strategia konkurencji-bakoma.doc

(536 KB) Pobierz

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

W Warszawie

 

 

 

 


                                                        puszyste serki bakuś                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Spis treści:

 

1.   Historia oraz charakterystyka firmy.

2.   Misja, wizja i cele firmy.

3.   Analiza SWOT.

4.   Analiza 5 sił Portera.

5.   Punktowa ocena atrakcyjności sektora

6.                 Mapa grup strategicznych.

7.   Analiza kluczowych czynników sukcesu.

8.   Macierz BCG.

9.   Potencjał strategiczny firmy.

10.Proponowane strategie konkurencyjne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Historia oraz charakterystyka firmy

 

 

Firma jest znanym i cenionym producentem artykułów mleczarskich, dysponuje własną siecią regionalnych centrów regionalnych centrów dystrybucji na terenie całego kraju, zaopatruje większość ogólnopolskich sieci dystrybucji żywności. Stosuje nowoczesne metody zarządzania (kontroling finansowy, zintegrowany system informatyczny).
              Założycielami i właścicielami firmy Bakoma S.A. jest rodzina Państwa Komorowskich (posiadają większościowe udziały). Firma powstała w 1989 r., a działalność rozpoczęła od uruchomienia zamrażalni owoców. Od 1992 r. rozpoczęła produkcję i sprzedaż biojogurtów, które zyskały popularność wśród konsumentów. Stopniowo firma rozwijała się i rozszerzała swój asortyment.                                                                               
              W 1998 r. Bakoma S.A. zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a w 1999 r. zawarła umowę z firma Danone Polska, która posiada część akcji Bakomy.
              Obecnie firma zatrudnia ok. 1031 osób (500 pracuje w ogólnopolskiej sieci dystrybucyjnej na terenie całego kraju) i ma w swej ofercie asortymentowej, poza wieloma rodzajami jogurtów, serki homogenizowane, mleko UHT, musy owocowe, sery żółte. Firma rokrocznie zwiększa wydatki na inwestycje. Corocznie kwoty około 10 mln USD przeznaczane były na rozbudowę i modernizacje zakładów ( m.in. w Elżbietowie ).
              W firmie został rozbudowany system dystrybucji (własna siec ponad 50 regionalnych centrów dystrybucji na terenie całego kraju).

Działalność gospodarcza spółki jest prowadzona w następujących jednostkach organizacyjnych:

Zakład mleczarski – Elżbietów;

Gospodarstwa rolne : Elżbietów, Bielice, Szymanów, Skotniki;

Zamrażalnie : Elżbietów, Janików;

Baza transportu – Elżbietów;

Zakłady powyższe nie są wyodrębnione prawnie i finansowo.

Największą wartością firmy Bakoma S.A. są pracownicy. Obowiązkiem odpowiedzialnego pracodawcy jest troska, aby pracownicy czuli się dobrze w swoim miejscu pracy.

Firma tworzy warunki do indywidualnego rozwoju i organizuje wiele wartościowych szkoleń. Wie, że poszerzanie kompetencji jest korzystne zarówno dla pracownika, jak i dla firmy. Dlatego może się pochwalić doświadczonymi specjalistami, rozumiejącymi cele firmy i pragnącymi budować jej sukces.

Bakoma S.A. firmą prorodzinną i od kilku lat prowadzi specjalny program socjalny dla dzieci swoich pracowników, w ramach którego prowadzi dofinansowania letnich wakacji nad morzem w Dziwnowie. W celu profilaktyki zdrowotnej otworzyła specjalnie dla swoich pracowników gabinet lekarski i dentystyczny na terenie Zakładu Produkcyjnego w Elżbietowie.

Jest firmą silnie związaną z naturą, dlatego doskonale rozumie konieczność dbania o środowisko naturalne. Posiada certyfikat potwierdzający spełnienie wymagań Normy dotyczącej Zarządzania Środowiskiem Naturalnym ISO 14001:2005.

Na terenie Zakładu Produkcyjnego w Elżbietowie funkcjonuje nowoczesna oczyszczalnia ścieków. Jest to oczyszczalnia mechaniczno-biologiczna, z dodatkowym doczyszczaczem ścieków na filtrze żwirowo-roślinnym, działającym w warunkach zbliżonych do naturalnych.

Firma posiada niezbędne pozwolenia na pobór wody, odprowadzanie ścieków, emisję zanieczyszczeń do atmosfery oraz wytwarzanie odpadów. Wszelkie odpady są segregowane i bezpiecznie przechowywane, by uniemożliwić ich przedostanie się do środowiska. Odbiorem odpadów zajmują się tylko profesjonalne firmy, które są uprawnione do prowadzenia tego typu działalności.

Na terenie naszego Zakładu Produkcyjnego znajdują się dwie instalacje odzysku energii odnawialnej. Są to tak zwane pompy ciepła, umożliwiające wykorzystanie odnawialnej energii cieplnej nagromadzonej w środowisku naturalnym. Odzyskiwanie energii jest bardzo ekologiczne, ponieważ ogranicza zużywanie nieodnawialnych źródeł energii takich jak węgiel, olej opałowy czy gaz ziemny.

Bakoma S.A. nie jest obojętna na potrzeby i problemy osób mieszkających w okolicach firmy. Regularnie współpracuje z okolicznymi szkołami, do których przekazuje swoje produkty, ponieważ wie jak ważne jest, aby dzieci miały dostęp do wartościowego posiłku mlecznego.

Współpracue też z lokalnymi organizacjami społecznymi, za pośrednictwem których produkty firmy trafiają do najbardziej potrzebujących. Często sponsoruje okoliczne kluby i organizacje sportowe, ponieważ popiera ideę wychowywania młodzieży poprzez aktywność sportową.

Bakoma jako firma odpowiedzialna i nieobojętna popiera cenne inicjatywy społeczne i współpracuje z takimi organizacjami jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Caritas, Fundacja Dajesz Pracę i Banki Żywności.

                                                                       Premium, Twist, 7 zbóż i Bakuś                                                                       to najbardziej popularne marki, cenione za wysoką jakość, niepowtarzalny smak, innowacyjność.

Premium

Premium to ekskluzywna marka jogurtów owocowych.

To gwarancja najwyższej jakości i największej ilości starannie dobranych owoców. To świeże mleko i wyselekcjonowane bakterie jogurtowe. Premium zachwyca gęstą, aksamitną konsystencją i wspaniałym, naturalnym smakiem.

Twist

Twist jest najbardziej popularną marką jogurtów pitnych.

Orzeźwiający smak, funkcjonalne opakowanie i nowoczesna szata graficzna sprawiają, że Twist to ulubiona marka osób prowadzących aktywny styl życia.

 

7 zbóż

7 zbóż to nowa marka jogurtów zawierających zboża.

Jogurt 7 zbóż jest unikalną propozycją na rynku, ponieważ zawiera aż 7 rodzajów witalnych zbóż. Błonnik zbóż w połączeniu z dojrzałymi owocami, delikatnym mlecznym jogurtem i dobroczynnymi bakteriami sprawia, że 7 zbóż to lekka i wartościowa przekąska.

 

bakuś

Bakuś jest wiodącą marką wśród polskich produktów mlecznych dla dzieci.

Badania konsumenckie potwierdzają wysoką ocenę jakości i walorów smakowych produktów marki Bakuś oraz zaufanie, jakim obdarzają ją rodzice. Puszyste serki, delikatne jogurty pitne i unikalne musy owocowe Bakuś to gwarancja najwyższej jakości i wspaniałego smaku.

 

 

2.     Misja, wizja i cele firmy.

 

 

MISJA :


                   Bakoma S.A. koncentrować się będzie na dostarczaniu klientom wyrobów mlecznych wysokiej jakości w kilku obszarach wytwarzania. Będą to : jogurty naturalne i owocowe, kefiry, desery mleczne, serki typu fromage. Spółka ma zamiar utrzymać dotychczasowych i pozyskać nowych odbiorców, aby utrzymać swoją silną pozycję na polskim rynku jogurtów. Produkty Bakoma S.A. będą docierały do szerokiego grona odbiorców, będą konkurencyjne w stosunku do produktów firm zagranicznych poprzez ciągłe rozszerzanie asortymentu i dopasowywanie go do preferencji klientów.



KLUCZOWE CELE:


                   Głównym celem strategicznym będzie utrzymanie wysokiego udziału w rynku. Firma musi utrzymać wysoką jakość produkowanych przez siebie wyrobów, rozszerzyć i skrócić kanały dystrybucji, co pozwoli na utrzymanie konkurencyjnych cen oraz dostępność produktów firmy do większej liczby klientów. Bakoma S.A. powinna zwiększyć eksport swoich produktów o 5-7% – szczególnie do krajów WNP, gdyż rynki krajów zachodnich są chronione przed importem produktów mleczarskich.
Firma planuje także utrzymanie rentowności swoich wyrobów na poziomie 11-13% oraz poprawę płynności finansowej.

Wizja Firmy:

Zdrowie oraz dobre samopoczucie dorosłych, młodzieży i dzieci jest dla Bakomy S.A. najwyższą wartością. Każdego dnia dokłada wszelkich starań, aby wytwarzane produkty cieszyły najwyższą jakością i najlepszym smakiem. Dlatego sztab najlepszych specjalistów stale opracowuje nowe receptury i tak dobiera szczepy bakterii jogurtowych, aby wpływały one korzystnie na pracę układu trawiennego i funkcjonowanie organizmu. Nieustannie unowocześnia linie produkcyjne, poszukuje lepszych rozwiązań technologicznych, wprowadza innowacyjne naturalne produkty. Rozwija się, aby przynosić radość z natury.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Analiza SWOT

 

Metoda SWOT stanowi jedną z podstawowych koncepcji zarządzania strategicznego. Określa ona ogólne zasady analizy strategicznej otoczenia i zasobów firmy oraz zasady wykorzystania tych analiz do budowy strategii konkurencji oraz wzrostu firmy.

Według zasady SWOT strategia firmy jest określana na podstawie maksymalnego dopasowania między silnymi i słabymi stronami zasobów i umiejętności firmy, z jednej strony, oraz występującymi w otoczeniu (bliższym i dalszym) możliwościami (okazjami, szansami) i zagrożeniami-z drugiej.

Przykładem silnej strony przedsiębiorstwa mogą być wysokie kwalifikacje kadry czy dobra opinia

o organizacji firmy. Słabymi stronami może okazać się przestarzały park maszynowy lub stara technologii produkcji.

Układem odniesienia analizy szans i zagrożeń przedsiębiorstwa jest to, co dzieje się w otoczeniu.

Szansami i zagrożeniami z otoczenia firmy są ogólne zmiany polityczne, ekonomiczne, społeczne, zmiany rynkowe, technologiczne, materiałowe; obszary organizacji konkurencyjnych.

Przykładem szansy dla przedsiębiorstwa może być rozpoczęcie współpracy z zagranicznymi kontrahentami lub zmiana systemu wynagradzania pracowników wewnątrz firmy. Zagrożeniem może stać się niewłaściwa polityka działu kadr wewnątrz firmy lub rosnąca konkurencja na rynku.

              Na podstawie informacji o analizie SWOT można określić słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia firmy Bakoma S.A., co ilustrują poniższe tabele:

 

 

 

Tabela 1. Mocne strony firmy Bakoma S.A.

 

 

 

L.p.

Mocne strony

Waga

Ocena 1-5

Punkty

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin