zajecia artystyczne muzyka gimnazjum.pdf
(
136 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - zajecia artystyczne gimnazjum.doc
Autorski program nauczania
w zakresie muzyki
autor programu: Dariusz Bogacz
Starachowice 2009
Spis treści
I Ogólna charakterystyka programu
3
II Cel zajęć artystycznych
3
Cele główne
Cele szczegółowe
Cele wychowawcze
4
III Formy i metody pracy
4
IV Tematyka zajęć artystycznych
4
V Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
5
2
I. Ogólna charakterystyka programu.
Program przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum. Realizowany jest na zajęciach
artystycznych z muzyki w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Program został opracowany na
podstawie obowiązującej podstawy programowej z dnia 23 grudnia 2008 r., z rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej.
Program zakłada naukę piosenek i pieśni patriotycznych, historycznych, ludowych,
młodzieżowych, turystycznych, popularnych ze słuchu i przy pomocy nut, naukę gry na
instrumentach oraz tworzenie własnych wypowiedzi muzycznych. Przy doborze form i metod
kieruję się zainteresowaniami i możliwościami uczniów klas gimnazjalnych, dla których ten
program jest przeznaczony. Zajęcia te są szczególnie ważne dla dzieci, które ze względu na
okrojony przydział godzin lekcji muzyki nie mają z nią innego kontaktu.
Jednym z ważniejszych kryteriów zajęć jest to, aby młodzież dobrze bawiła się przy
muzyce i była współorganizatorami spotkań. Proponowane przez nich piosenki, układy taneczne
mają być dla nich bodźcem do poszukiwania coraz ciekawszych pomysłów. To często dzieci dają
propozycje utworów wykorzystywanych w programach artystycznych, ruchów do piosenek,
podsuwają nagrania przebojów muzyki rozrywkowej.
Poznawanie najważniejszych zagadnień twórczości artystycznej muzyki, oraz analiza
utworów muzycznych pozwala dostrzec ich walory estetyczne i ekspresyjne, stymulując
wyobraźnię i inwencję twórcza ucznia. Podatny umysł i wrażliwość młodego człowieka powinny
być umiejętnie kształtowane i tę rolę znakomicie mogą spełniać zajęcia artystyczne z muzyki.
Muzyka pomaga w wychowaniu i kształceniu, a zajęcia artystyczne w gimnazjum postrzegam
jako przedmiot swobodny, który poprzez indywidualną i grupową aktywność twórczą w formie
zabawy, otwiera młodego człowieka na różne dziedziny życia. Poprzez pracę w grupie uczeń uczy
się również komunikacji i integracji, oraz konstruktywnego rozwiązywania problemów.
Osiągnięcia uczniów powinny być prezentowane publicznie w formie, występu, koncertu,
aby zgodnie z założeniem realizacji celu edukacyjnego – wdrażać uczniów w uczestnictwo w
kulturze i upowszechnianie kultury w lokalnej społeczności.
II. Cele zajęć artystycznych.
Cele główne
:
1. Kształtowanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych.
2. Wyposażenie uczniów w umiejętności muzyczne oraz wiedzę z tego zakresu.
3. Umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych.
4. Stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, kompetencji oraz
autorefleksji.
5. Rozwijanie muzykalności.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
~
poznaje różny repertuar piosenek i utworów muzycznych,
~
poznaje wykonawców muzyki rozrywkowej,
~
poznaje wybrane przeboje polskiej muzyki rozrywkowej,
~
świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości
i atrakcyjności
~
poznaje odmiany muzyki rozrywkowej,
~
poznaje podstawowe pojęcia muzyczne
~
poznaje wiadomości związane z notacją zapisem muzycznym
~
uczy się śpiewać ze słuchu lub przy pomocy nut poprawnie intonacyjnie z
właściwym podparciem oddechowym i zalecaną w zapisie nutowym interpretacją
~
uczy się grać na instrumentach akompaniament do piosenek
3
~
poznaje rodzaje zespołów wokalnych i instrumentalnych
~
poznaje instytucje kultury muzycznej
~
poznaje główne formy muzyki
~
nabiera nawyku uczciwej rywalizacji, biorąc udział w konkursach muzycznych
~
wyraża swoje uczucia, nastroje różne stany emocjonalne za pomocą środków
muzycznych
~
potrafi czerpać radość ze wspólnego śpiewu zespołowego i indywidualnego, gry
na instrumentach.
~
interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem
~
stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej
Cele wychowawcze
Uczeń:
~
aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły i środowiska
~
wykazuje twórczą postawę.
~
staje się tolerancyjny wobec innych ludzi.
~
współpracuje z zespołem według ustalonych reguł.
~
przygotowuje się do świadomego odbioru muzyki.
~
nabiera dbałości i szacunku wobec dóbr kultury muzycznej i poczucia tożsamości
narodowej.
~
stosuje podstawowe zasady związane ze śpiewem zespołowym
~
rozwija poczucie odpowiedzialności za wyniki pracy indywidualnej i zespołowej.
~
przez kontakt z różnymi gatunkami muzyki rozwija swoje zainteresowania.
~
dzięki własnym osiągnięciom twórczym nabiera pewności siebie, co powoduje
wyższą samoocenę ucznia.
~
podejmuje działania w sytuacjach
trudnych.
III. Formy i metody pracy
~
planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki
~
praca z tekstem
~
analiza utworu muzycznego
~
rozpoznawanie gatunków muzycznych podczas słuchania i śpiewania piosenek
~
multimedialne środki przekazu
~
praca w grupach,
~
praca indywidualna,
~
udział w konkursach muzycznych
~
dbałość o właściwą oprawę muzyczną podczas uroczystości szkolnych
~
muzykowanie na instrumentach
~
śpiew solowy, grupowy
IV Tematyka zajęć artystycznych
1.
Śpiewanie indywidualnie oraz w grupie ze słuchu lub z obserwacją zapisu nutowego
~
piosenek patriotycznych, historycznych,
~
piosenek młodzieżowych, turystycznych, ludowych,
~
wybranych piosenek z repertuaru muzyki rozrywkowej,
~
kolęd, pastorałek i piosenek o tematyce świątecznej,
~
utwory wielogłosowe
4
2. Granie na instrumentach muzycznych melodii z nut lub ze słuchu,
~
szkolnych (dzwonki, flet prosty)
3. Tworzenie wypowiedzi dźwiękowych
- improwizacja instrumentalna do piosenek
- tworzenie akompaniamentu do piosenek
- nauka gry na instrumentach
5. Ćwiczenia twórcze
- układanie własnych tekstów piosenek, rymowanek,
- tworzenie melodii do podanych tekstów, oraz do tekstów swojego autorstwa
- tworzenie improwizacji ruchowych do muzyki,
- tworzenie akompaniamentów do piosenek,
6. Gatunki i style muzyki
- Zapoznanie z historią i rozwojem wybranych gatunków i stylów muzycznych
- zapoznanie z muzyką rozrywkową
- kształcenie postawy tolerancji dla różnych gustów i upodobań,
V Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
Przedmioty artystyczne stanowią grupę przedmiotów w których system
oceniania jest bardzo trudny, ponieważ o umiejętnościach decydują uzdolnienia, a same
zdolności nie mogą stanowić podstawy do oceny ucznia.
Kryteria oceny uczniów mogą być ukierunkowane przede wszystkim na zakres realizacji
celów wychowawczych i kształcenia poprzez:
~
czynne uczestnictwo w zajęciach oraz wykazywanie pozytywnej motywacji do
nich,
~
wykazywanie pozytywnej postawy wobec stawianych zadań.
~
nabieranie dbałości i szacunku wobec dóbr kultury muzycznej i poczucia
tożsamości narodowej.
~
rozwijanie swoich zainteresowań.
~
aktywne uczestnictwo życiu kulturalnym.
~
umiejętność wartościowania i oceniania muzyki.
~
osiągnięcia w zakresie umiejętności śpiewu i gry na instrumentach (czystość
intonacji, poprawność rytmiczną, muzykalne wykonanie partii instrumentalnej).
5
- odróżnienie twórczości artystycznej i popularnej
Plik z chomika:
yacol_
Inne pliki z tego folderu:
muzfilmowa.doc
(166 KB)
PIOSENKI KABARETU Z OKAZJI DNIA NAUCZYCIELA.doc
(26 KB)
Gdyby do szkoły chodziły anioły-podkł.(2).mp3
(3092 KB)
O PROGRAMACH NAUCZANIA - WAŻNE.doc
(20 KB)
Nauczyciel muzyki(1).doc
(23 KB)
Inne foldery tego chomika:
◈ MATMA
●Wzory Pism Urzedowych Rar
◘ Jak myśli i działa klient
_ ACTA i polowanie na e-piratów
_Anty Nasza Klasa - różne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin