W karnawale.
Cel ogólny: 1. Stworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających zapoznaniu dzieci z tradycją zabaw karnawałowych.
2. Wyrabianie posiadanych przez dzieci sprawności i nawyków przez zabawy i zajęcia ruchowe.
3. Rozwijanie wyobraźni twórczej, inicjatywy i pomysłowości oraz umiejętności wyrażania ich w dostępnych formach plastycznych.
Temat kompleksowy: W karnawale.
Dziecko:
- potrafi tak ćwiczyć z partnerem, by nie zadać mu bólu
- umie ruchem pokazać rozłożyste drzewo
- reguluje swoje napięcie mięśniowe
- potrafi zaufać partnerowi
- dotykiem rozpoznaje części ciała, twarzy i nazywa je
- porusza się kucając, nie opierając kolan o podłogę
- potrafi uważnie słuchać opowiadania
- klasyfikuje przedmioty wg cech jakościowych
- rozpoznaje podstawowe kolory, pamięta ich nazwy
- próbuje nazywać figury geometryczne
- potrafi poprawnie formułować odpowiedzi na pytania
- umie opowiadać
- potrafi wcielić się w postacie z opowiadań
- poprawnie formułuje zdania
- rozumie co oznacza nazwa bal karnawałowy czy bal przebierańców
- potrafi odzwierciedlić ruchem treść piosenki zgodnie z określoną rolą
- poprawnie łączy elementy w wyklejance z papieru kolorowego
- cieszy się z wykonanej przez siebie pracy
- dobiera kolory wg własnego gustu, stara się stworzyć estetyczną całość
- rozpoznaje rytm polki, walca krakowiaka, reaguje na nie ruchem
- potrafi uważnie słuchać sygnałów muzycznych
FORMY I METODY PRACY
Zestaw ćwiczeń ruchowych wg W. Sherborne nr 1.
Zabawa ruchowa z elementem wyprostnym: „Prezent”.
Zabawa ruchowa orientacyjno porządkowa: „Nakręcony bączek”.
Zabawa ruchowa metodą opowieści ruchowej: „Karnawał zabawek”.
„Karnawał w przedszkolu” – wysłuchanie opowiadania M. Kownackiej. Przybliżenie dzieciom tradycji zabaw karnawałowych.
Pączek – inscenizacja z wykorzystaniem sylwet. Rozwijanie wyobraźni mowy i myślenia w czasie rekonstrukcji bajki w oparciu o sylwety.
„Kwadrat to dziwna figura” – klasyfikowanie przedmiotów wg cech jakościowych przy pomocy klocków Dienesea.
Jaki kolor wywołałam? – utrwalenie i rozpoznawanie podstawowych kolorów. Zabawa dydaktyczna.
„Dzisiaj się bawimy, tańczymy i śpiewamy” – wielka zabawa karnawałowa połączona z konkursami.
„Bal w przedszkolu dzisiaj” – odzwierciedlanie ruchem treści piosenki zgodnie z wyznaczonymi rolami. Ćwiczenia reakcji ruchowej na słyszany akompaniament (podskoki, bieg).
Mój kolorowy pajacyk – wyklejanka z papieru kolorowego.
Karnawałowe kotyliony – wyklejanie, wycinanie z bibułki i formowanie ozdobnych kotylionów.
Rozpoznawanie słuchanych piosenek w rytmie walca, krakowiaka i poleczki oraz reagowanie na nie ruchem np.: kołysanie z nogi na nogę, podskoki w parach, cwał boczny. Uważne słuchanie sygnałów muzycznych.
ddoroch