WTPHiG2.doc

(193 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE

WYPOSAZENIE TECHNICZNE PRZEDSIEBIORSTW HOTELARSKICH I GASTRONOMICZNYCH


1.         Wymagania ogólne dotyczące wyposażenia hoteli

Czynniki determinujace poziom uslug hotelarskich:

- Techniczny (jakos wyposazenia, ilosc, powierzchnia mieszkalna, wyglad budynku, drogi dojazdowe)
- osobowy (kompetencje personelu [znajomosc jezykow obcych], uniform, wyglad, sprawnosc obslugi, reagowanie na potrzeby klientow, usmiech, empatia)
- organizacja i dyscyplina pracy
- uwarunkowania zewnetrzne

Wymagania w odniesieniu do wyposażenia:

- wysoki standard
- funkcjonalość
- estetyka
- trwałość i niezawodność
- bezpieczenstwo obsługi i użytkownika
- łatwość obsługi
- dobra aranżacja i dobór kolorystki

Determinantami przemian w hotelarstwie w odniesiu do budynków i wyposażenia są:

- konieczność zapewnienia komfortu użytkowego i sanitarnego
- dynamiczny rozwój aglomeracji miejskich i przemysłowych (zwiększenie intensywności zabudowy)
- ogólny wzrost zamożności i poprawa warunków bytowych
- intensywność życia w warunkach coraz bardziej założonych, co indukuje popyt na zorganizowaną profilaktykę zdrowotną, a także rehabilitację
- przystosowanie bazy hotelowej dla potrzeb gości niepełnosprawnych.

Juz w 1962r Miedzynarodowy Zwiazek Oficjalnych Organizacji Turystycznych zalecal zroznicowanie wyposazenia meblowego w zaleznosci od kategorii:

- dla hoteli 1* - umeblowanie wygodne dobrej jakosci
- dla hoteli 2* - umeblowanie wygodne, bardzo dobrej jakosci, skompletowane pod kolor i konstrukcje
- dla hoteli 3* - umeblowanie bardzo wysokiej jakosci, w bardzo dobrym stanie i asortymencie umozliwiajace wypoczynek w ciagu dnia i dobre warunki pracy umyslowej
- dla hoteli 4* i 5* - pokoje aranzowane przez uprawnionych fachowcow – projektantow wnetrz.

2.         Funkcje hoteli – wpływ na wyposażenie

3.         Komfort pobytu gościa a wyposażenie

Na rynku obiektów hotelowych występuje kilka postaw gości hotelowych związanych z aktywnością. Różne rodzaje aktywności gości hotelowych powinny skłonić gestorów do analizy ekonomicznej formy i sposobu obsługi klientów. Gość oczekuje i wymaga od hotelu:

·         funkcjonalności i estetyki pomieszczeń, ładu, czystości i porządku,

·         prezencji i odpowiedniej postawy personelu, kultury osobistej,

·         komfortu pobytu, sanitarnego, termicznego, akustycznego, oświetleniowego,

·         dobrej organizacji i widocznej dyscypliny pracy,

·         bezpieczeństwa pobytu.

Zakresy poszukiwania komfortu gościa biznesowego

·         biznes-nocleg: cisza, komfort snu, dobry wypoczynek, warunki pracy z komputerem w lobby;

·         biznes-aktywny: możliwość aktywnego działania, sport, dyskoteka, bowling, swoboda hałasowania niedostępna w warunkach “normalnych”;

·         biznes-edukacyjny: optymalne warunki do prowadzenia form edukacyjnych oraz działań integracyjnych, oczekiwania dostępności do specjalistycznego wyposażenia dla realizacji swoich celów.

Zakresy poszukiwania komfortu gościa turystycznego

·         turystyczny-spokojny – komfort snu, dobry wypoczynek w akceptowalnych warunkach, brak wpływu incydentów na pobyt, brak konieczności zmiany planów turystycznych z powodu powstawania problemów z organizacją usługi;

·         turystyczny-aktywny – poszukuje miejsca, gdzie może generować hałas w sposób nieograniczony, w których dopuszczalne i akceptowane są różne sytuacje generujące hałas.

Mieszanie gości o różnych potrzebach nie jest dobrym sposobem funkcjonowania obiektu hotelowego. Segmentacja oferty i klienta wg postaw i oczekiwań jest może mało wyartykułowanym, ale istniejącym faktem rynkowym. Klienci samoistnie poszukują hoteli z ofertą odpowiednią do swoich upodobań, a informacje o warunkach przekazywane są często pocztą pantoflową. Poszukiwanie obiektów przeznaczonych dla gości oczekujących zagwarantowania swoich potrzeb jest coraz powszechniejsze wśród osób z większymi skłonnościami do wydatków na pobyt w hotelu. Dzięki ogólnie dostępnym środkom komunikacji poszukiwanie oferty indywidualnej z unikalnymi walorami nie jest takie trudne. Również zaprezentowanie przez gestora wąskiej oferty dla klienta o specyficznej aktywności jest w dobie Internetu łatwiejsze i mniej kosztowne. Eliminacja krzyżowania się gości o różnej postawie eliminuje konflikty, oraz zwiększa zyski dla prowadzącego obiekt.

Wśród wymagań gości stawianych elementom wyposażenia hotelu można wyróżnić:

·         najwyższa jakość, wysoki standard,

·         funkcjonalność,

·         estetyka,

·         trwałość i niezawodność,

·         bezpieczeństwo obsługi

·         łatwość obsługi i użytkowania,

·         niezawodność i pełna sprawność użytkowania.

Ponadto można wyróżnić wiele wymagań stawianych wyposażeniu, oraz aranżacji wnętrz. Dotyczy to przede wszystkim stabilności mebli, dobranej kolorystyki, dobrych i wytrzymałych materiałów i pokryć i wiele innych.
Spełnienie powyższych oczekiwań możliwe jest m.in. przez ustanowienie i skuteczne egzekwowanie standardów wyposażenia i procedur obsługi. Jednym z ważniejszych czynników wpływających na wyposażenie hotelu obok wymagań gości są wymagania stawiane zakładom hotelarskim należących do międzynarodowych systemów hotelowych. W systemach hotelowych obowiązują szczegółowo opracowane, zatwierdzone i konsekwentnie egzekwowane wymagania dotyczące wyposażenia i poziomu usług. Stan wyposażenia i poziom usług hoteli w Polsce i na świecie ulega zmianom, gdyż wzrastają wymagania gości, oraz minimalne wymagania w odniesieniu do hoteli określonych w przepisach kategoryzacyjnych. Na rynku pojawia się dużo nowoczesnych firm produkujących wyposażenie hoteli i gastronomii, co ułatwia modernizację wyposażenia.

4.         Wymagania w odniesieniu do budynku hotelu

- odpowiednia wielkosc obiektu, ktora umozliwi realizacje programu uslugowo – handlowego
- odpowiednia ilosc oraz powierzchnia zespolow funkcjonalnych i czesci skladowych hotelu
- uzbrojenie instalacji i urzadzeniami technicznymi
- dostepnosc komunikacyjna, zagospodarowanie ooczenia
- wlasciwa struktura jednostek mieszkalnych
- bezkolizyjne rozmieszczenie poszczegolnych zespolow
- dostepnosc dla osob niepelnosprawnych

5.         Omów instytucje mające wpływ na ustanawianie standardów w hotelarstwie

Na powstawanie standardow maja zasadniczy wplyw:
- instytucje stanowiace prawo
- rozne organizacje zwiazane z hotelstwem

6.         Cele ustanawiania standardów

- standardy decyduja o jakosci uslug
- standardy ustalane sa dla okreslenia norm wyposazeniowych i obslugowych w hotelu
- standardy sa podstawowymi tematami w szkoleniach dotyczacych obslugi gosci.
- znajomosc standardow przez gosci pozwala im na biezaca kontrole i ocene pracy hotelu
- standardy pozwalaja dokonac oceny poszczegolnych hoteli
- standardy stanowia podstawe dla dokonania kontroli
- standardy sa elementem walki konkurencyjnej

7.         Podział hoteli na grupy z uwzględnieniem standardów

Hotele ze wzgledu na standard mozna podzielic na trzy grupy:
- standardy reprezentacyjny (podwyzszony) odpowiadajacy zazwyczaj kategorii 4* i 5*
- standard podstawowy odpowiadajacy zazwyczaj kategorii 3*
- standard popularny (turystyczny) odpowiadajacy zazwyczaj kategorii 1* i 2*

8.         Omów model współczesnego hotelu i krótko scharakteryzuj jeden z pionów 

Hotelarstwo jest odbiciem stanu gospodarki I jej kondycji, stosunkow spolecznych oraz poziomu kultury technicznej I uzytkowej w danym kraju lub regionie. Stan ilosciowy I jakosciowy bazy hotelarskiej swiadczy w wiekszym stopniu o polityce panstwa w odniesieniu do turystyki jako istotnego ogniwa w gospodarce. Wspolczesne srodki lokomocji zwiekszyly w znacznym stopniu tempo zycia, podrozowania, poznawania, wypoczywania itp. Obecnie turysta w znacznie krotszym czasie pragnie poznac miasto, jego historie, dokonac zakupow, zregenerowac swoje sily psychiczne I fizyczne, poznawac ludzi, uczestniczyc w roznych imprezach rozrywkowych I kulturalnych. Wspolczesne hotelarstwo przejmuje w wielu przypadkach inicjatywe I role animatora, ulatwiajac, organizujac pobyt wraz z realizacj przygotowanego program.  W tych warunkach wyksztalcil sie nowy model wspolczesnego hotelu, odbiegajacy od historycznego wzoru. Nalezy dodac, ze wyposazenie I urzadznie techniczne w nowych ukladach, odgrywaja istotna role.

W sklad omawianego modelu wchodza: pion pobytowy, gastronomiczny, uslug specjalnych, zwiazany z racjonalnym zagosp. czasu wolnegoo. Zaplecze techniczne, socjalno-sanitarne I administracyjne.

Pion obslugi gastronomicznej: Dysponuje roznymi lokalami o odmiennym typie uslugi: od tradycyjnej restauracji, kawiarni bufetu, baru, jadalni do specjalistycznych  typu: cafeterie aperatife, cocktail, snack itp. I innych lokali rozrywkowych np disco, locale z programem rozrywkowymitd. W duzzych hotelach serwuje sie potrawy I zestawy dan roznych kuchni, przygotowane wg receptur francuskich, wloskich itp. Wystroj I oprawa lokali nastawione san a wytworzenie nastroju kameralnosci I przytulnosci, sprzyjajacych dobremu samopoczuciu. W tych lokalach, a w szczegolnosci w ekskluzywnych, operuje sie glownie oswietleniem, muzyka, roslinnoscia, wyposazeniem (od zastawy po wyposazenie). Do sal koferencyjnych wprowadza sie np rozna aby zaprezentowac obrobke kulinarna potraw I zachecic do konsumpcji. To co kiedys bylo skrywane w kuchni, teraz jest przedmiotem, pozytywnego odzialywania na konsumentow. Efektowne formy podawania dan sa kolejnym sposobem odzialywania na goscia.

9.         Wskaźniki – procentowe zagospodarowanie działki hotelu

- okolo 10000m2 – dla hotelu sredniej wielkosci, o wysokosci w granicach 8 kondygnacji
- okolo 8000m2 – dla hotelu malego, o wysokosci w granicach 2-3 kondygnacji

Działkę w zalezności od sposobu zagospodarowania można podzieli na :

-Powierzchnię zabudowy – 30-50% pow. działki

-powierzchnię zajmowaną przez parkingi- 20-30% pow. działki

-powierzchnię zajętą na dojścia, dojazdy i zieleń- 20-40% powierzchni działki

10.       Od czego zależy wielkość pionu gastronomicznego w hotelu

Wielkosc hotelowego pionu gastronomicznego zalezy od:

- wielkosc pionu pobytowego i wielofunkcyjnego
- lokalizacji i charakteru hotelu
- standardu hotelu i wewnetrzej organizacji
- tradycji,  lokalnych przyzwyczajen, specjalnosci zakladu
- podazy uslug na lokalnym rynku.

11.       Od jakich elementów zależy powierzchnia  na jedno miejsce gastronomiczne w sali gastronomicznej

-system obslugi konsumenta (kelnerski 1,4-1,6 m2/mg, samoobsluga 0,9-1,1 m2/mg, bankietowy 0,9 m2/mg, lokal reprezentacyjny 1,6-18 m2/mg)

-wielkosc, ksztalt stolikow oraz sposob ich ustawienia

- inne funkcje jakie moze spelniac sala

12.       Co oznacza elastyczność formowania zestawów w lokalach gastronomicznych

Jest to skomponowanie menu w taki sposob aby konsument mial wiele mozliwosci, polega takze na jego roznorodnosci, Dobrym przykladem jest komponowanie dan biorac pod uwage wegetarian. Opieranie sie na daniach glownie miesnych, spowodowaloby utrate czesci konsumentow. Natomiast wzbogacenie menu chocby przez roznego rodzaju salatki, czy mozliwosc wyboru w daniu glownym zwyklego kotleta schabowego na kotlet sojowy. Rowniez dobrym przykladem przy formowaniu zestawow,  bedzie dziecko. – komponowanie dan malo pikantych.

13.       Omów lokalizację pionu gastronomicznego i proporcje powierzchni w pionie gastronomicznym

PION GASTRONOMICZNO-ZYWIENIOWY

- zespol ogolnodostepny dla gosci (zespol lokali gastronomiczno-zywieniowych)
- zespol niedostepny dla gosci (zaplecze gastronomiczne)

Sklad Pionu Gastronomicznego

1. wezel wejsciowy z sanitariami
2. Sale konsumpcyjne z barami lub bez
3. Lokale rozrywkowe i lokale z rozbudowanym programem rozrywkowo-estradowym
4. Zaplecze umozliwiajace obsluge gastronomiczna bezposrednio w pionie pobytowym (room-service itp)
5. Zaplecze gastronomiczne (kuchnia, magazyn, czesc przygotowawcza, wezel sanitarno-socjalny)

Czynniki lokalizacji pionu gastronomicznego

- usytuowanie wzgledem stron swiata
- strefowosc obslugowa
- dogodnosc dojazdu i wyjazdu
- warunki teczhniczne lokalizacji
- powiazania funkcjonalne pomiedzy dzialami : magazynowym, przygotowalniami, produkcja posrednia, bezposrednia i ekspedycja.

Uklady przstrzenne pionu gastronomicznego

- wszystkie dzialy (magazynowy, technczny, socjalny i ekspeycyjny znajduja sie na jednym poziomie np parter)
- dzial magazynowy, techniczny i zaplecze socjalno-szatniowe znajduja sie w piwnicy, dzial technologiczny i ekspedycja znajduja sie na parterze
- dzial magazynowy i techniczny znajduja sie w piwnicy, dzial technologiczny i ekspedycja na parterze, dzial socjalno-szatniowy na pietrze.

14.       Omów podział powierzchni całkowitej pionu wielofunkcyjnego

Sklad zespolu wielofunkcynego

- sale o roznej powierzchni oddzielone ruchomymi (przesuwanymi scianami)
- kuluary – wydzielona powierzchnia bezposrednio przylegajaca do sal wielofunkcyjnych
- wydzielony podjazd, wezel wejsciowy z szatnia, minirecepcja, powmieszczenia recepcyjne dla VIP i personelu towarzyszacego
- zestaw pomieszczen konferencyjnych do pracy w grupach, sektach itp
- pomieszczenia pomocnicze, biurowe i magazynowane bezposrednio zwiazane z w/w pionem

Pomieszczenia pomocnicze

- dla kierownictwa i pracownikow obslugowych
- centrum biznesu
- magazyn mebli i sprzetu specjalistycznego
- zaplecze techniczne zawiazane z dostepnoscia zespolu.

15.       Omów standardy pionu rekreacyjnego

Wedlug wymagan kateogryzacyjnych

- basen kapietlowy w kat. 5*
- basen kapielowy, sauna, silownia, solarium, masaze i inne uslugi rekracyjne – minimum dwa rodzaje uslug (w kat 5*, 4* obligatoryjnie, w kat 3* w miejscowosciach wypoczynkowych)

Zespoły związane z rekreacją i  sportem relaksowym mogą być urządzone jako:

-wewnętrze, tj. urządzone w pomieszczeniach zamkniętych, organizacyjnie powiązane z innymi zespołami funkcjonalno-użytkowymi

-zewnętrzne, urządzane na przylegających terenach, powiązanych bezpośrednio z obiektem hotelarskim lub należącym do innych jednostek specjalistycznych, a udostępnianych gościom płatnie lub nieodpłatnie

Podział infrastruktury technicznej wynika z form i rodzaju rekreacji oraz urządzeń związanych z:

-rekreacją czynną

-rekreacją bierną

-zabawą i rozrywką

-z zainteresowaniami hobbistycznymi

-profilaktyką zdrowotną

16.       Części składowe pionu rekreacyjnego w tym zaplecza

W sklad zespolu wchodza urzadzenia wewnatrz budynku I zlokalizowane w otoczeniu. (wyspepowanie zalezne od kategoryzacji hotelu)

·          Odnowa bilogiczna, sauny, silownie,

·          Bilard, krengielrnie, minigolfy

·          Baseny

·          Korty tenisowe

·          Boiska. Pola golfowe

·          Place zabaw

·          Przystanie wodne

·          Wypozyczalnie I przechowywalnie sprzetu sportowego I turystycznego

·          Sciezki spawnosciowe, zdrowia

·          Wydzielone locale rozrywkowe

Zaplecze:

·          Techniczne (warsztaty I zwiazane z nimi magazyny)

·          Socjalne (sztanie, wezly sanitarno-higieniczne tj wc, umawlki prysznice, kantyny, ambulatoria lub gabinety lekarskie

17.       Jak rozkładają się koszty inwestycji obiektu hotelarskiego

1. studia i dokumentacja 7-10%

( ekspertyzy, opinie rzeczoznawcow, dokumentacja geologiczna, projekt koncepcyjny , budowlany, wnetrz, nadzor autorski)

2. obiekty podstawowe i pomocnicze 80-85% w tym:

·          Roboty budowlano-montazowe 60-70%

·          Wyposazenie 30-40%

3. obsluga inwestorska, generalne wykonawstwo, nadzor inwestorski, specjalistyczny 6%

4. szkolenie i rozruch 0,5%

5. rezerwa 3-10%

Podzial ten ma charakter orientacyjny i jest zalezny od: uwarunkowan miejscowych, przyjetej technologii, systemu prowadzenia robot itp.

18.       Omów znaczenie kolorów w aranżacji wnętrz

Zastosowanie barw we wnetrzach

Biel

- uniwersalne tlo dla innych kolorow
- optycznie powieksza pomieszczenie
- budzi skojarzenia z porzadkiem i rownowaga
- zastosowanie bieli w calym wnetrzu, stwarza wrazenie zimna, braku przytulnosci
- wyostrza postrzeganie ksztaltu i jakosci elementow we wnetrzu
- stanowi kontrast wydobywajacy rzeczywisty kolor
- moze byc rowniez dobrym tlem dla szczegolnego przedmiotu we wnetrzu
- jest najlepszym tlem zieleni.

Czerwony

- kolor ognia – dziala pobudzajaco
- optycznie zmniejsza pomieszczenie
- dobrze sprawdza sie w postaci plam kolorystycznych i mocnych akcentow we wnetrzu
- idealny do zastosowania w przedpokojach i hollach
- nie powinien byc stosowany we wnetrzach, w ktorych wymagana jest koncentracja
- wzmaga apetyt, dlatego w krajach dalekiego wschodu, gdzie duze znaczenie ma symbolika, stosowany jest w restauracjach i jadalniach
- w zbyt duzym nasyceniu wywoluje agresje i zlosc

Niebieski

- przynosi uspokojenie i inspiruje, jest jednak chlodny i nieprzytulny
- przy slabym swietle moze wywolac nastroj wyobcowania i melancholii
- przebywanie w niebieskich pomieszczeniach spowalnia puls, obniza cisnienie krwi, uspokaja
- optycznie powieksza przestrzen i tworzy wrazenie glebi
- niewskazany w jadalniach i pomieszczeniach kuchennych – uznany za kolor hamujacy laknienie.

Fioletowy

- kolor ekskluzywny i dostojny – laczy czerwien i blekit
- korzystanie wplywa na uklad nerwowy, stymuluje
- u osob szczegolnie wrazliwych moze wywolac stan przygnebienie i melancholii

Rozowy

- polaczenie czerwieni i bieli, wyraza stalosc, umiarkowanie i panowanie nad soba
- delikatnie odcienie moga byc stosowane w jednostkach mieszlanych.

Zolty

- kolor nauki, intelektu, optymizmu
- dobry do pomieszczen, kuchni oraz jadalni
- jego odmiany sprawdzaja sie zwlaszcza we wnetrznych skierowanych na polnosc i wschod
- odsuwa zmeczenie, delikatnie pobudza
- zbyt nasycona moze draznic.

Brazowy

- i jego odcienie – pozadane w kazdym wnetrzu, jednak namniej w sypialni
- powoduje, iz wnetrze staje sie bardziej przytulne
- jest dobrym tlem dla kolorowych mebli, dywanow i tkanin
- beze i brazy – naturalne kolory ziemi, suchych traw, kawy, dojrzalych zboz, drewna – daja poczucie solidnosci i ciepla.

Zielony

- kolor spokoju, rownowagi, skupienia, odpreza, uspokaja, relaksuje
- idealny do gabinetow odnowy biologicznej (lagodzi objawy stresu), wesly h-s, klatek schodowych

Szary

- wydobywa przedmioty o intensywnych barwach, jest dla nich doskonalym tlem
- doskonale wspolgra z aluminium i stala
- kojarzony z nowoczesnoscia, chlodnym stylem minimalistycznych wnetrz
- sprawdza sie w lazienkach, w ktorych zastosowano biale plytki, doskonale harmonizuje z ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin