sylabuspsychspoł.doc

(44 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA

PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA

Rok akademicki: 2007 / 2008

Tryb: studia stacjonarne

Semestr: letni

Forma realizacji: ćwiczenia

Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny

Wymiar godzin: 30

Osoba prowadząca: Karolina Konopka

Katedra Podstaw Psychologii

Instytut Psychologii Stosowanej

Dyżury: czwartek 10-11, piątek 10-11; pokój 3616

e-mail: konopka_karolina@tlen.pl

Cele zajf ć:

-zaznajomienie studentów z wybranymi, podstawowymi problemami psychologii społecznej

-nabycie umiejętności formułowania samodzielnych wniosków

-nabycie umiejętności posługiwania się językiem psychologicznym

-nabycie umiejętności czytania psychologicznej literatury naukowej i streszczania artykułów

empirycznych z tej dziedziny

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu przynajmniej 21 punktów (z 40 możliwych) w ramach aktywności na ćwiczeniach.

Końcowy wynik studenta i ocena z przedmiotu jest sumą punktów zdobytych na egzaminie z wykładów (do zdobycia maksymalni 60 punktów) i uzyskanych na ćwiczeniach (maksymalnie 40)

Dopuszczalna jest nieobecność na 2 ćwiczeniach (4 godziny). Trzecia nieobecność wiąże się z koniecznością jej zaliczenia w postaci około 5-stronicowego referatu z lektury obowiązkowej i uzupełniającej. Nieobecność na większej liczbie zajęć, nawet usprawiedliwionych, oznacza niezaliczenie ćwiczeń.

Nie ma możliwości odrabiania zajęć i punktów, które na tych zajęciach można było zdobyć.

W jaki sposób można zdobyć punkty na ćwiczeniach?

•    30 punktów:  dwa kolokwia, w postaci testowej, będą zawierały po  15  pytań, punktowanych po  l punkt każde. Maksymalny wynik jednego kolokwium to  15 punktów; test obejmować będzie zakres literatury obowiązkowej i treść ćwiczeń; nie ma dolnej granicy zaliczenia testu; nie ma możliwości poprawy testu; Kolokwium nr l odbędzie się po 7 zajęciach; kolokwium nr 2 po 14 zajęciach; Kolokwia odbędą się w dodatkowych terminach, dlatego zajęcia nr  15    nie są przewidziane.

•     10 punktów: aktywność na zajęciach i po zajęciach:

a)max l pkt: praca pisemna, streszczenie artykułu empirycznego z zakresu psychologii społecznej

Uwagi dotyczące streszczenia artykułu empirycznego:

•    student dokonuje streszczenia wybranego przez siebie artykułu empirycznego; źródło artykułów: Psychologia Społeczna, Studia Psychologiczne, Przegląd Psychologiczny,

Czasopismo Psychologiczne lub inne (skonsultowane z prowadzącym); proszę wybierać artykuły nie starsze niż z 2000 roku, z zakresu psychologii społecznej

•    wymogi formalne streszczenia: max l strona, wydruk, odstępy między Uniami (interlinia): 1,5; marginesy: 2; czcionka: 12; styl: Times New Roman

•    oprócz danych autora (nazwisko, rok, grupa) praca ma zawierać: nazwiska autora / ów artykułu, tytuł, źródło artykułu, cel badań, hipotezy, opis metody, wyniki, wnioski

z badań.

Streszczenia możnaj>ddawać_do 11 zajęć włącznie UWAGA: streszczenie nie jest przepisywaniem.

b) max 3 pkt: prezentacja lub eksperyment na zajęciach Uwagi ogólne dotyczące prezentacji:

1. Studenci przygotowują prezentację w dwie osoby (na pierwszych zajęciach zostaną utworzone grupy i przydzielone tematy)

2. Czas trwania prezentacji: 20 minut

3. Zachęcamy do oryginalności, nowatorstwa i wykorzystania różnych metod prezentacji wiedzy.

4. Grupa prezentująca temat ma obowiązek:

a) uzgodnić z prowadzącym szczegółową tematykę prezentacji

b) przygotować materiały dla studentów i dostarczyć je przed wystąpieniem

Krytena_gceny prezentacjŁ:

1.   Atrakcyjność

2.    Struktura (scenariusz prezentacji)

3.   Użycie środków dydaktycznych

4.   Jakość i użyteczność materiałów dla studentów

5.   Merytoryczność

c) max 6 pkt: grupowe zadania wykonywane na zajęciach

UwagiDotyczącejjracy w_grupach

•    zadania, które wykonywane będą na zajęciach są tak skonstruowane, że do ich wykonania niezbędne jest przeczytanie ze zrozumieniem literatury obowiązkowej.

•    Członkowie jednego zespołu otrzymują taką samą liczbę punktów «    Nieoddanie pracy oznacza O punktów

TEMATYKA ZAJĘĆ WRAZ Z LITERATURĄ OBOWIĄZKOWĄ I UZUPEŁNIAJĄCĄ

1. Organizacja zajęć i wprowadzenie do przedmiotu. Literatura obowiązkowa:

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (ss. 17-27).

2. Metody badań psychologii społecznej.

Literatura obowiązkowa:

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Rozdz. 2 Metodologia: proces przeprowadzania badań, ss.32-75. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca:

Harley, J.M., Baton C.D. (2002). „Z Jerozolimy do Jerycha". Badanie wpływu zmiennych sytuacyjnych i dyspozycyjnych na udzielanie pomocy [w:] E. Aronson (red.) Człowiek - istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (R. l, ss.27-52).

3.  Spostrzeganie łudzi.

Literatura obowiązkowa:

Wojciszke, B. (2001). Dane i pseudodane w procesie spostrzegania ludzi. W: M. Kofta, T. Szutrowa (red). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (R. 4, ss. 128-147).

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologu społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (ss. 57-68).

4. Stereotypy i uprzedzenia Literatura obowiązkowa:

Stephan W.G., Stephan C.W. (2003). Wywieranie wpły\vuprzez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP (R.l. „Stereotypy")

Literatura uzupełniająca:

Kofta M. , Jasińska - Kania A. (red.) (2001). Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Macrae, C.N., Stangor, C., Hewstone, M..(2000). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańsk: GWP.

5. Uzasadnienie własnego postępowania

Lektura obowiązkowa:

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka (R. 3).

Lektura uzupełniająca:

Festinger, L. (2007), Teoria dysonansu poznawczego, Warszawa: PWN (R. 1)

Falkowski, A., Tyszka, T. (2003). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: GWP (R. 12: „Dysonans pozakupowy i satysfakcja pozakupowa")

6. A u to prezentacja Literatura obowiązkowa:

Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP (R. 8: „Ja" prywatne, ss. 174-196)

Literatura uzupełniająca:

Leary, M.(2003) Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP (R. 1,3,4,5).

Szmajke. A. (1997). Samoutrudnianie jako sposób autoprezentacji. Warszawa: PWN (ss. 9 - 27)

7. Błędy Atrybucyjne

Literatura obowiązkowa:

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (R. 3, ss.99-1 13).

Literatura uzupełniająca:

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. (R. 5 ss. 1 95-2 1 3).

8. Zmiana i kształtowanie postaw cz. l

Literatura obowiązkowa:

Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród łudzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" ( R.. 6. ss.212-245)

Literatura uzupełniająca:

Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (R. 8. Postawy i zmiany postaw: wpływanie na myśli i uczucia, ss.309-353).

Bochner, G., Wanke M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP (R. 6. Perswazja I. Od bezwysiłkowych ocen do złożonego przetwarzania informacji, ss.128-145).

Bochner G., Wanke M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP {R. 7. Perswazja II. Koncepcja dwojakiego przetwarzania przekazu, ss. 146-175).

9. Zmiana i kształtowanie postaw cz. 2 Literatura obowiązkowa:

Hogan, K.(2001). Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO (R.. 3 i 4).

Literatura uzupełniająca:

Tokarz M. (2006). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk: GWP (R. 7 i 8).

10. Wpływ społeczny Literatura obowiązkowa:

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (R. 7).

Literatura uzupełniająca:

Cialdini, R. (1996). Wywieranie wpływu na łudzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum.

Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 4: „Niebezpieczne posłuszeństwo").

Pratkams, A., Aronson, E. (2003). Wiek propagandy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

łl. Atrakcyjność interpersonalna i bliskie związki Literatura obowiązkowa:

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (R. 8).

Literatura uzupełniająca:

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (R. 10).

Buss, D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary?. Gdańsk: GWP.

Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 2: „Jak się masz ślicznotko").

Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 10: „Miłość i przywiązanie").

Wojciszke, B. (1994). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność -Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.

i

12. Prospoleczność Literatura obowiązkowa:

Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (ss. 313 - 344).

Literatura uzupełniająca:

Reykowski J. (2002). O motywacyjnych regulatorach altruistycznego pomagania. W: I. Kurcz, D. Kądzielawa (red.) Psychologia czynności. Nowe perspekly\vy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Weigl B. (2000). Odwzajemnianie jako przesłanka zmiany stosunku do innych, W. Łukaszewski, Kto dwa razy daje: wielokrotne pomaganie. W: Kolokwia Psychologiczne 8/2000.

Szuster A. (2002). Orientacje prospoleczne a preferowane wartości. W: M. Lewicka, J. Grzelak (red.) Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk : GWP.

Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 1: „Zły Samarytanin").

13. Agresja

Literatura obowiązkowa:

Fraczek A. (2002). O naturze i formowaniu się psychologicznej regulacji agresji interpersonalnej. W: I. Kurcz, D. Kądzielawa, (red.) Psychologia czynności. Nowe perspektywy, (s. 45 - 64). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca:

Aronson E., Wilson T.D., Alert R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Warszawa: Zysk i S-ka (R. 12)

Krahe, B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP.

14. Funkcjonowanie zadaniowe małej grupy

Literatura obowiązkowa:

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (R. 7).

Literatura uzupełniająca:

Stephan W.G., Stephan C. W. (l 999). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańska GWP.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin