Barbara Kaja - zarys terapii dziecka.pdf

(4414 KB) Pobierz
328346364 UNPDF
ZARYS
TERAPII
DZIECKA
BARBARA
KAJA
328346364.038.png
EtYS TERAPII I
328346364.039.png
KOMITET REDAKCYJNY: przewodniczący - ARNOLD WILCZYŃSKI
sekretarz - GRAŻYNA JARZYNA, członkowie - WŁODZIMIERZ
JASTRZĘBSK1, JULIUSZ JUNDZIŁŁ, ANDRZEJ PRÓSZYŃSKI,
MARIAN PAWLAK, HENRYK WIŚNIEWSKI
PRZEDMOWA
9
CZĘŚĆ I ODDZIAŁYWANIE TERAPEUTY CZNO-WYCHOWAWCZE
{TERAPIA PEDAGOGICZNA) - PROBLEMY TEORETYCZNE
11
1. problematyka terapii pedagogicznej, jej miejsce i znaczenie w procesie
wychowania
-
11
1.1. Wprowadzenie
11
1.2. Analiza poglądów na istotę terapii pedagogicznej
13
1.2.1. Terapia pedagogiczna jako specjalne nauczanie i wychowanie
upośledzonych osób
14
REDAKTOR: EWA INDYKIEWICZ
1.2.2. Terapia pedagogiczna jako czynnik pomocniczy w psychoterapii . . 15
1.2.3. Terapia pedagogiczna jako likwidowanie objawów
17
1.2.4. Terapia pedagogiczna jako oddziaływanie oparte na interferencji
i teorii uczenia się
20
© Copyright by Wydawnictwo Uczelniane Wy^cj SzkoWedagogicznej
w Bydgoszczy - 1994
\% R-*« sV
1.2.5. Oddziaływanie terapculyczno-wychowawcze jako proces
ukierunkowany na osobowość wychowanka
21
2. Próba sformułowania teoretycznych podstaw oddziaływań
te
rapeutyczno-wychowawczych
27
2.1. Założenia wyjściowe
27
2.2. Zarys podstaw teoretycznych oddziaływań
terapcutyczno-wychowawczych
29
2.2.1. Wymiary sytuacji terapcutyczno-wychowawczych
32
ISBN 83-7096-090-1
2.2.2. Kategorie wpływów terapeutycznych
35
2.3. Oddziaływanie terapculyczno-wychowawcze a proces wychowania .... 38
2.4. Oddziaływanie lerapcutyczno-wychowawcze a formy psychoterapii
- podsumowanie
40
CZĘSC II METODY STOSOWANE W TERAPII DZIECI
43
WYDAWNICTWO UCZELNIANE WSI' W BYDGOSZCZY
Poz. 553
NaU»d20OOcg 2 .([ u[5O0c gZ .)Ark.wyd. 10,06 Zam. 69^5 Papier offsetowy k|. m 70x100 80g
Skład i druk: Zaltład Poligrafii WSP w Bydgoszczy
1. Techniki relaksacyjne
43
1.1. Technika relaksacji według Jacobsona w wersji B. Kaji
45
1.2. Relaksacja według Winlrcberta
48
328346364.040.png 328346364.041.png 328346364.001.png 328346364.002.png 328346364.003.png 328346364.004.png 328346364.005.png 328346364.006.png 328346364.007.png 328346364.008.png 328346364.009.png 328346364.010.png 328346364.011.png
1.3. Relaksacja oparła na treningu autogennym w wersji A. Polender
52
2. Polskie modyfikacje Melody Bon Depart
54
2.1. Metoda Dobrego Startu
55
2.Z Alfabet Piosenek
59
2.3. Śpiewane Litery
62
CZĘSCIII PRACA TERAPEUTYCZNA Z DZIEĆMI
PRZEJAWIAJĄCYMI TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU 105
1. Teoretyczne podstawy terapii dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu .. . 105
1.1. Uwagi wstępne
3. Metoda Symboli Dźwiękowych (zajęcia o charakterze
muzykoterapeutycznym)
70
3.1. Główne założenia Metody Symboli Dźwiękowych
70
105
3.2. Tok postępowania metodycznego podczas terapii Metodą Symboli
Dźwiękowych
71
1.2. Główne założenia koncepcji teoretycznej H. Spionek a problem pracy
korekcyjno-kompensacyjnej
106
3.3. Planowanie zajęć
76
1.3. Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
111
4. Techniki para teatralne
77
1.3.1. Objawy dysleksji rozwojowej
112
4.1. Technika zamiany ról
77
1.3.2. Etiologia i patomechanizm powstawania dysleksji
113
4.2. Inne techniki paratealralne
79
1.3.3. Typy dysleksji
115
5. Metoda malowania dziesięcioma palcami
80
1.4. Zasady prowadzenia terapii z dziećmi przejawiającymi trudności
w czytaniu i pisaniu
5.1. Przygotowanie do zajęć
80
117
5.2. Technika wykonania
80
2. Organizacja pracy w zespole korekcyjno-kompensacyjnym
124
5.3. Analiza zachowania się dziecka
82
2.1. Zasady organizowania zajęć korekcyj no-kompensacyjnych
124
2.2. Dokumentacja
126
6. System percepcyjno-motoryczny Kepharta
84
2.3. Współpraca z rodzicami
126
6.1. Główne założenia metody Kepharta
85
3. Programowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej
128
6.2. Rozpoznawanie zaburzeń rozwoju percepcyjno-motorycznego
87
3.1. Ogólne założenia dotyczące programowania zajęć
128
6.3. Ćwiczenia usprawniające rozwój percepcyjno-motoryczny
89
3.2. Program ogólny jako punkt wyjścia do opracowywania programów
indywidualnych
7. Metoda Weroniki Sherborne
95
130
7.1. Założenia ogólne
95
3.3. Konstruowanie programów indywidualnych
134
7.2. Przykłady ćwiczeń
97
3.4. Przebieg zajęć korckcyjno-kompcnsacyjnych - analiza wybranych
konspektów
8. Niedyrektywna metoda poradnictwa dla rodziców
99
141
8.1. Podstawowe założenia poradnictwa dla rodziców
99
Podsumowanie
145
8.2. Meloda prowadzenia indywidualnych rozmów z rodzicami
101
ANEKSY
147
Podsumowanie
104
BIBLIOGRAFIA
166
328346364.012.png 328346364.013.png 328346364.014.png 328346364.015.png 328346364.016.png 328346364.017.png 328346364.018.png 328346364.019.png 328346364.020.png 328346364.021.png 328346364.022.png 328346364.023.png 328346364.024.png 328346364.025.png 328346364.026.png 328346364.027.png 328346364.028.png 328346364.029.png 328346364.030.png 328346364.031.png 328346364.032.png 328346364.033.png 328346364.034.png 328346364.035.png 328346364.036.png
PRZEDMOWA
Proces wychowania i proces terapeutyczny są ściśle ze sobą powiązane. Wycho-
wanie - w jego najbardziej humanitarnym wymiarze, powinno rozbudzić, rozwijać i
utrwalać w każdym dziecku zalążek uzdolnień, klórc posiada, by poprzez współdzia-
łanie z innymi, uczyło się kochać świat oraz działać w nim dla dobra i człowieka, i
świata.
Często jednak zdarza się, że proces wychowania ulega załamaniu, dziecko nie
może lub nie chce sprostać oczekiwaniom i wymaganiom świata dorosłych. Dzieje się
lak np. wtedy, gdy zakłócenia przebiegu rozwoju niektórych funkcji orientacyj no -po-
znawczych, związane najczęściej z opóźnionym rozwojem układu nerwowego, utrud-
niają proces dostosowywania się do wymagań otoczenia. Załamuje się wówczas
kariera szkolna ucznia. Niepowodzenia, brak sukcesów w nauce, obniżają wiarę we
własne siły, osłabiają motywację do nauki i często wy wohiją dezorganizację wyższych
form sterowania zachowaniem. Potrzebna jest wówczas interwencja terapeutyczna,
pomoc terapcutyczno-wychowawcza.
Temu zagadnieniu poświęcona jest niniejsza praca.
Przedstawimy w niej próbę sformułowania teoretycznych podstaw pracy tera-
peutycznej (terapii pedagogicznej), omówimy istniejące metody terapii, sporo miejsca
poświęcimy jednej z najczęściej stosowanych w praktyce form terapii - zajęciom
korekcyjno-kompensacyjnym z dziećmi przejawiającymi trudności wczytaniu i pisa-
niu.
Zależy nam, by studenci uzyskali szersze spojrzenie na pomoc terapeutyczną
udzielaną dzieciom wykazującym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwojowe, niż
miało lo miejsce w poglądach sprowadzających terapię (prowadzoną przez nauczy-
ciela) do wyrównywania braków w wiadomościach szkolnych.
Niniejsza praca zawiera tematykę przygotowującą przede wszystkim do pomocy
terapeutycznej stosowanej wobec dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku
328346364.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin