Rok akademicki: 2007 / 2008
Tryb: studia stacjonarne
Semestr: letni
Forma realizacji: ćwiczenia
Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny
Wymiar godzin: 30
Osoba prowadząca: Karolina Konopka
Katedra Podstaw Psychologii
Instytut Psychologii Stosowanej
Dyżury: czwartek 10-11, piątek 10-11; pokój 3616
e-mail: konopka_karolina@tlen.pl
Cele zajf ć:
-zaznajomienie studentów z wybranymi, podstawowymi problemami psychologii społecznej
-nabycie umiejętności formułowania samodzielnych wniosków
-nabycie umiejętności posługiwania się językiem psychologicznym
-nabycie umiejętności czytania psychologicznej literatury naukowej i streszczania artykułów
empirycznych z tej dziedziny
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu przynajmniej 21 punktów (z 40 możliwych) w ramach aktywności na ćwiczeniach.
Końcowy wynik studenta i ocena z przedmiotu jest sumą punktów zdobytych na egzaminie z wykładów (do zdobycia maksymalni 60 punktów) i uzyskanych na ćwiczeniach (maksymalnie 40)
Dopuszczalna jest nieobecność na 2 ćwiczeniach (4 godziny). Trzecia nieobecność wiąże się z koniecznością jej zaliczenia w postaci około 5-stronicowego referatu z lektury obowiązkowej i uzupełniającej. Nieobecność na większej liczbie zajęć, nawet usprawiedliwionych, oznacza niezaliczenie ćwiczeń.
Nie ma możliwości odrabiania zajęć i punktów, które na tych zajęciach można było zdobyć.
• 30 punktów: dwa kolokwia, w postaci testowej, będą zawierały po 15 pytań, punktowanych po l punkt każde. Maksymalny wynik jednego kolokwium to 15 punktów; test obejmować będzie zakres literatury obowiązkowej i treść ćwiczeń; nie ma dolnej granicy zaliczenia testu; nie ma możliwości poprawy testu; Kolokwium nr l odbędzie się po 7 zajęciach; kolokwium nr 2 po 14 zajęciach; Kolokwia odbędą się w dodatkowych terminach, dlatego zajęcia nr 15 nie są przewidziane.
• 10 punktów: aktywność na zajęciach i po zajęciach:
a)max l pkt: praca pisemna, streszczenie artykułu empirycznego z zakresu psychologii społecznej
Uwagi dotyczące streszczenia artykułu empirycznego:
• student dokonuje streszczenia wybranego przez siebie artykułu empirycznego; źródło artykułów: Psychologia Społeczna, Studia Psychologiczne, Przegląd Psychologiczny,
Czasopismo Psychologiczne lub inne (skonsultowane z prowadzącym); proszę wybierać artykuły nie starsze niż z 2000 roku, z zakresu psychologii społecznej
• wymogi formalne streszczenia: max l strona, wydruk, odstępy między Uniami (interlinia): 1,5; marginesy: 2; czcionka: 12; styl: Times New Roman
• oprócz danych autora (nazwisko, rok, grupa) praca ma zawierać: nazwiska autora / ów artykułu, tytuł, źródło artykułu, cel badań, hipotezy, opis metody, wyniki, wnioski
z badań.
Streszczenia możnaj>ddawać_do 11 zajęć włącznie UWAGA: streszczenie nie jest przepisywaniem.
b) max 3 pkt: prezentacja lub eksperyment na zajęciach Uwagi ogólne dotyczące prezentacji:
1. Studenci przygotowują prezentację w dwie osoby (na pierwszych zajęciach zostaną utworzone grupy i przydzielone tematy)
2. Czas trwania prezentacji: 20 minut
3. Zachęcamy do oryginalności, nowatorstwa i wykorzystania różnych metod prezentacji wiedzy.
4. Grupa prezentująca temat ma obowiązek:
a) uzgodnić z prowadzącym szczegółową tematykę prezentacji
b) przygotować materiały dla studentów i dostarczyć je przed wystąpieniem
Krytena_gceny prezentacjŁ:
1. Atrakcyjność
2. Struktura (scenariusz prezentacji)
3. Użycie środków dydaktycznych
4. Jakość i użyteczność materiałów dla studentów
5. Merytoryczność
c) max 6 pkt: grupowe zadania wykonywane na zajęciach
UwagiDotyczącejjracy w_grupach
• zadania, które wykonywane będą na zajęciach są tak skonstruowane, że do ich wykonania niezbędne jest przeczytanie ze zrozumieniem literatury obowiązkowej.
• Członkowie jednego zespołu otrzymują taką samą liczbę punktów « Nieoddanie pracy oznacza O punktów
TEMATYKA ZAJĘĆ WRAZ Z LITERATURĄ OBOWIĄZKOWĄ I UZUPEŁNIAJĄCĄ
1. Organizacja zajęć i wprowadzenie do przedmiotu. Literatura obowiązkowa:
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (ss. 17-27).
2. Metody badań psychologii społecznej.
Literatura obowiązkowa:
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Rozdz. 2 Metodologia: proces przeprowadzania badań, ss.32-75. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Literatura uzupełniająca:
Harley, J.M., Baton C.D. (2002). „Z Jerozolimy do Jerycha". Badanie wpływu zmiennych sytuacyjnych i dyspozycyjnych na udzielanie pomocy [w:] E. Aronson (red.) Człowiek - istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.
Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (R. l, ss.27-52).
3. Spostrzeganie łudzi.
Wojciszke, B. (2001). Dane i pseudodane w procesie spostrzegania ludzi. W: M. Kofta, T. Szutrowa (red). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (R. 4, ss. 128-147).
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologu społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (ss. 57-68).
4. Stereotypy i uprzedzenia Literatura obowiązkowa:
Stephan W.G., Stephan C.W. (2003). Wywieranie wpły\vuprzez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP (R.l. „Stereotypy")
Kofta M. , Jasińska - Kania A. (red.) (2001). Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Macrae, C.N., Stangor, C., Hewstone, M..(2000). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańsk: GWP.
5. Uzasadnienie własnego postępowania
Lektura obowiązkowa:
Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka (R. 3).
Lektura uzupełniająca:
Festinger, L. (2007), Teoria dysonansu poznawczego, Warszawa: PWN (R. 1)
Falkowski, A., Tyszka, T. (2003). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: GWP (R. 12: „Dysonans pozakupowy i satysfakcja pozakupowa")
6. A u to prezentacja Literatura obowiązkowa:
Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP (R. 8: „Ja" prywatne, ss. 174-196)
Leary, M.(2003) Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP (R. 1,3,4,5).
Szmajke. A. (1997). Samoutrudnianie jako sposób autoprezentacji. Warszawa: PWN (ss. 9 - 27)
7. Błędy Atrybucyjne
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (R. 3, ss.99-1 13).
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. (R. 5 ss. 1 95-2 1 3).
8. Zmiana i kształtowanie postaw cz. l
Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród łudzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" ( R.. 6. ss.212-245)
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (R. 8. Postawy i zmiany postaw: wpływanie na myśli i uczucia, ss.309-353).
Bochner, G., Wanke M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP (R. 6. Perswazja I. Od bezwysiłkowych ocen do złożonego przetwarzania informacji, ss.128-145).
Bochner G., Wanke M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP {R. 7. Perswazja II. Koncepcja dwojakiego przetwarzania przekazu, ss. 146-175).
9. Zmiana i kształtowanie postaw cz. 2 Literatura obowiązkowa:
Hogan, K.(2001). Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO (R.. 3 i 4).
Tokarz M. (2006). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk: GWP (R. 7 i 8).
10. Wpływ społeczny Literatura obowiązkowa:
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (R. 7).
Cialdini, R. (1996). Wywieranie wpływu na łudzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum.
Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 4: „Niebezpieczne posłuszeństwo").
Pratkams, A., Aronson, E. (2003). Wiek propagandy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
łl. Atrakcyjność interpersonalna i bliskie związki Literatura obowiązkowa:
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar" (R. 8).
Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (R. 10).
Buss, D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary?. Gdańsk: GWP.
Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 2: „Jak się masz ślicznotko").
Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 10: „Miłość i przywiązanie").
Wojciszke, B. (1994). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność -Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.
i
12. Prospoleczność Literatura obowiązkowa:
Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (ss. 313 - 344).
Reykowski J. (2002). O motywacyjnych regulatorach altruistycznego pomagania. W: I. Kurcz, D. Kądzielawa (red.) Psychologia czynności. Nowe perspekly\vy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Weigl B. (2000). Odwzajemnianie jako przesłanka zmiany stosunku do innych, W. Łukaszewski, Kto dwa razy daje: wielokrotne pomaganie. W: Kolokwia Psychologiczne 8/2000.
Szuster A. (2002). Orientacje prospoleczne a preferowane wartości. W: M. Lewicka, J. Grzelak (red.) Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk : GWP.
Eysenck, H., Eysenck, M. (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP. (R. 1: „Zły Samarytanin").
13. Agresja
Fraczek A. (2002). O naturze i formowaniu się psychologicznej regulacji agresji interpersonalnej. W: I. Kurcz, D. Kądzielawa, (red.) Psychologia czynności. Nowe perspektywy, (s. 45 - 64). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca:
Aronson E., Wilson T.D., Alert R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Warszawa: Zysk i S-ka (R. 12)
Krahe, B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP.
14. Funkcjonowanie zadaniowe małej grupy
Stephan W.G., Stephan C. W. (l 999). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańska GWP.
apsgr5