowy chroniony jest prawem autorskim. Materiału nie nale Ŝ y powiela ć ani udost ę pnia ć w Ŝ adnej
formie poza wykorzystaniem jako ć wiczeniowego/diagnostycznego w szkole.
WPISUJE UCZE Ń
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJ Ą CY
K OD UCZNI A
PESEL
Miejsce na naklejk ę
z kodem
dysleksja
MATERIAŁ Ć WICZENIOWY
DLA KLASY SZÓSTEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
POZNA Ń
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 8 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i numer
PESEL.
3. Czytaj uwaŜnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie uŜywaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi:
A, B, C, D. Odpowiada im następujący układ kratek na karcie
odpowiedzi:
STYCZE Ń 2011
A
B
C
D
Czas pracy:
60 minut
6. Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą
jej literą – np. gdy wybrałeś odpowiedź „A”:
A
B
C
D
Liczba punktów
do uzyskania: 40
7. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi,
ale jeśli się pomylisz,
ę dne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inn ą odpowied ź .
A
B
C
D
8. Rozwiązania zadań od 21. do 24. zapisz czytelnie
i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
9. Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane.
Powodzenia!
S-1
425098230.018.png 425098230.019.png 425098230.020.png 425098230.021.png 425098230.001.png 425098230.002.png 425098230.003.png
 
Tekst do zada ń od 1. do 5.
Jesienią temperatura powietrza stopniowo maleje, wzrasta natomiast ilość
opadów atmosferycznych. Astronomiczna jesień rozpoczyna się w momencie
równonocy jesiennej i trwa do momentu przesilenia zimowego, co oznacza na półkuli
północnej okres pomiędzy 23 września a 22 grudnia. Wówczas dzień jest krótszy
od nocy, a ponadto z kaŜdą kolejną dobą dnia ubywa, a nocy przybywa. W świecie
roślin i zwierząt to okres gromadzenia zapasów przed zimą.
W Polsce drzewa i krzewy liściaste zrzucają zimą liście. Gałęzie tych roślin
okrywa gruba warstwa kory, która chroni je przed mrozem, a pąki liściowe są
schowane pod łuskami. Drzewa iglaste w większości nie gubią zimą liści. Ich igły,
zwane teŜ szpilkami, pokrywa gruba warstwa kutyny*, dlatego są zimotrwałe. Kolejna
grupa roślin wieloletnich całkowicie traci części nadziemne i zimuje pod postacią
bulw, cebul i kłączy, ukrytych w ziemi bądź w wodzie. Rośliny, zwane jednorocznymi,
co roku, po wytworzeniu nasion, tracą zarówno części nadziemne, jak i podziemne.
Własne sposoby przetrwania zimy mają zwierzęta. Niektóre z nich zaczynają
przygotowania do niej juŜ wczesnym latem - gromadzą pod skórą zapasy tłuszczu,
dzięki którym są w stanie przetrwać zimę. W ten sposób postępują głównie te
zwierzaki, które zapadają w zimowy sen, np. nietoperze, popielice oraz jeŜe. Tłuszcz
pod skórą gromadzą równieŜ największe zwierzęta, występujące w północno-
wschodniej Polsce, np. Ŝubry i jelenie, ale te gatunki zimą są bardzo aktywne i cały
dzień szukają poŜywienia pod śniegiem. Ptaki, zimujące w Polsce, przez całe lato
i jesień gromadzą zapasy. Niektóre gatunki, np. sójki, robią tak wiele róŜnych skrytek,
Ŝe później nie są w stanie ich odszukać. Owady jeszcze przed nadejściem zimy
zasypiają bezpiecznie, zagrzebane w ziemi albo ukryte pod korą i wśród korzeni
drzew.
Cała przyroda zasypia zimowym snem.
Na podstawie artykułów: Puszczyk, Nr 10, 2004/2005.
*kutyna – substancja przypominaj ą ca wosk i tworz ą ca nieprzepuszczaln ą warstw ę na powierzchni
nadziemnych organów ro ś liny
1. Dwudziestego trzeciego września w Polsce
A. następuje przesilenie jesienne.
B. dzień jest duŜo dłuŜszy od nocy.
C. noc jest duŜo dłuŜsza od dnia.
D. długość dnia i nocy zrównuje się.
2. Dekada to czas obejmujący 10 dni. Astronomiczna jesień zaczyna się
A. w trzeciej dekadzie września i kończy w trzeciej dekadzie grudnia.
B. w trzeciej dekadzie września i kończy w drugiej dekadzie grudnia.
C. w drugiej dekadzie września i kończy w trzeciej dekadzie grudnia.
D. w drugiej dekadzie września i kończy w drugiej dekadzie grudnia.
3. Rośliny jednoroczne
A. zrzucają przed zimą delikatne szpilki.
B. po wydaniu nasion, przed zimą obumierają.
C. zimują pod postacią bulw, cebul, kłączy.
D. chowają na zimę pąki liściowe pod łuskami.
2
4. Kutyna to
A. łuska, pod którą są schowane pąki liściowe rośliny.
B. substancja chroniąca części podziemne rośliny.
C. bulwa rośliny ukryta podczas zimy w ziemi.
D. substancja chroniąca części nadziemne rośliny.
5. Gromadzenie pod skórą tłuszczu przed zimą jest charakterystyczne
A. dla ptaków przygotowujących się do odlotu do ciepłych krajów.
B. jedynie dla zwierząt zapadających w głęboki sen zimowy.
C. tylko dla zwierząt aktywnie poszukujących zimą poŜywienia.
D. dla zwierząt zapadających w sen zimowy, a takŜe aktywnych zimą.
6. Który związek wyrazów ma znaczenie przenośne?
A. Całe lato .
B. Gromadz ą zapasy .
C. Przyroda zasypia .
D. Astronomiczna jesie ń.
7. Rodzice Jacka postanowili spędzić jesienny weekend w Kłodzku. Wyruszyli
z Kalisza pociągiem o godz. 15:36 i dotarli do celu o godz. 21:04. Jak długo trwała
podróŜ?
A. 6 godz. 32 min B. 5 godz. 40 min C. 5 godz. 32 min D. 5 godz. 28 min
Zadania 8. i 9. rozwi ąŜ na podstawie informacji z mapki.
8. Na terenie przedstawionym na mapie wieje wiatr
A. południowo – zachodni.
B. południowo – wschodni.
C. północno – zachodni.
D. północno – wschodni.
9. Najmniejsza róŜnica temperatur między dniem
a nocą wystąpiła w okolicach
A. Zgorzelca.
B. Głogowa.
C. Kłodzka.
D. Wrocławia.
10. Na mapie w skali 1 : 1 500 000 odległość między dwoma miastami wynosi
18,4 cm. Jaka jest rzeczywista odległość między tymi miejscowościami?
A. 2,76 km
B. 27,6 km
C. 276 km
D. 2760 km
3
425098230.004.png
Tekst do zada ń od 11. do 15.
Jan Brzechwa
Pa ź dziernik
Nad ranem jeszcze bielał szron,
A oto juŜ się dzień płomieni
I stoi mój rówieśnik – klon
W pozłocie słońca i jesieni.
Jastrzębie, wypatrując cel,
Jak dwa przecinki tkwią w bezkresie
I resztką sił wesoły chmiel
Po drzewach do nich w górę pnie się.
Obłoki wolno suną wpław
Jak rozsypane piórka gęsie,
A w dole – popatrz – usnął staw
I znieruchomiał, cały w rzęsie.
Nad polną drogą nagi grab
Wyciągnął sęki uroczyście
I dźwięczy śmiech rumianych bab,
Odmiatających złote liście.
Z moczarów, z okolicznych łąk
O zmierzchu wczesny chłód przenika
I szybko spada słońca krąg
W pobliskie mroki października.
11. Klon jest rówieśnikiem
A. słonecznego października.
B. podmiotu mówiącego.
C. rumianej baby.
D. odbiorcy wiersza.
12. Chmiel rośnie w górę, aby
A. piąć się po drzewach.
B. dosięgnąć obłoków.
C. dosięgnąć jastrzębi.
D. zrównać się z klonem.
13. W zwrocie do odbiorcy jest zawarty nakaz
A. uwaŜnej obserwacji przyrody.
B. odpoczynku po całym dniu.
C. stałej ochrony przyrody.
D. systematycznej pracy w polu.
14. W jednym z porównań pokazano podobieństwo obłoków do
A. jastrzębi.
B. piórek.
C. liści.
D. przecinków.
4
15. Kiedy toczyły się przedstawione w wierszu wydarzenia?
A. Wczesnym październikowym świtem.
B. Przez cały październik.
C. Późnym październikowym wieczorem.
D. Przez jeden cały dzień.
16. Jeden krok Jacka to 60 cm. Podczas spaceru z psem chłopiec zrobił 1500
kroków. Jaką odległość pokonał?
A. 900 metrów
B. 800 metrów
C. 90 metrów
D. 80 metrów.
17. Z jednego kilograma jabłek moŜna uzyskać
2 litra soku. Ile litrów soku moŜna
uzyskać z 24 kg tych owoców?
A. 36
B. 18
C. 16
D. 8
18. W dzbanku jest 2,5 litra soku. Ile szklanek o pojemności 200 ml moŜna napełnić
sokiem z tego dzbanka?
A. 15
B. 14
C. 13
D. 12
Tabela do zadania 19. i 20.
W tabeli szarym kolorem zaznaczono czas sadzenia i czas kwitnienia wybranych
kwiatów.
Kwiat
Czas sadzenia Czas kwitnienia
sierpień wrzesień październik marzec kwiecień
maj
I *
II
I
II
I
II
I
II
I
II
I
II
tulipan
krokus
narcyz
szafirek
przebiśnieg
I* – oznacza pierwszą połowę miesiąca
19. Dziesiąty października to właściwy czas, aby posadzić
A. narcyze, szafirki i tulipany.
B. tulipany, narcyze i przebiśniegi.
C. krokusy, tulipany i przebiśniegi.
D. tulipany, krokusy i szafirki.
20. W tym samym czasie kwitną
A. szafirki i tulipany.
B. krokusy i przebiśniegi.
C. przebiśniegi i szafirki.
D. narcyze i krokusy.
5
3
425098230.005.png 425098230.006.png 425098230.007.png 425098230.008.png 425098230.009.png 425098230.010.png 425098230.011.png 425098230.012.png 425098230.013.png 425098230.014.png 425098230.015.png 425098230.016.png 425098230.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin