PROJEKT ZAJĘCIA
grupa dzieci 4 - letnich
1. TEMAT TYGODNIOWY: Wesołe zabawy na śniegu
2. TEMAT DZIENNY: Zimo, baw się z nami!
3. LITERATURA:
Ø A.Łada – Grodzicka „ABC…program wychowania przedszkolnego XXI wieku”;
Ø Wychowanie w przedszkolu 1998 nr1: M. Walentynowicz „My się zimy nie boimy”;
Ø H. Kruk „Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym”.
5. CELE GŁÓWNE:
Ø stworzenie okazji do poznania sportów i zabaw zimowych;
Ø kształtowanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo – zadaniowych;
Ø wyzwalanie różnych sposobów twórczej ekspresji;
Ø rozwijanie aktywności ruchowej jako naturalnej potrzeby dziecka;
Ø doskonalenie spostrzegawczości i sprawności manualnej.
6. CELE OPERACYJNE:
DZIECKO
Ø potrafi uważnie słuchać utworów literackich;
Ø umie wypowiadać się na podany temat;
Ø potrafi rozwiązać zagadkę;
Ø zna rodzaje sportów i zabaw zimowych;
Ø potrafi nazwać zimowy sprzęt sportowy;
Ø rozumie pojęcie „para”;
Ø potrafi z ekspresją poruszać się w rytm muzyki;
Ø umie posługiwać się klejem i nożyczkami;
Ø potrafi skupić uwagę na zadaniu;
Ø rozumie zasady przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;
Ø umie reagować na sygnał dźwiękowy i słowny;
7. MOŻLIWOŚCI WYBORU:
Ø swobodne udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania;
Ø dowolny wybór miejsca działania na dywanie;
Ø indywidualne tempo pracy;
Ø łączenie się w pary według wyboru dzieci;
8. WARUNKI MATERIALNE: tekst wiersza Stefanii Kossuth „Hej, na sanki”, płyta CD z materiałem dźwiękowym oraz muzyką do zabawy „Taniec na krze” oraz „Śnieżna zabawa”, wyrazy do globalnego czytania: sanki, narty, łyżwy; ilustracje z zabawami zimowymi, kartki w kolorze niebieskim, płatki kosmetyczne (po trzy dla każdego dziecka), kolorowe wycinanki, klej, chusteczki higieniczne, chusta animacyjna.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Uważne słuchanie poleceń nauczycielki:
· Pod chustą przebiegną dzieci, które: - lubią zimę;
- mają sanki;
- zjeżdżały już na nartach;
- potrafią jeździć na łyżwach;
- lubią zabawy na śniegu.
- wysłuchanie wiersza S. Kossuth „Hej, na sanki”
- próba odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób dzieci bawią się na śniegu?
a zjeżdżają w dół,
po śniegu białym,
torze wspaniałym. (sanki)
Szybko po lodzie niosą nas one, Dwa kijeczki, dwie deseczki
obie do butów są przyczepione. (łyżwy) i jedziemy już z góreczki. (narty)
- wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: sanki, narty, łyżwy;
- podkreślenie, że jazda na łyżwach, nartach i sankach to wspaniałe sporty zimowe
zarówno dla dzieci, jak i dorosłych;
- dobieranie wyrazów do odpowiednich ilustracji;
- przypinamy narty;
- wchodzimy pod górę, podpierając się kijkami; (ruchy naprzemienne)
- zjeżdżamy na nartach; (ruchy naprzemienne)
- zakładamy i zawiązujemy buty z łyżwami;
- jeździmy po lodowisku rysując łyżwą „ósemki”;
- ciągniemy wspólnie z kolegą sanki po górę;
- wsiadamy na sanki i robimy kulig.
- rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane i silne dmuchanie na papierowe chusteczki imitujące płatki śniegu;
- dotlenianie organizmu, korygowanie wad w oddychaniu.
- na tablicy przyczepione są bałwanki ze smutną i wesołą miną.
- uważne wysłuchanie polecenia nauczycielki: Pokaż, jak się teraz czujesz – wybór bałwanka przez dzieci.
„Hej, na sanki” Stefania Kossuth
Hej, na sanki
koleżanki,
w nocy srebrny śnieżek spadł.
A więc z górki na saneczkach,
aż zaświszcze w uszach wiatr!
Ach, z tej górki
na pazurki
miło się na sankach mknie!
Tylko potem trzeba znowu
pod tę górę ciągnąć je!
ddoroch