Zimo baw sie z nami.doc

(32 KB) Pobierz
PROJEKT ZAJĘCIA

PROJEKT ZAJĘCIA

grupa dzieci 4 - letnich

1. TEMAT TYGODNIOWY: Wesołe zabawy na śniegu

2. TEMAT DZIENNY: Zimo, baw się z nami!

3. LITERATURA:

Ø A.Łada – Grodzicka „ABC…program wychowania przedszkolnego XXI wieku”;

Ø Wychowanie w przedszkolu 1998 nr1: M. Walentynowicz „My się zimy nie boimy”;

Ø H. Kruk „Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym”.

  1. RODZAJ AKTYWNOŚCI: słowna, muzyczno – ruchowa, ekspresyjna, praktycznych działań, plastyczna,

5. CELE GŁÓWNE:

Ø stworzenie okazji do poznania sportów i zabaw zimowych;

Ø kształtowanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo – zadaniowych;

Ø wyzwalanie różnych sposobów twórczej ekspresji;

Ø rozwijanie aktywności ruchowej jako naturalnej potrzeby dziecka;

Ø doskonalenie spostrzegawczości i sprawności manualnej.

6. CELE OPERACYJNE:

DZIECKO

Ø potrafi uważnie słuchać utworów literackich;

Ø umie wypowiadać się na podany temat;

Ø potrafi rozwiązać zagadkę;

Ø zna rodzaje sportów i zabaw zimowych;

Ø potrafi nazwać zimowy sprzęt sportowy;

Ø rozumie pojęcie „para”;

Ø potrafi z ekspresją poruszać się w rytm muzyki;

Ø umie posługiwać się klejem i nożyczkami;

Ø potrafi skupić uwagę na zadaniu;

Ø rozumie zasady przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;

Ø umie reagować na sygnał dźwiękowy i słowny;

7. MOŻLIWOŚCI WYBORU:

Ø swobodne udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania;

Ø dowolny wybór miejsca działania na dywanie;

Ø indywidualne tempo pracy;

Ø łączenie się w pary według wyboru dzieci;

8. WARUNKI MATERIALNE: tekst wiersza Stefanii Kossuth „Hej, na sanki”, płyta CD z materiałem dźwiękowym oraz muzyką do zabawy „Taniec na krze” oraz „Śnieżna zabawa”, wyrazy do globalnego czytania: sanki, narty, łyżwy; ilustracje z zabawami zimowymi, kartki w kolorze niebieskim, płatki kosmetyczne (po trzy dla każdego dziecka), kolorowe wycinanki, klej, chusteczki higieniczne, chusta animacyjna.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Zabawa integracyjna „Zimowe powitanie” z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

Uważne słuchanie poleceń nauczycielki:

· Pod chustą przebiegną dzieci, które: - lubią zimę;

- mają sanki;

- zjeżdżały już na nartach;

- potrafią jeździć na łyżwach;

- lubią zabawy na śniegu.

  1. Rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej „Zabawy na śniegu”;

- wysłuchanie wiersza S. Kossuth „Hej, na sanki”

- próba odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób dzieci bawią się na śniegu?

  1. Rozwiązanie zagadek: Nie mają kół,

a zjeżdżają w dół,

po śniegu białym,

torze wspaniałym. (sanki)

Szybko po lodzie niosą nas one, Dwa kijeczki, dwie deseczki

obie do butów są przyczepione. (łyżwy) i jedziemy już z góreczki. (narty)

- wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: sanki, narty, łyżwy;

- podkreślenie, że jazda na łyżwach, nartach i sankach to wspaniałe sporty zimowe

zarówno dla dzieci, jak i dorosłych;

- dobieranie wyrazów do odpowiednich ilustracji;

  1. Improwizacja ruchowa „Bawimy się na śniegu” – wyrażanie ruchem i gestem, w jaki sposób wykonujemy następujące czynności:

- przypinamy narty;

- wchodzimy pod górę, podpierając się kijkami; (ruchy naprzemienne)

- zjeżdżamy na nartach; (ruchy naprzemienne)

- zakładamy i zawiązujemy buty z łyżwami;

- jeździmy po lodowisku rysując łyżwą „ósemki”;

- ciągniemy wspólnie z kolegą sanki po górę;

- wsiadamy na sanki i robimy kulig.

  1. Zabawa – pląs do muzyki „Śnieżna zabawa” (Pedagogika zabawy)
  1. Ćwiczenia oddechowe „Płatki śniegu” wykorzystaniem chusteczek higienicznych:

- rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane i silne dmuchanie na papierowe chusteczki imitujące płatki śniegu;

- dotlenianie organizmu, korygowanie wad w oddychaniu.

  1. Zabawa ruchowa „Taniec na krze” – dzieci ustawiają się w pary. Każda para otrzymuje „kawałek kry” (rozłożona gazeta), na której tańczy w rytm muzyki tak, aby nie stanąć na podłodze. Kry z powodu ciepła topnieją i zmniejszają się - w czasie przerw w muzyce dzieci składają gazety.
  1. Praca indywidualna przy stolikach – składanie bałwanka z gotowych elementów: trzy koła z płatków kosmetycznych, ozdabianie elementami z kolorowej wycinanki;
  1. Podsumowanie zajęcia

- na tablicy przyczepione są bałwanki ze smutną i wesołą miną.

- uważne wysłuchanie polecenia nauczycielki: Pokaż, jak się teraz czujesz – wybór bałwanka przez dzieci.

„Hej, na sanki” Stefania Kossuth

Hej, na sanki

koleżanki,

w nocy srebrny śnieżek spadł.

A więc z górki na saneczkach,

aż zaświszcze w uszach wiatr!

Ach, z tej górki

na pazurki

miło się na sankach mknie!

Tylko potem trzeba znowu

pod tę górę ciągnąć je!

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin